Grandis -05 nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu, ei käynnisty vieläkään

carismajuha

New Member
Liittynyt
29 Marraskuu 2006
Mitsu ei startannut tässä yhtenä aamuna, startti kyllä pyörittää iloisesti, kuulostaa jopa ettei olisi edes puristuksia. Myös kipinä on hukassa. Käytin tietokoneessa ja tuloksena viallinen nokka-akselin asentoanturi. Uusi anturi tuli tänään. Vaihdoin mutta mikään ei muuttunut.. Mikähän nyt neuvoksi? Avasin venakopan kannen ja siellä näyttäisi olevan kaikki ok. Niin ja auto on 2.4 bensa (MIVEC).
 
Vs: Grandis -05 nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu, ei käynnisty vieläkään

Katsoit (jakohihnan?) kopan alle, mutta katsoitko että nokka oikeasti pyörii samaan tahtiin kuin kampura pyörii? Jos esim. hihna on hampaaton alahihapyörän kohdalta, niin ei välttämättä pyöri. Tällaisen tapahtuman oireet sopisivat siihen, miksi A) anturin vikakoodi ilmestyi ja B) miksei se häviä, vaikka (ehjän) anturin vaihtoi. ECU "näkee" ainoastaan sen että signaalia ei esim. startatessa tule, mutta ei varsinaisesti sitä miksi (jakohihna viallinen, johto poikki, tms.) Ja kun signaalia ei tule, ECU olettaa anturin olevan rikki, vaikka aina ei näin olekaan. Monessa nykypäivän korjaamossa (jos käytit) valitettavasti se "ammattitaidon" taso on sitä, että luetaan vikakoodit ja vaihdetaan osia niin kauan kunnes vika häviää.
 
Vs: Grandis -05 nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu, ei käynnisty vieläkään

Grandis siis kyseessä ja 2005 vuosimalli..

Jakohihnan tilanteen katsoin tosiaan vain yläpäästä. Autoa vaihde päällä liikuteltaessa nokka kyllä tottelee liikkeeseen, mutta voisihan ollakin että tuo hihna esim rivannut ja näin ollen kampuran ja nokan asennot heittäneet toisistaan? Eikös kampiakselin päässä ole kutakuinkin samanlainen asentotunnistin kun nokallakin ja ne "keskustelee" keskenään ECUn kautta...

Pajalla autoa käytin vain pikaisesti että sain koodit luettua. Olihan siinä muuten myös toinenkin koodi: "kaasuläpän käyttölaitteen ohjausjärjestelmässä suuri ilmavirtaus havaittu".
Asentaja ehdotti tuota asento anturin vaihtoa.

..Mutta Kiitos vinkistä Niko. Elikkä seuraavaksi tarkistan tuon jakohihnan kunnon. Epäilys kuitenkin että pajalle tai merkkikorjaamolle tämä kuitenkin vielä päätynee:(
 
Vs: Grandis -05 nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu, ei käynnisty vieläkään

Tuohon en osaa sanoa, että miten noin uusissa on nuo anturit: nokka-akselin anturi voi periaatteessa olla myös kampuralla, mutta myös toisinpäin (kampuran anturi nokalla), kuten vanhemmissa Mitsuissa on. Jos nokanasennon anturi on nokan pyörittämä, niin silloin tuo hihnateoria voisi olla oikea.

Kannattaa se hihna tarkistaa joka tapauksessa, varsinkin jos kone kerran kuulosti "puristuksettomalta" startatessa. Tosin jos nokka kerran liikkui työntäessä, se sotii hieman tätä hihnateoriaa vastaan...

Käytännössä kuitenkin startti pyöräyttää konetta rajummin/äkillisemmin, hampaaton hihna voisi silloin "luistaa" helpommin. Tätä olen "joutunut" kokeilemaan itsekin Vjoordissa, starttailin hampaattomalla hihnalla kaikki venat solmuun, kun en ajoissa tajunnut mistä oli kyse. Jos nokka ei olisi pyörinyt lainkaan, osa venoista olisi säästynyt. Nokka kuitenkin pyöri sen verran, että sain sahattua yksi kerrallaan koko paletin solmuun.

Jos hihna on ehjä ja paikoillaan, niin silloin joutuu siirtämään epäilyt muualle, mm. johtosarjan ja ECUn suuntaan. Aika uusi peli olisi oli kyllä ECUn lahoamiseen, mutta ainahan kaikki on mahdollista. Tosin, outoa se hihnankin porsiminen on, jos se on vaihdettu ajallaan?
 
Vs: Grandis -05 nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu, ei käynnisty vieläkään

mä lähtisin etsimään seuraavassa järjestyksessä:
-sulakkeet
-jako
-ajonesto laite, toimiiko avain?
 
Vs: Grandis -05 nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu, ei käynnisty vieläkään

Soitin mitsun huoltoon, jossa epäilivät ainakin johtosarjaa. Tuli varattua samalla aika ensi viikon perjantaille, eli reilu viikko olisi aikaa itse selvitellä..
Juuri mittasin nokka-akselin anturin sähköliittimeltä 12V 5V jännitteet ja maan (3 johdinta).

-sulakkeet tuli katottua heti ensimmäisenä
-Jakohihnaa en jaksa epäillä, oli mielestäni ok (vaihdettu n.4v ja 60tkm sitten)
-ajonesto laite kuulosti järkevältä (onko tässä sellainenkin?). Kokeilin toisella avaimella..ei. Eikä kyllä liittyne nokka-akseli anturi vikakoodiin.

Se että tuntuu puristuksettomalta johtunee siitä että osa imuventtiileistä ei sulkeudu. vaatinee vissiin sen räjähdyksen sylinterissä..? pitäisi vaan saada se kipinä..
Muutenkin uusi ja ihmeellinen minulle tämä MIVEC tekniikka niin on vaikea sanoa.

Jos joutuu nyt kuitenkin korjaamolle viemään niin toivottavasti nuo osaa mitsulla selvittää ongelman suht ripeästi, niin ei töille tulisi niin paljoa hintaa. Paikalliselle lähipajalle en viitsinyt tuota edes tarjota...
ECU jos on mennyt, tullee varmaan kalliiksi..
 
Vs: Grandis -05 nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu, ei käynnisty vieläkään

Tuli mieleen että ei kai tuo vaadi vikakoodien nollausta anturin vaihdon jälkeen..
Yritin soittaa huoltoneuvojalle, mutta on koko ajan varattu.

Olisi noloa hinauttaa auto 60km sen takia että laittavat tietokoneeseen ja "painavat nappia"

Soitettu. Ei kuulemma vaadi nollausta...
 
Vs: Grandis -05 nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu, ei käynnisty vieläkään

Ei varmaan haittaakaan, jos kokeilet pitää akkukaapelin kerran yön yli irti, eli vaikuttaako mitään mihinkään.
 
Vs: Grandis -05 nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu, ei käynnisty vieläkään

ristor sanoi
Ei varmaan haittaakaan, jos kokeilet pitää akkukaapelin kerran yön yli irti, eli vaikuttaako mitään mihinkään.

Hyvä, kokeillaan.
 
Vs: Grandis -05 nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu, ei käynnisty vieläkään

Jakohihnan vaihtovälihän on tuossa 5v/90tkm. Eli paljonkos autolla rullattu? Ja oliko 4vuotta sitten vaihdettu hydraulikiristinpatruuna? jos pettänyt ja jako hypännyt? tai hihnasta vain pieni osa sileenä(hampaat lähtenyt mutta pyörittää yläpäätä sitten.
Epäilen että tuskin on mikään sähkövika moisessa. Yleensä jos jako menee sekaisin niin se herjaa nokkaanturia.
 
Vs: Grandis -05 nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu, ei käynnisty vieläkään

Akku oli vuorokauden irti. Ei auttanut.
Itse olen sitämieltä kanssa että jako olisi hypännyt tai jollainlailla päässyt nokan asento muuttumaan.
Autolla rullattu jotain 147tkm ja 90tkm huolto tehty vajaat 4v sitten.
Hydraulikiristinpatruunan vaihdosta mitään tiedä, ei ole dokumentteja kyseisestä huollosta.
Auto ollut erään firman käytössä aikaisemmin ja huollot on tehty säännöllisesti samassa paikassa joka kerta.
 
Vs: Grandis -05 nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu, ei käynnisty vieläkään

carismajuha sanoi
Akku oli vuorokauden irti. Ei auttanut.
Itse olen sitämieltä kanssa että jako olisi hypännyt tai jollainlailla päässyt nokan asento muuttumaan.
Autolla rullattu jotain 147tkm ja 90tkm huolto tehty vajaat 4v sitten.
Hydraulikiristinpatruunan vaihdosta mitään tiedä, ei ole dokumentteja kyseisestä huollosta.
Auto ollut erään firman käytössä aikaisemmin ja huollot on tehty säännöllisesti samassa paikassa joka kerta.

Tiedän vaan sen kuvion että jotkut asiakkaat eivät vain halua vaihtaa jotain osia jollei ne ole rikki. esim vesipumppua tai juurikin sitä hydr. kiristintä syy----> maksaa aina päälle satasen jollei parisataa. ja ne ottavat sen riskin etenkin jos auto menossa vaihtoon. Tarkasta se jako siitä. Se ei ole vaikea homma.
 
Vs: Grandis -05 nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu, ei käynnisty vieläkään

Heitetään taas ilmoille hullulta kuulostava ajatus. 02 Mondeossa kävi niin että ajoin illalla auton parkkiin. Aamulla ei tapahtunut sitten mitään, kuulosti aivan siltä kuin olisi ollu puristukset hukassa. Soitin sitten yhdelle mekaanikolle ja se sano et kokeiles panna öljyy pyttyihin tulpanreijästä. Ruuttasin ihan reilusti ja starttasin. "Puristukset" palasi ja sen jälkeen puhdistin tulpat ja auto pamahti tulille. Sitä en tiedä mikä aiheutti tuon, aivan kuin olisi huuhtoutunu "öljyt" pois kokonaan pytyistä että ei mitään tiivistystä olisi ollut sylinterissä.
 
Vs: Grandis -05 nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu, ei käynnisty vieläkään

Cossukka sanoi
Heitetään taas ilmoille hullulta kuulostava ajatus. 02 Mondeossa kävi niin että ajoin illalla auton parkkiin. Aamulla ei tapahtunut sitten mitään, kuulosti aivan siltä kuin olisi ollu puristukset hukassa. Soitin sitten yhdelle mekaanikolle ja se sano et kokeiles panna öljyy pyttyihin tulpanreijästä. Ruuttasin ihan reilusti ja starttasin. "Puristukset" palasi ja sen jälkeen puhdistin tulpat ja auto pamahti tulille. Sitä en tiedä mikä aiheutti tuon, aivan kuin olisi huuhtoutunu "öljyt" pois kokonaan pytyistä että ei mitään tiivistystä olisi ollut sylinterissä.
:eek:fftopic
hey, pidetään nämä FOORdit sitten erikseen. Nämä sentään toimivat vuosia ilman ongelmia toisin kuin foordit ;D ;)

Nimimerkillä pari escorttia omistanut. ei päivääkään et jotain ei hajoaisi. :reality
 
Vs: Grandis -05 nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu, ei käynnisty vieläkään

No anteeksi kun ehdotin ;)
Niin ja Mondeolla ajoin 170tkm enkä tehny muuta kuin vaihoin öljyt ja pakolliset muut (paitsi en laturinhihnaa enkä kiristintä) + 4 etup laakeria joista se 4. kesti sitten sen viimosen 100tkm mitä oli mulla. Mittarilla loppusallaan 336tkm.
Saapi nähä saako Legnumista samanlaista seuraa. 523 Bemarista ei siihen ollut.

Että eipäs pojat morkata voortia :p ;D
 
Vs: Grandis -05 nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu, ei käynnisty vieläkään

Merkkikorjaamolla mittasivat puristukset ja totesivat että venat jumissa. Kannen aukaisuksi meni ja auto joutuu nyt odottamaan seuraavaa huoltoaikaa korjaamolla :(
 
Vs: Grandis -05 nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu, ei käynnisty vieläkään

Kansi koneistamolla. 4 kpl venttiileitä tulossa japanista. Jakohan siitä oli hypännyt :mad:
 
Vs: Grandis -05 nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu, ei käynnisty vieläkään

carismajuha sanoi
Kansi koneistamolla. 4 kpl venttiileitä tulossa japanista. Jakohan siitä oli hypännyt :mad:

I knew it! tehty jakopää väärin tai ei vaihdettu hydr. kiristintä joka pettänyt!
No käyhän noita.
Mut onneks vika selvis.
 
Vs: Grandis -05 nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu, ei käynnisty vieläkään

Oma veikkaukseni kans että pelkkä hihna vaihdettu ajallaan.. toisaalta tekisi mieli tiedustella asiaa hihnan vaihtaneelta korjaamolta, mut toisaalta ei siitä mitään hyötyä ole..
Merkkiliikkeen arvio rempasta on 2000 -3000€..
Harkintaan menee, pidetäänkö auto enää rempan jälkeen..
 
Vs: Grandis -05 nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu, ei käynnisty vieläkään

Grandis pääsi kotiin. Kustannukset koko hommasta n.3300€ Korjaamolle meni 2999€, josta töiden osuus 1740€ :mad:
Eli jostain syystä hihna oli päässyt hyppäämään 2 pykälää ja 4kpl imuventtiileitä meni mutkalle.
Nyt on auto kuitenkin iskussa ja meinaan pitää sen vielä, on se senverran käytännöllinen peli :)
 
Takaisin
Ylös Bottom