Galant VR-4 rikkaalle heti tyhjäkäynnin jälkeen

Arnold

E-39A
Liittynyt
14 Elokuu 2003
Sijainti
Pirkanmaa
Terve!

Eli ongelma löytyi katsastuksen yhteydessä.
Tyhjäkäynnillä kaikki kohdallaan (lamba=1), mutta sitten kun antaa vähänkin kaasua menee rikkaalle (AFR jotain 11-12).

Onko ehdotuksia, onko normaalia?


Tähän mennessä tehty:
Ostettu laajakaista mittari, joka myös asennettu. Logattu tilannetta laajakaistalla, kun auton oma lambda käytössä.

Ja todettu että:
- Tyhjäkäynti on AFR 14.7
- Vähän kaasua paikalaan, ja AFR 12 aluella 1000-3000rpm ---> jonka jälkeen ARF14.7
- Normaali ajossa AFR 14.7, (tasakaasulla 2000-5000rpm)

Mitattu kaasuläpan anturi: kaasukiinni 0,58V --> lineaarisesti---> kaasuatäysin auki 5,08v (eculta)

Mitattu tyhjäkäynti anturi: Kaasukiinni 0,05v, pieni hipaisu kaasuun ja jotain 11,07v (eculta,auto ei käynyt)

Kytketty laajakaista mittarista tuleva kapeakaista tulokiinni ecuun, ja käytös on aivan samanlaista kuin auton omalla lambdalla.



Ideoita, ajatuksia?

Edit:tarkennuksia/arf->afr
 
Vs: Galant VR-4 rikkaalle heti tyhjäkäynnin jälkeen

Siis se vaan käy rikkaalla hetkellisesti kun painat lisää kaasua? Tuohon riittää usein jo kiihdytysrikastus. Tilanne tasakaasulla on olennaisempi.
 
Vs: Galant VR-4 rikkaalle heti tyhjäkäynnin jälkeen

ast sanoi
Siis se vaan käy rikkaalla hetkellisesti kun painat lisää kaasua? Tuohon riittää usein jo kiihdytysrikastus. Tilanne tasakaasulla on olennaisempi.

Eli paikalaan; vaihde vapaalla, kevysesti kaasua painaen/lisäten(ettei heti vedä rajoittimeen):
heti tyhjäkäynnistä ylös päin ----> aina 3000rpm asti reippaasti rikkaalla.
3000rpm jälkeen taas lambda ja AFR on OK.

JA pitää rikkaalla aina paikalla käytettäessä aluella 1000-3000rpm, voi huudatella vaikka 2000rpm / pari minuuttia ja aivan sama tulos (tasakaasu).


- Normaali matka-ajossa AFR 14.7, (tasakaasulla alueella 2000-5000rpm) eli OK

Edita:tarkennuksia/selvennyksiä
 
Vs: Galant VR-4 rikkaalle heti tyhjäkäynnin jälkeen

Lambda ...samanlailla mulla teki ny toi oma taannoin. Meinas alkaa tukehtumaankin jo ihan...
 
Vs: Galant VR-4 rikkaalle heti tyhjäkäynnin jälkeen

KL-kotelon arvo ainakin on liian suuri,pitäisi olla 0,48-0,52V,koneen ollessa lämmin.
 
Vs: Galant VR-4 rikkaalle heti tyhjäkäynnin jälkeen

Harri K sanoi
Lambda ...samanlailla mulla teki ny toi oma taannoin. Meinas alkaa tukehtumaankin jo ihan...

Kerro lisää oireista


ST sanoi
KL-kotelon arvo ainakin on liian suuri,pitäisi olla 0,48-0,52V,koneen ollessa lämmin.

Tämä arvo on varmaankin tyhjäkäynti arvo?
 
Vs: Galant VR-4 rikkaalle heti tyhjäkäynnin jälkeen

Arnold sanoi
Kerro lisää oireista
tuolta löytyy:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=25588.0

Ps. AFR...ei ARF ;)
 
Vs: Galant VR-4 rikkaalle heti tyhjäkäynnin jälkeen

Harri K sanoi
tuolta löytyy:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=25588.0

Ps. AFR...ei ARF ;)

AFR...ei ARF , thanks! korjattu.

Tyhjäkäynti on tasainen.

Entäs kun:
"Kytketty laajakaista mittarista tuleva kapeakaista tulokiinni ecuun, ja käytös on aivan samanlaista kuin auton omalla lambdalla."
 
Vs: Galant VR-4 rikkaalle heti tyhjäkäynnin jälkeen

Ihan normaalia, kiihdytysrikastuksesta on kyse. Vanhemmissa autoissa on reippaanpuoleinen joten 10-12 AFR:t on ihan tyypillisiä. Jos siis ymmärsin selityksen oikein eli tyhjäkäynnillä AFR 14,7. Polkaisu ja seos käy rikkaalla jonka jälkeen jos pidät kaasua tasaisena niin asettuu taas 14,7:n on siis täysin normaalia.
 
Vs: Galant VR-4 rikkaalle heti tyhjäkäynnin jälkeen

jcarlson sanoi
Ihan normaalia, kiihdytysrikastuksesta on kyse. Vanhemmissa autoissa on reippaanpuoleinen joten 10-12 AFR:t on ihan tyypillisiä. Jos siis ymmärsin selityksen oikein eli tyhjäkäynnillä AFR 14,7. Polkaisu ja seos käy rikkaalla jonka jälkeen jos pidät kaasua tasaisena niin asettuu taas 14,7:n on siis täysin normaalia.

Eli paikallaan vaihde vapaalla, koettaa painaa niin hiljaa ja hitaasti kun osaa kaasua. ja AFR on 11-12 aluella 1000-3000rpm, aivan sama vaikka pitäisi vartin jollain tasakierroksilla, kunhan on välillä 1000-3000rpm aina on rikkaalla.

Eli kuuluuko tämän kiihdytys rikastuksen tulla aina välillä 1000-3000rpm?


Ja tässä on se ongelma että katsastuksessa saa uusinta ajan.


Muuten tyhjäkäynnillä ja matka ajossa (kevyellä kaasulla) AFR on 14.7
 
Vs: Galant VR-4 rikkaalle heti tyhjäkäynnin jälkeen

Ahaa, siis kaasua paikallaan pitäessäkin käy rikkaalla. Se ei ole siis normaalia. Kiihdytysrikastus tulee vain nopeahkoissa kaasun liikkeissä ja kestää vain hetken.

Tästä vaan päättelin että olisi palautunut normaaliksi hetken tasakaasulla pidon aikana:
"- Vähän kaasua paikalaan, ja AFR 12 aluella 1000-3000rpm ---> jonka jälkeen ARF14.7"

Tarkoitit ilmeisesti että palautuu kun laskee takaisin tyhjäkäyntikierroksille. Tyhjäkäynnillä tosiaan 0,48-0,52 taisi olla oikea arvo kaasuläppäpotikalle.
Lambdavikaa ei todennäköisesti ole kun pysyy muissa tilanteissa kuitenkin 14,7:ssa ja ei muutu kun kytkee laajakaistan kapeakaistaemuloinnin kiinni.
Kokeilisin sitä kaasuläppäpotikan säätöä ensin.
 
Vs: Galant VR-4 rikkaalle heti tyhjäkäynnin jälkeen

onko ilmamäärä mittaria modailtu? vapaavirta suodatin tms?
tuli mieleen että hetkellisesti saisi väärän ilmamäärä tiedon.
tai pa-säädin jumittaa ?

mulla teki kiusaa myös liian rikas tyhjäkäynti :p ja vika oli ilmamäärämittarissa (modattu)
ja pa-säädöt persiillään,
vasta 3000rpm jälkeen meni laihalle... yli 16.... (pa-pumppu loppu kesken)
 
Vs: Galant VR-4 rikkaalle heti tyhjäkäynnin jälkeen

Arnold sanoi
Tämä arvo on varmaankin tyhjäkäynti arvo?
Jep,virrat päällä,mutta auto EI saa olla käynnissä.

Samalla jos ei ole MUT:ia tms käytössä,niin pitää maadoittaa "huoltoliitin".

Tietenkin TK:n pitää olla kohdallaan ja KL:n puhdas,ennenkuin tuota säädetään.
 
Vs: Galant VR-4 rikkaalle heti tyhjäkäynnin jälkeen

jcarlson sanoi
Ahaa, siis kaasua paikallaan pitäessäkin käy rikkaalla. Se ei ole siis normaalia. Kiihdytysrikastus tulee vain nopeahkoissa kaasun liikkeissä ja kestää vain hetken.

Tästä vaan päättelin että olisi palautunut normaaliksi hetken tasakaasulla pidon aikana:
"- Vähän kaasua paikalaan, ja AFR 12 aluella 1000-3000rpm ---> jonka jälkeen ARF14.7"

Tarkoitit ilmeisesti että palautuu kun laskee takaisin tyhjäkäyntikierroksille. Tyhjäkäynnillä tosiaan 0,48-0,52 taisi olla oikea arvo kaasuläppäpotikalle.
Lambdavikaa ei todennäköisesti ole kun pysyy muissa tilanteissa kuitenkin 14,7:ssa ja ei muutu kun kytkee laajakaistan kapeakaistaemuloinnin kiinni.
Kokeilisin sitä kaasuläppäpotikan säätöä ensin.

Epäselvästi kerroin, mutta yritin sanoa:
Kun aloitetaan hitaasi painamaan kaasua ja vedetään hitaasti kaasu pohjaan, AFR on seuraavanlainen:
Tyhjäkäynti AFR on 14.7 Siitä ylöspäin AFR on 11-12 (1000-3000rpm), 3000-->rajoitin AFR on 14.7

Kovasti tuo kiihdytysrikastus tuli itsellekin mieleen, mutta kun ei se lopu. Tai mikä sen laukaisee niin olemattoman herkästi.
Yrittämälläkään ei saanut sitä ymmärtämään, että nyt vain vähän nostetaan rauhallisesti kierrokisa, eikä yritetä täyttä tehoa.

Kokeilin huvikseni tänään laittaa auton tulille. Gallu seisonut kolme pävää. Ja kumminkin viimeisin laajakasita mappi/coversio kapeakaistalle oli vain kotiin ajo.

Eli nyt annoin käydä kylmästä lämpimäksi tyhjäkäynnilla, koska olin lueskelleut siitä että ecu opiskelee kaikenlaisia juttuja silloin (esim. evo osiossa oli jotain "tyhjäkäynti haukkoo" juttua).
Jos se kerran opiskelee tyhjäkäynti moottorin, niin tätyy kai sen opiskella lambdaakin?
Ja kas kummaa, nyt korotetulla tyhjäkäynnillä arvot oli suurinpiirtein haarukassa.
(jos edellä mainittu ei olisi toiminut, olisin säätänyt KL:asentoa oikeille voltti lukemille, tehnyt hienompi jakoista laajakaista->to->kapeakaista mappia)
Siitä äkkiä sitten suunta kohti katsastusta, ettei vaan mikään muutu.
Kokeilin vielä matkalla: vauhdissa vaihde vapaalle ja rullausta, ja kaasu tasakaasulla esim 2500rpm, niin välillä pätkäisee kierrokset alas ja AFR oli luokkaa 12 koko kokeilun ajan. Että mieleen tulee että tekisikö tyhjäkäynti tunnistin omiaan?

Mutta tästä kaikesta huolimatta katsastuskin meni läpi, siellä arvot oli taas kohdallaan! (onneksi ei siellä ruvennut pätkimään...)

Ja mitä nyt olen muutamia kertoja korotettua tyhjäkäyntiä sen jälkeen kokeillut, niin ainakin nyt arvot ovat siellä missä pitäisi eli 14.7 tuntumassa

Ajatuksia/ideoita/kokemuksia?


Mr mmc sanoi
onko ilmamäärä mittaria modailtu? vapaavirta suodatin tms?
tuli mieleen että hetkellisesti saisi väärän ilmamäärä tiedon.
tai pa-säädin jumittaa ?
Juu avoin kotelo ja K&N, mutta tuskin on ongelman syy, kun on vakio. (Jyrkkä ei ilmamäärä mittarin modailulle)

ST sanoi
Jep,virrat päällä,mutta auto EI saa olla käynnissä.
Juurikin näin!

ST sanoi
Tietenkin TK:n pitää olla kohdallaan ja KL:n puhdas,ennenkuin tuota säädetään.
Ei ole tähän mennessä tarvinnut koskea, toivottavasti ei jatkossakaan :)
 
Vs: Galant VR-4 rikkaalle heti tyhjäkäynnin jälkeen

pitääkö vr4:sen vakio ecu (vai onko vakio) ahdoillakin seoksen 14.7? vai oliko nuo nyt vain paikallaan poljettamista..ois hyvä mennä vähä rikkaalle :eek:
 
Vs: Galant VR-4 rikkaalle heti tyhjäkäynnin jälkeen

Siis se myös pätki vai ?
Ihan samaaha mulla siis teki..ja syy oli lambda...toi 1000-3000rpm vaan niin haisee lambdan väliltä. Tämän jälkeenhä lambda menee open looppiin aina...

tulpat?
 
Vs: Galant VR-4 rikkaalle heti tyhjäkäynnin jälkeen

mutta eikös oltu kokeiltu laajakaistalla myös eculle antaa tietoa ?
 
Vs: Galant VR-4 rikkaalle heti tyhjäkäynnin jälkeen

jooonas sanoi
pitääkö vr4:sen vakio ecu (vai onko vakio) ahdoillakin seoksen 14.7? vai oliko nuo nyt vain paikallaan poljettamista..ois hyvä mennä vähä rikkaalle :eek:

Hieman taas selitin epätarkasti eli paikalaan huudattelusta oli kyse tässä:
"Kun aloitetaan hitaasi painamaan kaasua ja vedetään hitaasti kaasu pohjaan, AFR on seuraavanlainen:
Tyhjäkäynti AFR on 14.7 Siitä ylöspäin AFR on 11-12 (1000-3000rpm), 3000-->rajoitin AFR on 14.7"

Harri K sanoi
Siis se myös pätki vai ?
Ihan samaaha mulla siis teki..ja syy oli lambda...toi 1000-3000rpm vaan niin haisee lambdan väliltä. Tämän jälkeenhä lambda menee open looppiin aina...

tulpat?
Jep Jep
Kovasti itsekkin alunperin epäilin lambdaa, sen takia hakinkin tuon laajalaista näytö sydeemin, jossa on myös optioita.
Kuten simuloitu kapeakaista lanbda. Ja koko roska maksoi vähemmän kun uusi lambda (JDM malli) timantti tiskiltä!

Ja kun loggailin niin kovasti kanssa toi 1000-3000 väli mietitytti (lambda) (mutta kumminkin ajossa toimi hyvin ja nätisti alueella)
(Edellisen lambdan vaihdosta on kulunut jo 4vuotta, ei jaksa muistaa oireita, vain sen että hinta oli kipee)

Ihmeellisintä nyt näyttäisi olevan se, kaunako kestää ennenkun ecu ottaa uutta dataa haltuun.

Tulpat odottaa vaihtamista


jooonas sanoi
mutta eikös oltu kokeiltu laajakaistalla myös eculle antaa tietoa ?
Juu se oli vakion tekemisiä tarkkailemassa, jotta sain tietoa omien mappien tekemiseen.
Orggis lambdan lukemat vaikuttivat ihan hyviltä. paitsi tietenkin korotettu tyhjäkäynti (Mutta NYT näyttäisi että vika oli siinä)

Ja siinäkohtaa kun sain toimivan muunnos kartan säädettyä laajakaista-->kapeakaista--> eculle.
Niin toiminta jatkui samanlaisena kun ennenkin!!! joka sitten tuotti harmaita hiuksia

Se ettei heti onnistunut laajakaistalla kun syötti kapeakaistaa eculle, johtuu varmaan siitä että olisi tarvinnut antaa enemmän aikaa eculle totutella uuteen "kaveriin"

Tai sitten on joku muukin juttu vielä?
 
Vs: Galant VR-4 rikkaalle heti tyhjäkäynnin jälkeen

Vähä samaa vikaa itelläki eli katastuksessa päästöt päin p****ttä ja vein auton pajalle jossa jampalla on kilpurina samanlainen ku oma auto eli pitäs olla tietoa sitten autosta. Se tutkas et lambda(4johtonen yleis boschi) on rikki ja sen takia ei voi autoa säätää paremmille pakokaasu arvoille. Noh laitoin uuten anturin ja auto käymään.mittari näytti tyhjä käynnillä n.1400rpm ja seokset 14.8 ja ei siinä sen kummemmin mut ajelin kotia n.5km välillä motaria ja kotia pääsin nii tyhjä käynti edelleen siinä 1400rpm ja seos mittari näytti n.11. Et onkohan se vain enää ECUn säädöistä kii vai mikä muu vois vielä vaikuttaa siihen seos lukemaan vai onko muka ihan normaalia? Ja siis mottina Gti dynyyn asennettu VR4 motti ja ECU muitaakseni oli kans sit sen VR4:sen.
 
Takaisin
Ylös Bottom