Grandiksen kunto vs. ajetut kilometrit?

maraschino

New Member
Liittynyt
28 Syyskuu 2013
Tuli ostettua vm. 2008 Grandis. Bensavehje mutta manuaalivaihteella, ettei kulutus karkaisi käsistä.

Mittarin mukaan autolla ajettu ain. 115tkm, joten ajattelin, että on varmasti kestävä auto moneksi vuodeksi. Sisätilat olivat kyllä kuluneen näköiset, mutta ymmärsin, että auto oli ollut lapsiperheellä. Ratin yläreuna oli myös yllättävän kulunut. Myyjä kuitenkin selitti, että nämä kuluvat nopeasti Mitsussa.
Myös pintaruostetta oli monessa maalaamattomassa kohdassa, pultinpäät jne. Alustassa oli myös pintaruostetta, muttei mitään vakavaa. Autoliike teki huollon ennen luovutusta ja olivat todenneet, että "hyväkuntoinen yksilö"...

Nyt kävin katsastamassa auton, ja siinä yhteydessä todettiin sekä öljyvuoto (vetoakselin stefa) että jäähdytysainevuoto. Oma kokemukseni japanilaisista on, että ovat yleensä hyvin tiiviitä. Onko syytä epäillä etteivät kilometrit pidä paikkaansa, vai onko tämä normaalia?

Eikö muuten mistään pysty tarkistuttamaan ajoneuvon kilometrejä varmasti (huoltokirja ei ole täydellinen)? Luulisi, että katsastusasemat ilmoittaisivat kilometrit esim. AKE:en.

Mitä sanotte Grandiksesta enemmän kokemusta omaavat?
 
Vs: Grandiksen kunto vs. ajetut kilometrit?

Jos on yksilöllä on aina ajettu pientä matkaa lapsilaumaa kuskaten ja yöt ollut kosteassa tallissa, niin onhan tuo mahdollista, että sisusta on keskimääräistä kuluneempi ja jossain on vähäistä ruostetta. Grandis ei muuten ole kyllä ollenkaan ruosteherkkä.

Tuon ajetun km-määrän saanet seur. huollossa selville, jos testerillä lukiessa näkyisi knuo ilometrit? Jotenkin en kyllä usko, että olis mittaria ruuvattu, digimittarihan siinä on (toki varmasti ruuvattavissa sekin on).

Ratin nahkapäällyste tosiaan Grandiksessa kuluu, kun sormus osuus siihen sopivasti rattia käännellessä, olen huomannu saman. Ja jos kuskilla sattuu olemaan oikein sormuskokoelma sormissaan, niin enemmän kuluu... Samaten nahkaisesta vaihdekepin nupista kuluu pintaväri myös aika helposti, joten noiden voisi sanoa olevan ominaisuuksia. Vuodot kyllä ei ole.
 
Vs: Grandiksen kunto vs. ajetut kilometrit?

Kiitos vastauksesta, eli nuo sisustan kulumisen merkit eivät välttämättä viittaisi suurempaan kilometrimäärään, hyvä!

Ihmettelen kuitenkin noita nestevuotoja koska niihin minun järjeni mukaan ns. "kovan käden" ei pitäisi vaikuttaa.
Onko muilla kokemusta tuollaisista vuodoista, mistä voisivat johtua? Olen myös huomannut, että ykkösvaihteen synkronointi on ottanut siipeensä, välillä vaihde ei mene ihan päälle asti, vaan jää hieman "vajaaksi". Sen kyllä sitten huomaa kun nostaa kytkimen :-[ Olisiko vaihdelaatikon öljymäärä joskus päässyt hieman liian vajaaksi...

Kylmemmällä säällä sivuikkunat menevät myös yllättävän nopeasti huuruun, ellei käytä ilmastointia. Mahtaisiko johtua jäähdytysnesteen vuodosta??
 
Vs: Grandiksen kunto vs. ajetut kilometrit?

Kyllä niitä digimittareita ruuvataan.
Myin autoni ja taulussa oli 430 tkm -- oli myyty eteenpäin tosin eri liikkeestä kuin missä minä asioin -- ja nyt olikin ollut 230 tkm.
Jos auto on huollettu esim Veholla tms niin siellä tietävät mahdollisesti km- lukemat.
Tosin huoltohistoriaa eivät suostuneet kertomaan.
 
Vs: Grandiksen kunto vs. ajetut kilometrit?

Sain nyt myyjäliikkeen kanssa sovittua, että maksavat ainakin vuotojen korjaukset. Huomenna menee korjaamolle...

Asensin autoon vetokoukun ja tehtiin ensimmäinen matka nyt syyslomalla. Aloin hieman ihmettelemään kun kytkin alkoi haisemaan todella helposti (olen sentään vetänyt vaunua yli 10 vuotta...). Se irroitta myös hyvin korkealta (poljin) mikä viittaisi kulumaan. Siksi ajattelin kysellä Grandiksen kytkimen kestävyyttä, onko tuollainen normaalia noin pienen km-määrän jälkeen, eikä autolla tosiaankaan ole vedetty edes vaunua aikaisemmin?

Kilometrihistoriaa en ole mistään onnistunut selvittämään, eli vielä epäilen pitääkö mittariluku paikkaansa...
 
Vs: Grandiksen kunto vs. ajetut kilometrit?

Pienen provonkin uhalla pakko mainita että naiset saa kyllä kytkimet ja vaihteistot rikki paljon nopeamminkin. Mitä muutamia pikkuautoja ja muita pienillä kilsoilla olleita autoja ajaneena/omistaneena joissa on ollut synkat huonona tai kytkimet luistaa niin lähes aina on ollut naisen omistamia. Nämä Grandiksetkin lienee pitkälti lapsiperheiden käytössä jolloin voisin väittää että vaikka omistajana olisikin ollut mies niin perheenäiti(dit)kin on sillä ajanut. Ei herneitä nenään ja etukäteen pahoittelut jos aiheen kirjoittajat on naisia ;D.
 
Vs: Grandiksen kunto vs. ajetut kilometrit?

Saatat hyvinkin olla oikeassa. Mitä Grandiksen kytkinremppa mahtaa kustantaa, onko kokemuksia?
 
Vs: Grandiksen kunto vs. ajetut kilometrit?

Itselläni otsikon mukainen 2008 grandis, nyt ajettu 130 tkm. Ollut itsellä melkein uudesta(esittelyauto). Muutamiin seikkoihin tuosta kuluneisuudesta haluaisin puuttua.
Ratti on omassani nahkapäällysteinen, ja omasta mielestäni hyvin vähän kulunut, eli ei näytä kuluneelta. Penkit ovat myös erittäin hyväkuntoiset, vaikka onkin ollut 7 henkisen perheemme käytössä. Mikään ei repsota, eikä ole irtonaisia narunpätkiä tms. Olen tosin pitänyt autosta hyvää huolta säännöllisillä auton ulko ja sisätila pesuilla.
Ruostetta en ole huomannut, kuin joittenkin pulttien päissä. Pohjaan en ole päässyt kurkistamaan, mutta ei ole ainakaan huoltoteknikot asiasta maininneet.
Vuotoja ei ole stefoissa tai jäähdyttimessä ollut. Vaihteistosta ja sen kestävyydestä voi lukea aiemmasta ketjsutani. Kytkimen toiminnassa ei ole itselläni ollut myöskään ongelmia, tosin ei ole edes koukkua eli ei ole vedetty mitään perässä.
Ikkunat huurottuvat omassanikin helposti sadekelillä. Eivät pysy huurottomina ilman ilmastoinnin käyttöä, joten lienee normaalia.
 
Vs: Grandiksen kunto vs. ajetut kilometrit?

Tuo pisti kyllä taas hieman mietteliääksi ??? Ja täytyy myöntää, että vaimon 13 vuotta vanha auto on kyllä sekä sisäisesti että ulkoisestikin paljon paremmassa kunnossa, vaikka ikää ja kilometrejä on huomattavasti enemmän eikä sitäkään ole pidetty kuin kukkaa kämmenellä...

Saako Grandiksesta testerillä todellista kilometrilukemaa jos joku on räplännyt mittaria. Joku väitti, että Mitsussa tiedot eivät tallentuisi mustaan laatikkoon vaan itse mittariin, jolloin ne eivät säily. Onko tietoa?
 
Vs: Grandiksen kunto vs. ajetut kilometrit?

Siinä 430 tkm Grandiksessa --jossa oli em säädetty mittari --kytkin meni 400 tkm kohdalla. Hyvin kesti sillä kyseessä oli vanha taxi.
Tämä toinen nyt ajossa oleva ( nyt 500 tkm mittarissa --myöskin ent taxi ) vaati myös kytkinremontin noin 410 tkm kohdalla.
Remontin hinta on noin 1800 hujakoilla.
Kannattaa kysellä eri paikoista.
Olen kyllä tosi tyytyväinen näihin Grandis vehkeisiin.
Jos uusia saisi niin ostaisin heti.
 
Vs: Grandiksen kunto vs. ajetut kilometrit?

Kerroin tutulle noista vaihteiston stefan vuodoista ja sain kuulla, että tuollainen johtuu yleensä vaihteiston ylikuumenemisesta jossain vaiheesssa. Moottorin ja moottoritilan ulkonäkö (ruostetta paljon) viittaisi taas siihen, että koko moottori olisi jossain vaiheessa käynyt liian kuumana. Onko vastaavasta mitään kokemuksia? Mistä voi johtua ja saattaako edessä olla jotain isompia korjauksia?
Jos autossa olisi ollut vetokoukku olisin helpommin ymmärtänyt syyn kovaan kuormitukseen, mutta kun ei sitä ollut???
 
Takaisin
Ylös Bottom