Bensapumpun ääni on hiljainen. Avaa bensakorkki ja kuuntele sieltä. Ääni kuulostaa hieman suihkumoottorin ääneltä. Kannattaa varmistua ennenkuin alkaa purkamaan. Kato myös virtaako bensa kun pakkokäytät pumppua siitä liittimestä.
Vaihto:
Tankin pohjassa on pohjaroppu. Bensat ensin ulos, koska bensapumpun yksi kiinnitysruuvi on tankin pohjalla ja alkaa vuotamaan kun pumpun irroittaa.
Muistaakseni tankkia ei tarvitse irroittaa kun bensapumpun vaihtaa. Ei välttämättä ole helppoa, ja tankin voi joutua irroittamaan kaikesta huolimatta. Itselleni kävi näin kun bensaputki happani ja meni poikki laipan juuresta:
Tyhjensin tankin ja yritin avata bensaputken liitosta. Ei onnistunut. Liitos oli niin hapantunut että vedin kumiletkun raa'asti poikki. Yritin sen jälkeen avata laipan normaaleja 4mm:n ristikantaruuveja. Yksikään ei auennut, happamoitumista....
No, otin tankin irti avaamalla kiinnityspannat. (Ikävää hommaa) ja porasin joka ikisen laipan kiinnitysruuvin (8kpl?) irti. Kipinöimistä kannattaa välttää. Sinne pystyy muistaakseni tekemään melko helposti 6mm:n kierteen jolla laipan saa sitten takaisin kiinni. Osa ruuveista lähti poraamisen jälkeen lukkopihdeillä ja alkuperäiset kierteet säästyivät. Kaikki muut hilppeet oli ruosteettomia, myös tankki vaikka autolla oli ajettu jo lähes 300tkm!
No, sitten kiireessä kuparista vesijohtoputkea paineputken tilalle, mutta laippaan en saanut läpivientiin kaasutiivistä liitosta. Laippa kiinni tankkiin uusilla ruuveilla ja tankki autoon. Bensaputken yhdistin työntämällä kuparisen vesijohtoputken kumiputken sisään ja kiristin sen kolmella klemmarilla. Toimii edelleenkin hyvin auton nykyisellä omistajalla!
Kaikki tämä tapahtui Mäntsälässä eräänä sunnuntai-päivänä. Maanantaina piti olla klo 07.00 Helsingissä töissä autoni kanssa. Onnistuin, vaikka meinasikin tulla pieni paniikki!