Galant taas rikki

Shooter

Galant 16v Tic -89
Liittynyt
30 Elokuu 2003
Sijainti
Kirahvilandia
Elikkä galant tekee taas temppujaan...Ajossa toimii ok,tulee valoihin laittaa kytkimen pohjaan,niin moottori sammuu...yksi tulpanjohto oli sulanut(!)ja auto ei muutenkaan pysy lainkaan käynnissä ilman jatkuvaa kaasuttelua...Vika ilmeni ihan yhtäkkiä... ???Rupee pikkuhiljaa *****taan toi kärry.Missä se vika sitten on,sitä kysyn teiltä...?
 
Tulpanjohto sulanut ?! Ottanut kiinni johonkin kuumaan osaan vai?
En tiedä voiko eriste sulaa jos lyö koko ajan läpi, mutta jos siitä on kysymys niin varmana tulee käyntihäiriöitä!
 
tuosta on ollut puhetta joa aiemmin: DOHC tyyppivika, tulpanjohtojen läpilyönti, aiheuttaa kaikennäköistä pientä kivaa, nykimistä ja muita käyntihäiriöitä.

Alkaa ihan simppelisti sillä, että tulppa"kaivot" kastuvat. kipinä lyö läpi johdosta: reikä.

Ajan myötä reikä suurenee koko ajan, ja silloin tällöin tapahtuva läpilyönti muuttuu säännölliseksi: käyntiongelmat pahenevat, ja jossain vaiheessa johto melko varmasti sulaa, läpimenevä jännite on aika suuri ja kipinä aika kuuma... suorasytkä vielä päästelee joka kierrolla kaksi kipinää....

Ja kaikki tämä olisi voitu välttää pitämällä johto/tulppa"kaivo" kuivana tai vahingon jo satuttua vaihtaa johdot.....
 
Elikkä siis johtojen vaihdolla pitäis ainakin jonkinlaista parannusta tapahtua...?Noh,kattelin taas eilen tuossa sitä ihmeellisyyttä siellä pellin alla,ja kyllä niissä piuhoissa on helvetinmoinen läpilyönti joka pytyn kohdalla...Noh,johtoja ostamaan siis.ja tulokset julki maanantaina... ;)
 
No ihan varmasti on jotain vaikutusta jos läpilyöntejä on....

Muista: ne tulppa"kaivot" kannattaa pitää kuivana, niitä kannattaa silloin tällöin avata ja kuivata, muuten ne uudetkin johdot on moro aika nopeasti.

Sanomattakin on selvä, että esim. moottori pesun jälkeen autoa ei kannata käynnistää ennenkuin tulppa"kaivot" on kuivattu...

Johto kauppoja tehdessä kannattaa muuten vertailla hintoja... alkuperäiset ei ole halvimmat eikä parhaimmat....

O-Jayn Galanttiin ostettiin Accelin johdot ja hyvin on ainakin toistaiseksi toimineet...
 
Joo,noista hinnoista.Soittelin mäkelän autoon ja kyselin noita sytkäjohtoja.Ilmoitti ystävällisesti hinnaksi 143€...Tais jäädä ostamatta :eek:.Ja seuraavaksi kattelin hovihankkijan(motonetin)luettelosta hintoja,noh,yllättäen siellä sanotaan lopussa taas se maaginen lausahdus:ei gti/16v/4wd...Mut 8-venaseen 2-litraseen löytyy kyllä useampi vaihtoehto.Miten ne on siis erilaisia...?Vai johtuuko siitä että 16v on suorasytkällä...?Ne accelin johdot,mites,kuka niitä diilaa täällä pääkaupunkisudulla,ja mitä niistä pyydetään:?Käytin muuten autoa siellä mäkelän liikkeessä,että ne kertois missä vika.Sanoivat että tyhjäkäynti moottori saattaa olla sökö,En tiä mitä maksaa,ja en uskaltanu kysyä,mutta kuulostaa kalliillta.Voiko pitää paikkaansa,tämän tiedon ilmoittajana oli siis korjaamopäällikkö,joten en pidä todennäköisenä,koska yleensä niiden kiinnostus rajoittuu siihen että ne saa kassaan lisää katetta... ;D
 
8v-johdot EI KÄY.

ne on erilaiset kummastakin päästä, sekä puolan/coil-packin päästä, että tulpan päästä: 8valvessa ne johdot on "normaalit" kun taas 16valvessa ne tulpat on niissä "kaivoissa" ja johdon pää on sitten sen mukainen....

Eli osittain johtuu suorasytkästä, mutta pääsyy on kannen rakenne....

(taisinkin jo mainita niistä alkuperäisistä ;D)
 
Accelin johtoja myy US-Parts. En ole ihan 100%:n varma onko ainoa myyjä, mutta sieltä me ne ostettiin.

Ja voihan vikaa olla tyhjäkäyntimoottorissakin, mutta kyllä autossa JOKA TAPAUKSESSA pitää ehjät tulpanjohdot olla!
 
Takaisin
Ylös Bottom