GTO:n katalysaattorin poisto?

kafor

New Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2011
Moi
Olen menossa rekisteröintikatsastukseen vm-91 JDM twin turbo GTO:n kanssa ja Trafin ohjeissa todetaan että vasta 1.1.1992 alkaen vaaditaan katalysaattori ja auto todetaan vähäpäästöiseksi. Jos sitä vanhemmissa kuitenkin on kolmitoimikatalysaattori niin myös tällainen auto todetaan vähäpäästöiseksi.

Tästä nyt voi tulkita sen että jos otan katin pois ennen rekisteröintikatsastusta niin se on ok eikä tule merkintää vähäpäästöisestä autosta.

Kertokaa viisaat että jos otan katin pois niin:

-onko siitä välittömästi hyötyä ajatellen tehoa tai myöhempää mahdollista kevyttä virittämistä?
-vaikuttaako se välittömästi jotenkin negatiivisesti moottorin toimintaan eli meneekö jokin pieleen?

Kiitos jo etukäteen vastauksista :)
 
Vs: GTO:n katalysaattorin poisto?

kafor sanoi
Tästä nyt voi tulkita sen että jos otan katin pois ennen rekisteröintikatsastusta niin se on ok eikä tule merkintää vähäpäästöisestä autosta.

Asia ei ole ihan näin yksinkertainen. Kun autossa se katti on oikeasti ollut niin sitä ei periaatteessa pitäisi saada päästömalliksi. Käytännössä toki hyvinkin mahdollista.
 
Vs: GTO:n katalysaattorin poisto?

kafor sanoi
-onko siitä välittömästi hyötyä ajatellen tehoa tai myöhempää mahdollista kevyttä virittämistä?
-vaikuttaako se välittömästi jotenkin negatiivisesti moottorin toimintaan eli meneekö jokin pieleen?

-Jotain pientä hyötyä tehojen puolelta saattaa olla. Suurin hyöty tulee kuitenkin siitä ettei tarvitse taistella niitten päsätöjen kanssa tulevaisudessa. Viritti sitä tai ei.

-Putki virtaa ehken pikkaisen paremmin, mutta todennäköisesti se putkisto on mitoitettu kauttaaltaan juuri tuolle kokoonpanolle. Eli ei ongelmia, jos laittasit koko putkiston vaikka 3" niin voisi tulla ongelmia.
 
Vs: GTO:n katalysaattorin poisto?

Tarkoitus olisi kyllä vaihtaa jokin aftermarketin uusi putkisto alle... joka olisi 2½ tai 3 tuumainen... mitä haittaa siitä olisi mahdollisesti vakiokoneelle, katoaisiko turboista paineet vai mikä vaikutus?

Luulisin että katsastuksessa ei ongelmia tulisi, sillä jos kattia ei putkistosta löydy eikä auton papereissa ole siitä mainintaa (tyyppikilvessä vain Japanin päästönormi "E-xxxxx" joka riittää toteamisessa että auto vastasi vuonna 91 Japanin päästövaatimuksia) eli katsastusmieshän ei voi mistään todeta että autossa on alunperin ollut katti jo vuonna 91?
 
Vs: GTO:n katalysaattorin poisto?

Ahtopaine voi vähän nousta kun kaasu mahtuu kulkemaan paremmin. Eli tehokin nousee eli moottori on kovemmilla täyskaasulla -> ecun itsesäätövara voi loppua ja päästä laihalle. Ehkä näin karrikoidusti voisi sanoa, että downpipen vaihdolla tilavampaan saadaan vääntöä keskialueelle ja loppuputkella kulkua isoille kierroksille. Kyllä putken vaihdon jälkeen kannattaa käyttää auto penkissä ja pyytää samalla seoskäyrä.

Kerran on twini niin 3" on järkeville tehoille sopiva. En 2.5" lähtisi kun merkitys ääneen on marginaalinen. Enemmänkin riippuu materiaalista mistä putki on valmistettu. Rosteri soi aina enemmän kuin musta putki.
 
Vs: GTO:n katalysaattorin poisto?

kafor sanoi
Tarkoitus olisi kyllä vaihtaa jokin aftermarketin uusi putkisto alle... joka olisi 2½ tai 3 tuumainen... mitä haittaa siitä olisi mahdollisesti vakiokoneelle, katoaisiko turboista paineet vai mikä vaikutus?

Luulisin että katsastuksessa ei ongelmia tulisi, sillä jos kattia ei putkistosta löydy eikä auton papereissa ole siitä mainintaa (tyyppikilvessä vain Japanin päästönormi "E-xxxxx" joka riittää toteamisessa että auto vastasi vuonna 91 Japanin päästövaatimuksia) eli katsastusmieshän ei voi mistään todeta että autossa on alunperin ollut katti jo vuonna 91?

Periaatteessa kaikki riippuu katsurin valistuneisuudesta. Ko. autoahan ei ole valmistettu ikinä ilman kattia.
 
Vs: GTO:n katalysaattorin poisto?

Minulle ollaan sovellettu myös että jos lambda löytyy niin on vähäpäästöinen... Joten laittaisin sen lambdan piiloon...
 
Vs: GTO:n katalysaattorin poisto?

jos tuo nyt on mahdollista tuolla tavalla saada "ei vähäpäästöiseksi" niin tottakai se kannattaa tehdä. ;) Siitä on todella paljon hyötyä jos tulevaisuudessa aiot yhtään enemmän viritellä. Ei tarvii pelätä että jäis leima välijäähdyttimien tai ahtimien vaihdosta kiinni. Kelpais mulle ainakin "ei vähäpäästöisenä" tommonen. ;D
 
Vs: GTO:n katalysaattorin poisto?

Se vähäpäästöisyys on rek. katsastuksessa sellanen juttu, että jos katsastajaa yhtään kiinnostaa hommat, niin asia kyllä selvitetään sitten. Kukaan täyspäinen katsastaja lähde arpomaan vähäpäästöisyyttä, on sen verran oleellinen asia kuitenkin. Vielä kun tuo auto on tollanen rajatapaus että valtaosassa autoista katti oli tuohon aikaan vaikka vasta myöhemmin tulikin pakolliseksi.
 
Vs: GTO:n katalysaattorin poisto?

Mut tuo on käytännössä ainut tilaisuus kun voit tuota yrittää "ei vähäpäästöiseksi" saada joten kannattaa sitä kokeilla. :peukku Onhan tässäkin saman ikäinen ja samanlainen gto "ei vähäpäästöisenä" rekisteröity http://www.nettiauto.com/mitsubishi/gto/3816860. Eräs nimeltä mainitsematon kaveri on taistellut kaikki tuon ikäiset tuonti autot "ei vähäpäästöisiksi".
 
Takaisin
Ylös Bottom