Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Että sillee... liekkö vyöt olleet pelkästää tuossa "ohjaustangossa" kiinni... iha ku muistaisin että olisin täälläkin nähny sellase kiinnityksen?
 

Liitetiedostot

  • 180166_10150090827896821_653636820_6712672_657300_n.jpg
    180166_10150090827896821_653636820_6712672_657300_n.jpg
    50.7 KB · Lukukerrat 2,097
Vs: Harness bar

Oikea kiinnitystapa on siis:
https://rallyinnovations.com/uploads/products/61_GC_harness_bar.jpg

Tanko toimii vain ohjaimena, jotta vyöt tulevat oikeaan kulmaan.
 
Vs: Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

Nonni. Osaava henkilö.. :I

Oon parissa brittiautossa nähnyt että ne on kiinni siinä tangossa vain..
 
Vs: Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

cantoona sanoi
onks tää niinku hyvä ?? http://www.nettiauto.com/mitsubishi/lancer/3896374
ei nää et mihin noi "pidemmät" vyöt menee...

Siinähän ne näyttävät olevan vähän hammastikkua paksummassa tangossa kiinni.
 
Vs: Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

JP oiva linkki!
Tuota on itseki tullut muutama kerran tehtyä ;D ja toi nippuside on oiva ratkaisu ettei ylimääräset vyönpäät sotkeennu/rispaannu. Nippusiteen kun jättää oikeaan tiukkuuteen, pystyy vöitä säätämään tarvittaessa pyörittämällä sitä "rullaa" ilman nippusiteen katkaisua.
 
Vs: Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

Turvallista matkaa? Ihme että Buschur Racing tuo markkinoille tällaisen tuotteen:

http://img.photobucket.com/albums/v224/jrod@buschur/BRevoHB3.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v224/jrod@buschur/BRevoHBin2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v224/jrod@buschur/BRevoHBin1.jpg

Jos nuo "tabit" eivät tuosta repeä irti niin sitten itse tangolle käynee kuten ensimmäisen viestin kuvassa.
 
Vs: Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

Harrin ensimmäisessä kuvassa tanko on taipunut mielestäni oudosti keskeltä kulmaan, kun vyöt taas tulee kiinni lähemmäksi reunoja, jonka perusteella voisin kuvitella rasituksen kohdistuvan kiinnikkeisiin, jotka vaikuttavat olevan ok. Lisäksi kun nuo vöiden kohdalla olevat ohuemmat kehikot eivät ole edes vääntyneet niin ainakin kuvan perusteella voisin olettaa ( sen paremmin asiasta tietämättä ), että takapenkillä on joku turvavyötön ottanut kipeää, auto käynyt kyljellään tai ottanut mojovan kylkitällin, josta tanko olis taipunut keskeltä tuollaiseen kulmaan. Kuvan perusteella vaikea uskoa, että olis ollut kyse vyön kiinnityksistä, mutta eihän sekään tietty mahdotonta olis. Oliko Harrilla parempaa tietoa tästä kuvan kohteena olleesta tapahtumasta vai oliko tämä joku netistä vastaantullut satunnainen kuva?
 
Vs: Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

Ei ole parempaa tietoa.
Itseäni lähinnä pelottaa noissa toi, että tukitangon ohut osuus pettää, koska vöistä tulee vetoa joka painaa sistä pientä tankoa kasaanpäin ja vinottainen voima siinä.
 
Vs: Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

Ainakin tuossa Sparcon viritelmässä vaikuttas kuvan perusteella etutörmäyksessä suurin voima keskittyvän tuon paksun kaaren kautta yläkiinnikkeisiin ja vasta toissijaisesti niihin ohuempiin tankoihin, jotka jakavat törmäysvoimaa alaspäin kohti lattiaa. Onkohan nuo muuten kuinka yleisiä?

Toihan on hiukan kuin matkustamon poikkituki, mutta onko kellään forumin virittäjällä kokemusta tuollaisesta korin jäykkyyttä lisäävänä elementtinä, vai onko tuo tarkoitettu vain turvavyötelineeksi ja mahdollisesti in-car kameran alustaksi?
 
Vs: Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

Tarzi sanoi
...vai onko tuo tarkoitettu vain turvavyötelineeksi ja mahdollisesti in-car kameran alustaksi?

Juuri tämä on se käyttötarkoitus.
 
Vs: Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

Eikai ne anna neliovisissa autoissa tommosen asentamisen jälkeen enää käyttä takapenkkejä? :nykii

Asiasta mitään tietämättömänä kuvittelisin että poikittaista jäykkyyttä saa lisää tämmösellä:

S83057PBFW-c.jpg


Ja voi vielä istua takanakin..
 
Vs: Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

Onko kellään nyt täyttä varmuutta saako/kannattaako noita vöitä kiinnittää tohon harness bariin vai käyttää pelkkänä ohjurina?
Ja toinen kysymys olisi juurikin tuo mitä kysyttiinkö jo, että saako takapenkillä enää olla ketään ja mitä mieltä ovat yleensäkin konttorilla tollasesta vyövirityksestä?
Haluaisin nelipistevyöt omaan autoon mutta pitää silloin tällöin lapsia kuskata takapenkillä, ovat kyllä turvaistuimissa kummatkin, että en tiedä miten ne sais sopimaan jos vedän vyöt taakse asti ja sieltä kiinni.
 
Vs: Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

emsii sanoi
Onko kellään nyt täyttä varmuutta saako/kannattaako noita vöitä kiinnittää tohon harness bariin vai käyttää pelkkänä ohjurina?
Ja toinen kysymys olisi juurikin tuo mitä kysyttiinkö jo, että saako takapenkillä enää olla ketään ja mitä mieltä ovat yleensäkin konttorilla tollasesta vyövirityksestä?
Haluaisin nelipistevyöt omaan autoon mutta pitää silloin tällöin lapsia kuskata takapenkillä, ovat kyllä turvaistuimissa kummatkin, että en tiedä miten ne sais sopimaan jos vedän vyöt taakse asti ja sieltä kiinni.

Ostin keväällä Sparcon vyöt joissa on pikalukitus puolivälissä. Noin alle 10s kestää laittaa lisää tilaa takapenkille. Ihan turhaan olet tuollaista rautaa hankkimassa...

Jos alat kilpaa ajamaan niin laita kaaret ja unohda takapenkille pääseminen kokonaan.
 
Vs: Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

emsii sanoi
Onko kellään nyt täyttä varmuutta saako/kannattaako noita vöitä kiinnittää tohon harness bariin vai käyttää pelkkänä ohjurina?
Ja toinen kysymys olisi juurikin tuo mitä kysyttiinkö jo, että saako takapenkillä enää olla ketään ja mitä mieltä ovat yleensäkin konttorilla tollasesta vyövirityksestä?
Haluaisin nelipistevyöt omaan autoon mutta pitää silloin tällöin lapsia kuskata takapenkillä, ovat kyllä turvaistuimissa kummatkin, että en tiedä miten ne sais sopimaan jos vedän vyöt taakse asti ja sieltä kiinni.

Jos fysiikanlakeja hetken miettii, niin ei tarvitse enää arpoa laittaako itsensä kiinni tuollaiseen putkeen ;)
 
Vs: Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

Tuleeko ne mistä kohin kiinni sinne taakse? En aja edes radalla niin ei ole tarvetta kaarille. Enempi ulkonäköjuttuja mulle tollaset.
 
Vs: Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

emsii sanoi
Tuleeko ne mistä kohin kiinni sinne taakse? En aja edes radalla niin ei ole tarvetta kaarille. Enempi ulkonäköjuttuja mulle tollaset.
[/quote

Taka penkin turvavyön lukon pultin alle.
 
Vs: Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

Eipä oo vieläkään tullut hankittua tota tankoa mutta taas mietinnässä.
Saako alkuperäsen vyön jätettyä paikalleen vai tulee toi ohjuritanko yläpäästä juurikin siihen vyön tilalle kiinni?
Ilmeisesti ei kellään ole vieläkään tietoa tosta, että saako takapenkillä olla ketään jos tollanen tanko on asennettu.
Täytynee käydä konttorilta kysymässä jos ne tietää. ::)
 
Vs: Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

emsii sanoi
Saako alkuperäsen vyön jätettyä paikalleen vai tulee toi ohjuritanko yläpäästä juurikin siihen vyön tilalle kiinni?

Kyllä voi jättää paikoilleen ,mutta korkeus säätö ei pelaa.


Ilmeisesti ei kellään ole vieläkään tietoa tosta, että saako takapenkillä olla ketään jos tollanen tanko on asennettu.

Henki lähtee takapenkillä istujalta melkovarmasti kolari tilanteessa. Jos sillä ei ole merkitystä niin sinne istumaan vaan , jos mahtuu.
 
Vs: Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

OT vielä: Itsellä Sparcon 4-pistevyöt. Kiinnitys keskiturvavyön pultissa. Kestää about 5min irroittaa ja sitten hienosti niputtaa penkin taakse ja laitta vyöt "väärinpäin" penkin taakse kiinni. :) Ei oo kauhee jobi.
 
Vs: Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

-JP- sanoi
Henki lähtee takapenkillä istujalta melkovarmasti kolari tilanteessa. Jos sillä ei ole merkitystä niin sinne istumaan vaan , jos mahtuu.
Sama kai se on onko se naama rautaputkessa vai penkin kovassa muoviosassa. Sattuu se kuitenki. ::)
Käytännössähän toi on sit sama ku heittää takapenkit mäkeen ku ei sielä voi kukaan istua.
Vai saako sen helposti otettua alakiinnikeistä irti ja taitettua etupenkin selkänojaa vasten?

En tosta kuution jutusta tajunnu mitään.
 
Vs: Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

emsii sanoi
Onko kellään nyt täyttä varmuutta saako/kannattaako noita vöitä kiinnittää tohon harness bariin vai käyttää pelkkänä ohjurina?
Ja toinen kysymys olisi juurikin tuo mitä kysyttiinkö jo, että saako takapenkillä enää olla ketään ja mitä mieltä ovat yleensäkin konttorilla tollasesta vyövirityksestä?
Haluaisin nelipistevyöt omaan autoon mutta pitää silloin tällöin lapsia kuskata takapenkillä, ovat kyllä turvaistuimissa kummatkin, että en tiedä miten ne sais sopimaan jos vedän vyöt taakse asti ja sieltä kiinni.

Kysäsin tuosta piruuttani teknisestä neuvonnasta. Homma tyssää jo siihen, jos alkuperäisiin vöiden kiinnityspisteisiin mennään koskemaan/lisäämään väliin mitään. Eli jo asennus itsessään on laiton, puhumattakaan miten nuo estää takamatkustajien ottamisen autoon.
 
Vs: Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

emsii sanoi
Sama kai se on onko se naama rautaputkessa vai penkin kovassa muoviosassa. Sattuu se kuitenki. ::)
Käytännössähän toi on sit sama ku heittää takapenkit mäkeen ku ei sielä voi kukaan istua.
Vai saako sen helposti otettua alakiinnikeistä irti ja taitettua etupenkin selkänojaa vasten?

En tosta kuution jutusta tajunnu mitään.

Irroitan sen takapenkin keskimmäisen turvavyön kiinnikkeeseen menevän laipan ja niputan vyöt.

Näin on kun ei ole käytössä:
 

Liitetiedostot

  • sparcosmall.jpg
    sparcosmall.jpg
    174.8 KB · Lukukerrat 2,298
Vs: Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

emsii sanoi
Sama kai se on onko se naama rautaputkessa vai penkin kovassa muoviosassa. Sattuu se kuitenki. ::)

Autot on kuitenkin suunniteltu niin että kehon liike pyritään pysäyttämään turvavöillä ennenkuin matkustaja osuu etupenkin selkänojaan.

http://www.youtube.com/watch?v=PA2LUhGTIsI

Nyt jos autoon lisätään tuollainen harness bar niin se osuu todennäköisesti aika lähelle juuri sitä kohtaa mihin otsalohko päätyy keulakolarissa.



Kyllähän fakta on että vakiovyöt ovat parhaat autoon vakiopenkeillä ja ilman turvakaaria.
 
Vs: Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

Ale sanoi
Autot on kuitenkin suunniteltu niin että kehon liike pyritään pysäyttämään turvavöillä ennenkuin matkustaja osuu etupenkin selkänojaan.

http://www.youtube.com/watch?v=PA2LUhGTIsI

Nyt jos autoon lisätään tuollainen harness bar niin se osuu todennäköisesti aika lähelle juuri sitä kohtaa mihin otsalohko päätyy keulakolarissa.



Kyllähän fakta on että vakiovyöt ovat parhaat autoon vakiopenkeillä ja ilman turvakaaria.

Jep, jotai tollasta oon itsekin lukenu jostain.
Varmaan jää ostamatta koko harness bar kun pitää lapset saada kuitenki kyytiin aina välillä.
Kaveri sano et noi nelipistevyöt mitkä on takapenkin vyökiinnikkeistä kiinni ilman ohjuria ois vaaralliset. En kyl ymmärrä miten tuo ohjuri muuttaa vyöt turvallisemmaksi. Kaarethan se vaatis jos siitä turvallisemman haluaa.
 
Vs: Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

emsii sanoi
Jep, jotai tollasta oon itsekin lukenu jostain.
Varmaan jää ostamatta koko harness bar kun pitää lapset saada kuitenki kyytiin aina välillä.
Kaveri sano et noi nelipistevyöt mitkä on takapenkin vyökiinnikkeistä kiinni ilman ohjuria ois vaaralliset. En kyl ymmärrä miten tuo ohjuri muuttaa vyöt turvallisemmaksi. Kaarethan se vaatis jos siitä turvallisemman haluaa.

Liittynee penkin pettämiseen, kun vyöt ei tule oikeassa kulmassa noista aukoista.
 
Vs: Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

Jos vyöt on takaa kiinnitetty alemmas, kolaritilanteessa ne painavat kuskia alaspäin kasaan. Esim. 45 asteen kulmassa luulisi perusfysiikan avulla kolaritilanteessa mietittynä vöiden vetävän samalla voimalla taakse ja alaspäin.
 
Vs: Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

MakeM sanoi
Jos vyöt on takaa kiinnitetty alemmas, kolaritilanteessa ne painavat kuskia alaspäin kasaan. Esim. 45 asteen kulmassa luulisi perusfysiikan avulla kolaritilanteessa mietittynä vöiden vetävän samalla voimalla taakse ja alaspäin.
Mietin tota samaa mutta ei se ohjuri kuitenkaa paljoa asiaa muuta. Kai se alaspäin vääntävä voimaa kohdistuu sillon enemmän siihen tankoon. Luulis tollasen evon jakkaran kestävän niistä läpivientireiästä kun se on kuitenkin kovaa tavaraa, eli tuskin jakkara antaa periksi. Varmaa pahin tossa on se jos ajat katon kautta jotenki ja katto painuu kasaan?
Ihan puhdasta arvailua. Kai se pitää hommata kaaret tai heittää noi vyöt pois jos haluu turvassa olla.
 
Vs: Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

emsii sanoi
Mietin tota samaa mutta ei se ohjuri kuitenkaa paljoa asiaa muuta. Kai se alaspäin vääntävä voimaa kohdistuu sillon enemmän siihen tankoon. Luulis tollasen evon jakkaran kestävän niistä läpivientireiästä kun se on kuitenkin kovaa tavaraa, eli tuskin jakkara antaa periksi. Varmaa pahin tossa on se jos ajat katon kautta jotenki ja katto painuu kasaan?
Ihan puhdasta arvailua. Kai se pitää hommata kaaret tai heittää noi vyöt pois jos haluu turvassa olla.

Pointti on nimenomaan siinä, että tanko ottaa vastaan alaspäin suuntaavan rasituksen. Evon oma jakkara antaa näissä tilanteissa erittäinkin helposti periksi. Ne reiät penkissä on lähinnä fiiliksen vuoksi.
 
Vs: Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

emsii sanoi
Kai se alaspäin vääntävä voimaa kohdistuu sillon enemmän siihen tankoon. Luulis tollasen evon jakkaran kestävän niistä läpivientireiästä kun se on kuitenkin kovaa tavaraa, eli tuskin jakkara antaa periksi.

Kolareissa taitaa nuo kiihtyvyydet olla kuitenkin ainakin kymmenien gravitaatiokiihtyvyyksien suuruisia, eli turvavöihin kohdistuu vajaasta tuhannesta kilosta moneen tuhanteen kiloon vetoa. Ei taida moni penkki kestää..
 
Vs: Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

MakeM sanoi
Kolareissa taitaa nuo kiihtyvyydet olla kuitenkin ainakin kymmenien gravitaatiokiihtyvyyksien suuruisia, eli turvavöihin kohdistuu vajaasta tuhannesta kilosta moneen tuhanteen kiloon vetoa. Ei taida moni penkki kestää..

Mahtaako toi tanko kestää sitä voimaa alaspäinkään?
 
Vs: Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

[jo sanoi
Mahtaako toi tanko kestää sitä voimaa alaspäinkään?

Kyllähän sekin varmasti isommassa kolarissa antaa osin periksi? Onhan noista vääntyneistä kuvia.
 
Vs: Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

Yhtälailla normi vyötki voi antaa periksi.
Tekis kyl mieli pitää noi vyöt mut jos ne on vaaralliset ilman tota tukea tai kaaria nii tiedä sit ottaisko pois.
 
Vs: Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

Aika harvoin nuo turvavyöt katkeaa, kestävät kuitenkin vetoa todella paljon. Tommonen huomattavasti sirompi kuormaliinakin taitaa kestää tuhansia kiloja?
 
Vs: Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

MakeM sanoi
Aika harvoin nuo turvavyöt katkeaa, kestävät kuitenkin vetoa todella paljon. Tommonen huomattavasti sirompi kuormaliinakin taitaa kestää tuhansia kiloja?
Niinhän ne kestää. Tarkotin lähinnä orkkisvöiden kiinnitystä tolla kestämisellä.
 
Vs: Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

MakeM sanoi
Kolareissa taitaa nuo kiihtyvyydet olla kuitenkin ainakin kymmenien gravitaatiokiihtyvyyksien suuruisia, eli turvavöihin kohdistuu vajaasta tuhannesta kilosta moneen tuhanteen kiloon vetoa. Ei taida moni penkki kestää..

Eli jos radalla vaan käytän noita 4-pistevöitä niin kuoleman loukku on?
 
Vs: Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

Mutu tuntumalta ja erinäisiin sääntökirjasiin mitä olen lueskellut niin eiköhän ne ihan turvalliset ole kunhan ovat suositellusti 10-45 asteen kulmassa vaakatasosta.. :)
 
Vs: Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

cubeqtio sanoi
Eli jos radalla vaan käytän noita 4-pistevöitä niin kuoleman loukku on?

Radalla varmaan harvemmin tulee ihan vastaavia äkkipysähdyksiä. Mut joo, kannattaa lueskella noita AKK:n säännöksiä ja muistaa että nekin on tarkoitettu kuppipenkille, missä itse penkin kokoonpuristuvuuden kesto on aika huomattavasti suurempi. Saa varmaan ihan hyvää osviittaa siitä, mihin tulisi pyrkiä.
 
Vs: Harness bar ja sen oikeaoppinen käyttö

[jo sanoi
Mahtaako toi tanko kestää sitä voimaa alaspäinkään?

Niissä on yleensä vielä yhdet tukitangot alaspäin molemmilla sivuilla. Eli kiinnitys pisteitä on yhteensä 4 kpl.
 
Takaisin
Ylös Bottom