Galant GDI -00 Pätkii

Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Onko kp-pumppu bensanpaineensäätimineen kokeiltu toisella vai vaan pelkkä pumppu?
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Tuohon en osaa vastata ... edellinen omistaja on testannut pumppuja.

Tänään vaihdoin taaemman lambdan, ei toivottua vaikutusta.

Tilasin tulpat ja etummaisen lambdan, jos ei näidenkään jälkeen niin sitten siirrytään katalysaattorin puoleen.
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Tuolla radion takana on tuo "Throttle valve controller" (MR507600) ... kun laittaa virrat päälle se vinkuu, ihan tasaista vinkumista, kunnes painaa kaasua niin vinkumis ääni muuttuu (ei häviä vaan muuttuu). Vinkuna loppuu kun nyppää johdon irti.

Aika selkeästi kuulee kunhan muut laitteet on pois päältä, enkä muista SpaceWagonissani kuulleeni tuollaista vinkunaa. Onko tuossa boksissa nyt jonkin sortin häiriö ??
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

I. Nieminen sanoi
Jatketaan luonnollisesti tähän topicciin. Eli auto on vaihtanut omistajaa, ja juurtuu taloni kanssa samaan maaperään.

Tutkimusten mukaan bensaa on nyt liikaa liikkeellä, eli syöttää bensaa liikaa.
Lähtötiedot ovat aika niukat... joten arvailua
Onko millaiset päästöarvot? Jos lambda on yli yhden ja HC arvot korkeat, niin väittäisin alipainevuotoa.
Yksi paikka alipainevuodolle on EGR venttiili, jos se on tulpattu ja huonosti tiivistetty.
Jos EGR:ää ei ole tukittu, niin imusarjankin voisi tsekata olisko röörit ihan kunnolla tukossa, niin silloin ei varmasti jaksa käydä.
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Kyllä edellisen omistajan kirjoittaman mukaan on tukittu tuo EGR. En oli tarkistanut vuotoja.

Lambda arvot eivät ole yli yhden. Muuten en ole päässyt mittaamaan päästöjä.
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Lambda arvot nousee kyllä lähelle yhtä, ja tulpat nokistuu.

Mun tekemät askareet on nyt:
- uudet lambdat, molemmat
- uudet ngk laser iridium tulpat
- imusarjan liitosten uudelleen laitto, eli sulkisin niistä nyt imuvuodot pois

Edelleen ihmettelen sen Throttle valve controller boksin vinkunaa.

OBD mittaria kun seuraa niin bensa puolihan on käynnistyksen jälkeen OL = OpenLoop tilassa, eli käy jonkinmoisen ohje kaavion mukaan (??), tukehtuminen tapahtuu kun vaihtuu CL, using H02O = CloseLoop ja säätö tapahtuu lambdojen avulla.

Kylmänäkään ei kärsi painaa kaasua, nostaa kierrokset 3000 mutta vaikka poljin pohjassa niin kierrokset tippuu nopeasti ja tukehtuu.

Täähän on mielenkiintoinen laite ... onneksi Carismaan tuli kerrasta leima, niin pääsee palkkatöihin kulkemaan. :)
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Vielä tuli mieleen että pitäisköhän OBDstä tulla bensanpaineelle jonkinlainen lukema?? Tuo näyttää N/A bensanpaineelle. Korkeapainepumpun anturi toimii mutta josko se tieto et menekkään Eculle asti ... vaatinee vielä tutkailua sekin asia.

OBD:n mukaan imuilman määrä tyhjä käynnillä on noin 3,000 g, imuilman lämpötila on hyvin lähelle samaa kuin ulkolämpömittari ja myöskin tuo vedenlämpötila on kohdillaan. Kaasuläpän "avauskulma" on ennen käynnistystä 8-9% ja tyhjä käynnillä 2.7-3.3%.
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Vilkaiseppa missä kunnossa on imusarja. Jos edellinen omistaja on vain tulpannu EGR:än, mutta ei ole puhdistanu imusarjaa.
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Vilkaisin eilen, otin kaikki imupuolen osat. Ja tiivistelin liitokset. Tarkastelin myön osia ja ne oli ihan kohtuu siistit.

Mutta äsken poikani kysyi että mikä tuo imaisu ääni on kun tulee sammuessa ... siellähän oli korkeapainepumpun paluulinjan putki löysässä. Se joka lähtee siitä paineanturin vierestä. Onko siellä pumpussa nyt sitten ilmaa ??? :seina Tai siis kuuluuko tuota ilmata jotenkin?? Nyt en löydä sellaisesta mitään ohjetta ...
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

http://youtu.be/_we8ntmpsgs

Nyt se on tuollainen lämpimänä ja kuvattu ilman kaasun painamista.
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Jahas ... mäpäs ajoin lenkin tällä Galantilla ja totesin kaiken olevan nyt kunnossa.

Jakopään hilppeet täytyy tilailla ja vaihtaa se alatukivarsi.
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Tyhmä kysymys mutta mikä tässä nyt sitten loppujen lopuksi oli vikana? ;D ;D Korjaantuiko tuolla paluuputken kiristämisellä?
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Alunperin vika on ollut varmasti noissa lambda antureissa, ainakin obd-mittarilla katsoessa olivat ihan kuutamolla. Vielä sen jälkeen käynti ei ollut hyvä ... joten vaihdoin takaisin alkuperäisen korkeapainepumpun.

Eli nyt paikoillaan on sellaiset osat jotka siellä alunperinkin on ollut, mutta lambdat on vaihdettu uusiin.
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Eipä tullut Galant ajoon ... toimi siis moitteettomasti ja päätin lähteä katsatukseen. Kolme kilometriä ajoin vailla huolen häivähdystä, tuli pieni nykähdys ja käynti muuttui huonoksi. Käänsin auton äkkiä ja lähdin takaisin päin, ajaessa välillä "meni nollille" eli oli käynnissä mutta ei vastannut kaasuun vaan ikään kuin kuoli ja ihan pienen hetken rullattuaan taas heräsi ja taas vastasi kaasuun. Kunnes olin tuossa 200metrin päässä omalta pihalta se sammui kesken ajon. Starttaus ei tuottanut edes pienintäkään lupausta, vajaan 10min istuin autossa tuossa naapurin portinpielessä ja yrittelin käyntiin, kunnes yhtäkkiä käynnistyi ja pääsin kotiin asti.

Tämän jälkeen toimi välillä ihan hyvin ja välillä teki tuota nykähdyksiä ... nyt taas ollaan siinä pisteessä että käy tyhjäkäyntiä, muttei kaasuun saa koskea tai tukehtuu.

Nämä on nyt tuon jälkeen tehty:
- Bensapumpun rele ja sähköliitokset tarkistettu.
- Jakohihna vaihdettu, etummainen tasapainoakselin ajoitus oli pielessä ja vanhassa hihnassa reikä.
- CRC käsittelyä sähköliittimiin ja maadoituksiin.

Vikakoodeja ei nyt ole tullut. Edelleen tuntuu että bensaa on liikkeellä liikaa, koska ei kärsi kaasuun koskemista.
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Meidän lanceri teki samalla tyylillä kun bensa loppui... Olisikohan tankin siirtopumppu sökö?
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Ainakin paine mittarin mukaan tulee 3.2 bar paineella tankilta bensaa ... ja pumppu hurisee. 98 bensaakin on tankissa.

Kävin vielä äsken koittamassa, niin starttaa hienosti ja käynnistyy kierrokset nousee 2000 ja sieltä laske pikku hiljaa ihan nollaan ... sama toistui kun toisen kerran käynnistin.
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Kävinkin tätä silloin kerran ihmettelemässä. :p

Ootkos tuon kaasuläpän ohjausboxin (throttle valve controllerin) hajottanut atomeiksi ja katsonut löytyykö sieltä mitään normaalista poikkeavaa?
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Throttle Valve Controller on avettu jo pariin otteeseen, eipä siellä mitään näkyvää/tuntuvaa vikaa ollut.

Tänään voisi ottaa tuon kaasuläppäsysteemin pöydälle ja ihmetellä sitä vaihteeksi.
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Multahan joutaa kohta testiin toi TVC boksi lainaan tai vaikka myydä ellei se ollut tuossa ced:n varaosa listalla, aloittelen oman palastamista ihan lähi päivinä.
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Täällä suunnilla samantyyppistä ongelmaa.. Eli kaasuläppä ei liiku kaasupoljinta painamalla ENNEN kuin akun jännite laskee riittävästi? Maadoitusvikaa vai mistähän alkaisi ratkomaan?
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Lukezi sanoi
Täällä suunnilla samantyyppistä ongelmaa.. Eli kaasuläppä ei liiku kaasupoljinta painamalla ENNEN kuin akun jännite laskee riittävästi? Maadoitusvikaa vai mistähän alkaisi ratkomaan?

Heittääkö minkäänlaista vikakoodia? Kaasupolkimen asentotunnistin yksi mahdollisuus. Onkos I. Nieminen kokeillut toisella asentotunnistimella?
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Kaasuläppä systeemin purkasin ja kyllä näytti olevan ihan ok ... kaasuläpän asentotunnistinta en ole päässyt kokeilemaan toisella, mutta antaa ainakin ääri arvoissa ihan korjausoppaan mukaisen lukeman.

Eilen olisi pitänyt vähän siirtää autoa ... eikä auto tahtonut jäädä edes kylmänä käyntiin.

Ilmamäärämittari olis kanssa kiva saada joltain testiin ... tai jos edullinen niin voisin kyllä ostaakkin.

Ensi viikolla vielä tiivistän noi imupuolen jutut uudelleen eri aineella. Nyt olen tiivistänyt Loctite ST 5922 ( http://www.loctite.fi/Loctite-4087.htm?nodeid=8802634530817 ) ja meinaan nyt laittaa Permatex Ultra Grey ( http://www.permatex.com/products-2/product-categories/gasketing/gasket-makers/permatex-ultra-grey-rigid-high-torque-rtv-silicone-gasket-maker-82194-detail ) tiivistysmassaa.
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Nyt on Permatexin tiivistysaineella tiivistetty ja melkein kaksi vuorokautta sai kuivuta rauhassa.

Laitoin tuossa nuo bensan paluuletkut kellertävä etummaiseksi ja sinertävä taaemmaksi (eli lähemmäs tulipeltiä). Peksih sanoi että hänen autossaan ovat noin päin ... noh mulla alkoi taas bensan paine seilaamaan kun laitan noin päin, eikä jää hetkeksikään käyntiin. Käänsin ne toisin päin ja nyt jäi taas hetkeksi käyntiin muttei kuitenkaan päässyt ajamaan.

Pohdintaa: Silloin kun vaihdoin korkeapaine bensapumpun takaisin alkuperäiseksi ja auto alkoi toimia ... auto oli noin viikon keula ylös päin ja bensa letkut irti kone huoneesta, voisko se tuo paineen seilaaminen ja systeemit johtua tuosta jotenkin bensalinjoista ... vaikka Hoikkis kyllä kirjoitti aiemmin että on kokeillut toisella bensalinjalla ...

Jos jollain on noita asentotunnistimia/antureita silleen että voi lainata/myydä halvalla niin laittakaa yksityisviestiä.

PS. Kaasupolkimen asentotunnistintakaan en ole testannut toisella, enkä edes vielä yrittänyt mittailla ...
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Kierrokset humppaa ...

https://www.youtube.com/watch?v=zN_J_d5fs-4
 
Vs: Galant GDI -00 Pätkii

Tää jäi nyt selvittämättä ...

Moottori nostettiin toiseen autoon viottuneen GDIn tilalle ja otettiin kaikki koneen ulkopuolelle siitä autosta johon kone laitettiin ja hyvin toimii. Käsittämätön homma, mutta hyvä kun meni kone hyötykäyttöön.
 
Takaisin
Ylös Bottom