Galant/Eclipse tyhjäkäynti ongelmia

A

aakso

Guest
Tervehdys

Kirjoittelin täällä aikaisemmin ECU-ongelmasta. No Eskulla kävi ja käynnistysongelmat katosivat. Nyttemmin on pienehköjä ongelmia tyhjäkäynnin kanssa kun autolla on ajettu muutama kilometri.

Eli kierrokset käyvät alhaalla, nousevat ylös ja taas laskevat. Tätä jatkuu minuutista kahteen ja sitten kierrokset tasoittuvat joskin aika korkealle. Tyhjäkäynnin säätö ei sinänsä auta sillä kierrokset jäävät silti aika korkealle ja nimenomaan juuri ajon jälkeen.

Moottorin sammuttaminen hetkeksi auttaa ja käynnistämisen jälkeen tyhjäkäynti on taas säädetyissä arvoissa. Eskulta sain ohjeet vikakoodien lukemiseksi -> ei vikaa. Epäilin itse jotain anturivikaa.
 
Vs: Galant/Eclipse tyhjäkäynti ongelmia

Joopa. Ei se vielä täysin varmaa ole, että anturi on kunnossa, jos ei ECU siitä valita. Kunhan anturilta tulevat arvot ovat sallituissa rajoissa, ECU pitää niitä oikeina. Silti niillä arvoilla ei tarvitse olla mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
 
Vs: Galant/Eclipse tyhjäkäynti ongelmia

Heps

Juu, tälle ongelmalle löytyi osittainen ratkaisukin. Eli tämä ruiskun 'vikaruuvi' oli jäänyt päälle ECUn ongelmien jäljiltä. En sen toiminnasta sen enempää tiedä mitä olen täältä lukenut, mutta nyt kierrokset tasaantuvat, joskin pientä hakemista on vielä, menkööt.
 
Vs: Galant/Eclipse tyhjäkäynti ongelmia

MOI.Minun galantissa on saman tyyppinen vika ostin sen liikkeestä sen kuukausi sitten ja siihen vaihdettiin katti ennen sitä ja katsastusta ja sen jälkeen paloi se mikälie punainen valo vähän aikaa aina välillä mutta nyt se ei enään pala kun olen ajanut 2000 km mutta se tyhjäkäynti hummaa ja auto jyrrää eli tärisee tyhjäkäynnillä.käytin akun miinusnapaa irti pariminuuttia mutta ei se vaikuttanut.PUHUIT JOSTAIN VIKARUUVISTA.Mikä se on ja missä se on? ???
 
Vs: Galant/Eclipse tyhjäkäynti ongelmia

Siis se ruiskun päällä oleva jousellinen ruuvi.

Btw, nyttemmin koko tyhjäkäynnin heittely on kadonnut ja auto toimii hienosti.
 
Vs: Galant/Eclipse tyhjäkäynti ongelmia

galant -93 alku :
No jos sulla viel tota vanhempaa korimallia (6g), Niin siinä ruiskun vieressä kaasuläppäkotelon kupeessa on 2 säätö namiskaa, toinen on juuri tämmöinen "vika" ruuvi, jota ei kyllä tarvitse säätää eikä se saa olla "säädettynä" vaan ihan ylhäällä.

Sen vieressä oikealla puolella on talttapää ruuvi jota säätämällä tyhjäkäyntikin säätyy.

Eli sit säätämään ja sitten vaan odottelemaan että tietsikka oppii uudet arvot..


Taavila: Tästä vois muuten tehdä jonkun faqin jotta "88-92 galantin tyhjäkäynnin säätö" tjms...
 
Vs: Galant/Eclipse tyhjäkäynti ongelmia

Kiitos tosi nopeesta vastauksesta.Tämmöistä klubia tarvitaan tämmöiselle poropeukalolle.Täytyy muuten liittyä heti ihan jäseneksi ja suositella muillekkin mitsun omistajille.Neuvojen tuloksista en vielä tiedä kun en ole kokeillut mutta viikonloppuna täytyy kokeilla.Entä voiko tohon tyhjäkäynti sekoiluun vaikuttaa mitenkään radion asennus kun vaihdoin soittimen tohon niin paloi muutama sulake kun joku törppö oli vaihtanut piuhojen paikkoja alkuperäisestä ja silloinhan räpsi kun kytkin alkuperäisen mukaan johdot.Ja heti sen jälkeen alkoi toi moottorin jyrinä ja tyhjäkäynnin hummaaminen ylös ja alas.Käy kun polkaisen kytkintä risteykseen tultaessa niin kierrokset laskee vähäksi aikaa jopa 550kier/min ja tärisee ja sitten palaa 900 kier./min.Täytyis tietää että onko isompaa vikaa kun takuu loppuu parinkuukauden päästä ja sen jälkeen ollaan omalla kukkarolla ;D
 
Vs: Galant/Eclipse tyhjäkäynti ongelmia

galant -93 alku sanoi
.Käy kun polkaisen kytkintä risteykseen tultaessa niin kierrokset laskee vähäksi aikaa jopa 550kier/min ja tärisee ja sitten palaa 900 kier./min.Täytyis tietää että onko isompaa vikaa kun takuu loppuu parinkuukauden päästä ja sen jälkeen ollaan omalla kukkarolla ;D

Juu, kuulostaa täysin allekirjoittaneenkin ongelmalta. Järkeilin, että ecu ja ko. "vikaruuvi" tappelevat keskenään jos ecu siis on kunnossa. Tosiaan, se ruuvi ihan ylös jos on säädetty, jos kierrokset ei sillon tahdo pysyä hyvinä niin vissiin vikaa sitten ecussa tahi jossain anturissa. Kun oma ecuni oli rikki, ei auto pysynyt käynnissäkään ilman tuota ruuvia.
 
Vs: Galant/Eclipse tyhjäkäynti ongelmia

No niin.Ruuvia on nyt säädetty.En kylläkään löytänyt kuin yhden ruuvin ja se oli jousellinen ja talttapää.Ja sitä kun pyöritin niin ei sillä ollut käyntiin mitään vaikutusta mutta kun väänsin sen melkein ylös niin muutaman kymmenen kilometrin jälkeen tyhjäkäynti ei enään hummannut.Ja sitten siinä oli myös sellainen vika että kaasu takerteli eli ihan kuin se olisi kiinni jossain ja kun paino poljinta niin auto nykäisi ensi ja sitten vasta mentiin mutta tämä vika hävisi kun laitoin tankkiin CRC.n ruiskun puhdistus ainetta.en tiedä oliko tosta sitten tosissaan apua vai kuvittelenko vaan että se autto ja auto ei enään nykisi.MITÄ TE AMMATTILAISET MEINAATTE OLIKO TOSTA TOSISSAAN APUA. ;D
 
Vs: Galant/Eclipse tyhjäkäynti ongelmia

http://www.saunalahti.fi/teme666/kuva.gif

Eli tuossa tuo "engine speed adjusting screw" , se on se oikea
 
Vs: Galant/Eclipse tyhjäkäynti ongelmia

Kiitos kuvasta.Eli taisin sittenkin vääntää sitä"vikaruuvia" joka koski kylläkin vaijeriin eli se taisi vaikuttaa tyhjäkäynnin hummaamiseen.Mistä toi johtuu että se siihen koski ei kai se itsestään sinne mene eli aikaisempi omistaja on sen sinne laittanut mutta miksi.....MIKSI SE YLEENSÄ ON TOI RUUVI
 
Vs: Galant/Eclipse tyhjäkäynti ongelmia

Itselle tuli mieleen tuosta ruuvista että on varsin tarpeellinen vekotin jos vaikka tyhjäkäynti moottor tjms menee rikki tai jostain muusta syystä tyhjäkäynti laskee niin alas että auto sammuu, niin tuosta saa pakotettua niitä kierroksia ylemmäs.

Ja entinen omistaja voinut hyvin luulla tuota tyhjäkäynnin säädöksi ja säädellyt sitä tietämättään mikä se oikeastaan on.
 
Vs: Galant/Eclipse tyhjäkäynti ongelmia

Juu, kyllä sillä ruuvilla on vaikutusta. Pitää vain aika pirusti vääntää ennenkuin eron huomaa.

Mitä tuohon kaasuun tulee niin minusta Mitsuissa tuntuu olevan aika herkkä kaasupoljin, ja ruiskuissa yleensäkin tuntuu olevan pieni nykäisykohta.
 
Vs: Galant/Eclipse tyhjäkäynti ongelmia

sitä ruuvia tarvii ruuvata niin paljon ylöspäin että se alkaa kantaan/koskettaa sitä vaijerivipua että se kaasuläppä pysyisi auki. kun tuota joudutaan käyttää niin autossa on jokin vikana. ei siis mikään pysyvä korjaus.
 
Vs: Galant/Eclipse tyhjäkäynti ongelmia

Siis ylös päin vai alas päin.Minun autossa on ainakin se vaijeri sen ruuvin alapuolella ja ymmärtäisin että jos ruuvaan sitä alaspäin niin sitten se vasta koskettaa sitä vaijeria.Mutta en tosiaankaan ole varma kun olen poropeukalo näissä asioissa ???
 
Vs: Galant/Eclipse tyhjäkäynti ongelmia

eli jos katsot tuota mun linkittämää kuvaa niin siitä katsottuna se ristipää ruuvi (vasemmanpuoleinen) pitää olla käännettynä niin paljon vasemmalle (eli nousee ylös) kuin mahdollista.

Sitten se oikeanpuoleinen (talttapää), niin jos en nyt väärin muista niin kun sitä käännetään oikealle päin niin kierrokset nousee ja kun takaisin vasemmalle niin kierrokset laskee.
 
Takaisin
Ylös Bottom