Hajosiko laturi?

H

Hammer

Guest
Tilanne on siis tämä. Eilen tein konetilan pesun moottoritila oli paksun hiekka ja pölykerroksen peitossa edellisen safarin jäljiltä. No, illalla sitten kun lähdin, niin latauksen merkkivalo alkanut palamaan. Voisiko olla laturiin olisi pesussa mennyt kosteutta ja tuo valokin häviää kunhan se kuivaa kunnolla vai onko laturi hajalla? Tuli vähän huonoon aikaan tämä kun lauantaina pitäisi lähteä lapland trophyyn kisaamaan, joten nyt pitäisi pikaisesti päättää käynkö ostamassa uuden laturin vai luotanko siihen että tuo korjaantuu itsestään. Kavereilta kun on kysynyt, niin kaikki ovat sanoneet että siellä on vaan kosteutta jotta ei hätää, se alkaa pelaamaan kun kuivuu. Mutta mieltä tämän palstan väki on? Alanko irrottamaaan laturin ja hankkiin uuden vai odotanko vielä? Laturi on vain pari vuotta vanha.
 
Koitappa josko paineilmalla varovasti puhaltelet sitä kuivaksi. Veikkaan että kosteus on tehnyt tepposia siellä ja märkänä laturi oikuttelee.
Mittaa toki latausjännite, kuten telipeto sanoi PS:llä.
Jos laturi työntää virtaa niin kaikki on ok. Akun jännite on noin 12 V ja kun auton laturi työntää virtaa niin jännitteen tulisi olla noin 14 V, tuo jo kertoo millä tolalla asiat on.

Yleinen syy laturin toimimattomuuteen on diodisilta ja sen palaminen joka tekee tuota "laturin valo palaa" - temppua, ainakin nissanin laturissa tuo sillan palaminen on tyyppiominaisuus.
Autosähkäri vaihtaa sen noin tunnissa, kustantaa noin 75-100 €.

Mutta koita nyt pahimpaan hätään kuivatella laturia paineilmalla puhaltelemalla,ja varovainen jatkuva puhallus eikä mitään "täysillä päin tohotusta" ja sitten mittaat jännitteen ja sen jälkeen toimintaa jos laturi edelleen on mykkä.

Edit: CRC:llä on aika hyviä putsausmömmöjä mm. latureihin. Es. CRC:n valmistama contact cleaner on hyvä putsausaine, tehokas ja nopeasti haihtuva, lähtee pahakin lika kuin nakki haulikosta. Perään kun laittaa suojasprayta niin vesi ei pääse tekemään tepposiaan niin helpolla.
CRC:tä myydään ainakin etolassa, ja monissa muissakin hyvin varustetuissa tarvikekaupoissa.
Tul vaan mieleen....
 
kannattaa tarkistaa myös ne laturin piuhat, ne kun saa öljykylpyjäsiinä suodattimen kupeessa ja siten piuhat kovettuvat ennen pitkää ja sit murtuvat. Itse korjailin piuhat viime kesänä.
 
Ei lataa ei. Kun mitattiin latausjännite, niin lukema oli 12,3. Huomenna aletaan purkamaan laturia, todennäköisin syy voisi olla, että sieltä on diodi mennyt. Toivottavasti pääsee sillä ettei tarttisi koko laturia uusia, mutta jos ei muu auta, niin sitten pitää vaan hommata uusi ja kirota hiljaa mielessä. Mutta pakkohan se on nyt kuntoon saada, koska siitä kisasta ei tule mitään, jos sähköjärjestelmä ei pelaa. Huomenna sen näkee. :seina
 
Laturin säätäjä oli kastunut ja aiheuttanut oikosulun. Olisin ostanut uuden säätäjän siihen, mutta oli hyvin hinnoiteltu kyllä säätäjät, uusi säätäjä olisi maksanut 140 euroa ja uuden 105:n amperin laturin sai 150 eurolla kun vei vanhan vaihdossa, joten ostin sitten uuden laturin ja se on nyt paikallaan, loppui latauksen merkkivalon palaminen. Nyt voi sitten lähteä hyvillä mielin lapland trophyyn kisaamaan. :peukku
 
No,Huhuh 140€ säätimestä? No sullahan on tuo isompi laturi,ilmeisesti tarvikkeena ostettu?

Pajeron vakiolaturiin säädin maksoi ~20E,muistaakseni...
 
No ei ollut kovin pitkäikäinen laturi tuo uusikaan. Perjantaina kun pääsi raajärvelle, niin akut olivat tyhjät eikä auto enää käynnistynyt. Onneksi sai seurakaverilta lainaksi laturin tosin ilman alipainepumppua joten jarrutehostaja lakkasi toimimasta, mutta se ei hirveästi haitannut. Tärkeintä kuitenkin että pääsi kilpailuun mukaan ja onneksi virta riitti myös vinssaukseen vaikka lainalaturi ei ollutkaan kuin 50 amperinen. Takuusta pitäisi saada uusi laturi. Asian tutkiminen jatkuu kun tässä pääsee normaaliin rytmiin...
 
Takaisin
Ylös Bottom