Hybriditekniikasta

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vähän yllätti Lexus CT 200h:n pienet kulutuslukemat uusimmassa TM:n vertailussa jossa oli mukana myös BMW 116i, Audi A4 1.4 TFSI sylinterien lepuutustoiminnolla, Mersu A180 ja Volvo V40 T3.

. Sen osasin odottaa että kaupungissa hybridi on kova, mutta maantielläkin tulos oli hurja ja kepitti peräti 7 desillä vertailun seuraavaksi parhaan. Toisin sanoen seuraavaksi paras kulutti 16% enemmän polttoainetta maantiellä kuin Lexus. Kaupunkiajossa erotus olikin jo huikeat 2.8 litraa satasella Lexuksen hyväksi. Prosentteina toiseksi paras kulutti siis 62% enemmän kuin Lexus.

Suorituskyky oli Lexuksessa heikko eli sähkömoottori ei näytä avustavan toivotulla tavalla. Yhteenlaskettuna tehona Lexus käyttää 100 kW, mutta saman tehoiset turbolla varustetut kilpailijat olivat 2-3 sekuntia nopeampia 0-100 kiihdytyksessä.

Samassa lehdessä oli myös juttua Fordin tulevista hybrideistä joissa niin ikään käytetään Atkinson kierrolla olevaa vapaastihengittävää 2-litraista bensamoottoria.

Onko lähitulevaisuus hybridin ja tekivätkö japanilaiset sittenkin fiksusti jättäessään pienet bensaturbot väliin? Aikaisemmin pidin tätä katastrofaalisena virheenä, mutta nyt hybriditekniikan edut alkavat vasta näkymään kunnolla ja bensaturbojen kehitys taas vaikuttaisi jämähtäneen melkein paikalleen.

Outlander PHEV ei taida olla vielä saatavilla eli kellään ei liene kokemuksia sen todellisesta kulutuksesta?
 
Vs: Hybriditekniikasta

Jaksaisko ast koostaa nopeesti vertailun kulutukset? Vaikuttaa mielenkiintoiselta. Ja mun mielipide on ettei noita pikkubensaturboja olis ikinä pitänyt tehdäkkään. Siitä on ajonautinto kaukana. Tosin en tiedä mimmoisia mahtaa nämä hybridit olla ajaa käytännön tasolla.
 
Vs: Hybriditekniikasta

Maantie:
Lexus 4.4
BMW 5.1
Audi 5.3
Volvo 5.3
MB 5.5

Kaupunki:
Lexus 4.5
Audi 7.3
BMW 7.4
Volvo 7.4
MB 8.5

Tasainen 100 km/h:
Lexus 4.8
BMW 5.5
MB 5.9
Volvo 5.9
Audi 6.1 (sylinterien lepuutustoiminto ei toimi enää 100 km/h nopeudessa)

Volvoa lukuunottamatta kaikki automaatteja.
 
Vs: Re: Hybriditekniikasta

Mulla vaan tulee aina näissä hybrideissä mieleen se että miten hyvin nuo kulutuslukemat pitää paikkaansa normikansalaisen käytössä. Esimerkiksi itellä työmatka on 17km suuntaansa josta ensimmäinen 15km suoraa tietä 80km/h vauhdilla ja loput 50km/h. Sama sitten käänteisenä kotia kohti. Kuulostaa aina houkuttelevalta varsinkin joku tommonen Lexuksen kulutus, mutta mitä se käytännössä tommosella ajolla onkaan on sitten kysymysmerkki. Varsinkin talvella ja ilman esilämmitystä. Tuskin kovin pitkälle pääsee sähköavusteisena saatikka pelkällä sähköllä jos semmoinen on vaihtoehtona. Nykyinen akkutekniikka kun ei vieläkään osaa kiertää kylmän akun varastointi-, lataus- ja luovutuskapasiteettiongelmaa muutakuin erillisellä akun lämmittämisellä ja jos lämmitys tapahtuu sähköisesti niin eihän se paljoa auta :/

Kesällä tuskin on mitään ongelmaa päästä hyviin kulutuksiin mutta tämä iki-ihana Suomen talvi on haastava :)

Kehitys on kyllä ollut huimaa ja suunta on lupaava. Se on vaan eri asia miten toimii käytännössä ja kokeiltuna :)
 
Vs: Hybriditekniikasta

Esitetyt kulutukset ovat siis toteutuneita arvoja, eivät EU normin mukaan mitattuja.

Hybridit ovat pärjänneet hyvin talvitesteissä. Esimerkkinä 2013 Toyota Auris Hybrid joka lienee samalla voimalinjalla kuin tuo Lexus. Kylmänä kulutus pienimpien joukossa ja lämpimänä 4.3 l / 100 km kun seuraavaksi paras bensa oli 6.6 l / 100 km. Toyotan lämmityslaite oli myös vertailun tehokkain.

Tätä uusinta vertailua lähinnä vastaava Audi 1.4 TFSI ilman sylinterien lepuutusautomatiikkaa ja manuaalivaihteistolla söi lämpimänä talvitestissä 7.8 l / 100 km. 81% enemmän kuin Toyota.

Kylmä = -7 asteesta käyntiin ja ajetaan ECE15 4 km kaupunkiohjelma
7 km maantiesykli auton lämmittämiseksi
Lämmin = ajetaan sama ECE15 4 km kaupunkiohjelma uudelleen

Eli noissa talvitestin kulutuksissa on kyse kaupunkikulutuksesta.

Talvea lienee siis aivan turha pelätä joidenkin vanhojen uskomusten pohjalta jotka eivät perustu mihinkään.
 
Vs: Re: Hybriditekniikasta

-7C ei ole kyllä vielä mitään verrattuna viime talviin :) sama testi -20C tai -25C olis mielenkiintoinen nähdä todelliset kulutukset.

Toki riippuu tekniikasta. Jos sähkömoottori on vaan avustimena polttomoottorin ohella niin tuskin vaikuttaa paljoa. Mutta sitten nämä mitkä hyrrää pelkällä sähkömoottorilla ja polttomoottori vain lataa akkua voi olla jo asia eri. Ja täysin sähköllä toimivissahan se on nähty jo miten paljon toimintasäde laskee lämpötilan laskiessa.
 
Vs: Hybriditekniikasta

Meillä ollut 2010 tammikuusta asti käytössä tuo 2004 Prius. Siinä toki on lohkolämmitin, mutta kyllä niitä kylmiäkin startteja tulee. Pääsuuntana voisi todeta, että kulutus nousee kesäajasta tuommoisessa 20-30 km työmatka-ajossa talvella pyöreästi sen saman 1l/100km mitä tavallisella bensakoneellakin. Siis ihan noin niin kuin karkeasti arvioiden, tarkkoja taulukoita ei ole, niin "MuTu"a tarkempaa ei nyt ole tarjolla. Vertailukohtina mm. Mazda 323, Seat Cordoba, Nissan Primera, Mazda MX-3 yms. Melko pyöreästi se noin on meillä mennyt.
 
Vs: Hybriditekniikasta

ast sanoi
Onko lähitulevaisuus hybridin ja tekivätkö japanilaiset sittenkin fiksusti jättäessään pienet bensaturbot väliin? Aikaisemmin pidin tätä katastrofaalisena virheenä, mutta nyt hybriditekniikan edut alkavat vasta näkymään kunnolla ja bensaturbojen kehitys taas vaikuttaisi jämähtäneen melkein paikalleen.

Itse en ole ollut oikein täysin vakuuttunut kummastakaan vaihtoehdosta aluksi. Nyt kuitenkin alkaa vahvasti näyttämään siltä, että pienet bensaturbot tulevat jäämään välivaiheen ratkaisuiksi. Nehän ovat erityisesti Volkkarin tapauksessa olleet kaikkea muuta kuin ongelmattomia. Ja kun suomalaiset ajavat autoillaan sen parikymmentä vuotta, lisää ongelmia on odotettavissa. Japsit eivät ole vapareillaan ollut kulutuksissa kovin kaukana noista bensaturboista ja oikean elämän suorituskyvystäkin voidaan keskustella. Ja onhan se perinteinen vapari halvempi ratkaisu.

Nuo hybridit ovat kuin varkain alkaneet kiinnostamaan ihan tosissaan. Viimeisin autohankinta nyt on kuitenkin vielä tuollainen perinteinen ei niin pieni bensaturbo. Ajatus oli pitää sitä pari vuotta ja olenkin tässä jo alkanut seurailemaan miten Lexuksen hybridimallien hinta kehittyy Japanissa ;)
 
Vs: Hybriditekniikasta

Itseäni eniten arveluttaa noissa hybrideissä (etenkin käytetyissä) nuo huolto/korjaus kulut,jos pitää alkaa akkuja tms. uusia.
 
Vs: Hybriditekniikasta

Työnpuolesta saan olla jonkun verran tekemisissä hybridien kanssa niin aika vähän noissa loppupeleissä on ollut akku ongelmaa. Itsellä ei tiedossa yhtään... Tosin kokemusta on lähinnä pösöstä jolla hybridi on uusi juttu. (Viime vuonna ensimmäinen malli tuli suomeen.)
Mikähän mahtaa olla Toyotan tilanne tai Hondan jolla on jo ollut jonkun aikaa hybridit liikkeellä?

Itseä ei tällä hetkellä oikeen innosta ajatus ostaa vaikka kymmenen vuoden päästä 15 vuotias hybridi. ;D
 
Vs: Hybriditekniikasta

Tunari-82 sanoi
Itseäni eniten arveluttaa noissa hybrideissä (etenkin käytetyissä) nuo huolto/korjaus kulut,jos pitää alkaa akkuja tms. uusia.

Tämäpä se, mutta paljonko esim. Priuksiin on jouduttu akkuja vaihtamaan? Kuulin tässä taannoin hinnan uudelle akkupaketille eikä se nyt ollut kuin parin turbon verran jos piti paikkaansa.
 
Vs: Hybriditekniikasta

ast sanoi
Tämäpä se, mutta paljonko esim. Priuksiin on jouduttu akkuja vaihtamaan? Kuulin tässä taannoin hinnan uudelle akkupaketille eikä se nyt ollut kuin parin turbon verran jos piti paikkaansa.

Kaveri oli Auto Jalosella töissä ja joskus juteltiin asiasta. Todella vähän vaihdetaan, vaikka on rullattu paljonkin. Meillä ainakin akku tuntuu toimivan yhtä hyvin kuin ostaessammekin. Tarkastihan tuota ei voi sanoa, kun mitään mittauksia ei ole tehty, mutta kuitenkin. Tätä nyt on testailtu lähinnä sillä, kuinka pitkän matkan pelkällä sähköllä pääsee, samalla pätkällä ja samoissa olosuhteissa, noin suunnilleen.

Eli noin 6 vuotta vanhasta noin 9½ vuotta vanhaksi ei akun kunto ole muuttunut niin, että sitä huomaisi.
 
Vs: Hybriditekniikasta

Eikö niillä Priuksen akuilla ollut joku ihan hillitön takuu? Jotenkin muistelisin tyyliin 12 vuotta tms.??
 
Vs: Hybriditekniikasta

Sitä akkua ei ilmeisesti ladata täyteen eikä pureta tyhjäksi mikä pidentää ikää. Ja voi olla että jos uutena kapasiteetista käytetään 50% niin kymmenvuotiaana jäljellä olevasta kapasiteetista jo 80% eikä sitä huomaa mistään toimintasäteen pysyessä samana vaikka akun kokonaiskapasiteetti olisikin jo laskenut.
 
Vs: Hybriditekniikasta ja downsizingistä

ast sanoi
Onko lähitulevaisuus hybridin ja tekivätkö japanilaiset sittenkin fiksusti jättäessään pienet bensaturbot väliin?

Näin ei sitten näytäkään käyvän. Nopea katsaus tilanteeseen uusimman Tuulilasin sivuilta:

Nissanilta tulee pian saapuvaan uuteen Qashqaihin 1.2 litrainen bensaturbo 115 hv ja vähän myöhemmin 1.6 litrainen bensaturbo 150 hv. Koko Qashqai mallisto on ahdettu. Ei liene vaikea arvata että moottorit tulevat myöhemmin muihinkin malleihin.

Hondalla on kehitteillä 1.0 bensaturbo 129 hv, 1.5 bensaturbo 204 hv ja 2.0 bensaturbo 280 hv.

Subarulla on kehitteillä 1.6 bensaturbo 170 hv sekä 2.0 bensaturbo 300 hv.

Omalla vahvalla hydridilinjallaan jatkaa ilmeisesti Toyota. Mazda ostaa hybriditekniikaa toistaiseksi Toyotalta ja jatkaa vapariensa kanssa puuhastelua. Mitsusta ei ota selvää, yhtä lailla markkinoille on tullut tekninen taidonnäyte Outlander PHEV ja pieniä tehottomia vapari 3-sylinterisiä bensamoottoreita pikkuautoja varten. Jotain huhua netissä on Tokyo Motor Showssa puhutusta 1.1 134 hv bensaturbosta, mutta ilmeisesti ollaan aika kaukana todellsuudesta vielä. Mutta suunta on oikea, voihan sen ahdetunkin moottorin yhdistää hybridiin jos haluaa.
 
Vs: Hybriditekniikasta

http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/hyundai-kehittaa-edistyksellista-bensiinimoottoria
 
Vs: Hybriditekniikasta

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288630605564.html

Pääsisköhän ne samalla sopuun yhteisestä verotuksesta.
 
Vs: Hybriditekniikasta

Nyt kun on kolmisen viikkoa ajellut Outlanderin PHEVillä niin alkaa tulemaan kokemuksia myös kulutuksesta. Pääsääntöisesti kulutukset on tosi matalat eli alle 1 litra/100 km niin kauan kun pystyy ajamaan sähköllä ja bensakone käynnistyy vain aluksi sisätilojen lämmitystä/kosteuden poistoa varten. Mitä kylmempää on niin sitä kauemmin bensakone lämmittää sisätiloja ja kulutus nousee. Kun pakkasta on ollut 10 astetta niin keskikulutus on noussut neljään litraan vaikka sähköllä on menty eteenpäin.

Pidemmässä ajossa eli noin 100 km, ajoakkujen ollessa lähtötilanteessa kutakuinkin tyhjät, kulutus on pyörinyt 5 litran hujakoilla. Nopeus luokkaa 80 km/tunnissa, lämpötila nollan paikkeilla.

Mulla nyt mittarissa noin 800 km, keskikulutus on 2.8 litraa/100 km. Suurin osa ajosta töihin ja takaisin (21 km suuntaansa) ja pääsääntöisesti sähköllä ajoa. Ehkä noin 200 km muuta ajoa eli moottoritiellä ja 80:n teillä ajoa. Lämpötilat vaihdelleet -10 asteen ja +6:n välillä.

Tänään testasin miten vähällä auton saa kulkemaan. Käynnistyksen jälkeen heti eco-moodi päälle ja ilmastointilaite off-tilaan. Matkaa noin 30 km, siinä matkalla pari pysähdystä kauppaan jne. Keskikulutus 0.2 litraa/100 km.
 
Takaisin
Ylös Bottom