Galantin Ecu tuli huollosta :)

HuBu

New Member
Liittynyt
14 Toukokuu 2003
Sijainti
Forssa
Dynamikki jätti pihalla tässä yksi aamu, ei suostunut enää lähtemään käyntiin. Viaksi paljastui Ecu.
Ecu lähetettiin Eskulle korjattavaksi ja siinä Eskun puheiden mukaan oli vain pieni vika. No tänään se boksi tuli liikkeeseen ja ruuvattiin se heti paikalla kiinni ja ei kun kokeileen...
Lähti heti käymään ja tavallista paremmin kuin yleensä. ;D Tässä vaiheessa tunnelma oli jo täysin katossa ;) Sitten maantielle kokeileen. Nopeita kiihdytyksiä otettiin ja jalka otettiin useaan kertaan kaasulta nopeasti pois ja minkään laista nykimistä ei esiintynyt 8) Ennen esiintyi pinehköä nykimistä.
Ja tuntuisi kuin vääntöäkin olisi tullut lisää??

Mitenkäs muuten voiko toi Ecu vaikuttaa jotenkin nakuttamiseen? Jos vaikka heittää sytytystä pieleen yms? Nimittäin ei oo ton 150km aikana nakuttanut kertaakaan ;D ;D

Eli oli hyvä että boksi hajosi. Nyt auto on kuin uusi, kiihtyy kuin ohjus ja ehkä vie vähemmän bensiiniäkin ;)

Kiitos Esku nopeasta toiminnasta ja hyvästä työstä! 8)
 
Mikä se ecu on?mulla on 90vm dynamicci ja siihen ilmaantui joku aika sitten käyntihäiriö!Välillä toimii,välillä sitten vähemmän.Toiminta lakkas eka kokonaan ennenkun otin apukuskin jalkatilassa olevan 2-osaise releen ja jumitin toisen puolen kii.Ilman tätätoimen pidettä auto lähtee käyntiin ja sammuu samantien.Syttyä ei taho saaha kohalleen kun seilaa.Ja tuntuu et ei ehkä kaikkia vetoja oo tallessa vaikka on koneremppa tehty ja huippuarvoja näyttää testeissä.diagnoosipistokkeesta ei löydy vikakoodia! ??? ???
 
dynamic-4 sanoi
Mikä se ecu on?mulla on 90vm dynamicci ja siihen ilmaantui joku aika sitten käyntihäiriö!Välillä toimii,välillä sitten vähemmän.Toiminta lakkas eka kokonaan ennenkun otin apukuskin jalkatilassa olevan 2-osaise releen ja jumitin toisen puolen kii.Ilman tätätoimen pidettä auto lähtee käyntiin ja sammuu samantien.Syttyä ei taho saaha kohalleen kun seilaa.Ja tuntuu et ei ehkä kaikkia vetoja oo tallessa vaikka on koneremppa tehty ja huippuarvoja näyttää testeissä.diagnoosipistokkeesta ei löydy vikakoodia! ??? ???

sanakirja <-ecun selitys löytynee tuolta ;D

Kuvailemasi rele on varmaan bensapumpun rele, juuri tuo ecu ohjaa sitä...
se että et saa sytytystä kohdalleen johtuu siitä että kone huoneessa pitää "huolto" pistoke maadoittaa että sytytyksen "automaatti säätö" poistuu pelistä, sitten säätää kampiakselin asento tunnistimesta sytytys kohdalleen(ihan ajoitus lampulla katsoen merkeistä)
jossain on foorumilla on ohjeetkin siihen ei muutakuin käytä hakua!

pätkimiseen vaikuttaa mm. myös tulpanjohdot, tulpat, kaasuläppä kotelon likaisuus... ei muutakuin lukemaan foorumia kyllä sieltä vihjeitä löytyy...

ps. itse en kyllä ajelisi kauaa virityksillä joita on tehty bensän syöttöön ja sen sähköihin... saattaa nimittäin rikkoa sen ecun lopullisesti... uusihan maksaa yli 1400e...
 
dynamic-4 sanoi
Toiminta lakkas eka kokonaan ennenkun otin apukuskin jalkatilassa olevan 2-osaise releen ja jumitin toisen puolen kii.Ilman tätätoimen pidettä auto lähtee käyntiin ja sammuu samantien.

Tuo on enemmän kuin selvä merkki siitä, että ecu tosiaan vetelee viimeisiään. Kuten JKorpela jo sanoikin, ei kannattaisi tuommoisella virityksellä ajaa, vaan korjauttaa ecu ennen kuin on liian myöhäistä. Se osaa tosiaan hajota siten, ettei sitä enää voi korjata mitenkään (hajoaa osia, joita ei yksinkertaisesti saa mistään).

Eli sikäli mikäli HuBun kertomus ei täydellisesti onnistunut säikyttämään sinua ;D, voitaisiin varmaankin tehdä asialle jotain....

Kertokaas ihmiset Dynamicille, mistä se ecu Dynamicista löytyy! :) Minä en nimittäin tiedä...

Edit:

Ei se seilaaminen mistään pistokkeista johdu, vaan siitä, ettei ecu enää jaksa säätää tarkasti. Ajoituslampun voi tuossa tilanteessa heittää vaikka jorpakkoon..
 
Esku sanoi
Kertokaas ihmiset Dynamicille, mistä se ecu Dynamicista löytyy! :) Minä en nimittäin tiedä...


Eli ecu on piilossa repsikan oikean jalan jalkaterän vieressä olevan paneelin takana, ei muutakun sieltä purkamaan.
Tieltä otetaan pois hanskalokero, lokeron alapuolella oleva kannatinrauta, koriste muovi sieltä ihan alhaalta, ja jo mahtuu näkemään.
 
Esku sanoi
Ei se seilaaminen mistään pistokkeista johdu, vaan siitä, ettei ecu enää jaksa säätää tarkasti. Ajoituslampun voi tuossa tilanteessa heittää vaikka jorpakkoon..

Tarkoitinkin sit ku on ecu korjattu, perus ennakko pitää säätää... kyllähän se oikean kohdan löytää mutta miten säätö alue onko se "kohdallaan" eli sitä ajoin takaa
Tässä siitä maadoitettavasta johdosta se on sama kuin 8valve koneessa...

ennakon asteita en muista :-[...
 
Esku sanoi
dynamic-4 sanoi
Toiminta lakkas eka kokonaan ennenkun otin apukuskin jalkatilassa olevan 2-osaise releen ja jumitin toisen puolen kii.Ilman tätätoimen pidettä auto lähtee käyntiin ja sammuu samantien.

Tuo on enemmän kuin selvä merkki siitä, että ecu tosiaan vetelee viimeisiään. Kuten JKorpela jo sanoikin, ei kannattaisi tuommoisella virityksellä ajaa, vaan korjauttaa ecu ennen kuin on liian myöhäistä. Se osaa tosiaan hajota siten, ettei sitä enää voi korjata mitenkään (hajoaa osia, joita ei yksinkertaisesti saa mistään).

Eli sikäli mikäli HuBun kertomus ei täydellisesti onnistunut säikyttämään sinua ;D, voitaisiin varmaankin tehdä asialle jotain....

Kertokaas ihmiset Dynamicille, mistä se ecu Dynamicista löytyy! :) Minä en nimittäin tiedä...

Edit:

Ei se seilaaminen mistään pistokkeista johdu, vaan siitä, ettei ecu enää jaksa säätää tarkasti. Ajoituslampun voi tuossa tilanteessa heittää vaikka jorpakkoon..

Kannattaako ecu käyttää huoltotarkastuksessa vaikka oireita ei vielä olisikaan? Ajattelinpa vain että kun oma Galant lähtee kohta seisontaan, voisin lähettää ecun tarkastettavaksi ja jos jotain laitettavaa löytyy, tulisi se tehtyä samalla...?
 
miikka sanoi
Kannattaako ecu käyttää huoltotarkastuksessa vaikka oireita ei vielä olisikaan? Ajattelinpa vain että kun oma Galant lähtee kohta seisontaan, voisin lähettää ecun tarkastettavaksi ja jos jotain laitettavaa löytyy, tulisi se tehtyä samalla...?

No tuota... tätähän minä olen yrittänyt monasti ihmisille selittää, että juuri noin se kannattaakin tehdä. Turha odottaa sitä, että auto jättää tielle, koska silloin on vaarana ettei se olekaan enää korjauskelpoinen.

Huoltotarkastuksesta taas sen verran, että moisia en tee. Jokainen ecu, joka täällä käy, huolletaan. Tuli se sitten mitä varten tahansa. Eipähän tule sitten toista kertaa.... (okei, en ole kunnon pisnesmiäs, mutmut.. :p)
 
Arnold sanoi
Esku sanoi
Kertokaas ihmiset Dynamicille, mistä se ecu Dynamicista löytyy! :) Minä en nimittäin tiedä...
Eli ecu on piilossa repsikan oikean jalan jalkaterän vieressä olevan paneelin takana, ei muutakun sieltä purkamaan.
Tieltä otetaan pois hanskalokero, lokeron alapuolella oleva kannatinrauta, koriste muovi sieltä ihan alhaalta, ja jo mahtuu näkemään.

No niinpähän pilkottaa. Ja yksi isohko kiinnitys ruuvi. Mahtaakohan olla ylhäältä jotenkin kiinni vaiko vain alhaalta, meinaan sinne ylös ei kyllä käsi helposti taida sopia.

Pitäisköhän akku irroittaa ennenkuin koskee boksin johtoihin vai uskaltaako jättää paikoilleen ???
 
Akun uskaltaa jättää. Sammutat auton, ennen kuin revit sen irti... ;)
Eli siis kun väännät avaimesta virrat pois, se riittää.

Eikä ole ylhäältä millään kiinni. Kannattaa ottaa ruuvi ensin auki ja sitten vasta irrottaa johdot, taitaa lähteä helpommin.
 
No sieltähän se viimein löyty, MD141146 ;D

Pitääpä laittaa pakettiin ja huomenna maailmalle :D
 
Esku -> Mitä olet ottanut noista huolloista?
Varmaan tapauskohtaisesti Osat? Tunnit? tms, mutta vähän suuntaa...

<- Tuon ruoskan abs boksin tarkastamista suunnittelin...
 
Jaapa... absiboksista en osaa mennä sanomaan mitään. Jos se on semmoinen pitkulainen alumiinimötkö, tekijä joku Japan ABS Pulju tjsp, niin älä lähetä. Ei siitä mitään vikaa löydy, vaikka rikki olisikin :) Mulla on niitä tuolla jo kaksi kappaletta ja ne aiheuttaa mulle väärän väristä karvoitusta.

Mutta jos se on jonkun muun sorttinen, niin sitten ihan tuntien mukaan. Tuntihinta 48,- +ALV. Mutta tunti on venyvä käsite. Pään raapimisen ja peukaloiden pyörittelyn hoidan omaan piikkiin ;D
Niin ja jäsenalennus tietty sikäli mikäli asiaan kuuluu..
 
Takaisin
Ylös Bottom