Galant -99:n Invecs II automaattilaatikon "ongelma"?

ristor

Member
Liittynyt
26 Toukokuu 2004
Sanokaapas viisaammat onko tämän asian suhteen syytä huoleen: olen ostanut Galantin vm. -99:n (2.4 GDI STW) jossa on Mitsun sinänsä hieno tuotos, Invecs II -automaattivaihteisto. Autolla nyt muuallakin kuin taajamassa ajellessani olen kuitenkin huomannut, että ajettaessa tasaista vauhtia noin 80 km/h ja yli (4-vaihteella) vaihteisto "nytkäyttää" menoa vaimeasti ajoittain, vaikka kaasupoljin on tasan tarkkaan vakaa ja samassa asennossa (ja GDI-valo palaa mittaristossa kokoajan, eli ei ole siirtymää laihaseoksesta "polttoaineen kovaan kulutukseen"). Tämä "nytkäydys" tuntuu kuskin paikalle juuri ja juuri, mutta kierroslukumittarissa se näkyy n. 200-300 r/min hypäydyksenä... Kierrokset pysyvät hetken ja sitten takasin. Öljyt on vaihdettu ja sitä ei ole liikaa tai liian vähän. Kyseessä kenties vaihteiston (tuleva) turbiinivaurio?

Onko kenelläkään ollut vastaavia kokemuksia - tai edes arviota, mistä tuo vaimea nytkähtely johtuu? Sitä ei tosiaan esiinny muilla vaihteilla ajettaessa (jos kokeilen vaihteiston Sports -modessa, josa vaihteen saa valita itse).

Kaikista kommenteista kiitollisena,
Risto
 
Onhan vaihteistoöljy sitä Mitsun omaa öljyä. Muuten tulee mieleen että olisiko kysymys momentinmuuntimen lukituksesta/vapautuksesta. Siihen voi taas vaikuttaa se öljy.
 
Eiköhän tämä liene GDI:lle luontainen ominaisuus. Tasaisessa maantieajossa seos muutetan ajoittain hetkeksi stökiömetriselle alueelle eli lamda n.1 (normaali seos) tämä tapahtuu automaattisesti sähköisen kaasuläpän ansiosta vaikka kaasuvarvas olisikin vakaa.
Pienet nykäykset huomaa manuaalilaatikolla ihan hyvin ja ilmeisesti automaattikaan ei pehmennä niin paljon, että saisi hävitettyä ilmiön.
 
Kiitoksia vastauksistanne (hyvä ja *asiantunteva* foorumi tämä - täytynee liittyä ihan jäseneksi...).

Automaattiöljy ei itseasiassa ole Mitsun "omaa", kun vaihdatin sen pikahuollossa, kysyin, että öljyn pitää täyttää luokitus DIA QUEEN ATF SP II ja vastaukseksi sain, että täyttää joo (mutta ei ole juuri ihan samaa). Meinaatko UGE, että jos öljy olisi väärää, se ei näkyisi muuten, esim. "värinänä" vaihteistossa? Mutta tuo kuulostaa kyllä mahdolliselta tuo momentinmuuntimen lukitus/vapautus-ongelma...

Entä mitä NIKO tarkoitat suomeksi tällä :) "EGR:n sotkema imukanava ja kaasuläppä, varmaan aiheuttaa nykimistä... ": mitä tälle voisi tehdä?

Ja tämä oli mielenkiintoista tietää JL-GDI: "Pienet nykäykset huomaa manuaalilaatikolla ihan hyvin ja ilmeisesti automaattikaan ei pehmennä niin paljon, että saisi hävitettyä ilmiön."
 
Herra Hallituksen PJ voisi lopettaa GDI:n morkkaamisen ainakin siksi aikaa kunnes itse omistaa kyseisen laitteen...

Minä ainakin olen sitä mieltä että tuollaisessa asemassa olevalla ei ole vara mutu-fiiliksillä haukkua mitään tekniikkaa toimimattomaksi...
 
Korjatkaa jos olen väärässä mutta muistaakseni huolto-ohjelmassa lukee kaasuläppäkotelon puhdistus 90 tkm välein...
 
MItäs se myxi riehuskelee? eihän niko mitään morkannut, vaan gdissä sotkeentuu just nuo mitä niko sanoi....
 
Myxi sanoi
Korjatkaa jos olen väärässä mutta muistaakseni huolto-ohjelmassa lukee kaasuläppäkotelon puhdistus 90 tkm välein...

Mulla on tässä kädessäni mitsujen yleinen huolto ohjelma ja kaasuläppäkotelon puhdistus on merkitty 15tkm välein.
 
Sori vaan Myxi, ei ollut mitenkään tarkoitus morkata GDI:tä: totesin vaan, että EGR nokeaa sen imukanaviston ja kaasuläpän, ja se voi aiheuttaa nykimistä ja muuta. En nyt vaan jaksanut runoilla tuon pidempää tarinaa. Ja jos sen putsausväli kerran on about samaa luokkaa kuin öljynvaihto väli, niin kyllä varmaan joku muukin on huomannut sen EGR:n nokeavan vaikutuksen? -99 autolla on voitu helposti ajaa 5x se putsausväli, kandee se nyt ainakin tarkistaa jos ei muuta vikaa löydy.
 
joo toi kierrätys tekee kaikkea kivaa.... oli se sitten uus tai vanha... mulla ainakin vanhus nyppii jos laittaa alipaine letkun kierrätykseen kiinni... (toimii muutam tkm)

ja läppäkotelo on kuin vanha vanha öljypoltinkattila, no sehän toi melkein onkin ;)
 
Sellainen tarkennus vielä asiaan, että en ole tosiaan muilla vaihteilla ajaessani huomannut tuonlaista vaimeaa ajoittaista kierrosten ja samalla etenemisen "nytkäyttelyä". Eli vaan nelosvaihteella tulee esiin. Mitään vaikutusta mainittuihin 'vikadiagnooseihin'?
 
sen verran tiedän, että jotkut Mitsun laatikot (automaatti sekä manuaali) ovat TODELLA kranttuja käytetyn öljynlaadun suhteen, tokihan joka paja väittää erilaisten (mitä omasta hyllystä löytyy) öljyjen käyvän, mutta todellisuudessa se pitää olla täsmälleen sitä suositeltua, ei mitään "vastaavaa". T. Laakson Sigmassahan kävi juuri näin, ellen väärin muista?

Eli kyllä sen likaisen imusarjan lisäksi myös laatikkoöljy on edelleen epäiltyjen listalla. Tai sitten se on ominaisuus.
 
Nyt tuosta öljystä vielä senverran että, tietääkseni ei ole mitään muuta öljyä Mitsun automaattilaatikkoon joka täyttää vaatimukset. "Vastaava" ei ole ennenkään ollut yhtäkuin sama, ja öljyissä jos missä tämä pitää paikkansa. Eli vaihda ensin omat öljyt ja suodatin ja sitten voi hakea vikaa muualta jos vielä ilmenee. Että silleen :)
 
No niin, nyt on sitten automaattiöljyt vaihdettu valtuutetussa huollossa samoin kuin suodatin. Ovat nyt varmasti alkuperäisiä.

Mutta silti: sama oire säilyi laatikossa! Keskustelin huoltajan kanssa aiheesta ja hän iski testerin kiinni autoon ja kävi ajamassa lenkin sillä: se ei antanut mitään vikakoodia! Mutta silti hän huomasi saman, kun öljy isolla tiellä ajettaessa tosiaan vähän lämpiää, alkaa tämä nytkäyttely nelosella. Hän oli tosin huomannut, että kun ajaa loivaa ylämäkeä tai jarruttaa käsijarrulla hieman ajon aikana, turbiinin lukko pysyy päällä, mutta tasaisella maalla ajaessa ei pysyisi... Hän myös epäili, että voisi olla myös jokin sähkövika moottorin ja vaihteiston välillä, joka käskyttää turbiinin lukkoa pysymään/vapauttamaan...? Vieläkö joku osaa auttaa tässä, menee mystiseksi!?
 
Ehkä olis paikallaan ajella muutama sata kilometriä ja tunnustella sitten lisää, voi olla että "väärä" öljy ei ole puhdistunut vielä pois ???
 
No niin, nyt ajelin tuollaisen 650 km:n vauhdikkaan pyrähdyksen automaatti-Galantillani, ja oire se vaan jatkuu yhä. On alkanut epäilyttää, onko tämä tosiaan "ominaisuus" 2.4 GDI Aut. -mallissa? Onko kenelläkään palstaa lukevalla samanlaista, joka voisi tuon vahvistaa? Taitaa olla aika vähän tässä maassa, mitä olen nyt autotalli.com:ia seuraillut, ei niitä paljoa näy...?

Tai sitten on tehtävä vielä 1 öljynvaihto, jotta kaikki mahdollisesti väärä öljy tulee pois (öljynvaihdossahan öljyä poistuu 7,8 l:n tilaviidesta noin 5 l, eli ns. väärää öljyä voi laatikossa olla vielä kolmisen litraa). Tässä siis nyt oireet vielä lyhyesti, mitä automaattiloota mulla nyt tekee:

- kolmos- ja nelosvaihteella hyvin tasaisesti ajettaessa kierrokset yhtäkkiä hypähtävät nopeasti 200-300 r/min ylöspäin (todella nopea hyppäys), menee muutama sekunti ja kierrokset laskevat rauhallisesti takaisin, siis paljon hitaammin verrattuna niiden "nousuhypähdykseen".

- tekee tuota ylläkuvattua myös Cruise:lla ajettaessa

- oire tapahtuu usein silloin, kun olen ajanut mäen päälle ja alkaa loiva alamäki -> ihan kuin turbiinin lukko lähtisi hetkeksi pois päältä, kierrokset pompsahtavat -> ja sitten alas hitaasti, eli mäkeä noustessa (tai käsijarrulla hieman jarrutettaessa) turbiinin lukko pysyy päällä

- samaa tapahtuu myös aivan tasaisella tiellä, voi tehdä tuota kierrosten hypähtelyä kolmekin kertaa lähes peräjälkeen, vai muutama sek. välissä - ja kaasupoljin on tuolloin TÄYSIN vakaa

- yli 120 km/h nopeuksissa oire lähes katoaa tyystiin


Mitä tähän mennessä tehty:

Autoon on nyt kertaalleen vaihdettu Mitsun alkup. öljyt (DIA QUEEN ATF SP II) ja kertaalleen (2.6.) ohjelmoitu liikkeessä vaihteiston 'ohjaisyksikkö' uudelleen -> ei vaikutusta.

Miksi asiaa näin paljon "jauhan"? Olen juuri maksanut 'itseni kipeäksi' autosta liikkeestä ostettuna ja pitäisi selvittää, onko tuo ominaisuus vai vika -> jos vika, voisin vaatia liikettä vielä tutkimaan asiaa lisää, nyt olen vähän kahden vaiheilla, antaako jo olla...

JOS sinulla on siis tuo sama malli, olisin *todella* kiitollinen, jos jaat kokemuksesi: ristor1@suomi24.fi
 
Minullla on manuaalilaatikolla, mutta muuten samanlainen.

Voisin kuvitella että silloin kun minulla tapahtuu näitä GDI:n ylikorostettuja nykäyksiä, automaatilla tapahtuisi ehkä noin, paitsi että ainakin minulla niitä tapahtuu vain hitaassa vauhdissa, ei yli 60 km/h varmaankaan koskaan. Eli tuntuu siltä kun joku olisi painanut yhtä-äkkiä kaasua sentin lisää. Tätä ei ole koskaan tapahtunut myöskään cruise päällä.

Jos tuo tapahtuu matkanopeuksissa joissa turbiini on muuten normaalisti lukkiutunut mutta vapauttaa lukituksen kierrosten nousun ajaksi voisi tuon kuvitella olevan jopa ominaisuus.

Kannattaisi ehkä kuitenkin ottaa yhteyttä ex-Helkama-autoon, sieltä luulisi löytyy parhaiten tietoa näiden ominaisuuksista.
 
Tuntuu vähän siltä, ettei se ihan normaalia GDI-nyppimistä ole, mutta tiedä hänestä kun ei itellä ole automaattia. GDI:n nykäisyt ovat manuaalilla hyvin vaimeita ja toistuu aika harvakseltaan pitkässä tasaisessa ajossa.
GDI-autoissa on ollut kaasuläppäkotelon vikoja, joissa on vaihdettu koko läppäkotelo (=kallis). Näitä vikoja on ollut ainakin jatkuva nypyttely tasaisessa ajossa ja kierrosten ryntäily kaupunkiajossa varsinkin pysähdyttäessä.
 
nostetaas kissa pöydälle..

mulla toi oma nykyttelee ja tuntuu että lisääntyis vaa..
kaasuläppäkotelo puhdistettii 5000km sitte (ite tein) ja ny eilen tein kanssa.

viikolla viel tyhjäkäynnillä välillä kierrokset laski luvattoman alas ja taass nous 200rpm tasaseks. Ajossa tapahtuu tiheäänkin 100-200 rpm nousuja sekä cruisella että normaalisti kaasulla ajettaessa.

auttaisko vaihdelaatiko öljyvaihto ? (en vaa usko että se ois se)
mites se egr sulku (ois varmaa sen aika ny :) )

muita ideoita ?
lambdat on ollu sekasi ku putkisto on vuotanu (matala auto on matala :( *
 
Onhan sullakin automaattivaihteet? Mulla on tämä "oire" ollut koko ajan, kun olen auton tyytyväinen omistaja ollut. Pieni (100 - max. 200 r/min) ajoittainen kierrosten hypähtely/vauhdin nytkäyttely tuntuu myös cruise päällä ja nimenomaan vähän isommissa kuin taajamavauhdeissa... Itse luulen että syynä on  automaattivaihteiston turbiinin lukko, joka vapautuu ajoittain vaikkei saisi (sähköhäiriöstä johtuen?). Tai sitten joku muu automaattivaihteiston ongelma... Pitänee seuraavassa huollossa kysyä, jos sen näkisi merkkihuollon mittarilla, pysyykö lukko päällä kokoajan silloin kun pitäisi.
 
tiptronic on kyllä.
ja juuri sitä mietin. Vaan GDI ominaisuuksiin tämä hypähtely kuulemma kuuluisi ?
varmistusta odottelen maahantuojalta.
 
Ok, jos maahantuojalta saat tuohon vastausta, niin pistähän tännekin... Olen itse ajanut omani lisäksi automaattivaihteisia Galanteja: vm. 2000 2.4 GDI Sportia ja V6 Elegancea, enkä kummassakaan huomannut vastaavaa.
 
Eli SIIS:

Mulla on manuaalilaatikolla gdi gallu ja se ei kyllä nytkähtele cruise päällä tai muutenkaan. Läppäkotelo putsattiin jotain 4000km sitten ja ei se mulla kyllä nykinyt ennen sitäkään. Tuo nykii ainoastaan kun rullaa kaasu ylhäällä ja vauhti on todella alhaalla (laihaseoksen ominaisuus ?).

Siitä tulikin mieleen eräs asia jota olen ihmetellyt jo jonkin aikaa. Kun annan auton valua kytkin ylhäällä kun edessä on esim. punaiset valot ja kakkosvaihde silmässä, niin juuri kun auto on sammumaisillaan tulee "sykäys" ja auto saa lisää "vetoa" ? Johtuuko tuo ihan vaan tuosta väännöstä vai jotain muuta ? Ihan kuin auto estäisi itseään sammumasta ;D

Eli ei "nyi" muutakuin ajettaessa esim. todella hiljaa ruuhkassa ykkösellä tai kakkosella. Mielestäni se taas johtuu yksinomaan siitä, että gdi yrittää mennä mahdollisimman laihalla seoksella eco -alueella.
 
nykimisen syitä lienee turha hakea ennenkuin pakoputkisto on tiivis (onko jo, Harri?), koska GDI käyttää varmaankin lambdaa ja "closed loop" aluetta varsin laajalti...

Samaten: onkohan GDI koneisiin tarjolla jotain ECUn ohjelmapäivityksiä? Niitä ei välttämättä ole ajettu ECUun Saksassa, jospa nykiminen korostuu kylmissä olosuhteissa tms?
 
Lainaus käyttäjältä: Niko Päivinen - Tänään kello 18:04:27
nykimisen syitä lienee turha hakea ennenkuin pakoputkisto on tiivis (onko jo, Harri?), koska GDI käyttää varmaankin lambdaa ja "closed loop" aluetta varsin laajalti...

Samaten: onkohan GDI koneisiin tarjolla jotain ECUn ohjelmapäivityksiä? Niitä ei välttämättä ole ajetut ECUunSaksassa, jospa nykiminen korostuu kylmissä olosuhteissa tms?

Hieman off topic, mutta "teholastu" voisi olla aika nannaa
Varsinkin sellainen, joita joillain Nissan -miehillä on. Eli sen saa napista pois ja päälle. Jotenkin tuntuu, että asetuksia ohjelmoimalla tuosta voisi saada huomattavasti enemmänkin polleja irti.
 
no putkistoa o ny tilkitty urakalla..seula mikä seula..
katti oli HALKI poikittai (hitsattii joulupäivänä  ;D ) ny nytki viel jostai kuuluu "heinäsirkan siritys"
pelkään että peltisarja on halki jostai aavistus mut koht selvii ku taas mennää tutkii ja laitetaa putki perästä umpee ja koitetaa mist vuotaa.
ajettaessa sen vasta kuulee ny että vuotaa viel aavistuksen..

päivityksistä ecuun ei tietoa...

äske kyllä huoltoliike sano, että GDI:n ominaisuus on toi. Tietyllä alueella se seosta vaihtelee ni se pomppii vähä..mutta lambdatki vaikuttaa varmaanki ?

mites lambdoje arvot....tarviiko akku irrottaa, että ne nollautuu ?vai lukeeko se arvoja real time?
 
Juggis sanoi
Hieman off topic, mutta "teholastu" voisi olla aika nannaa
Varsinkin sellainen, joita joillain Nissan -miehillä on. Eli sen saa napista pois ja päälle. Jotenkin tuntuu, että asetuksia ohjelmoimalla tuosta voisi saada huomattavasti enemmänkin polleja irti.

saksassa on yksi "lastu" ainaki tarjolla 2.4 gdi galanttii...tietoa ei vielä mihin se vaikuttaa...
offtopic...
 
Niko Päivinen sanoi
Samaten: onkohan GDI koneisiin tarjolla jotain ECUn ohjelmapäivityksiä? Niitä ei välttämättä ole ajetut ECUunSaksassa, jospa nykiminen korostuu kylmissä olosuhteissa tms?

Edellinen omistaja mainitsi että minun autoon on softa päivitetty huollossa...
 
Myxi sanoi
Niko Päivinen sanoi
Samaten: onkohan GDI koneisiin tarjolla jotain ECUn ohjelmapäivityksiä? Niitä ei välttämättä ole ajetut ECUunSaksassa, jospa nykiminen korostuu kylmissä olosuhteissa tms?

Edellinen omistaja mainitsi että minun autoon on softa päivitetty huollossa...

Jahas.. tuosta pitääkin ottaa selvää ja kysyä. Ei sattunut mainitsemaan, että missä huoltopaikassa ? Merkkihuolto kuitenkin ilmeisesti ja Suomessa ?
 
Auto on ollut Suomessa uudesta asti, ja merkkiliikkeessä huollettu.

EDIT: Softa siis päivitetty merkkihuollossa.
 
aha..pitääki käyttää siis roikan päässä tuo oma. Kunha ny muut "ominaisuudet" saadaan selville taas...
putkiston kans menee koht hermo.. on vuotavinaa muttei vuotoa löydy..viel kerra katti aukastava kait sitten.
vedättäessä pitää "sirinää kuin heinäsirkka" ja tämä ilmiö on selvä vuoto..ei muu.. tämä ilmeni kun jousto-osa hitsattiin uusi, kun se vuoti ja tämän jälkee huomattii että katalysaattorikin oli halki ja se piti sirinän(ehkä)...
 
Omaan -00 GDI Galantiin kysyin hiljattain ohjelmistopäivitystä. Ainakin paikallisen merkkiliikkeen mukaan tuoreempaa ohjelmistoa ei ole tarjolla. Ehkä tuossa -99-mallissa on ollut joku vanhempi softa.
 
En itse usko, että ohjelmapäivitys auttaa tähän asiaan, mutta jään kuulolle sen suhteen, pelkkä usko kun ei riitä ;)

Lisäksi on korostettava, että oireen esiintyminen ei ole alkanut säiden kylmettyä.
 
sain jotain vastausta maahantuojalta:

Vaikea sanoa sähköpostin tai puhelimen välityksellä onko
kyseessä ongelma. Mieleen tulee pari "luonnollista"
vaihtoehtoa:

- Vaihteistoon on vaihdettu hiljattain "tavallinen" Dexron II/III
vaihteistoöljy eikä Mitsubishin omaa vaihteistoöljyä.
Tämä tunnetusti aiheuttaa häiriöitä momentinmuuntimen
lukituksen toiminnassa sekä vaihtamiskaavioissa.

- GDI-moottorin ominaisuushan on, että se vaihtaa ruiskutus-
hetkeä ajo-olosuhteiden ollessa sopivat stökiömetriseltä
laihaseokselle (samallahan kulutus putoaa 1-2 l/100 km).
Ajettaessa tasakaasulla ja jos moottorin kuormitus kevenee,
niin samalla kuin ruiskutustapahtuma muuttuu moottorin
pyörintänopeus luonnollisesti pienenee. Mikäli sitten ajetaanloivaan vastamäkeen => kuormitus kasvaa => ruiskutustapahtuma muuttuu => kierroksetkin kasvavat. Muutos on yleensä aika pieni, ehkä n. 100-300 rpm. Eikö kuulostakin  täysin loogiselta?

Mutta kuten sanoin, niin on aina vaikea "korjata" autoa "etätyönä".Tosiasia on, että nykyautoissahan elektroniikka hoitaa moottorin ja automaativaihteiston kaikki toiminnot ohjainlaitteiden eli tietokoneiden ohjaamina. Ohjainyksikkö tai tietokonehan ei voi koskaan ajatella kuten ihminen, joten sinne on ohjelmoitava useita eri toimintoja sekä tilannevaihtoehtoja. Aina tulee väkisinkin  vastaan "epäjatkuvuuskohtia"
esim. PC kaatuu, joka on ihan normaalia, mutta kun auton tietokone tekee saman niin se onkin epänormaalia vaikka idea on ihan sama :)

En tiedä pahensiko tai paransiko kommenttini asiaa,
itse ehkä vain nauttisin ajamisesta :)

kiitän vastauksesta.
Laatikon öljyt vaihtoon menossa itsellä kuitenkin kun ei tietoa tosiaa mitä siellä on sisäs.

ja lisää:
Ensimmäisen sukupolven GDI-moottoreihin on MMC toimittanut moottorin ohjainyksikön ohjelmapäivityksiä eli Galantin kohdalla mallivuoteen '99 (valmistenumeron 10. merkki X). Saksassa on ollut käytössä omat versiot joissain tapauksissa.
 
ei ole...katti tosiaa hitsattii...mutta jostai se sirisee vielki..
luultavasti katti petti jostai muualta tai hitsaus irtos..ei ole paikkaa missä sais ylös ja mig kone ny.
Treella kellää paikkaa? :)
ensviikolla vapautuu yks paikka kyl ku yhtee nasselaisee saadaa alusta kii.
 
Tuohon nokeamis ongelmaan vois rakentaa myos ns. catch canin. Eli kampikammion hoyryt "oljynerotus" sailion kautta imusarjaan. Tuolta sita nokea tulee kanssa runsaasti. Valmiita sarjoja myydaan sikahintaan mutta keskiverto kaveri kyhaa itsekin.(Ei kai mennyt aiheen vieresta, on tullut jo aloteltua uusi vuosi)
 
"isoG" oli maanantaina päivähoidossa Tampereen Veholla. Palvelu oli asiallista (liekö syynä maahantuojalta asti tulleet "ohjeet", joista minäkin olin selvillä hyvin  ;D) -ei pokkurointia siis.
Autoa sisäänottaessa työnvastaanottaja kirjoittti työmääräimeen lisäkohtana ensimmäiselle riville "HUOM AUTO ON MATALA !" (ihan sentakia jos joku _poika_ ois ajanu johonki ramppii tms).

No asiaan. Puhelimessa juteltu automaattilaatikon öljynvaihtotarjous oli juurikin se mitä puhuttiin, eli 120e (sis. öljyt, suodatin ja suodattimen tiivisteen). Lisäksi tilasin moottorin ohjelmapäivityksen ja Suomessa on pari "korttia" kiertämässä, millä lataavat uudet softat sisään. MMC on julkistanut Galanteille (ainakin -99 valmistetuille) 2kpl päivityksiä. Nyt siellä on uusin päivitys ja aletaan tarkkailla onko vaikutuksia. Päivityksen hinta oli 40e eli kokonaiskustannus oli 170e.
En ole vielä kerennyt kuin kaupunkiajoa suorittamaan, joten palaan myöhemmin astialle.

Pakoputkisto on nyt ehjä koko matkalta. Outo sirinä kuuluu, mutta sen on todettu tulevan uudesta jousto-osasta ja sen liitoksesta. Luultavimmin jousto-osan ollessa "väärän" mittainen se saa resonanssia sekä liitoksien ollessa "päällekkäiset" vanhan putken kanssa, siellä ilmenee pyörteilyä aavistuksen. Mutta tuolla pärjätään nyt hetken, ja kesällä vaihdetaan uusi tilalle.
 
ei ole kadonnut. Samaa nykimistä. Myös tyhjäkäynti meinaa aavistuksen heilahdella. Ei ymmärrä...
 
Takaisin
Ylös Bottom