Alkupuhe:
Syksyllä 2008, aloin harkitsemaan auton tuontia japanista. Muutamien päivien harkinnan jälkeen päädyin tilaamaan auton Shogun Powerilta, Lahdesta. Olin aikaisemmin tavannut erään henkilön, kuka oli tilannut auton Shogun Powerin kautta, ja tämä suositteli firmaa. Ei muuta kun yhteydenotto yritykseen, kävin paikanpäällä, laitettiin paperit kuosiin ja tilausta vetämään. Tilaaminen tapahtui marraskuun alussa 2008.
Shogun Powerin yhteyshenkilö alkoi etsimään autoa, kyseessä oli Mitsubishi Legnum facelift vuosimallia 1998, hakukohteena huutokaupat. Joulukuussa 2008 autoja oli tosi niukasti tarjolla, jos ollenkaan. Joku viikko saatto ilmaantua yksi, mutta se oli joko liian kallis tai huonokuntoinen. Tammikuussa 2009 tarjonta parani, alkoi olla 1-3 yksilöä viikossa (jotka sopi omiin hakukriteereihin). Viimein se löytyi. Tammikuun lopussa tärppäsi huuto mustasta automaatti Type-V Legnumista. Saman tien alettiin katsoa rahtausta. Yrityksellä on tapana tuoda autot kontissa, mahdollisten vahinkojen minimoimiseksi. Oma auto oli kontin ensimmäinen auto, ja minulle kerrottiin että tässä voi mennä hetki ennen kuin kontti täyttyy.
Noh, auto tulee kontissa, ja sanottiin suoraan että noin kuukauden päästä olisi ehkä kontti lähtövalmiina. Kyselin asiasta seuraavan kerran vasta maaliskuussa, että missä mennään. Kontti oli kuulemma odottanut japanissa yhtä, erikseen tilattua osaa kolme viikkoa (ei ole minun tilaama osa). Minulle ei kerrottu tästä asiasta muuta kuin että ”Myöhässä ollaan aikataulusta”. En tarkalleen tiedä, että milloin kontti lähti liikkeelle, mutta maaliskuun lopussa kontti oli vielä satamassa. Seuraavan kerran kun kyselin tilannetta, oltiin menossa jo toukokuussa. Tällöin annettiin ennustus, että kontti olisi toukokuun lopussa Saksassa, siitä muutama päivä Suomeen. Kyselin uudestaan asiaa 9.6, johon sain vastauksen paria päivää myöhemmin. Kontti oli jäänyt Antwerpeniin, tietoa kontin liikkeelle lähdöstä ei ollut.
Vihdoin ja viimein, heinäkuun alussa kontti oli Suomessa! Viikkoa myöhemmin kävin katsomassa autoa; se oli juuri siinä kunnossa mitä minun oli annettu ymmärtää. Nätti kuin sika pienenä
Kun auto tuli maahan, sovittiin Shogun Powerin kanssa, että yritys rekisteröi auton puolestani. Ei tarvinnut paljoa stressailla auton kilvityksen kanssa, kun saa noudettua sen suomen kilvissä.
Heinäkuun lopulla auto oli katsastusvalmiina Shogun Powerin toimipisteessä. TUV lappu saapui elokuun puolen välin jälkeen, ja auto oli heti seuraavana päivänä (tiistai-ilta) noudettavissa Shogun Powerin toimipisteestä kilvitettynä.
Tiivistetysti:
Auton matkustus ostohetkestä siihen päivään kun kävin katsomassa sitä, kesti noin 5kk. Melkein 7kk kesti tilauksesta kun sain auton haltuuni. Osa auton toimittamiseen johtuvista viivästyksistä johtuu lamasta, osa maahantuoja-yrityksestä ja osa minusta itsestä. Mutta jotenkin tuntuu että kaikki mahdolliset viivästykset napsahti omalle kohdalle. Eli itselle jäi tosi paha maku suuhun asiasta, olen kyllä ottanut asiasta opikseni, ja tiedän että mitä virheitä en tee seuraavalla kerralla. Mutta vaikka prosessi kesti, olen tosi tyytyväinen autoon. Se on jopa paremmassa kunnossa mitä annettiin ymmärtää, hyvää tosiaan kannatti odottaa!
Kuvia: http://koti.phnet.fi/st359dzj/images/autot/legnum/kuvia/syksy09/
Ja tänne sitte kysymyksiä yms muuta keskustelua: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=29199.0
Syksyllä 2008, aloin harkitsemaan auton tuontia japanista. Muutamien päivien harkinnan jälkeen päädyin tilaamaan auton Shogun Powerilta, Lahdesta. Olin aikaisemmin tavannut erään henkilön, kuka oli tilannut auton Shogun Powerin kautta, ja tämä suositteli firmaa. Ei muuta kun yhteydenotto yritykseen, kävin paikanpäällä, laitettiin paperit kuosiin ja tilausta vetämään. Tilaaminen tapahtui marraskuun alussa 2008.
Shogun Powerin yhteyshenkilö alkoi etsimään autoa, kyseessä oli Mitsubishi Legnum facelift vuosimallia 1998, hakukohteena huutokaupat. Joulukuussa 2008 autoja oli tosi niukasti tarjolla, jos ollenkaan. Joku viikko saatto ilmaantua yksi, mutta se oli joko liian kallis tai huonokuntoinen. Tammikuussa 2009 tarjonta parani, alkoi olla 1-3 yksilöä viikossa (jotka sopi omiin hakukriteereihin). Viimein se löytyi. Tammikuun lopussa tärppäsi huuto mustasta automaatti Type-V Legnumista. Saman tien alettiin katsoa rahtausta. Yrityksellä on tapana tuoda autot kontissa, mahdollisten vahinkojen minimoimiseksi. Oma auto oli kontin ensimmäinen auto, ja minulle kerrottiin että tässä voi mennä hetki ennen kuin kontti täyttyy.
Noh, auto tulee kontissa, ja sanottiin suoraan että noin kuukauden päästä olisi ehkä kontti lähtövalmiina. Kyselin asiasta seuraavan kerran vasta maaliskuussa, että missä mennään. Kontti oli kuulemma odottanut japanissa yhtä, erikseen tilattua osaa kolme viikkoa (ei ole minun tilaama osa). Minulle ei kerrottu tästä asiasta muuta kuin että ”Myöhässä ollaan aikataulusta”. En tarkalleen tiedä, että milloin kontti lähti liikkeelle, mutta maaliskuun lopussa kontti oli vielä satamassa. Seuraavan kerran kun kyselin tilannetta, oltiin menossa jo toukokuussa. Tällöin annettiin ennustus, että kontti olisi toukokuun lopussa Saksassa, siitä muutama päivä Suomeen. Kyselin uudestaan asiaa 9.6, johon sain vastauksen paria päivää myöhemmin. Kontti oli jäänyt Antwerpeniin, tietoa kontin liikkeelle lähdöstä ei ollut.
Vihdoin ja viimein, heinäkuun alussa kontti oli Suomessa! Viikkoa myöhemmin kävin katsomassa autoa; se oli juuri siinä kunnossa mitä minun oli annettu ymmärtää. Nätti kuin sika pienenä
Kun auto tuli maahan, sovittiin Shogun Powerin kanssa, että yritys rekisteröi auton puolestani. Ei tarvinnut paljoa stressailla auton kilvityksen kanssa, kun saa noudettua sen suomen kilvissä.
Heinäkuun lopulla auto oli katsastusvalmiina Shogun Powerin toimipisteessä. TUV lappu saapui elokuun puolen välin jälkeen, ja auto oli heti seuraavana päivänä (tiistai-ilta) noudettavissa Shogun Powerin toimipisteestä kilvitettynä.
Tiivistetysti:
Auton matkustus ostohetkestä siihen päivään kun kävin katsomassa sitä, kesti noin 5kk. Melkein 7kk kesti tilauksesta kun sain auton haltuuni. Osa auton toimittamiseen johtuvista viivästyksistä johtuu lamasta, osa maahantuoja-yrityksestä ja osa minusta itsestä. Mutta jotenkin tuntuu että kaikki mahdolliset viivästykset napsahti omalle kohdalle. Eli itselle jäi tosi paha maku suuhun asiasta, olen kyllä ottanut asiasta opikseni, ja tiedän että mitä virheitä en tee seuraavalla kerralla. Mutta vaikka prosessi kesti, olen tosi tyytyväinen autoon. Se on jopa paremmassa kunnossa mitä annettiin ymmärtää, hyvää tosiaan kannatti odottaa!
Kuvia: http://koti.phnet.fi/st359dzj/images/autot/legnum/kuvia/syksy09/
Ja tänne sitte kysymyksiä yms muuta keskustelua: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=29199.0