Grandiksen jakohihnan vaihtoväli

Jouni

Lancer GLXi -93
Liittynyt
18 Maaliskuu 2003
Sijainti
Jyväskylä
Paljonko on bensakoneisen Grandiksen hihnanvaihtoväli. Nykyiseen autoon (V6 Audi) vaihdettiin justiin ja olen mahdollisesti Grandiksen kannalle kääntymässä. Ei ihan heti vain uutten autoon tekisi mieli samaa huoltoa taas teettää...
 
Vs: Grandiksen jakohihnan vaihtoväli

Vaihtoväli on 90tkm ja huollossa sanoivat kun edelliseen Grandeen kyselin niin toi 90 koko huolto,
"Ei se ainakaan alle tonnin jää" :seina

Noh onneksi ainakin itsellä toi hihna vaihtu vähän helpommin ja halvemmalla (toistaiseksi) ;D
 
Vs: Grandiksen jakohihnan vaihtoväli

joo ei jääny alle tonniin huolto, ei... Semmonen melkein 1300 uppos huoltoon, ei paljoo naurattanut kassalla =) Onneksi olivat ominpäin korjannu jotain kuluvia osia, niin antoivat jonkinverran alea varaosista mut kyl se kumminki vähä riipas
 
Vs: Grandiksen jakohihnan vaihtoväli

Itsekin teetin juuri 90tkm ison huollon DI-D:n.
Toisessa merkkihuollossa hinta noin 1200 ja toisessa noin 1000 egeä.
Mutta tässä toisessa huollossa tuttu työnjohtaja näki hivenen vaivaa ja selvitti vastaavat jakopäänosat Volkkarin alkuperäisosista(moottorihan on VW), niin säästi osissa minulle 200 egeä!!!
Esimerkiksi vesipumppu(VW pumppu Mitsun laatikossa) hinta 200 ja VW:n pumppu VW:n laatikossa 50 egeä.
Koko iso huolto maksoi minulle 800,-!!!!
 
Vs: Grandiksen jakohihnan vaihtoväli

Joo tuo vesipumpun vaihto rumba joka jakopäänhihnan vaihdon yhteydessä onkin tuota hupaisaa VW (Voi Wittu) filosofiaa. Yksi tuttu vokkelo fanatikko ihmettelikin minulle kun Mitsussa joutuu vaihtamaan välillä jäähdytinnesteet, kun Volkkarissa jäähdytinnesteet vaihtuvat "kätevästi" joka jakopäänhihnan vaihdon yhteydessä kun silloin vaihdetaan vesipumppukin ;D.
 
Vs: Grandiksen jakohihnan vaihtoväli

se on aika kettumainen vaihtaa VAG sarjalaiseen toi hihna, verrattuna mitsun omiin koneisiin. Kyseinen punainen neste on Longlife ja perus vihreet mitsun omat yleis nesteet vihreitä. Vesitiivistyy aijan mittaan glygooli/vesi seokseen, jolloin lämmön siirto ominaisuus pienenee.
 
Vs: Grandiksen jakohihnan vaihtoväli

Täälläkin 90tkm täyttyy - liekö hyvä vai huono, no ajoa vartenhan nämä DID:t on tehty.

Herätän tämän aiheen taas henkiin kysymällä jotta olisiko jollakulla koodeja noiden hihnojen ja vesipumppujen hakuun VW:ltä.
Eivät nimittäin löytäneet tarviketiskillä yhtenevää koodia, sikäli kun tuon moottorin koodi on PSY - VW 2.0 TDI pumppu 2004 mallissa.

Jotta apuja jos sais,

kiitoksin, Timppa

ps. Oliko tietoja muuten 90tkm huoltojen kustannuksista tai pajasuosituksia Uudellamaalla ( joku Mitsun valtuuttamista kuitenkin)
pss. Oottako tehny tai tekevätkö huoltojen yhteydessä DID:lle Forte putseja ??
 
Vs: Grandiksen jakohihnan vaihtoväli

Tein ölynvaihdonyhteydessä pariviikkoa sitten forten huuhtelun did koneeseen. Tiiä sitten oliko siitä mitään apua mihinkään, tuskin haittaakaan. Siis sen forten joka laitetaan enne öljynvaihtoa ja sitten käytetään puolituntia tyhjäkäynnillä.

Aikaisemmin talvella laitoin kerran tankkiin sen forten joka laitetaan polttoaineen sekaan lähes tyhjään tankkiin. Se tuntui auttavan sellaiseen outoon tärinään joka talvella ilmeni. Saatto vähä suuttimia puhdistaa. Kohta paukkuu 300t rikki.
 
Vs: Grandiksen jakohihnan vaihtoväli

Mulla on 2004 Grandis ja tämä pitäs tehdä asap. ONko suosituksia pajasta järvenpää-tuusula-hyvinkää akselilta? Ja tonniko menee?
 
Vs: Grandiksen jakohihnan vaihtoväli

Kyllä siinä joku 1 200 e menee joo. Melkein vaihdattaisin valtuutetussa huollossa: töille ja osille 2 vuoden takuu luvassa (ainakin Deltalla).
 
Vs: Grandiksen jakohihnan vaihtoväli

Veikkaan että puolet halvempi ku et vie merkkiliikkeeseen. Merkkiliike ottaa osistakin 2-3x hinnan verrattuna muihin.
 
Vs: Grandiksen jakohihnan vaihtoväli

580 makso paikallisella pajalla. :) Pumpun vaihdosta ei ollu kyl puhetta, kuitissa lukee vaan hihnasarja ja 3 tuntia töitä.
 
Vs: Grandiksen jakohihnan vaihtoväli

Hei! Jakopään osat meinasin tilata netistä,voisiko joku ystävällinen kertoa mitä pitää huomioida/mitä tarkalleen tarvitsen?esim hihnaa tarjolla 65 ja 122 hampaista?Kiitos jo etukäteen!
 
Vs: Grandiksen jakohihnan vaihtoväli

Varaosaliikkeet myy täydellisiä "vaihtosettejä" korjaamoille ( + vesipumppu ).
Varaosaliike myös lainaa pajalle tarvittavat erikoistyökalut ko vaihtohommaa varten.
Kaikki hihnat / öljyt / suodattimet kannattaa vaihdattaa samalla kun auto on pukilla.
 
Vs: Grandiksen jakohihnan vaihtoväli

Viikonloppuna myin perheemme erittäin hyvin ja luotettavasti palvelleen Grandis DiD:n uudelle omistajalleen..

Myynnin yhteydessä sovimme, että teetätän jakohinnanvaihtohuollon autoon.

Autoon oli tehty ensimmäinen jakohihnanvaihtohuolto noin 118tkm:ssa (Saksassa). Saksassa remminvaihtoväli on 120tkm.

Kun teetätin huollon oli mittarissa reilu 219tkm. Tässä nyt faktaa osien hinnoista.

Tilasin Ebaysta Continentalin Contitecin jakopäänhihnan vaihtosarjan vesimpumpulla. Sarjaan kuului remmi, kaikki kiristimet, tiivisteet ym sekä vesipumppu. Koko setti maksoin Saksassa 148€ ja postikulut olivat 12,90€. Eli noin 160 eurolla paketti kiikutettiin kotiovelle ja tilauksesta meni tasan viikko niin paketti saapui. Ostotapahtuma oli todella helppo, koska myyjien sivuilla pystyy tarkistamaan sopiiko kyseinen sarja autoon.
Contin pahvilaatikossa kaikki osat olivat omissa pahvilaatikoissaan, ja laatikoitten sisällä sinetöidyissä pusseissaan pehmusteissa.

Vanha remmi oli vielä ihan hyvässä tikissä, mutta vesipumppu jo vuoti hiukan.

Aikaa meni kaikkinensa noin 5 tuntia, jolloin remmijuttujen lisäksi vaihdettiin öljyt, kaikki suodattimet sekä yksi sisävalo.

Yhteensä huolto maksoi hiukan yli 500€.
 
Vs: Grandiksen jakohihnan vaihtoväli

Mielenkiintoista tietoa! Miten muuten hihnan vaihtovälisuositus voi erota 30 000 km Saksassa vs. Suomessa, onko se talviolosuhdelisä eli vähennys vaihtoväliin täällä meillä?

Ja ilmeisestri tuo vesipumppu on eri osa, kuin bensa-Grandiksessa on. Eli DID:n pumppu on ilmeisesti VW:n osa.
 
Vs: Grandiksen jakohihnan vaihtoväli

Vaihtoväli voi johtua olosuhteista tai siitä, että Suomessa Mitsun merkkiliikkeet ovat "harmonisoineet" vaihtovälin samaksi Mitsu-koneellisten kanssa. VAG-konsernin autoissa tuon 2.0 TDI:n remminvaihtoväli on siis 120tkm.

Koko tuo sarja on siis VAG-koneellisiin. Sarja ON TÄYSIN SAMA kuin Audien, Skodien, Seatien ja Volkswagenien 2.0 TDI-moottoreihin. Itse asiassa tuon minunkin sarja kävi kaikkiin noihin merkkeihin. Ei siis pidä sekoittaa Mitsun 2.4-litraiseen.

Noita VAG:n 2.0 TDI-koneita on niin kauheasti Euroopassa liikenteessä, että kaikki varaosat sekä huolto-osat ovat todella edullisia, kunhan ei mene Suomen timanttitiskiltä niitä ostamaan.
 
Vs: Grandiksen jakohihnan vaihtoväli

Täytyy vähän tarkentaa / korjata muutamaa juttua noista DI-D koneiden jakopääjutuista kun VAG tuotteet on tutumpia kuin välttämättä haluaisin..

VAG:n ilmoittama vaihtoväli on 120tkm tai 150tkm, ilman ikärajaa, eikä siinä ole oikein järkevää logiikkaa kumpi on missäkin autossa.
VW/Audi/Seat/Skoda-huollosta jos kysyy niin suosittelevat todennäköisimmin 120tkm tai 6v vaihtoväliksi.

VAG moottoreista lähinnä tuota (ainakin grandiksen) BSY/BWC lienee AZV/BKD (sattuvat muuten olemaan keskimäärin vähiten murheellisia 2,0TDI versioita) Joissain VAG:n omissa merkeissä käytetyistä samaa jakopääsarjaa käyttävissä koneissa vaihtuu yksi rulla (yleensä vm 07->) mutta noissa myyntimoottoreissa ei. Samat jakopään osat ja vesipumppu kuin 2,0 DI-D:ssä löytyy kaikista VAG 2,0TDI 16v koneista vm 06 asti.

Hihnasarjaa ja vesipumppua saa vaikka mistä, sekä hyviä että huonoja. Hihnasarjaksi suosittelisin Gates, INA tai Contitech ellei sijoita vähän enemmän ja hanki VAG originalia. Vesipumpun kanssa onkin sitten vähän haasteellisempaa kun alkuperäisetkään osat ei välttämättä kestä (hihnan)vaihtoväliä ja tarvikkeet on monesti sitten jo ihan toivotonta kuraa.

Jakopääremontissa ehdottomasti myös se vesipumppu, kiristin ja ohjainrullat uusiksi sekä vähintään kiristimen pinnapultti. Esim. INAn hihnasarjassa pitäisi tulla kaikki tarpeellinen mukana. Lisäksi on syytä tarkastaa hihnapyörien kunto, niitäkin joskus kulahtanut ja silloin ei hihna kestä niin pitkään kuin pitäisi.

Jos aiotte teettää jossain jakopääremontin ja sanotaan ettei tarvitse pinnapulttia tai vesipumppua vaihtaa niin viekää johonkin muualle.. Hihnanvaihto tuollaiseen on sinänsä aika helppo mutta sinne pitäisi aika paljon tehdä sellaista mitä moni virheellisesti ei pidä tarpeellisena ja muutenkin pitäisi siis tietää mitä on syytä samalla tarkastaa.
 
Vs: Grandiksen jakohihnan vaihtoväli

Varmaan juurikin noin kuten Haza asian ilmaisi.

Minulla oli aikoinaan VW Touran 2.0TDI AZV-koneella, jossa oli kansi halki. Mutta kyseinen pulkka oli ihan ensimmäisiä Touraneja ja tietyssä alkupään AZV-sarjassa kannen materiaali oli huono eli siksi kansia meni aika lailla reilusti. Tuohon autoon ostin Saksasta 60tkm ajetun BKD:n kannen kaikilla hilppeillä, joka sopi AZV:hen täydellisesti. Lisäksi muuten AZV:ni yläkerrassa oli yksi keinuvipu poikki.

Ehdottomasti pitää remminvaihdon yhteydessä vaihdattaa myös vesipumppu. Kuten jo kerroin tuossa yllä, niin omassani 101tkm:n jälkeen remmi oli yhä hyvässä kunnossa, mutta vesipumppu hikoili jo nestettä.

Itse työnä remmin vaihto on ilmeisesti melkoisen suoraviivainen myös Grandis DiD:hen, mutta Volkkareihin verrattuna moottorin takana on kuulemma jokin tukirauta, joka estää koneen kääntämisen taakse, jonka takia aikaa vaihtoon menee hiukan enemmän kuin samalla koneella varustettuun Volkkariin, jossa kyseistä tukirautaa ei ole.
 
Vs: Grandiksen jakohihnan vaihtoväli

Kyselin bensakoneisen (2.4) Grandiksen jakohihnan vaihdolle hintoja useammasta korjaamosta (ns ketjukorjaamoja ja ihan privaatteja, ei merkkiliikkeistä). Hintahaitari oli 500 - 850 euroa.

Teetätin duunin liikkeessä jossa hinnaksi oli luvattu noin 490 €.
Autoa hakiessa selvisi, että sen olisi pitänyt olla noin 100 euroa kalliimpi, koska korjaamon käyttämän varaosatoimittajan "hakukone" eli atk-pohjainen "konfiguraattori" ei osaannut linkata itse jakohihnaa mukaan jakopään vaihtopakettiin. Korjaamon pitäjä toki piti sanansa tarjouksensa suhteen. Lucky me!
 
Vs: Grandiksen jakohihnan vaihtoväli

Wheeler dealers ohjelma leikkasi vanhan jakohihnan mattoveitsellä pituussuunnassa halki ja sitten leikkasi syntyneen puoliskon poikki.
Siis toinen puolisko jäi paikoilleen = jako siis ei pääse muuttumaan.
Sitten työnsi uuden jakohihnan puoliksi paikoilleen ja leikkasi poikki sen jäljelle jääneen vanhan hinhan puolikkaan.
Sitten uusi hihna työnnettiin lopulliseen paikkaansa.
 
Takaisin
Ylös Bottom