Hankkimassa Evo 3 vai 4 ?

T-1000

New Member
Liittynyt
16 Elokuu 2005
Sijainti
Tampere
Nyt on saksalaiset 3 kirjaimiset "laatu" :seina autot myyty ja tarkoitus olis siirtyä Evoon. :peukku

Näyttäis ainakin nettiautossa aikalailla saman hintaisiakin olevan 3:set ja 4:set.. Kannattaako maksaa se ~16000 tollasesta Evo 4 GSR:stä ?

Mikä noissa on se heikoin lenkki ?

Hirveesti on topiccia noista Evo 3:sista, 4:sista paaljon vähemmän... ? Onko toi nyt sitten merkittävästi parempi ? Ainakin painavampi jos ei muuta.. ;D

Tässä on nyt kesään asti aikaa etsiä kunnollinen evo 3 taikka evo 4..
 
Vs: Hankkimassa Evo 3 vai 4 ?

Eipä taida nelosia olla peltikilvissä vielä. Korjatkaa jos olen väärässä :)
 
Vs: Hankkimassa Evo 3 vai 4 ?

Hmm.. Juu näissä ei taida vielä olla.

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1670464
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1670459

Mutta mitään ongelmaa ton kilpiin saamisellehan ei ole verrattuna Evo 3:seen.. ?
 
Vs: Hankkimassa Evo 3 vai 4 ?

FinRanacolla makasi jonkin kuukauden evo4 kilvitystä odottaen,mutta ei siihen ilmeisesti vastaavuus lappuja koskaan löytynyt,koska auto päätyi ralli tms. käyttöön.
evo3,5 ja 6 kilvitys kyllä pitäisi onnistua.
 
Vs: Hankkimassa Evo 3 vai 4 ?

Kyllä kohta on ainakin yksi Evo 4 kilvissä..... ...pikkasen olis sellaset tuulet ilmas... ::)
 
Vs: Hankkimassa Evo 3 vai 4 ?

-JP- sanoi
Kyllä kohta on ainakin yksi Evo 4 kilvissä..... ...pikkasen olis sellaset tuulet ilmas... ::)

Niin on, ja omaankin autoon mulla on paperit olemassa. Ei mitään ongelmaa, mitäköhän ovat Ranacolla ihmetelleet.

Mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen, niin kyllähän samalla rahalla aivan ehdottomasti kannattaa ostaa nelonen. Evot voi jakaa kolmeen sukupolveen kolmen satseissa, eli 1. sukupolvi on I-III, 2. sukupolvin on IV-VI, 3. on VII-IX. Teknisesti suurin harppaus on tapahtunut nimenomaan välillä III-IV. Early-evot perustuivat vielä täysin normi Lancerin rakenteisiin kun nelosesta alkaen Evot on tehty nimenomaan Evoiksi ja normi Lancerin kanssa ei ole mitään muuta yhteistä kuin nimi ja kojelauta.

IMO kolmosista pyydetään tällä hetkellä hintoja, jotka perustuu lähinnä johonkin toive ajatteluun. Aika samat autot siellä nettiautossa näkyy kuukaudesta toiseen pyörivän.
 
Vs: Hankkimassa Evo 3 vai 4 ?

nokonzok sanoi
IMO kolmosista pyydetään tällä hetkellä hintoja, jotka perustuu lähinnä johonkin toive ajatteluun. Aika samat autot siellä nettiautossa näkyy kuukaudesta toiseen pyörivän.

Niimpä ja sitte nuo juuri korottaa meidän muitten veropäätöstä :seina :seina per%&/()=P?Å`le. pistää hatuttamaan moinen, mutta itekki sitte pyyntiä tulee evolle ku sitä myy :D
 
Vs: Hankkimassa Evo 3 vai 4 ?

nokonzok sanoi
Niin on, ja omaankin autoon mulla on paperit olemassa. Ei mitään ongelmaa, mitäköhän ovat Ranacolla ihmetelleet.

Mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen, niin kyllähän samalla rahalla aivan ehdottomasti kannattaa ostaa nelonen. Evot voi jakaa kolmeen sukupolveen kolmen satseissa, eli 1. sukupolvi on I-III, 2. sukupolvin on IV-VI, 3. on VII-IX. Teknisesti suurin harppaus on tapahtunut nimenomaan välillä III-IV. Early-evot perustuivat vielä täysin normi Lancerin rakenteisiin kun nelosesta alkaen Evot on tehty nimenomaan Evoiksi ja normi Lancerin kanssa ei ole mitään muuta yhteistä kuin nimi ja kojelauta.

IMO kolmosista pyydetään tällä hetkellä hintoja, jotka perustuu lähinnä johonkin toive ajatteluun. Aika samat autot siellä nettiautossa näkyy kuukaudesta toiseen pyörivän.
No voisitko valottaa hiukan,että mistä löyty vastaavuus todistus ja kuinka palion kilvittäminen tuli maksaan?
 
Vs: Hankkimassa Evo 3 vai 4 ?

Hieno homma jos nelosiakin alkaa ilmestyä suomen kilpiin :peukku
 
Vs: Hankkimassa Evo 3 vai 4 ?

Juu, kyllä toi Evo 4 ehdottomasti. Hintoja kun jo kattelee. 8)

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1670459

Toi kyllä vaikuttais katsomisen arvoselta.. Tuo toinen ei oikeen iske valkoisen värin takia.. ???

Eikä hintakaan nyt loppupeleissä ole paha. Harmi vaan että on jo varattu.
 
Vs: Hankkimassa Evo 3 vai 4 ?

Trootsoy sanoi
No voisitko valottaa hiukan,että mistä löyty vastaavuus todistus ja kuinka palion kilvittäminen tuli maksaan?

Todistuksen saa TÜViltä ihan niin kuin kakkiin muihinkin. Kilvittämisessä ei muutenkaan ole mitään ihmeellistä, samat valomuutokset näihin joutuu tekemään, mutta ei muuta.
 
Vs: Hankkimassa Evo 3 vai 4 ?

nokonzok sanoi
Mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen, niin kyllähän samalla rahalla aivan ehdottomasti kannattaa ostaa nelonen. Evot voi jakaa kolmeen sukupolveen kolmen satseissa, eli 1. sukupolvi on I-III, 2. sukupolvin on IV-VI, 3. on VII-IX. Teknisesti suurin harppaus on tapahtunut nimenomaan välillä III-IV. Early-evot perustuivat vielä täysin normi Lancerin rakenteisiin kun nelosesta alkaen Evot on tehty nimenomaan Evoiksi ja normi Lancerin kanssa ei ole mitään muuta yhteistä kuin nimi ja kojelauta.
No ja mitäköhän yhteistä EVO III on normi Lancerin kans, Ei mun tiätääkseni ku nimi ja kojelauta. Kyllä ne on jo EVO I lähtien tehty Evoiksi. :peukku.Viimmeistään siinä vaihees ku rupee sovitteleen vakio Lancerin osia Evoon niin tulee tämäkin seleväksi.
 
Vs: Hankkimassa Evo 3 vai 4 ?

Trootsoy sanoi
No ja mitäköhän yhteistä EVO III on normi Lancerin kans, Ei mun tiätääkseni ku nimi ja kojelauta. Kyllä ne on jo EVO I lähtien tehty Evoiksi. :peukku.Viimmeistään siinä vaihees ku rupee sovitteleen vakio Lancerin osia Evoon niin tulee tämäkin seleväksi.

Rallimaailmassa kyllä kolmosiin isketään vakion peltejä. Pelteihin kun voi osumia noissa hommissa tulla. Tarkkaan en itse tiedä mitkä sopii, mutta tällaisia terveisia sain kun mietin että tuleeko kalliiksi jos täräytän a-ryhmän kolmosen pahasti penkkaan...
 
Vs: Hankkimassa Evo 3 vai 4 ?

evo vs normilanceri.

-lokarin kaaret on evossa isommat eli lokarit ei käy
-konepelti toki eri
-kontti samanlainen suurimmassa osassa(toki siipi erona)
-ajovalot samat mut kiinnikkeit joutuu modaa vähän(näitä tuossa haettiin varmaan aiemmassa viestissä)
-tukivarsissa eroja (myös 1-3 evojen välillä on tukivarsissa eroja, koska raideväleisä eroja)
-koiranluut yms käy dyn4 gallusta tms 1-3 evoihin
(mulla oli jossain listattuna kaikki alustan yms osat mitkä kävi muista malleista 1-3 evoihin)
 
Vs: Hankkimassa Evo 3 vai 4 ?

Harri K sanoi
evo vs normilanceri.

-lokarin kaaret on evossa isommat eli lokarit ei käy
-konepelti toki eri
-kontti samanlainen suurimmassa osassa(toki siipi erona)
-ajovalot samat mut kiinnikkeit joutuu modaa vähän(näitä tuossa haettiin varmaan aiemmassa viestissä)
-tukivarsissa eroja (myös 1-3 evojen välillä on tukivarsissa eroja, koska raideväleisä eroja)
-koiranluut yms käy dyn4 gallusta tms 1-3 evoihin
(mulla oli jossain listattuna kaikki alustan yms osat mitkä kävi muista malleista 1-3 evoihin)

Saatan toki olla ymmärtänyt väärinkin, mutta väittäisin että esim tuossa mainitsemassani rallievo 3:ssa oli nimenomaan etulokasuojat vakioautosta. Ja huoltomies sanoi että ei niitä erota, vaikka ne alkuperäiset onkin hieman erillaiset
 
Vs: Hankkimassa Evo 3 vai 4 ?

Cirrus sanoi
Saatan toki olla ymmärtänyt väärinkin, mutta väittäisin että esim tuossa mainitsemassani rallievo 3:ssa oli nimenomaan etulokasuojat vakioautosta. Ja huoltomies sanoi että ei niitä erota, vaikka ne alkuperäiset onkin hieman erillaiset

Näin minäkin oon kuullut. Siis että laittavat ennemmin normi etulokarit kuin evon. Hinnassa ilmeisesti selvä ero. ;) Etupuskuri ei tosin enään sen jälkeen istu nätisti lokareihin mut sillä ei ole ralli maailmassa niin väliä. :)
 
Vs: Hankkimassa Evo 3 vai 4 ?

Sanoisin että haittaaa...koska kaarevuussäteessä on ~1" ero. Suurissa joustoissa saattaa raapasta piikki kiinni lokariin. On tullu nähtyä ku lokari lähtee maatakiertävälle radalle. Toki sen o alustasta kiinni.
Mut jos käy ni laitahan vain =)
Eipä ne niitä kato..varsinki jos sprinttipeli autosi on...
 
Vs: Hankkimassa Evo 3 vai 4 ?

Trootsoy sanoi
No ja mitäköhän yhteistä EVO III on normi Lancerin kans, Ei mun tiätääkseni ku nimi ja kojelauta. Kyllä ne on jo EVO I lähtien tehty Evoiksi. :peukku.Viimmeistään siinä vaihees ku rupee sovitteleen vakio Lancerin osia Evoon niin tulee tämäkin seleväksi.

Esimerkiksi kaikki tekniikan kiinnityspisteet ja kriittiset mitat. Onhan täällä Suomessakin tehty onnistuneesti tekniikan vaihtoja. Kokeile saada nelosen tekniikka saman ikäiseen normi-Lanceriin. Ei ihan osu esim. raideleveys ja akseliväli kohdalleen. Myös esim. korin hitsauspisteissä on suuria eroja. I-III on Lanceri järeällä tekniikalla ja korisarjalla, siitä eteenpäin ne suunniteltu puhtaalta pöydältä suoraan Evoiksi.
 
Vs: Hankkimassa Evo 3 vai 4 ?

Harri K sanoi
Sanoisin että haittaaa...koska kaarevuussäteessä on ~1" ero. Suurissa joustoissa saattaa raapasta piikki kiinni lokariin. On tullu nähtyä ku lokari lähtee maatakiertävälle radalle. Toki sen o alustasta kiinni.
Mut jos käy ni laitahan vain =)
Eipä ne niitä kato..varsinki jos sprinttipeli autosi on...

Ja rallissa jos kattoo, ni hylky tulee......
 
Vs: Hankkimassa Evo 3 vai 4 ?

Harri K sanoi
(mulla oli jossain listattuna kaikki alustan yms osat mitkä kävi muista malleista 1-3 evoihin)
Saisko sitä listaa näytille?
Noista evo3.seen käyvistä muiden mitsujen osista voisi tehdä oikein oman topicin,olisi kummasti apua kun menee varaosatiskiltä tarvike osia hakemaan?
 
Vs: Hankkimassa Evo 3 vai 4 ?

Tunari-82 sanoi
Saisko sitä listaa näytille?
Noista evo3.seen käyvistä muiden mitsujen osista voisi tehdä oikein oman topicin,olisi kummasti apua kun menee varaosatiskiltä tarvike osia hakemaan?

Saishan sen..muttaku ei o hajuakaa missä se on...
 
Vs: Hankkimassa Evo 3 vai 4 ?

pexi sanoi
Ja rallissa jos kattoo, ni hylky tulee......

Niipä...
PS. tunturin katsastus oliki tarkkaa..meilt lähti edest tummat kalvot (ei lähteny kaikilt)
Voimansiirro kiinnityksetki kattoivat...
 
Vs: Hankkimassa Evo 3 vai 4 ?

Harri K sanoi
Saishan sen..muttaku ei o hajuakaa missä se on...

Hö, no koitahan ettiä, niin ei tarvi joka päivä olla jonkun kyselemässä että mikä sopii mihinkin. Missäs se voisi olla, koneella, laatikossa vai jossakin bittimaailman syövereissä
 
Vs: Hankkimassa Evo 3 vai 4 ?

Tunari-82 sanoi
Saisko sitä listaa näytille?
Noista evo3.seen käyvistä muiden mitsujen osista voisi tehdä oikein oman topicin,olisi kummasti apua kun menee varaosatiskiltä tarvike osia hakemaan?

Tein topiikin noille common partseille, mistä näkyy paljon noita osanumeroita, joku moderaattori vois vaikka laittaa sen ylös sillai ettei putoa.

ieltä otat varaosanumeron ja googletet silla niin löytyy aina jotain, esim ku etin puslia, niin laitoin googleen osanumeron, ja google löysi carisman, joten tiesi motonetista ettiä carisman nimen alta k.o. osat. samoiten koiranluut sekä tukitangot takasille löyty carisman nimen alta motonetista :peukku
 
Vs: Hankkimassa Evo 3 vai 4 ?

nokonzok sanoi
Esimerkiksi kaikki tekniikan kiinnityspisteet ja kriittiset mitat. Onhan täällä Suomessakin tehty onnistuneesti tekniikan vaihtoja. Kokeile saada nelosen tekniikka saman ikäiseen normi-Lanceriin. Ei ihan osu esim. raideleveys ja akseliväli kohdalleen. Myös esim. korin hitsauspisteissä on suuria eroja. I-III on Lanceri järeällä tekniikalla ja korisarjalla, siitä eteenpäin ne suunniteltu puhtaalta pöydältä suoraan Evoiksi.
Jaa ookko koittanu sovittaa? Ei sinne välttämättä tarvi vaihtaa ku taka pohjalevy että saa takaakselikehdon kiinnityspaikat ja moottorinkorvia sun muuta. Evo II kans pärjäs sillä. :peukku
 
Vs: Hankkimassa Evo 3 vai 4 ?

EVO 3 on Japanissa selvästi halvempi. Suomipyynnöt ovat mitä ovat, epärealistisia suurin osa.

hyviä puolia kolmosessa:
- tekniikka perustuu 16V Galanttiin joten esim. moottorin osia pystyy hyödyntämään jos kansi tms. menee
- kevyempi
- teho/paino-suhde on parempi
- halvempi
- kantaa jo aika paljon suomessa joten varaosa-autojakin alkaa varmaan löytymään

huonoja puolia kolmosessa:
- mielestäni susiruma, aero-osat eivät sulaudu auton muotoihin ollenkaan. Kakkonen on tässä suhteessa paljon parempi ja teknisesti lähes sama
- alkaa olla aika tusinatavaraa Suomessa
- vanhahtava korimalli / perusauto mm. turvallisuusmielessä
- käytännössä pakko päivittää vanteet, kunnon renkaita ei vakiokoossa juuri ole

hyviä puolia nelosessa:
- uusi korimalli, modernimman näköinen
- isommat jarrut vakiona edessä ja takana
- harvinaisempi
- kuuleman mukaan hienostuneempi eli käyttöpelinä mukavampi
- päivitettävissä V ja VI osilla, kuten jarruilla, turbolla, eculla jne.
- turvatyyny tai kaksi useimmissa yksilöissä
- 16" vakiokoossa löytyy vielä hyviä merkkirenkaita ja katuslicksejä

huonoja puolia nelosessa:
- etupuskuri on liian massiivisen näköinen
- painoa on enemmän kuin aikaisemmassa korissa
- AYC voi aiheuttaa hinnakkaita ongelmia
- crankwalk riski huonolla tuurilla
- kalliimmat ja huonommin saatavissa olevat osat mm. moottoriin
- kalliimpi

Jos lähdetään esim. rakentamaan tehokasta moottoria niin kolmoseen sen tekee selvästi halvemmalla.
 
Vs: Hankkimassa Evo 3 vai 4 ?

ast sanoi
EVO 3 on Japanissa selvästi halvempi. Suomipyynnöt ovat mitä ovat, epärealistisia suurin osa.

hyviä puolia kolmosessa:
- tekniikka perustuu 16V Galanttiin joten esim. moottorin osia pystyy hyödyntämään jos kansi tms. menee
- kevyempi
- teho/paino-suhde on parempi
- halvempi
- kantaa jo aika paljon suomessa joten varaosa-autojakin alkaa varmaan löytymään

huonoja puolia kolmosessa:
- mielestäni susiruma, aero-osat eivät sulaudu auton muotoihin ollenkaan. Kakkonen on tässä suhteessa paljon parempi ja teknisesti lähes sama
- alkaa olla aika tusinatavaraa Suomessa
- vanhahtava korimalli / perusauto mm. turvallisuusmielessä
- käytännössä pakko päivittää vanteet, kunnon renkaita ei vakiokoossa juuri ole

hyviä puolia nelosessa:
- uusi korimalli, modernimman näköinen
- isommat jarrut vakiona edessä ja takana
- harvinaisempi
- kuuleman mukaan hienostuneempi eli käyttöpelinä mukavampi
- päivitettävissä V ja VI osilla, kuten jarruilla, turbolla, eculla jne.
- turvatyyny tai kaksi useimmissa yksilöissä
- 16" vakiokoossa löytyy vielä hyviä merkkirenkaita ja katuslicksejä

huonoja puolia nelosessa:
- etupuskuri on liian massiivisen näköinen
- painoa on enemmän kuin aikaisemmassa korissa
- AYC voi aiheuttaa hinnakkaita ongelmia
- crankwalk riski huonolla tuurilla
- kalliimmat ja huonommin saatavissa olevat osat mm. moottoriin
- kalliimpi

Jos lähdetään esim. rakentamaan tehokasta moottoria niin kolmoseen sen tekee selvästi halvemmalla.
Asiaa :peukku.
 
Vs: Hankkimassa Evo 3 vai 4 ?

ast sanoi
EVO 3 on Japanissa selvästi halvempi. Suomipyynnöt ovat mitä ovat, epärealistisia suurin osa.

Ei itseasiassa pidä enää paikkaansa. Hyvistä kolmosista alkaa olla pulaa ja hinnat ovat sen mukaiset. 0-grade kuraa saa halvalla, mutta hyvistä joutuu maksamaan jotakuinkin saman verran kuin asiallisesta nelosesta. Suomen veroissakin ero on melko pieni.

ast sanoi
hyviä puolia kolmosessa:
- tekniikka perustuu 16V Galanttiin joten esim. moottorin osia pystyy hyödyntämään jos kansi tms. menee
- kevyempi
- teho/paino-suhde on parempi
- halvempi
- kantaa jo aika paljon suomessa joten varaosa-autojakin alkaa varmaan löytymään

Painoeroa on 90 kiloa kolmosen hyväksi. Nelosessa on puolestaan 10 hv enemmän tehoa, mutta sen lisäksi n. 80 nm enemmän vääntöä. Kolmosessa on siten massaa 4,67 kg / hv, nelosessa vastaava luku on 4,82. Ei puhuta ihan mahdottomista eroista. Kanta ei liene Suomessa vielä ihan kuitenkaan niin kova, että varaosa-autoja kovin helposti löytyisi. Eiköhän nelostenkin kanta ole kasvamaan päin. Itse en näe mitään erityistä etua siinä, että tekniikka perustuu Galanttiin. Osien saatavuus ei myöhempiinkään Evoihin todellakaan ole mikään ongelma. Hinta tulikin jo käsiteltyä.

ast sanoi
huonoja puolia kolmosessa:
- mielestäni susiruma, aero-osat eivät sulaudu auton muotoihin ollenkaan. Kakkonen on tässä suhteessa paljon parempi ja teknisesti lähes sama
- alkaa olla aika tusinatavaraa Suomessa
- vanhahtava korimalli / perusauto mm. turvallisuusmielessä
- käytännössä pakko päivittää vanteet, kunnon renkaita ei vakiokoossa juuri ole

Ulkonäkökysymykset ovat hyvinkin pitkälle makuasioita, joten ei niistä sen enempää. Olen kylläkin sinun kanssa samaa mieltä, mutta joku toinen voi ihan perustellusti olla toista mieltä. Ei se nelonenkaan kaunein Evo ole. Mikä sitten on tusinatavaraa ja mikä ei. Onhan näitä muutama kymmenen Suomessa, joten mistään ultraharvinaisuudesta ei ole kysymys.

ast sanoi
hyviä puolia nelosessa:
- uusi korimalli, modernimman näköinen
- isommat jarrut vakiona edessä ja takana
- harvinaisempi
- kuuleman mukaan hienostuneempi eli käyttöpelinä mukavampi
- päivitettävissä V ja VI osilla, kuten jarruilla, turbolla, eculla jne.
- turvatyyny tai kaksi useimmissa yksilöissä
- 16" vakiokoossa löytyy vielä hyviä merkkirenkaita ja katuslicksejä

Harvinaisempi vielä, mutta uskoisin kuitenkin, että näitäkin alkaa pikkuhiljaa tulla huomattavasti enemmän tännekin. Auto on selkeästi modernimman näköinen, joskaan ei todellakaan paras Evo ulkonäön suhteen. Makuasioita. Kori on myös selkeästi jäykempi ja jo tehtaalla alusta alkaen suunniteltu kilpakäyttöön.

ast sanoi
huonoja puolia nelosessa:
- etupuskuri on liian massiivisen näköinen
- painoa on enemmän kuin aikaisemmassa korissa
- AYC voi aiheuttaa hinnakkaita ongelmia
- crankwalk riski huonolla tuurilla
- kalliimmat ja huonommin saatavissa olevat osat mm. moottoriin
- kalliimpi

Moottoriongelmia on huonolla tuurilla missä tahansa toistakymmentä vuotta vanhassa teho-autossa. Mitä osiin tulee, niin paljon helpommin neloseen saa osia kuin kolmoseen, eikä hintaa ainakaan enempää ole. En sitten tiedä mikä tilanne Suomessa on, mutta yleisesti en tätä väitettä todellakaan allekirjoita. AYC voi toki aiheuttaa ongelmia, mutta ei siinäkään huollettuna mitään erityisiä ongelmia ole ilmennyt. Samalla logiikalla voidaan sanoa, että turbo-autoissa ahdin voi aiheuttaa hinnakkaita ongelmia.

ast sanoi
Jos lähdetään esim. rakentamaan tehokasta moottoria niin kolmoseen sen tekee selvästi halvemmalla.

Ei todellakaan pidä paikkaansa.

Tässä vielä lainausta MLR:stä nelosen uudistuksista, ettei ihan pelkästään meikäläistä tarvitse uskoa:

Evolution IV was big change to previous Evolutions being based on an entriely new chassis and while the 4G63 power plant was retained, it underwent extensive modifications. In addition to the use of a high-speed cam profile and lighter pistons, Evolution IV reduced turbo lag by minimizing gas flow interference in the exhaust manifold. The introduction of a twin-scroll turbocharger improved turbo charging performance, generating more torque in the low and medium range. Evolution IV also featured a straighter intake manifold, and a metal head gasket that withstood the higher compression ratio and boost pressures better. The introduction of a secondary air induction system improved turbo on-off response by feeding pressurized air above the turbine and reducing negative pressure, thereby keeping turbine speed from dropping under deceleration. All this new technology realized a substantial increase in engine performance, pushing maximum power output up to 280bhp at 6500rpm and maximum torque to 260lbs/ft at 3000rpm.

In addition to the standard close-ratio 5-speed manual transmission, Evolution IV was offered with a super-close-ratio gearbox in RS trim. And a choice of high or low final drive gears made Evolution IV easier to tune for competitive use.

The RS model, developed primarily as a base vehicle for competition use, was offered with a torque-adaptive helical gear limited slip front differential - a world first on a 4WD model. And on the GSR the rear differential incorporated another world first: Active Yaw Control.

Generating a stabilizing yaw moment by creating a torque differential in the rear wheels, AYC realized a significant improvement in cornering performance and in vehicle stability under hard braking.

Evolution IV saw a shift towards more on-road testing during development, enabling it to evolve into a machine capable of showing the opposition just as clean pair of heels on the circular track as in rallies.
 
Vs: Hankkimassa Evo 3 vai 4 ?

nokonzok sanoi
Moottoriongelmia on huonolla tuurilla missä tahansa toistakymmentä vuotta vanhassa teho-autossa. Mitä osiin tulee, niin paljon helpommin neloseen

Perustelen moottorinrakentamisen kalleuden esimerkiksi sillä että britit eivät suosi nelosen lohkon pohjalta rakentamista crankwalk riskin vuoksi vaan pohjaksi pitäisi ottaa V tai VI moottori joka maksaa hunajaa. Aftermarket osaa saa toki hyvin neloseen ja uudempiin mutta kaikella on hintansa. Neloseen ei saa haettua romikselta 500 eurolla moottoria jossa on mm. paremmin virtaava kansi kuin alkuperäinen. Kolmoseen saa.

Jos crankwalk iskee ja sen huomaa ajoissa niin olen ymmärtänyt että elämä on siitä eteenpäin laakerien säännöllistä vaihtoa tai uusi moottori. Jos ei huomaa ajoissa niin käytössä on vain jälkimmäinen vaihtoehto. Mutta kaikki nelosethan eivät tosiaan tästä kärsi, ainoastaan osa mutta en ole oikein tarkkaa kuvaa saanut kuinka iso osa.

nokonzok sanoi
Tässä vielä lainausta MLR:stä nelosen uudistuksista, ettei ihan pelkästään meikäläistä tarvitse uskoa:

Nämä on toki tullut luettua aika tarkkaan :)

Mutta se unohtui tosiaan sanoa että hieman tiheämpi laatikko on yksi nelosen etu. RS mallissa taas voi olla hyvin lyhyt kokonaisvälitys mikä on hyvä suomalaisilla hitailla radoilla ja muussa kikkailussa mutta ei välttämättä hauska esim. Nurburgringin reissulla.

Yritin kertoa positiivisia ja negatiivisia puolia niin puolueettomasti kuin pystyin. Ainoa missä tunnustan että vähän lipsahti puolueelliseksi on ulkonäkökysymys ;D. Omalla kohdallani valinta olisi kuitenkin aika selvästi IV mahdollisesti kalliimmasta ylläpidosta huolimatta.
 
Vs: Hankkimassa Evo 3 vai 4 ?

Eipä tohon 3 nyt niin kalliit moottorin osat oo ollenkaan. Tonnilla saa jo paljon kaikkia kivaa :)
 
Vs: Hankkimassa Evo 3 vai 4 ?

nokonzok sanoi
Esimerkiksi kaikki tekniikan kiinnityspisteet ja kriittiset mitat. Onhan täällä Suomessakin tehty onnistuneesti tekniikan vaihtoja. Kokeile saada nelosen tekniikka saman ikäiseen normi-Lanceriin. Ei ihan osu esim. raideleveys ja akseliväli kohdalleen. Myös esim. korin hitsauspisteissä on suuria eroja. I-III on Lanceri järeällä tekniikalla ja korisarjalla, siitä eteenpäin ne suunniteltu puhtaalta pöydältä suoraan Evoiksi.

no voin kertoa että yhtä lailla kori neloses vitoses kutoses on aika pitkälti samaa kuin vakio lanceri malli 1.3 v -96 - -99 nimittäin 1.3 lancerin korista ollaan tehty evoja kilpa käyttöön !!! ihan saman lailla kuin kolmosis... kori tyyppi malli ihan sama etu veto mallis kuin evossakin! taka pohja levy suurin eroavaisuus! sekin vaihdettavis etu veto lanceriin !!!
 
Vs: Hankkimassa Evo 3 vai 4 ?

ast sanoi
- crankwalk riski huonolla tuurilla

Korjaanpa sen verran että tarkemman tutkimisen jälkeen tämä vaivaa kaikkia E1-E4 malleja. Viitosessa on erilainen kampiakseli, lohko ja päittäislaakerointi jonka myötä ongelma on korjaantunut. Jos laakereita ei vaihda ajoissa ensin menee kampiakseli ja sitten lohkokin.

Kaikkien näiden mallien omistajien voisi olla viisasta mitata kampuran päittäisvälys sillä ongelma on melko yleinen.
 
Takaisin
Ylös Bottom