Galant GLSi -89 hihnojen vaihto

jonesl

New Member
Liittynyt
3 Tammikuu 2006
No niin, eilen illalla napsahti autosta laturin hihna poikki ja meno tyssäsi siihen. Hauskaa sinänsä että olin suunnitellut ensi tai seuraavaksi viikoksi hihnojen vaihtoa! Ja nyt ei uutta hihnaa saa mistään ennen kuin arki koittaa.

Laturista oli tippunut kiinnityspultti pois ja eihän hihna sitten jaksanut kauaa siinä paikallaan pysyä :)

Kun hihnoja ryhdytään vaihtamaan niin lienee järkevää vaihtaa kerralla kaikki hihnat ja vesipumppu. Katselin Motonetin sivuilta varaosia, joita Galanttiin tarjotaan ja päädyin seuraavaan listaan:
- jakopään hihna
- kiristin edelliseen
- tasapainoakselin hihna
- kiristin edelliseen
- ohjaustehostimen hihna
- laturin hihna
- vesipumppu
Pärjäänkö näillä osilla vai onko tässä yhteydessä syytä vaihtaa vielä jotain muuta??? (Auton mittarissa on ~180 000 kilometriä mutta se on ollut todella vähällä käytöllä viime vuodet ja niinpä ajattelin tehdä-teettää huollon nyt. Samalla menee öljyt ja termostaatti ja...)

Jos joku sattuu viestin huomaamaan ja tietää mistä Helsingissä saa vappuaattona uuden laturin hihnan niin olen erittäin kiitollinen vinkistä!
LISÄTTY: Pukinmäen Essolta vakuuttivat uuden hihnan löytyvän, lähden tarkistamaan väitteen todenperäisyyden.
 
Jos galanttisi vuotaa öljyä, kuten minulla teki. Kannattaa vaihtaa kampiakselin, tasausakselistojen ja nokka-akselin stefat... Ei ole iso homma

Mutta kannattaa katsoa hieman ohjeita artikkelit-sivulta, itse laitoin öljypumpun rullan väärin, onneksi huomasin kuitenkin kyseisen artikkelin hihnojen vaihdosta.
 
Kiitos vinkistä, en tajunnut katsoa artikkelit-osiota ollenkaan. Auto on menossa ensi viikolla työn alle ja tiivisteet on lisätty ostoslistaan - pääsin toissapäivänä käyttämään auton nosturilla ja katselemaan alapuolelta, ja totta tosiaan: kampiakselin tiiviste vuotaa!

Olen edelleen ajatellut turvautua Motonetin osiin koska kukaan ei ole vielä julkisesti niitä morkannut ja hintataso on ihan hivenen siedettävämpi kuin Veholla. Ja asiakaspalvelukin on siedettävämmällä tasolla; onhan toki mahdollista että minulla vain käy aina huono tuuri myyjien kanssa.
 
jonesl sanoi
Olen edelleen ajatellut turvautua Motonetin osiin koska kukaan ei ole vielä julkisesti niitä morkannut ja hintataso on ihan hivenen siedettävämpi kuin Veholla. Ja asiakaspalvelukin on siedettävämmällä tasolla; onhan toki mahdollista että minulla vain käy aina huono tuuri myyjien kanssa.
Motonetin tavara on kyllä ihan kuraa,anna mieluummin ne rahat vaikka kodittomille ja kasaa vanhoilla osilla,tai käy esim AD:ssa.

Se on kyllä ihan totta että alk.peräisiä osia ei kannata ostaa JOS vain tarvikkeena saa,tosin hiemankin erikoisemmat osat pitää hankkia alkuperäisinä.

P.S.Alkuperäisosissa ainakin perustiivisteet ovat lähes saman hintaisia kuin tarvikkeet,se on tullut huomattua..
 
ST sanoi
P.S.Alkuperäisosissa ainakin perustiivisteet ovat lähes saman hintaisia kuin tarvikkeet,se on tullut huomattua..

Mitä ovat 'perustiivisteet'? :p
Yläpään tiivistesarja Galant E39A:
Mega-Auto 350 euroa
AD-Varaosat 84 euroa ;D
 
Imu/pakosarjan,kampi/nokka-akselin,termarin kannen yms,eli "ulkoisia" meinasin..
 
miikka sanoi
ST sanoi
P.S.Alkuperäisosissa ainakin perustiivisteet ovat lähes saman hintaisia kuin tarvikkeet,se on tullut huomattua..

Mitä ovat 'perustiivisteet'? :p
Yläpään tiivistesarja Galant E39A:
Mega-Auto 350 euroa
AD-Varaosat 84 euroa ;D

Se E39A:n yläpääntiivistesarja maksaa alkuperäisenä vain 273,55 euroa. Minä en ainakaan mitään ruputiivisteitä omaan autooni laita.
 
uge sanoi
Minä en ainakaan mitään ruputiivisteitä omaan autooni laita.
Niinpä,kerran "luotin" että motonetistä saisi edes termarin tiivisteen kunnollisena,ja vitut..
 
juu itellä gti galantti. alkuperäsenä yläpään tiivistesarja noin 350 euroa. tarviikkeena löysin ja hinta 68 euroa ainaki toistaiseksi pelaanu ihan jees ja näyttäs olevan ihan japanissa tehdyt.
 
Tiivisteistä takaisin hihnoihin. Nyt kun Motonetiä morkattiin julkisesti niin kävinpä kysymässä viereisestä AD-liikkeestä hihnoja ja hintoja, ja ostin samalla SKF/Gatesin sarjan. Hintaa sarjalla oli 105 €, sisältäen jakopään ja tasapainoakselin hihnat sekä kiristimet. Myymälän katalogin mukaan sarjassa ei olisi ollut kuin jakopään hihna + kiristin mutta kyllä em. romppeet sieltä löytyivät. Motonetin irto-osien hinta olisi ollut 68 € ja kun laskee matkat ja käytetyn ajan mikä itselläni olisi mennyt niin luulen että olen vähintään tasoissa.

Nyt seuraa tietysti naurua koska ostamani sarja on vielä huonompi kuin Motonetin osat ja nämäkin rahat olisi voinut lähettää Valko-Venäjän köyhille.

En jaksanut käydä huvittamassa itseäni Vehon tiskillä mutta jos joku tietää heidän hinnan ko. vempeleille niin kertokaa ihmeessä.
 
Hienoa ;D ostinpa tossa veholta remmit gti galluun joku viikko sitte ja tp-akselin remmi 54e ja jk-remmi 98e ettäs silleen :peukku
 
Nyt on hihnat vaihdettu ja taas pörisee. Öljyvuoto johtui löysällä olleesta venttilikopasta - korjaajan mukaan oli lähes irti, missä lienee hieman liioittelua mukana - ja oli siis aikamoisen helppo korjata.

Tasapainoakselin hihna oli valmiiksi poikki eli kyllä vaihtoväli kannattaa ottaa tarkasti! Kuten aloitusviestistä huomaa niin minulla laturin hihna ehti just hetki sitten napsahtaa; kaikeksi onneksi tärkein hihna kesti vaihtoon asti. (Ei vissiin tarvitse lotota vähään aikaan, on tuurit käytetty tältä vuodelta.) Ihme kyllä tp-akselin hihnan katkeamista ei edes ajossa huomannut! No, jos oikein arvelee niin ehkä, ehkä, moottori käy hivenen tasaisemmin nyt. Varma en ole.

Katsellaan nyt mitä säästöpossusta laukeaa seuraavana.
 
Takaisin
Ylös Bottom