Vs: Grandis -05 nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu, ei käynnisty vieläkään
Tuohon en osaa sanoa, että miten noin uusissa on nuo anturit: nokka-akselin anturi voi periaatteessa olla myös kampuralla, mutta myös toisinpäin (kampuran anturi nokalla), kuten vanhemmissa Mitsuissa on. Jos nokanasennon anturi on nokan pyörittämä, niin silloin tuo hihnateoria voisi olla oikea.
Kannattaa se hihna tarkistaa joka tapauksessa, varsinkin jos kone kerran kuulosti "puristuksettomalta" startatessa. Tosin jos nokka kerran liikkui työntäessä, se sotii hieman tätä hihnateoriaa vastaan...
Käytännössä kuitenkin startti pyöräyttää konetta rajummin/äkillisemmin, hampaaton hihna voisi silloin "luistaa" helpommin. Tätä olen "joutunut" kokeilemaan itsekin Vjoordissa, starttailin hampaattomalla hihnalla kaikki venat solmuun, kun en ajoissa tajunnut mistä oli kyse. Jos nokka ei olisi pyörinyt lainkaan, osa venoista olisi säästynyt. Nokka kuitenkin pyöri sen verran, että sain sahattua yksi kerrallaan koko paletin solmuun.
Jos hihna on ehjä ja paikoillaan, niin silloin joutuu siirtämään epäilyt muualle, mm. johtosarjan ja ECUn suuntaan. Aika uusi peli olisi oli kyllä ECUn lahoamiseen, mutta ainahan kaikki on mahdollista. Tosin, outoa se hihnankin porsiminen on, jos se on vaihdettu ajallaan?