Minulla myös –94 Lancer gti:ssä samanlainen tyhjäkäyntimoottori kuin ahiksen kuvaama. Eli tämähän on se malli josta ei tule Eculle mitään asentotietoa.
Laitanpa tähän omia ajatelmiani tuosta tyhjäkäyntikierrosten pumppaamisesta. Korjatkaa ihmeessä, missä kohtaa menee väärin:
Olen ymmärtänyt että tapahtumakulku menisi jotenkin näin:
1. Kaikki alkaa siitä, että jostain tulee liikaa ilmaa. (esim. lähes auki jumiutunut tyhjäkäyntimoottori)
2. Lambda tunnistaa laihan seoksen, jonka perusteella Ecu alkaa syöttää lisää bensaa.
3. Kun bensansyöttöä lisätään, kierrokset nousee…
4. Kun kierrokset nousee yli tietyn rajan (~1500rpm ?) ja kaasuläppä on kuitenkin kiinni, ecu tunnistaa tilanteen samaksi kuin moottorijarrutuksessa, ja katkaisee polttoaineensyötön. -> kierrokset alkaa laskea.
5. Kun kierrokset on laskeneet normaaliin tyhjäkäyntiin, polttoaineensyöttö alkaa taas. (aivan kuten moottorijarrutuksessakin).
6. Koska tilanne on edelleen sama, eli jostain tulee liikaa ilmaa, sama prosessi alkaa alusta uudelleen ja uudelleen…
Omassa lancerissa ei ole ollut koskaan tuota pumppausta muuten kuin itse aiheutettuna (käänsin käsin tyhjäkäyntimoottorin auki), mutta pari kertaa on tullut tilanne, että kierrokset on jäänyt korkealle ~1200.
Tilanteen olen saanut korjatuksi putsaamalla tyhjakäyntimoottorin ja ottamalla akun kengän irti muutamaksi minuutiksi. Sitten moottori ja akunkenkä paikalleen, ja kun kääntää sytytysvirran päälle, pitäisi tyhjäkäyntimoottorista kuulua naputusta pari sekuntia (ilmeisesti ecu ajelee moottoria päästä päähän jotta tietää moottorin asennon?) Tämän jälkeen auto käyntiin, ja tyhjäkäyntiä 10-15 min, jonka aikana tyhjäkäynnin pitäisi asettua normaaliksi.
Itselläni tämä keino on toiminut ainakin 2 kertaa.