Galant -99:n xenonisointi

faija

tahdissa marssijalla ei ole etua pitkistä sääristä
Liittynyt
17 Syyskuu 2009
Sijainti
Helsinki
Terve kaikki,
olen uusi palstalainen ja taas onnellinen misukan omistaja.
Minulla oli aikanaan -88 GLSI ja -89 GTI ja rakkaus jäi itämään.
Hankin nyt korpivaelluksen jälkeen tämän -99 V6:n ja siinä lienee sama vaiva kuin vanhemmissakin, eli huonot jos ei surkeat ajovalot.
Onko kukaan yrittänyt korvata niitä ksenoneilla ja jos on, niin millä menestyksellä??

p.s. olen tilannut/lataamassa Whichmanualin korjaamokäsikirjaa, mutta sieltä ei varmaan apua löydy tähän ongelmaan..

terveisin,

faija
 
Vs: Galant -99:n xenonisointi

Itselleni laitoin viime talvena pitkiin xenonit. H1:set pois ja xenonit tilalle pienellä rautalankojan vääntelemisellä. Leimalle vaihdoin normaalit kynttilät kun umpioissa ei ole tarvittavia merkintöjä.
Lyhyiin valoihin en ole nähnyt tarpeelliseksi vaihtaa xenoneita kun katuvalojen loisteessa näkee ajella ilmankin :peukku
Xenonit mitkä laitoin oli Ollo H1 50W 5000k
 
Vs: Galant -99:n xenonisointi

Ymmärsinkö oikein, että Galantin vakioumpioihin ei saa "laillisia" xenoneita?
 
Vs: Galant -99:n xenonisointi

faija sanoi
Ymmärsinkö oikein, että Galantin vakioumpioihin ei saa "laillisia" xenoneita?

Kyllä, ymmärsit oiken. Itse olen n. vuoden ajan etsinyt suht aktiivisesti eri valmistajilta hyväksyttyjä umpioita, mutta tulos on nolla...

Omaan tulee syksyn aikana niin lyhyisiin kuin pitkiinkin AMP:n xenonit, Katuauto.fi:ltä. Tuolta saa myös sovitteet ainakin pitkiin.
 
Vs: Galant -99:n xenonisointi

Mulla ei huomannu leimasetä xenoneita pitkien umpiosta eli en ole niitä edes vaivautunut purkaan pois. Muuten noilla valoilla melko hyvin näkee. Mitsun etu sumareilla ei kyllä tee mitään, joissain autoissa ne tukee kivasti lyhkäsiä mutta ei mitsussa.
 
Vs: Galant -99:n xenonisointi

TeamEetu sanoi
Mitsun etu sumareilla ei kyllä tee mitään, joissain autoissa ne tukee kivasti lyhkäsiä mutta ei mitsussa.

minun käsittääkseni umpiosta pitää löytyä dc merkintä jolloin ne ois lailliset ainaki lähivaloissa, dcr sit on pitkille,

itellä mondeossa ;) on dc- merkintä lähivaloille mutta toki xenonit löytyy myös pitkistä ja sumuvaloista ::) tuolla valoteholla voi jo sanoa että näkee ;D
 
Vs: Galant -99:n xenonisointi

Joo siis halogeenit mulla on tuolla sumareissa. Surkeet on kyllä halogeenit kun vertaa xenoniin.
 
Vs: Galant -99:n xenonisointi

Kiitos kaikille kommenteista,
kyllä se kokonaisuus tästä alkaa hahmottua.

Jos pitkillä xenoneilla pääsee läpi katsastuksesta, ja toisaalta leimasetä ei voi olla huomaamatta ballasteja ym. jos konepellin avaa, tämä tilanne vaikuttaa aika kaksinaamaiselta.

Minkäs teet, jos käytäntö taas kerran on ajanut lainsäätäjien ohi ja katsastusinssi on välikädessä "ollessaan huomaamatta" moisia ISO 9001 ja E 13-hyväksyttyjä vempaimia.

Ymmärtääkseni valoilla on tarkoitus nähdä mahdollisimman hyvin häikäisemättä vastaantulijoita, joten mittalaitteiden pitäisi tutkia sitä. Xenonien valotehohan on 2-3-kertainen, eikä se mikään rikos ole. :seina

Kun käytin -89 GTI:tä huollossa ja valitin valotehosta, vanha velho mekaanikko kehoitti laittamaan 15-20W tehokkaammat työkonepolttimot, ja hyvin pelitti...

Tohtisiko joku xenonisti seuraavassa katsastuksessa nostaa kissan pöydälle, omani tulee vasta ensi kesänä, xenonit ensi tilassa.
 
Vs: Galant -99:n xenonisointi

Joo mä otin täällä Tammisaaren katsastus asemalla asian puheeksi itse päälikön kanssa ja totes sen et ei ole lailliset vaihtaa noihin normi umpioihin xenonit. Kyllä se myönsi et on ne paljon paremmat kun tavalliset H polttimot ja samalla sano sen et on ne yleistynyt.
 
Vs: Galant -99:n xenonisointi

Saatto olla mun tapauksessa kun noi ballastit asensin niin ne ikään kuin jäi aika piiloon ja ne ei näy kun konepellin avaa. samoin kävi kaikille uusille johdoille eli nekin on aika piilossa. ei niitä hätänen kurkkija edes näe.

Xenon valoa on mukavampi tuijotella, se ei väsytä silmää samallailla kun halogeeni (mun mielipide).
Lamput pysyy puhtaampina kun ei ole halogeenin polttamaa suolakuraa lampun lasissa.
Lapin reissuilla huomasin tämän kun valoteho ei laskenut vaikka tuli rekkoja vastaan ja suola lensi.
Saksasta olen autoni hakenut ja siinä ei ole lampun pesimiä.:(
 
Vs: Galant -99:n xenonisointi

vuosi sitten kun yhden katsastus sedän kanssa juttelin sanoi että jos auto on max 12.1997 rek./valm. ja siihen ei ole ns. E hyväksyttyjä umpioita, ja hommais pelkät DOT hyväksytyt ajovalot niin niihin pystyy laittamaan ksenonit ja leimaamaan ne niillä. kauan sekin sitä asiaa tutki ja tuli kertomaan jotain tuohon suuntaan.
 
Vs: Galant -99:n xenonisointi

Webtrap_86 sanoi
vuosi sitten kun yhden katsastus sedän kanssa juttelin sanoi että jos auto on max 12.1997 rek./valm. ja siihen ei ole ns. E hyväksyttyjä umpioita, ja hommais pelkät DOT hyväksytyt ajovalot niin niihin pystyy laittamaan ksenonit ja leimaamaan ne niillä. kauan sekin sitä asiaa tutki ja tuli kertomaan jotain tuohon suuntaan.
EI KÄY.

Tutkittu juttu,kysyin viime vuonna kys asiaa Akelta,ja sieltä tuli "täydentävä vastaus",eli jos on DOT-hyväksytty umpio,niin siinä pitää olla myös leima xenon-polttimon tyypistä jolle se on hyväksytty,esim D2S.

Mutta tuotahan ei suoraan Aken pykälissä näy (vieläkään)..
 
Vs: Galant -99:n xenonisointi

TeamEetu sanoi
Mitsun etu sumareilla ei kyllä tee mitään, joissain autoissa ne tukee kivasti lyhkäsiä mutta ei mitsussa.

Pakko on kysyä että kuulutko siihen porukkaan joka ajaa aina etusumarit päällä, keli kuin keli :mad:

Automaattisen korkeuden säädön tarvit vuodesta vm. 2000 eteen päin. Vm.95-2000 riittää manuaali säätö kabinetista :peukku

Kyllä, olen leimannut kolme kertaa omegan jälkiasennussarjan kanssa. Ja ne oli lyhkäsissä. Kolmannella kerralla inssi rupes äkkäilemään valoista. Mutta kun asioista selvää ottaneena, inssi joutu antamaan periks ja laittoi vain huomautuksen umpioista ;D

Meinas ruveta inttimään korkeudensäädöstä, mutta joutu tutkimaan papereita, ja tuli siihen tulokseen että vm.2000 eteen päin voi antaa hylkyä jos ei toimi valojen korkeuden säätö, ja omega oli vm.98 jolloin siinä riitti säätö kabinetista.

Ja eikös foorumilla ole tuore katastusinssikin ;)
 
Vs: Galant -99:n xenonisointi

Pakko vastata, että en ole koskaan käyttänyt sumareita, sumussa ja lumisateessa tulee vain seinä vastaan..

Haen xenoneista, paitsi valotehoa, myös hyvää suuntaavuutta. Turha valon roiskiminen ei kiinnosta.
 
Vs: Galant -99:n xenonisointi

faija sanoi
ja toisaalta leimasetä ei voi olla huomaamatta ballasteja ym. jos konepellin avaa, tämä tilanne vaikuttaa aika kaksinaamaiselta.

no meillä taas toisessa :D mondeossa oli ihan ballastimet näkyvillä mut halogeenit katsastuksessa paikallaan ni ei ollu puhunu mitään niistä ballastimista.

OT:mulla vähän karannu xenoneitten kans,2x mondeo yhteensä xenonsarjoja 4 ja pitäs mönkkäriin vielä kikkailla ni näkis silläki ::)
 
Vs: Galant -99:n xenonisointi

ST sanoi
EI KÄY.

Tutkittu juttu,kysyin viime vuonna kys asiaa Akelta,ja sieltä tuli "täydentävä vastaus",eli jos on DOT-hyväksytty umpio,niin siinä pitää olla myös leima xenon-polttimon tyypistä jolle se on hyväksytty,esim D2S.

Mutta tuotahan ei suoraan Aken pykälissä näy (vieläkään)..

No mä varmaankin meinaan kokeilla onneani jos vaikka saisinkin rek. paperille ne. ku katsuri oli sitä mieltä et onnistuu, niin sit ku teen muutokset ja meen ja muutos katsastan. jolloin sen jälkee ihan sama mitä ne sanoo ku on vähän paperillakin. jos vaan se muuten käy. mut jääpi nähtäväks.
 
Vs: Galant -99:n xenonisointi

Webtrap_86 sanoi
No mä varmaankin meinaan kokeilla onneani jos vaikka saisinkin rek. paperille ne. ku katsuri oli sitä mieltä et onnistuu, niin sit ku teen muutokset ja meen ja muutos katsastan. jolloin sen jälkee ihan sama mitä ne sanoo ku on vähän paperillakin. jos vaan se muuten käy. mut jääpi nähtäväks.
Jatketaan hieman OT:lla..

Juuri kävin leimalla Kipolla,jossa siis DOT-hyväksytyt etulyhdyt,joissa xenonit.

Valveutunut katsuri EI olisi päästänyt läpi.
 
Vs: Galant -99:n xenonisointi

Terve!

Mitkä sarjat tarkalleenottaen olette tilanneet tuolta katuautosta? Tarkoitus olis kokeilla mahduttaa sekä lyhyisiin että kaukovaloihin ksenonit. Mahtuuko sarjat nätisti jos pellin alla on V6? Tarviiko tilata muuta kuin sarjat vai pitääkö hommata vielä jotain tarvikkeita lisäksi? Ja 35w vai 50w?
Valot tulis kyllä todella tarpeeseen kun työmatkaakin on se 25km sivu hirvien kansoittamalla metsätaipaleella.

Ja polttimothan olivat muistaakseni h1 ja h7?

Olisin erittäin kiitollinen lisäinformaatiosta.
 
Vs: Galant -99:n xenonisointi

itse en sanoisi että on huonot valot galatissa. Parhaimmat mitä itse olen ajanut pimeässä. Vanhemmat nissanit olleet pelottavia ja kaverin 2003 pösö luokattoman heikot valot. seat mihin oli ksenonin laitettu oli mielestänisuunnilleen yhtä hyvä.
 
Vs: Galant -99:n xenonisointi

Jape/79 sanoi
Terve!

Mitkä sarjat tarkalleenottaen olette tilanneet tuolta katuautosta? Tarkoitus olis kokeilla mahduttaa sekä lyhyisiin että kaukovaloihin ksenonit. Mahtuuko sarjat nätisti jos pellin alla on V6? Tarviiko tilata muuta kuin sarjat vai pitääkö hommata vielä jotain tarvikkeita lisäksi? Ja 35w vai 50w?
Valot tulis kyllä todella tarpeeseen kun työmatkaakin on se 25km sivu hirvien kansoittamalla metsätaipaleella.

Ja polttimothan olivat muistaakseni h1 ja h7?

Olisin erittäin kiitollinen lisäinformaatiosta.

En tiedä tuleeko informaatio myöhään, mutta:

Itse tilasin pitkiin AMP Xenon-muutossarja H1 5000K 12V eli : http://www.katuauto.fi/product_info.php?cPath=33_53_57&products_id=190

ja lyhyisiin AMP Xenon-muutossarja H7 5000K 12V eli: http://www.katuauto.fi/product_info.php?cPath=33_53_60&products_id=197

5000 Kelviniä on siis lähimpänä päivänvaloa.

Itsellä ballastit mahtui hyvin kuskin puolella akun ja lokasuojan väliin, apukuskin puolella vastaavaan paikkaan...

Muuta et tarvitse, johdot kytketään auton omiin sarjoihin liittimillä, mitään ei tarvitse ryöstää/tehdä liitoksia...
 
Vs: Galant -99:n xenonisointi

Jape/79 sanoi
Terve!

Mitkä sarjat tarkalleenottaen olette tilanneet tuolta katuautosta? Tarkoitus olis kokeilla mahduttaa sekä lyhyisiin että kaukovaloihin ksenonit. Mahtuuko sarjat nätisti jos pellin alla on V6? Tarviiko tilata muuta kuin sarjat vai pitääkö hommata vielä jotain tarvikkeita lisäksi? Ja 35w vai 50w?
Valot tulis kyllä todella tarpeeseen kun työmatkaakin on se 25km sivu hirvien kansoittamalla metsätaipaleella.

Ja polttimothan olivat muistaakseni h1 ja h7?

Olisin erittäin kiitollinen lisäinformaatiosta.


Mahtuu nätisti v6 pellin alle ja ei tarvi mitään muuta kun toi muutos sarja. 35w riittää loistavasti kun kerran grandiksessakin riittää. Mulla on se 8500k grandessa. Jahka saa uudet umpiot galluun niin siihen tulee xenonit myös ;D
 
Vs: Galant -99:n xenonisointi

En tiedä tuleeko informaatio myöhään, mutta:

Itse tilasin pitkiin AMP Xenon-muutossarja H1 5000K 12V eli : http://www.katuauto.fi/product_info.php?cPath=33_53_57&products_id=190

ja lyhyisiin AMP Xenon-muutossarja H7 5000K 12V eli: http://www.katuauto.fi/product_info.php?cPath=33_53_60&products_id=197

5000 Kelviniä on siis lähimpänä päivänvaloa.

Itsellä ballastit mahtui hyvin kuskin puolella akun ja lokasuojan väliin, apukuskin puolella vastaavaan paikkaan...

Muuta et tarvitse, johdot kytketään auton omiin sarjoihin liittimillä, mitään ei tarvitse ryöstää/tehdä liitoksia...


Juuri nämä tilasin, mutta toimitusaika oli pari viikkoa. Sen polttimon välikappaleen kans oli epäselvyyttä löytyykö, mutta aiko kysyä joltain jo tilanneelta. Mahdollisesti sinulta?
 
Vs: Galant -99:n xenonisointi

Riippuu kummasta polttimosta on kyse? Jos pitkistä niin ei liity minuun mitenkään, mutta lyhkäset vois liittyä minuun.

Lyhkäsien sovitteethan juodut tekemään alkuperäisistä polttimonjatkoista.

Eli kannattaa käydä nyt paikallisella Timanttitiskillä tilaamassa yhdet ylimääräiset hyllyyn katsastuksen vuoksi... Muistaakseni n.7 euroa kappale.
 
Vs: Galant -99:n xenonisointi

Veikka sanoi
Pakko on kysyä että kuulutko siihen porukkaan joka ajaa aina etusumarit päällä, keli kuin keli :mad:
En ajele etusumarit päällä edes sumussa, sattuuvaan olemaan ensimmäinen auto missä ne on edessäkin. Ihmettelen vaan mihin niitä voi käyttää tai millon niistä on hyötyä(ei ainakaan sumussa auta). ???
Olen kyllä joskus mietti nyt jos sinne sumareiden umpioihin tunkis oikeen tehokkaat polttimot ja tuikkis noita sumari apinoita silmiin kohdatessa. Salamavalot olsi hyvät herättämään huomiota. ;D
 
Vs: Galant -99:n xenonisointi

Vaikka en asiasta tiedä niin veikkaisin etu sumareiden merkitykseks sitä että näkee paremmin IHAN eteen ja sitten että vastaan tulija erottaa sinut ja tien paremmin.. Kunhan arvailen...
 
Vs: Galant -99:n xenonisointi

http://www.katuauto.fi/product_info.php?cPath=33_55&products_id=174&osCsid=2072f5cf7ddc19b5ac4c2f0131fd170d
 
Takaisin
Ylös Bottom