Galant jakopäänhihna napsahti

Clavurion

Ex Galant -00 2.4 GDi
Liittynyt
1 Elokuu 2004
Sijainti
Oulu
Hyvin lähti tämäkin päivä käyntiin. Aamulla lähdin työreissulle kohti Torniota. Sopivasti puolimatkassa kone sai tarpeekseen. Oireista hieman pelkäsin jakopäätä.

Nyt on auto pajalla ja jakopään remmihän siinä on napsahtanut. Alustavasti näytti siltä, että alapäästä hihnan hampaat irronneet. Hieman ihmetyttää, kun molemmat hihnat (tp-akseli) ja kaikki oheishilppeet on vaihettu kiltisti 90 tkm kohdalla. Sen jälkeen kertynyt 57 tkm.

Hihna on alkuperäinen, mutta työ on teetetty tuttavalla, jonka tiedän erittäin päteväksi mekaanikoksi. Asennusvirheen aiheuttamaa vaurioita en usko ja se olisi todennäköisesti näyttänyt merkkinsä jo aiemmin. Jos mitään sekundäärisyytä ei paljastu, voisiko tuo alkuperäishihna olla yksinkertaisesti maanantaikappale? Saa nähdä onko siitä aihetta reklamoida. Tässä nyt jännityksellä odottelen onko edessä kansiremontti.
Pitääpä hakea hieman rauhoittavaa lääkekaapista.
 
:eek:

Toivottavasti ei käynyt kovin pahasti :-\

Olisipa tosiaan kiva tietää mikä tuon aiheutti...
 
Huh, GDi koneen kansiremontti.. toivottavasti ei :eek:
Eipä ole aiemmin kukaan puhunut moisesta. Noh, kerroppa sitten mistä tuo hihnan katkeaminen johtui jos saat selville. Täytyy pitää huoli ettei meitin kärrylle käy samanlailla :-\
 
Juggis sanoi
Huh, GDi koneen kansiremontti.. toivottavasti ei :eek:

Niinpä...
Pistäkääs poijjaat sormia ristiin meikäläisen GDI-lottoarvonnassa. Valitettavasti kertoimet ovat kohdillaan, kun nopeutta tapahtumahetkellä oli n. 100 km/h, eikä tuossa paljon kytkinpoljinta ehtinyt etsiä. Tosin mitään kolahduksia ei kuulunut. Vai kuuleeko sitä, jos männät iskevät venttiileihin?
 
Ostinpa tuossa jokinaika sitten konevikaisen Hyundain kylläkin ja bensa vehkeen.Edellinen omistaja kertoi että n.80km/h vauhdista auto vain hyytyi hiukan rapisten.Purettuani jakopään huomasin että oli kampiakselin kohdalta hampaat jakohihnasta lähtenyt ,muuten hihna silmämääräisesti katsellen oli hyvässä kunnossa.No ei ollut kuitenkaan pahemmin käynyt 8 imuventtiiliä meni uusiksi osa oli kyllä todella mutkalla ja osa kokonaan poikki.
 
Nummika sanoi
Edellinen omistaja kertoi että n.80km/h vauhdista auto vain hyytyi hiukan rapisten.Purettuani jakopään huomasin että oli kampiakselin kohdalta hampaat jakohihnasta lähtenyt ,muuten hihna silmämääräisesti katsellen oli hyvässä kunnossa.

Juurikin samanlaiset tuntemukset itsellä. Mikä ihme tuon hampaattomuuden voisi selittää, jos hihna kuitenkin on vaihdettu ajallaan? (Hihna hieman löystynyt, kovilla kierroksilla yrittää hypätä jaosta yli ja sitten hammaspyörä sirkkelöi hihnan hampaat???)

Edit: GDI on bensavehje!  ;)
 
No niinpä tietenkin bensaahan se nielee.
Joo kumma miten ne hampaat noin lähtee.tuohan on huonolla tuurilla se pahin mahdollinen hihna rikko.Jos vaikka valmistaja olisi suunnitellut nokat siten että venttiilit eivät koskisi mäntiin hihnan katkettua niin se ei toimi jos hampaita lähtee.Nokka-akselit ja venttiilit jäävät juuri siihen missä kohtaa hampaat meni eivätkä pääse pyörähtämään ja päästämään venttiilejä ylös kun hihna on edelleen paikoillaan. :(
Toivotaan että vauriot olisivat vähäiset.
 
:-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[  Laitanko vielä muutaman...

Pakoventtiilit solmussa, kansiremontti. Männänpään muotoilun takia pakoventtiilit pääsevät iskemään. Vauriot pakoventtiileissä eivät ole silmämääräisesti suuret, mutta vaihtoonhan ne menevät. Imuventtiilit olivat kunnossa. Alustava kustannusarvio +3000 euroa!

Hihnan hampaat olivat selvästi kuluneet ja 20 cm matkalta täysin irronneet. Kampiakselin hihnapyörä oli reippaasti kulunut ja syönyt hihnan. Kulumista oli havaittavissa myös nokka-akseleiden hihnapyörissä. Aikaisemman hihnanvaihdon yhteydessä hihnapyörät vaikuttivat silmämääräisesti hyviltä. Merkkiliikkeen huoltomies mainitsi, että täysin vastaavia kulahtamisia on tapahtunut etenkin Pohjois-Suomen alueella. Liekö sitten olosuhteilla näin suuri vaikutus.
Väkisinkin tässä tulee mieleen tuon hihnapyörän materiaalin heikkous/soveltumattomuus olosuhteisiin. Aiemman hihnanvaihdon tehnyt tuttava on vaihtanut kymmeniä, ellei satoja hihnoja ja tämä oli ensimmäinen, joka on vaurioitunut ennen huoltoväliä.

Pitäisikö tässä nyt sitten lohduttautua, että tuleepahan kansiremontti tehtyä ja samalla hydraulinostimet vaihdettua. Vahingosta viisastuneena vaihtaisin jakopääremontin yhteydessä aina ainakin kampiakselin hihnapyörän. Tai sitten teettäisin huollon merkkiliikkeessä ja pistäisin pojat vastuuseen, jos vastaava vaurio tapahtuisi.

Takaisin lääkekaapille...
 
Huh huh :eek: ei voi kyllä kuin silmät pyöreinä lukea. Aika rajua tekstiä. Mä mitään tuosta konepuolesta ymmärrä :) mutta sen ainakin että tuossa ei ole mistään pienestä kyse. AUTS!! todellakin.
 
Voi itku :-\ :-\ :-\

Tulee vaan väistämättä mieleen tuosta pohjoisesta että mihin se raja piirretään, vähän Oulun alapuolella ollaan...

Mutta onhan kallis remppa :eek:
 
Nyt on hiukan asiaa sulateltu ja "asiantuntijoita" konsultoitu. Ei tämä homma voi näin mennä. Joko hihnapyörässä on materiaalivika tai sitten tämä auto ei sovellu näille leveysasteille. Ajatuksena on laittaa Vemicille reklamaatio asian tiimoilta. Kyseisiä autoja on vähän Suomessa liikenteessä, eikä siten massan tuomaa painetta ole. Väistämättä vastaavia tapauksia tulee esiintymään jatkossa, kunhan autokanta ikääntyy. Ellei huolto-ohjelma sitten muutu niin, että kampiakselin hihnapyörä vaihdetaan hihnanvaihdon yhteydessä.

Myxi sanoi
Tulee vaan väistämättä mieleen tuosta pohjoisesta että mihin se raja piirretään, vähän Oulun alapuolella ollaan...
Oulussa on auto koko ikänsä majaa pitänyt.
 
Hmm hmm.. ???

Clavurion, pidäs meidät ajan tasalla täällä sitä mukaa kun tuo homma etenee ja tulee uusia asioita esille. Korviin ei ole kyllä kantautunut muita vastaavia tapauksia ja jotenkin tuo kylmyys tuntuisi hieman oudolta syyltä, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Paljos gallun mittarissa oli ? Meitillä on vajaa 160tkm.
 
jotain outoo tässä on.... :mad:
kulunut hihnapyörä aiheuttaa hihnan ennen aikaista kulumista...mistäs se 3000e kustannus tulee ku tolla rahalla sais jo v-kutosenkin kansiremontin teetätettyä.
 
ralli art sanoi
jotain outoo tässä on.... :mad:
kulunut hihnapyörä aiheuttaa hihnan ennen aikaista kulumista...mistäs se 3000e kustannus tulee ku tolla rahalla sais jo v-kutosenkin kansiremontin teetätettyä.

Tarkkaa eriteltyä kustannusarviota en ole nähnyt, 3 kEuroa oli alustava arvio. Timanttipalikoita menee ainakin: Jakopään- ja tp-akselin hihna, ohjain- ja kiristinrullat, kampiakselin ja nokka-akseleiden hihnapyörät, vesipumppu, 8 kpl pakoventtiili, hydraulinostimet, tarvittavat tiivisteet. Lisäksi tietysti TYÖ. Osistakin kertyy jo mukavasti hintaa. Lisäksi osaa niistä saa odotella Japanista lentorahtina.

Ja matkamittariin oli kertynyt 147 tkm.
 
Clavurion sanoi
Merkkiliikkeen huoltomies mainitsi, että täysin vastaavia kulahtamisia on tapahtunut etenkin Pohjois-Suomen alueella.

Koskikohan tuo kommentti nimen omaan GDi-koneita vai mitä mahtoi tuolla tarkoittaa?

Oulun pohjoispuolella ollut minun GDi, onkohan nyt sama odotettavissa :-\
 
Myxi sanoi
Koskikohan tuo kommentti nimen omaan GDi-koneita vai mitä mahtoi tuolla tarkoittaa?

Oulun pohjoispuolella ollut minun GDi, onkohan nyt sama odotettavissa   :-\

Se oli sellainen huoltomiehen selittelykommentti, kun meikäläinen kihisi raivosta: "Miten tämä on mahdollista!" Itsekin jäin tuota miettimään, että tarkoittiko nimenomaan GDI:tä vai yleisesti EA-Galanteja.

Laitoin juuri reklamaation/selvityspyynnön Vemicille. Mainitsin myös tuosta huoltomiehen kommentista. Katsotaan, miten asia etenee.
 
joo kerroppas meillekkin miten tossa jutussa käy...olis kyllä tosi ikävää et joutusit maksamaan koko remontin itse!
ja tuo hihna pyörien kuluminen on kyllä tosi epänormaalia!
normaali oloissa hammas pyörät kestävät koko auton eliniän.

itse purin muutama viikko sitten oman galantin jakopään kun sieltä kuului vikinää,joka johtui tasapaino akselin laakerin väärästä sovituksesta kehään..ja hihna otti kehän taka laitaan kiinni.
silloin tutkiskelin hammas pyöriä enkä huomannu outoa kulumista pinnoissa.
autolla ajettu 125000km.
 
Huolto onnistui lopulta varsin nopeasti. Tässä on muutamia viikkoja jo ehtinyt vierähtämään. Loppulasku oli pienen tinkaamisen jälkeen tasan 3 kEuroa. Käy muuten ihan mukavasti tuo kone, kun samalla uusittiin kaikki hydraulinostimet.

Reklamaatio ja uusi reklamaatio Vemicille tehty. Kuinka ollakaan perustelivat hihnavauriota, "Kyllä siinä on täytynyt olla asennusvirhe." Yritin tarkemmin perustella omaa kantaani vastineessa. No mitään ei ole muutamaan viikkoon kuulunut, liekö kuuluukaan. Tällaista tuulimyllyjä vastaan taistelua tämä on. Asia ei tosin yllättänyt, mutta pska maku tästä hommasta jää.

Teettäkää hihnaremontti merkkiliikkeessä, vaikka hinta onkin suolainen. Jos sitten käy kuten itsellä, huollon tehnyt liike/maahantuoja saavat vastata kustannuksista.
 
Tuliko siihen selvyyttä että onko näitä tällaisia tapahtunut aiemminkin vai onko kuitenkin yksittäinen tapaus? Edelleen se huoltomiehen kommentti kummittelee mielessä...

Itse maksoin itseni kipeäksi hihnan vaihdosta merkkiliikkeessä 20 tkm sitten, onhan Mitsun alkuperäisillä osilla 2 vuoden takuu ja työllä oli kait vuoden...
 
Ei silloin hätää ole kun teettää huollon merkkiliikkeessä. Silloin taataann hihnan kestäävyys vaihtovälin ajaksi.
 
Myxi sanoi
Tuliko siihen selvyyttä että onko näitä tällaisia tapahtunut aiemminkin vai onko kuitenkin yksittäinen tapaus? Edelleen se huoltomiehen kommentti kummittelee mielessä...

Eipä ollut maahantuojan vastineessa mitään kommenttia tuohon. Kuin pisteenä iin päälle Galantia noutaessani pajalle oli juuri tullut hihnavaurion kärsinyt GDI Carisma. Kyseessä on mitä ilmeisemmin harvinainen yksittäistapaus, eikä huoltomiesten höpötyksiä kannata kuunnella liian tarkasti.  ::)
 
Ehkäpä siitä Carismasta ei kannata tehdä mitään johtopäätöksiä kun ei tiedä taustoja. Yleisesti ottaen GDI koneiden kanssa ei ole ollut ongelmia jakopäänhihnojen kanssa. Ratkaisevaa on kuitenkin vaihtovälien noudattaminen ja auton säännöllinen huolto muutenkin. Ja varmistuminen siitä, että oikea ammattilainen tekee nämä työt.
 
Takaisin
Ylös Bottom