Gti käy kylmänä hetken huonosti *vika jäähdytysnesteen vajauksessa*

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja korsma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Ei ole vielä paikasta toiseen siirtymistä kertaakaan haitannut, mutta kysytään silti.

E39 Galant 5-6 tunnin jäähtymisen jälkeen käynnistettäessä n. joka toinen kerta käy muutaman sekunnin todella ontuen, joskus jopa sammuu. Uudella startilla käynnistyy sitten jo heti välittömästi ja käy heti kaikilla.

Yhden nostajan naputus kuuluu melkein joka kylmäkäynnistyksellä sen pari sekuntia. Lämpimänäkin korvat tarkkana kuunnellessa kolmospytyn imupuolelta kuuluu pieni naputus. (nostaja vai suutin?)

Ecu on huollettu.

Päästömittaus just otettu, hc-arvot 10 ja 12. Tyhjäkäynti täysin tasainen.

Ehdotuksia viasta?

Edit: Vuotava syyläri sekoitti kaasuläppäkotelossa olevan lisäilmaventtiilin toiminnan. Samasta viasta johtui myös kuumana laihalla käyminen
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

mulla risa nakutus anturi teki tuota. lähti käymään mutta sammui miltei heti.
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Suuttimet vuotaa imusarjaan? Ei olisi käsittääkseni mitenkään harvinainen vika näissä.
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Eikös vuotavat suuttimet toimisi päinvastaisesti, että kylmänä käynnityisi hyvin ja kuumana saa sahata?

Muistanko väärin, että hakkaavan nostajan on mahdollista häiritä nakutusanturia, joka sen mukaan säätää sytytysennakon pieleen?
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Vika on vieläkin, ideoita kaivataan. Nyt ei ole sammunut pitkään aikaan, mutta kylmästartissa kuitenkin sen 2-3 sekuntia käy kuten pari sylinteriä huilaisi.

Nostajat putsasin, en usko niistä tulevan mitään 'haamunakutusta'
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

itsekkin uskon et vika on tuossa nakutus anturissa mut varma en tietenkää ole :)
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Mahtoiko ollakin niin hölmö vika, että laturin hihna löysällä... Tuli kumminkin kiristettyä ja vaikuttaa, että vika poistui. On ollut aika kauan sen verran löysällä, että sen 2-3 sekuntia on kylmänä kitissyt. Hiukan on hölmö omistajakin, kun ei ole asioilla huomannut olevan yhteyttä.

Kelpaako selitykseksi, että sen muutaman sekunnin ötköttelyn (ja hihnan kitinän) aikana ei laturi ole vielä "herännyt" ja joku imasee niin paljon virtaa, että moottorinohjauksesta tai sytytyksestä joku tärkeä jää jo ilmankin?
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Jatketaampa tätä, kun asioilla saattaa olla yhteys

Kesäisen hihnankiristyksen vaikutus olikin lähinnä psykologinen, auto on kyllä sittemminkin käynyt kylmänä muutaman sekunnin huonosti (kahdella sylinterillä?) ja sammuillut kuten aloitusviestissä on mainittu.

Nyt on alkanut enenevissä määrin CE -valo kummittelemaan ja lambdan koodi tulee. Lambdan lahoamiseen en haluaisi uskoa, kun on n. 17tkm ajettu ja ilmeisesti ihan laatuvalmiste (=Bosch).

Tarkastin tulpat, myös n. 17tkm ajetut: ykkös- ja nelospytyn olivat paksussa valkoisessa, vähän ruskehtavassakin karstassa ja 2&3 pyttyjen ovat ihan käyttämättömän näköiset. Käyntikään ei ole enää täysin tasainen, tyhjäkäynnillä pakoputken päästä kuuluu pätkiminen "tsuh" n. viiden sekunnin välein.

Voiko toisen puolan lahoamisesta johtuva vajaa sytyttäminen tuottaa lambdasta vikakoodin?
Muita ideoita?
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Luonnollisesti puolavika voi vaikuttaa käyntiin. Ja GTI:ssähän se vaikuttaisi juuri kahteen sylinteriin. Kannattaa tuo nyt tutkia, puolia löytyy varmasti käytettynäkin melko edukkaasti.
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Karstoittunut pakovena ja vuotaa vähän?
Multa vois lainaan löytyä puolapaketti mutta ei myyntiin...
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Uusin tulpat ja käytin puolapaketin irti liitosten puhdistamiseksi: ei vaikutusta käyntiin. Auton takaa kuunneltuna tyhjäkäynnin huomaa pätkivän edelleen.
CE -valon oltua n.100km ajan päällä sammutin sen irrottamalla akunkaapelin. Uudestaan syttyi 7km ajon jälkeen, mutta yllättäen sammui vain muutaman kilometrin kuluttua. Lambdan koodi 11 oli taas tullut.

Kysymys kuuluu edelleen:
Voiko toisen puolan lahoamisesta johtuva vajaa sytyttäminen tuottaa lambdasta vikakoodin?
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Kyllä mä veikkaisin sitä lambdaa edelleen, kun vikakoodiakin siittä antaa. On tarvikkeissa suttakin...Yleensä mitsut on hyvinki ronkeleita lambdoista ja orkkis on se paras melkeimpä.
Itseasiassa mulla vr4 stupsutteli(rötäs) kun oli lambda rikki.
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Nyt on lambda vaihdettu, tuli semmonen hankittua jo toukokuussa kun viimeksi ce-valo kummitteli. Silloin uus lambda alkoi vaikuttaa jo hanskalokerosta ja sittemmin verstaan hyllyltä käsin ja jälkeen olen ajanut 10tkm ilman vikakoodeja kulutuksenkin ollessa hyvin maltilliset 8-9 litraa satasella.

Asiaan palaan kun koeajo on tehty, tänään ei enää.. ;)

Voiskos olla sitten niin, että alkava puolavika on paskonut tuon lambdan? Muistan kuulleeni että on herkkä palamattomalle aineelle
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Kylläpäs vaan oli se lambda "valmis". Uudella lambda-anturilla käynti on taas täydellisen tasainen, eikä ole ce-valo ilmotellut enää mitään.

Kylmäkäynnistyksiä puolan ja liittimien, myös ptu:n liitosten rassailun jälkeen on tosin tullut vasta kolme, mutta ne kerrat on nyt lähtenyt heti kaikilla käyntiin. Saa nyt nähdä oliko vika siinä...
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Uskomatonta, että lambda vaikuttaa kylmäkäyntiin -eihän ECUn pitäisi lukea lambdaa lainkaan kylmänä? No, hyvä että tuli kuitenkin kuntoon. Ja kyllähän siinä lambdassa jotain vikaa oli, jos diagnostikkakin sitä herjasi.
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Niko Päivinen sanoi
Uskomatonta, että lambda vaikuttaa kylmäkäyntiin -eihän ECUn pitäisi lukea lambdaa lainkaan kylmänä? No, hyvä että tuli kuitenkin kuntoon. Ja kyllähän siinä lambdassa jotain vikaa oli, jos diagnostikkakin sitä herjasi.

No jos korsma nollasi ecun niin siellä nollaantu trimmit, voihan siellä vanhassa ecussa olla longtime trimmi niin plussalla että kylmänä tulee ihan överirikkaalla?
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Niko Päivinen sanoi
Uskomatonta, että lambda vaikuttaa kylmäkäyntiin -eihän ECUn pitäisi lukea lambdaa lainkaan kylmänä? No, hyvä että tuli kuitenkin kuntoon. Ja kyllähän siinä lambdassa jotain vikaa oli, jos diagnostikkakin sitä herjasi.
eiei, tässä oli päällä kaksi eri vikaa: pätkimistä olen tarkkaillut vain moottori lämpimänä ja alunperäinen kysymys oli kylmäkäynnistykseen liittyvä, 2 sylinteriä huilaili muutaman ekan sekunnin käynnistyksessä.
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Niko Päivinen sanoi
Uskomatonta, että lambda vaikuttaa kylmäkäyntiin -eihän ECUn pitäisi lukea lambdaa lainkaan kylmänä? No, hyvä että tuli kuitenkin kuntoon. Ja kyllähän siinä lambdassa jotain vikaa oli, jos diagnostikkakin sitä herjasi.

Tuo vika oli tässä autossa jo sillon kun se mulla oli,välillä lähti hyvin käymään, välillä sammui parin sekunnin päästä startista ja toisella startilla niinkuin mitään ei olis tapahtunut. Samanlaiset oireet oli Space Wagon:ssa. Spacen vika korjaantu sillä lambdan vaihdolla. Tämä ko. Galant ei jättänyt CE -valoa kertaakaan palamaan, Space Wagon sytytti valon pari kertaa ja lopetti valon vilkuttelun itsestään. Silti oli lambda sökö.

Molemmissa näissä vehkeissä on 4 -johtonen lambda (esilämmitettävä). Muuta yhteyttä en keksi. Sen tiedän että E33 katalysaattorivehkeissä ja E38:ssa on 1 -johtoinen lambda.
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Joku psykologinen näennäinen vaikutus puolan liitosten rassailulla taannoin oli, mutta ilmojen jäähdyttyä taas saa kylmänä startata pari- ja -20 pakkasella kolmekin kertaa ennenkuin jää käyntiin.

Lohkolämmittimen käyttö ei vaikuta.
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

lämpötila anturi...

ja ei toimi kunnolla jos on vääränlainen, eli niitäkin on erilaisia
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Mr mmc sanoi
lämpötila anturi...

ja ei toimi kunnolla jos on vääränlainen, eli niitäkin on erilaisia

Tähän tuli nyt perehdyttyä, enkä usko vian olevan siinä.

Suoraan ajosta mitattuna vastus 334 ohmia
Reilun tunnin kuluttua 3,15 kilo-ohmia
Muutaman tunnin kuluttua 6,11 kilo-ohmia, lämpötila hallissa -7

Vastaavat hyvin workshopmanuaalissa esitettyjä ohjearvoja, jotka mm. nolla-asteisena vastusarvo olisi 5,7kohm ja 20-asteisena 2,4kilo-ohmia.

Liittimet anturissa olivat kyllä erittäin hapettuneet, en pitäisi ollenkaan mahdottomana, vaikka olisi ollut kontaktihäiriö.
No huomenna tietää, parantuiko.
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

korsma sanoi
Tähän tuli nyt perehdyttyä, enkä usko vian olevan siinä.

Suoraan ajosta mitattuna vastus 334 ohmia
Reilun tunnin kuluttua 3,15 kilo-ohmia
Muutaman tunnin kuluttua 6,11 kilo-ohmia, lämpötila hallissa -7

Vastaavat hyvin workshopmanuaalissa esitettyjä ohjearvoja, jotka mm. nolla-asteisena vastusarvo olisi 5,7kohm ja 20-asteisena 2,4kilo-ohmia.

Liittimet anturissa olivat kyllä erittäin hapettuneet, en pitäisi ollenkaan mahdottomana, vaikka olisi ollut kontaktihäiriö.
No huomenna tietää, parantuiko.

niin se mullakin mittarin mukaan toimi E15 turbossa mutta ei vaan lähteny tulille ensimmäisellä ikinä.
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Nyt -11 asteessa yön yli jäähdyttyään anturin vastukseksi mittari näyttää 11,80 kilo-ohmia. Onko normaali? Viitsisikö joku käydä mittaamassa jostain varmasti toimivasta omastaan? Alle minuutin homma.
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

No nyt on lämpötila-anturi vaihdettu, kylläkin käytettyyn, mutta ilman vaikutusta.

Ei ollut siinä vikaa
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Liitokset niin ptu:sta kuin puolastakin tulivat taannoin jo puhdistettua.

Vaiva tuntuu vaan pahenevan, kylmänä vaatii jo aina aika pitkällä startilla "saattamista".

Tulee vaan mieleen, että jos suuttimet vuotaisi niin sehän ainakin lupaisi heti, mutta jos bensanpaineet karkaavatkin seisonnan aikana johonkin muualle, vaikka takaisin tankkiin? Missä vika silloin käytännössä olisi?

Johonkin liittimeen tulipellissä 12v lykkäämällä saisi ainakin kokeilun takia pumpattua paineet takaisin?
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Onkos sulla vanhaa läppäriä?

Lataa siihen TMO:n dataloggeri,passiivikaapeli (pari komponenttia,helppo juttu),ja pääset loggaileen reaaliaikaisesti mitä tapahtuu,eikä tarvi arvuutella..
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Ei loggauksiinkaan nyt ihan heti ainakaan osaaminen ja resurssit riitä.

Ohjelma nyt näkyi netistä löytyvän helposti, mutta johto ja tietokone puuttuvat.

Passiivikaapelin tekemisenkin tarvitsisin enemmän ohjeita kuin että pari komponenttia ja helppo juttu. No artikkelin aldl-rs232 jutussa tarkennetaan jo sen verran, että diodi ja vastus.
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Vika tuntuu "korjautuneen" itsellään ainakin toistaiseksi ???
Ainakin viime kerrat on taas lähtenyt ihan hyvin käyntiin.

Loggauslaitteisto on hankinnassa, kaapelin tein jo, ohjelma löytyi ja kone "hankittu", ei tosin vielä itsellä.
Näyttääkös se loggeri sit että mikä käynnistyksessä mättää, jos/kun tämä vika vielä palaa? Mitä arvoja siitä pitäis tutkia?
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Nyt on loggaus mahdollista, johto+tietokone on ja yhteyskin toimii. Aina oppii :peukku

5min perehtymisellä ei vielä ihan selvinnyt, mihinkä tuossa ohjelmassa pitää huomio kiinnittää?

Mitäs käyriä siitä on syytä pistää tulemaan, kunhan seuraavaa kylmästarttia alan loggailla?

Coolant eli kaiketi jäähdytysnesteen lämpötila 180-185 astetta kuumana, tuskin on normaalia? Anturi silti on vaihdettu kuten pari viestiä takaperin kirjoitin, eikä vaikuttanut ongelmaan
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

korsma sanoi
Nyt on loggaus mahdollista, johto+tietokone on ja yhteyskin toimii. Aina oppii :peukku

5min perehtymisellä ei vielä ihan selvinnyt, mihinkä tuossa ohjelmassa pitää huomio kiinnittää?

Mitäs käyriä siitä on syytä pistää tulemaan, kunhan seuraavaa kylmästarttia alan loggailla?

Coolant eli kaiketi jäähdytysnesteen lämpötila 180-185 astetta kuumana, tuskin on normaalia? Anturi silti on vaihdettu kuten pari viestiä takaperin kirjoitin, eikä vaikuttanut ongelmaan
Itsekin ihmettelin tuota coolant temperaturea mutta se on farenhaitteja. Näin olevinaan jostain luin.
Sillon tuo sinulla olisi 82-85 celsiusta...
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Mitäs tuosta pitäisi ymmärtää? ei ainakaan nakutuksesta kyse.
Tuossa on nyt n. 5 sekuntia sitä huonosti käymistä, kierrokset tuolloin n. 500
 

Liitetiedostot

  • startti1.png
    startti1.png
    13.9 KB · Lukukerrat 495
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Tämä vika on edelleen aktiivinen.
Bensan paineiden nosto loggeria apuna käyttäen ennen starttia ei vaikuta.
Kaapeleilla koitin toista akkua startin avuksi, mutta ei silläkään vaikutusta.

Nakutusanturin ei pitäisi vaikuttaa, kun edellä nähdään ettei tuon ötköttelyn aikana knockia havaita?
Lambdankin vaihdoin just taas, nyt densolaiseen
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Sytytyspuolapaketin vaihto ei parantanut.

PTU vielä hankinnassa
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Onko tämän ongelman selvityksessä vielä loggerista jotain apua?! Aikaisemmin sitä niin korostettiin.
Mitä arvoja pitää seurata ja mitä niiden tulisi olla?

Vaiva pahentunut niin, että varmaan 5 kertaa pitää kylmänä käynnistää ennenkuin jää käyntiin, sen jälkeen käy kaikilla ihan normaalisti, mitä nyt vähän tehottomalta tuntuu kuten toisessa keskustelussa olen kirjoittanut.
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Nätistihän tuo knockkaa, 21 knocksummia nice. ::)
Itsekkin lottoaisin PTU puolesta, tai sit sen ECT lämpötilan, mut nehän tais olla kunnossa.
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Sen verran täytyy taas ottaa takaisin, että en tiedäkään sytytyspuolien vaihtamisen vaikutuksesta. Suuttimien vaihtamisen jälkeen bensanpaineet ainakin vuotaa reilusti, ykköspytyn suuttimen tiivisteestä ja siitä johtuen ei ainakaan starttaa kunnolla, edes parin tunnin kuluttua sammuttamisesta ja aivan kylmänä kuten edellä olen kertonut.

Haamunakuja tulee välillä vähän ja välillä ei, tuossa edellä näkyvässä logissahan niitä tulee vasta kun auto käy jo kunnolla. n. 4-9 sekunnin väli on sitä kahdella sylinterillä sammumista vastaan taistelua.
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

PTU vaihdettu, ei vaikutusta.

Joku sähköpuolen homma tämä silti on, koska mikäli laittaa ennen starttia parkit päälle (automaattivalot muuten), herää moottori nopeammin kaikilla sylintereillä.

Järki taas lopussa. GSR edellissivulla kertoo, että vika oli jo auton hänellä ollessaan ja jälkeen on vaihtunut liki kaikki vikakohteet. Tulpat, tulpanjohdot, sytytyspuolat, PTU, lämpötila-anturi, nakuanturi korjattu, suuttimet, tankki, bensapumppu, laturi ja mitähän kaikkea vielä.

ECU tosin on "vain" käynyt huollossa, ei vaihdettu. Olisko siinä joku sittenkin huonosti.
CAS on vaihtamatta ja kampiakselin asennon tunnistin myös.
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

CAS se vois olla mut yleensä se on dead laakista..mulla löytyy jos testiin haet.
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Onkos tässä tutkittu/hutkittu tota tyhjäkäynti mottia. Eli paljon motti on auki tyhjäkäynnillä? Pitäs olla max 30 step. Mites jos pikkasen painat kaasua niin lähteekä paremmin käyntiin? Voisko vika olla siinä, että se käykin liika rikkaalla. Eli se FIAV ei toimi tai TK motti on jumissa. Siellä on ECU:n puolella käynnistysrikastukset ja, jos toi FIAV ei toimi niin on aika paksulla.

Niin meilläkin on tossa pihassa yksi tällänen jossa sama vika. Ei vaan oo jaksanut perehtyä vielä se syvällisemmin.
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Akku maadoitettu 70mm2 kaapelilla, joka sekin on edellisen omistajan jälkeen vaihtunut. Mitään huonoja maadotuksia ei ole silmiin tai käsiin sattunut, vaikka konehuone on tullut jo aika hyvin käytyä läpi.

Tyhjäkäyntimotin totesin taannoin ehjäksi yleismittarilla, n. 30 ohmia joka välistä mistä kuuluukin. Nuo stepit kyllä loggerilla näkisi, mutta en ole osannut niitä tutkia kun en tiedä mitä tarkoittavat.

Kaasun painaminen ei vaikuta.

Laturilta akkuun ajattelin paksumman johdon seuraavaksi vetästä.

Ei se edellisellä sivulla toteamanikaan pelkkää harhaa ole, nimittäin mikäli moniurahihnan kiristää niin ettei yhtään vingu kylmästartissa, lähtee kyllä paremmin käyntiin. Se vaan tuntuu olevan silloin ihan överikireällä, että mieluummin annan hetken vinkua. Valojen sammutus parkeille laturin kuormaa tietysti keventää, mutta joku tuntuu tässä syövän runsaasti virtaa nuo ekat sekunnit, näkyyhän tuossa em. logissa akun jännite. Hihna ei ole vielä mikään loppuunajettu.
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Noi maadotushommat on aika kaukaa haettuja minusta. Eikä siellä pitäisi mikään härveli syödä sähköä 5s käynnistyksestä ja sit lähtee pois päältä.

Siis tuonhan pitäs käynnistyessään nostaa kierrokset sinne 1500 rpm tienoille ja sieltä sitten puottaa nopeemmin tai hitaammin alas. Riippuen moottorin lämpötilasta. Toi matala akkujännite voi johtua ettei laturi jaksa ladata 500 rpm ja/tai akku on heikko.

Jännä vaan, kun ei kaasupolkimen painaminen auta. Hmm. Se TK motti voi olla muutenkin rikki, kun pelkästään käämi poikki. Mulla oli sigmassa se TK motin pää hajonnut ja pyöri miten sattuu siellä kotelossa. Ecu ajaa TK motin tiettyyn asentoon, kun laitetaan virrat päälle. Se määräytyy moottorin lämpötilan mukaan. Sitäkin se trimmaa ajan saatossa. Mutta pääideana on, että FIAV hoitaa kylmänä korkeammat kierrokset yhdessä TK motin ja ECU:n kanssa. Yksi asia jota vois kokeilla on, että säädät tyhjäkäynnin ruuvista korkeammalle ja sen jälkeen katot paraneeko käynnistys. Olikos tästä kaasuläppäkoteloa käyty missään vaiheessa läpi? Melkein löisin vetoa, että täältä suunnalta toi vika löytyy.

Kananttaa kattoo miltä tulpat näyttää tollasen käynnistys yrityksen jälkneen. Toi Mitsun ECU kompensoi myös sytkän latausaikoja akkujännitteen mukaan. Eli mitä alhasempi jännite niin pidennetään latausaikaa. Mutta, jos se ei saa käynnistyessään riittävästi ilmaa niin seos on rikas ja kipinä huono. Sitä voi laskee 25ms pulssilla paljon sinne menee bensaa käynnistyessään.
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

utelias kyssäri,minne se uus maadoitus akussa on vedetty? koriin vaiko suoraan esim lohkon kylkeen.

eli jos koneen oma maadoitus huono,vaikka akun ja korin välinen hyvä...

tuli nyt vaan mieleen moinen pohdinto
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Noista maadotuksista sen verran, että johtosarjasta pitäs tulla paksu maakaapeli koriin. Startin pultin alle pitäs tulla toinen paksumpi maakaapeli. Tulipellistä pitäs tulla pari ohuempaa maakaapelia imusarjan.
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Sinne startin pultin alle laitoin sen 70-neliömillisen, mihin akusta alunperinkin menee. Orkkis menee tosin akku-kori-moottori, mutta se on vielä paikallaan yhdistämässä konetta koriin.

Kaasuläppäkotelo oli just tässä syksyllä irti, tuli puhdistettua taas hyvin. EGR:nkin avasin, yllättäen oli ihan puhdas. Tukittua tuli kuitenkin, kuten myös siihen liittyvät letkut kl -kotelon päältä.
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Hmm. Kannattaa sit kokeilla sitä tyhjäkäynnin ja sytytysennakon säätöä. Madotat sieltä johtosarjasta sen yhden pinnin ja säädät auton käymään 850-950 rpm. Ennakko piti muistaakseni vaparissa olla siellä 8 asteen tienoilla. Tuo ennakon säätö muuttaa samalla ruiskutusten säätöä, kun ovat saman anturin sisällä.
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Ennakko strobolamppua apuna käyttäen laitettu 5 asteeseen ja oikeaoppisesti liitin maadoitettuna. Hiukan hankala tosin on säätää, kun niihin merkkeihin ei oikein luotettavasti mistään näe.
 
Vs: Gti käy kylmänä hetken huonosti

Nakutusanturi ja bensanpaineen säädin vaihdettu, ei vaikutusta

FIAV -ilmaventtiilin kiersin kiinni, oli kuin olis auto vähän paremmin alkanut kulkemaan, mutta kylmästartti ei ainakaan helpottunut.
Ilotalon epäilyissä saattaa olla perää, on kuin olisi lisäilmaventtiili jumissa johonkin "vähän auki" -asentoon, jolloin käy lämpimänä laihalla ja kylmä niin rikkaalla, että ötköttelee.

Otin sitten taas kaasuläppäkotelon pöydälle ja purin fiav-hässäkästä mitä pystyi, mutta sille ei taida olla mitään tehtävissä?
 
Takaisin
Ylös Bottom