GTI-93 Kierrokset "heijaa" ?

Re: GTI-93

en oo kerenny korjaamolle asti... vai tarkoitatko check engine valoa... se ei pala.. saattaa mennä monta päivää et pelaa ihan hyvin, sit alkaa taas temppuilla... välillä kierokset huutaa jossain 1300-1400, sit se rupee hyppii taas...
 
Re: GTI-93

teki. mut tänään on ollu aurinkoinen päivä, eikä oo ollu kostee keli ja silti reistailee.. :seina
 
Re: GTI-93

kylmän koneen normi kierokset/laskee vähitellen.. tänään se alko siitä ku ajelin vähä reippaamin... sen jälkeen rupes tökkii... ::)
 
Re: GTI-93

Mullahan on hyvinki samanlainen ongelma. Erona se että kylmänä toimii, mutta lämpösenä alkaa toi hervoton pompottelu. Ilmamäärämittarin vaihdoin, tarkistin tyhjäkäyntimoottorin ja huomenna pitäs tulla ecun huollosta. Ei kyllä löytyny siitäkää mitää vikaa. Eli huomenna pääsen kokeilemaa että jokohan toimis, mutta tuskinpa. Ja vikakoodejakaan ei oo ilmestyny.
 
Re: GTI-93

siis toimii mullakin kylmänä.. en tiijä, hermoon alkaa koskee tommonen lasten vika.... :)
 
Re: GTI-93

Onkos sulla muuten ihan vakio ilmansuodatin ja putkisto ym.
En tiiä voisko ne sekottaa siellä jotain. Alkaa vaa iteltä konstit loppumaa. Mä on vaihtanu nimittäin taakse 2,5" rosteripöntön. Oudolta kyl tuntuu että tommonen vois vaikuttaa, mutta mistäs sen tietää. :seina
Kaikki mahdolliset sähköosat on multa jo katottu.
Paitsi tulpat
 
Re: GTI-93

tulpat ja johdot on suht uudet.. eli ei niisä pitäs olla häikkää..kannesta en osaa sanoo ku vasta ostin tuon riesan itelle.... kaikki on vakioo, ei oo mitään muutettu... kävin äsken ajamassa pikku lenkin ja hyvin pelas aluks.. mut ku taas vedätin täysillä nii kierokset jäi tyhjäkäynnillä siihen 1400-1500...
 
Mulla vastaava vika, löytyi pakosarjasta repeämä ja lambda anturi sekosi vika ainoastaan tyhjäkäynnillä. kovemmilla kierroksilla ei mitään häikkää. Hitsautin repeämän ja käynti normaali eikä nypi enää. ;D
 
Nonniis.... elikkä GTI:ssä on vähän erilainen tyhjäkäyntimoottori kuin muissa. On paljon parempi, jos multa kysytään, mekaanisesti. Mutta se antaa omasta asennostaan tiedon eculle vähän toiseen tapaan kuin muut versiot. Askelmoottorimalli ei anna mitään palautetta, luotetaan vain siihen, että moottori on siinä asennossa, mihin se käsketään. Tavallinen versio taas tutkii asennon potentiometrillä, jolloin asento voidaan lukea milloin tahansa. GTI:ssä taas moottori on normaali DC moottori ja asentoa seurataan kahdella hall-anturilla.

Lämmetessään tämä hässäkkä alkaa joskus pykiä, jolloin asentotietoa ei tulekaan lähetetyksi eculle, jolloin ecu sekoaa ja ohjailee moottoria hädissään sinnetänne. Tästä johtuu kierrosten hötkyminen. Tyypillistä on sekin, että kierrosten alkaessa hötkytä, hetkellinen sammuttaminen saattaa korjata ongelman vähäksi aikaa.

Että olikos niitä potilaita taas tulossa tänne päin? ;)
 
Onko tämä "hall-hässäkkä" tässä vanhempi korisessa sekä uudemmassa?
Erilaiset todennäköisesti päällepäin mutta idea.
 
Nokunnen tiiä. ???

Mutta se hall-antureita syönyt versio on semmoisella litteällä, yksirivisellä liittimellä, jossa on muistaakseni 6 nastaa tai jotain sinne päin.
Askelmoottoriversio taas on se pieni mutikka, jonka liittimessä on 6 nastaa kahdessa kolmen nastan rivissä.
Ja sitten tämä perinteinen potikkaversio on kahdella liittimellä, litteitä molemmat, toisessa 5 nastaa 6 nastaisen liittimen kuorissa ja toisessa 2 inhan rautalankalukituksen kera (samanlainen kuin ruiskusuuttimien liittimet).

Ulkonäkö todennäköisesti on samaa tyyppiä olevilla ihan sama.

Mitenkäs olisi, perustetaanko kuvagalleria, jossa on kaikkien mahdollisten ja mahdottomien mallien osat, joihin on sitten helppo viitata? Ylläpito hooiii?? Voin toimittaa kuvia kaikista näppeihini joutuvista osista..
 
Tuo galleria olisi hyvä idea.

asiaan vois perehtyä tarkemmin...
Mulla on varaosa gti lancerissa -91 tälläinen kuin näillä sivuilla kuvattu http://dmtalon.v8eaters.com/ISC.html

Ja varsinaisessa -91 kulkimessa on periaatteeltaan samanlainen, liitin sama mutta "perse" on erilainen, väri musta ja pakattu "tiukemmin" (kuvia ois mut ne on omalla koneella vielä)

ELI kaks rivinen, 6-nastaa
Hall-eista en tiiä, mut tää varaosa oli kosteutta täynnä jakaikki pinnit syöpyneet poikki (kuvia)
 
Minulla myös –94 Lancer gti:ssä samanlainen tyhjäkäyntimoottori kuin ahiksen kuvaama. Eli tämähän on se malli josta ei tule Eculle mitään asentotietoa.

Laitanpa tähän omia ajatelmiani tuosta tyhjäkäyntikierrosten pumppaamisesta. Korjatkaa ihmeessä, missä kohtaa menee väärin:
Olen ymmärtänyt että tapahtumakulku menisi jotenkin näin:
1. Kaikki alkaa siitä, että jostain tulee liikaa ilmaa. (esim. lähes auki jumiutunut tyhjäkäyntimoottori)
2. Lambda tunnistaa laihan seoksen, jonka perusteella Ecu alkaa syöttää lisää bensaa.
3. Kun bensansyöttöä lisätään, kierrokset nousee…
4. Kun kierrokset nousee yli tietyn rajan (~1500rpm ?) ja kaasuläppä on kuitenkin kiinni, ecu tunnistaa tilanteen samaksi kuin moottorijarrutuksessa, ja katkaisee polttoaineensyötön. -> kierrokset alkaa laskea.
5. Kun kierrokset on laskeneet normaaliin tyhjäkäyntiin, polttoaineensyöttö alkaa taas. (aivan kuten moottorijarrutuksessakin).
6. Koska tilanne on edelleen sama, eli jostain tulee liikaa ilmaa, sama prosessi alkaa alusta uudelleen ja uudelleen…

Omassa lancerissa ei ole ollut koskaan tuota pumppausta muuten kuin itse aiheutettuna (käänsin käsin tyhjäkäyntimoottorin auki), mutta pari kertaa on tullut tilanne, että kierrokset on jäänyt korkealle ~1200.
Tilanteen olen saanut korjatuksi putsaamalla tyhjakäyntimoottorin ja ottamalla akun kengän irti muutamaksi minuutiksi. Sitten moottori ja akunkenkä paikalleen, ja kun kääntää sytytysvirran päälle, pitäisi tyhjäkäyntimoottorista kuulua naputusta pari sekuntia (ilmeisesti ecu ajelee moottoria päästä päähän jotta tietää moottorin asennon?) Tämän jälkeen auto käyntiin, ja tyhjäkäyntiä 10-15 min, jonka aikana tyhjäkäynnin pitäisi asettua normaaliksi.
Itselläni tämä keino on toiminut ainakin 2 kertaa.
 
juu, kiitos vinkeistä.. huomenna on korjaamolle aika... katotaan nyt mitä saadaan aikaan.... :peukku
 
Noniin. Nyt näyttää siltä, että mitsuni toimii taas. :peukku Syyllinenhän oli tyhjäkäyntimoottori. Löysin purkamolta samanlaisen. Mittasin kyllä että se vanhaki olis ollu ihan toimiva, mutta ei se näköjää ollutkaa. Viimesellä kerralla ku avasin sen, ni kyllähän se pikkusen kärähtäneelle haiskahti.
 
Ihan samaltä näyttää ku tuolla http://dmtalon.v8eaters.com/ISC.html
Numerosarja on E9T15292.

Mä nyt kokeilen ensin miten hyvin toimii tolla uudella, mutta enköhän mä ton vanhan sinne joskus voi tutkittavaks lähettää. Just nyt ei kyl vois tyhjäkäyntimoottorit vähempää kiinnostaa.
 
Elikkä tommonen... no joo, tossa ei ole mitään eksoottista. Mutta jos jossain välissä sen tänne nakkaat, niin kun alan tekemään, niin teen sitten saman tien useamman.
 
Takaisin
Ylös Bottom