galantti ei käynnisty!

J

jii82evo

Guest
kysees olis -90 glsi eikä käynnisty.Auto ei lähde käymään edes hinaamalla.Startti pyörii normaalisti ja tulpat antaa kipinää, mutta on ihan kuivat.Kone pyörähtää helvetin hitaasti ympäri.Oisko vika jossain bensan syötössä, vai missä?
 
Oletko kokeillut antaa virtaa? Kaikki sulakkeet ehjät? vikakoodit imuroitu?

Bensapumppu, b-pumpun rele, johto (myös maadoitus) sulake, ECU, akku?

Uskaltaako ruiskukoneen bensaletkua ottaa kokeeksi irti, että näkis tuleeko bensaa? Aika kova painehan siellä on.... kuka tietää? Vai onko joku parempi tapa todeta bensansaanti / paine, siis muu kuin mittari?
 
juttelin Arskan kanssa, sanoi, että voi kokeilla bensan saantia esim. seuraavasti: ota bensa"kiskoon" menevä letku irti ja työnnä kannuun, näet tuleeko bensaa kun isket virrat päälle. HUOM! ole varovainen bensan kanssa ja muista, että letkua irroittaessa siellä on luultavasti painetta.

Jos se kerran kipinää saa, niin tutki bensan saanti seuraavaksi.
 
pistän väliaika tietoja Jussin puolesta:

suodattimen jälkeen ei kuulemma tule bensaa, eikä letkussa ollut mainittavasti painetta, vaikka sitä käsittääkseni pitäisi järjestelmään jäädä? suodatin ja pumppu vaihdettu vuoden sisään.

Eli tietääkö joku missä E33 Galantissa sijaitsee bensapumpun rele? Onko pumpulle sulaketta? Tai löytyykö joltain sähkö kaaviota moiseen laitteeseen, voishan sen virraan saannin testata pumpun päästä? (mistä löytyy pumppu?)

Muita vinkkejä bensapulan korjaamiseen?
 
Niko tossa juuri soitteli asiasta...

Väänsin pikaisesti tonne nettiin tällasen "apupaketin"

http://frendit.homeip.net/teemu/ongelma/

Tiedosto pump_terminal.jpg näyttää missä testaus liitin on. Kuva on nimenomaan e33 SOHC Galantista.

Työnnä sinne suoraan akusta 12V ja pumpun pitäis hörähtää. Tällä saat ainakin pumppuongelman testattua ja poissuljettua.

Noissa kahdessa muussa tiedostossa on lisää erilaisia testejä ja ohjeita

PS. Ei muuten kannata pahemmin hinailla...
 
Seuraavaa selvis..bensapumpulle tulee jännite ku starttaa, mutta pumppu ei vaan pyöri.Koitettiin vielä syöttää suoraan siihen pumppuun se 12v, mut mitään ääntä ei kuulunu...
löysin vanhan pumpun ja se ainakin toimi, eli jos vaihtais pumpun, mutta tankis on n.35l löpöä.mites se vaihto kandeis tehä??

Kiitti vaan nikolle ja teemulle vaivannäöstä ;)
 
Bensapumpun ääni on hiljainen. Avaa bensakorkki ja kuuntele sieltä. Ääni kuulostaa hieman suihkumoottorin ääneltä. Kannattaa varmistua ennenkuin alkaa purkamaan. Kato myös virtaako bensa kun pakkokäytät pumppua siitä liittimestä.

Vaihto:
Tankin pohjassa on pohjaroppu. Bensat ensin ulos, koska bensapumpun yksi kiinnitysruuvi on tankin pohjalla ja alkaa vuotamaan kun pumpun irroittaa.

Muistaakseni tankkia ei tarvitse irroittaa kun bensapumpun vaihtaa. Ei välttämättä ole helppoa, ja tankin voi joutua irroittamaan kaikesta huolimatta. Itselleni kävi näin kun bensaputki happani ja meni poikki laipan juuresta:

Tyhjensin tankin ja yritin avata bensaputken liitosta. Ei onnistunut. Liitos oli niin hapantunut että vedin kumiletkun raa'asti poikki. Yritin sen jälkeen avata laipan normaaleja 4mm:n ristikantaruuveja. Yksikään ei auennut, happamoitumista....
No, otin tankin irti avaamalla kiinnityspannat. (Ikävää hommaa) ja porasin joka ikisen laipan kiinnitysruuvin (8kpl?) irti. Kipinöimistä kannattaa välttää. Sinne pystyy muistaakseni tekemään melko helposti 6mm:n kierteen jolla laipan saa sitten takaisin kiinni. Osa ruuveista lähti poraamisen jälkeen lukkopihdeillä ja alkuperäiset kierteet säästyivät. Kaikki muut hilppeet oli ruosteettomia, myös tankki vaikka autolla oli ajettu jo lähes 300tkm!

No, sitten kiireessä kuparista vesijohtoputkea paineputken tilalle, mutta laippaan en saanut läpivientiin kaasutiivistä liitosta. Laippa kiinni tankkiin uusilla ruuveilla ja tankki autoon. Bensaputken yhdistin työntämällä kuparisen vesijohtoputken kumiputken sisään ja kiristin sen kolmella klemmarilla. Toimii edelleenkin hyvin auton nykyisellä omistajalla!

Kaikki tämä tapahtui Mäntsälässä eräänä sunnuntai-päivänä. Maanantaina piti olla klo 07.00 Helsingissä töissä autoni kanssa. Onnistuin, vaikka meinasikin tulla pieni paniikki!
 
Bensaa ei virrannut, mut tarvii koittaa uudestaan vähän pidemmän aikaa.Toivottavast nyt pääsis helpolla tost vaihdosta ku tarviin autoo loppuviikosta viimeistään, eikä oikeen olis paljoa aikaa kikkailla..mut eiköhän noilla ohjeilla pääse jo pitkälle :)
 
Yhdessä iltapäivässä tein itsekin ilman ohjeita ja pisimmän kaavan mukaan... =) Oli myöskin sunnuntai joten varaosia oli turha ruveta metsästämään.
 
kuis vanha se pumppu nyt oikeesti olikaan?

Jos on kovin tuore, niin kyllä siitä kannattaa käydä valittamassa ja ainakin selvittää mikä sen pumpun tappoi niin nopeasti (roskaa tankissa?).
 
Sanotaan näin et 1,5vuoden sisällä vaihdettu..
Tosta vaihdosta sen verta mitä kerkesin tänää kattomaan sitä niin tankki tarvii irrottaa ainaski osittain..nostin autoa tunkeilla ylöspäin, mut ei oikeen saanu riittävästi.Itel on kyl pieni monttu yhdes tallissa, mut sinne ei vaan saa autoo työnnettyä..Mut tutul korjaajal on nosturi, ni tarvii hinata auto sinne laitettavaks huomenna.
 
Vika oli todellaki siinä pumpussa, perjantai iltapäiväl oli auto jo ajokunnossa..Saa nyt kattoa et kuin kauan toi vanha pumppu sit toimii, yli 10vuot jo kummiski vanha :)
 
Takaisin
Ylös Bottom