Hydraulisten Nostimien vaihto

timope

New Member
Liittynyt
15 Syyskuu 2005
Moro

Olisi taas kysymys Mitsu asiantuntijoille ;

Eli auto on 1997 Galant Farmari ja meinasin nyt investoida ne uudet hydrauliset nostimet. Nakuttaa kone aina kylmänä noin 4-5 minuutin ajan jne muut oireet mitä noihin liittyy, mitä mitsun omistajat ovat täällä palstalla valitelleet. KYSYMYS ;
KANNATTAAKO, VAI ONKO MINULLA 10 TAI 20 TKM JÄLKEEN SE SAMAINEN NAPUTUS ONGELMA.

"MIKÄLI VIKA UUSIUTUU JÄLLEEN TAAS UUDELLEEN, NIIN TAIDAN VAIHTAA MERKKIÄ.........."
Aikaisempia automerkkejäni Honda, Toyota, Nissan eikä ollut koneen kanssa tämän tyyppisiä ongelmia koskaan vaikka mittarissa oli Accordissa myyntihetkelläkin 295000km........

Nimimerkillä : Valitsinko oikean automerkin ?
 
Moro

Tiedä tuosta asiantuntemuksesta mutta kokemuksesta:

Olen tästä maininnut forumilla useamminkin että minun GDI:n nostimet vaihdettiin kun auton ostin, taisi olla 84 tkm mittarissa silloin. Nyt lienee 126 tkm ja 2 vuotta eikä naputusta ole tullut takaisin. Naputuksen ei pitäisi tulla takasin jos vaihtaa ns. uudemman malliset tasurit joissa suurempi öljyreikä.

Niin ja mitä muihin merkkeihin tulee niin mm. Mazdat kärsii samasta ongelmasta samasta syystä.

Joka merkissä on omat ongelmansa, mutta se että minulla on neljäs Galant kertonee siitä että olen ollut niihin tyytyväinen. Nissaniin ja Hondaan sain ainakin palamaan rahaa remonttiin monta kertaa auton arvon, Toyotasta sen verran että itselleni olen luvannut etten koskaan sellaista hanki...
 
timope sanoi
KANNATTAAKO, VAI ONKO MINULLA 10 TAI 20 TKM JÄLKEEN SE SAMAINEN NAPUTUS ONGELMA.

"MIKÄLI VIKA UUSIUTUU JÄLLEEN TAAS UUDELLEEN, NIIN TAIDAN VAIHTAA MERKKIÄ.........."

Kyllä tuohon tasureiden kestävyyteen pystyt vaikuttamaan aika paljon itsekin, eli kunnolliset öljyt sisään ja vaihto määräajoin. EGR:n tukkiminen auttaa myös asiaa.
 
Jep

Autoni on uitettu saksasta viime syksynä ja siellä on kuulema tämä öljynvaihto käytäntö hieman toisenlainen kuin huolellisella suomalaisella ja arvelenkin tämän naputuksen jothuvan juuri siitä. Teetin sen "litkukäsittelyn" huoltoliikkeen vinkistä viime öljynvaihdossa, kun sanoi, että ei alkaisi vielä vaihtamaan nostimia....nämä on näitä huoltomiesten puheita. Maksoin vaan siitä "huuhtelusta" 45 ecua..? ja omasta mielestäni kyllä aivan turhaan, kun saman reaktion saa aikaan 5000km ajaksi öljyn vaihdolla. Tosiaan olen omiin autoihin vaihtanut aina öljyt vähintään 10 tkm välein. Galant on uusi kokemus ja edellinen on vaihtanut ilmeisesti huoltoohjelman mukaan, koska säntillinen kirja löytyy leimoineen kuitteineen, mutta näitä kirjojahan pystyy tekemään....

No entäs sitten tämä nostimien valinta ; merkki Powerdose ja tuttu, mutta onko se nyt se ainut oikea
vai miten ? Jossakin oli hinta 12e/kpl powerdose ja kannattaakos liittyminen kerhoon hyvien alennusten toivossa...

Kaikki vinkit asiaan liittyen tervetuloo

tp
 
Forte-käsittelyllä ei tahdo saada mitään pysyvää hyötyä, joten suosittelen kyllä nostajien vaihtoa. Powerdosesta saa varmasti edullisimmin nuo palikat ja ne on sillä suuremmalla (3 mm) öljyreiällä. Niiden vaihdosta sen verran, että 2.0 koneeseen ne on todella helppo vaihtaa itsekin, mutta jos sinulla on 2.5 kutonen, niin sitten se vaatii jo pikkasen enemmän purkamista ja aikaa. Omaan Galantiin vaihdoin nick "ralli artin" kanssa viime kesänä nostajat ja nyt on reilut 20 tkm ajeltu ilman ylimääräisiä kilkatuksia. Ja kuten tuolla jo aiemmin mainittiin, niin tuki se EGR-venttiili heti, jotta paikat pysyy puhtaampana.

Suuria hyötyjä jäsenyydestä alennusten muodossa en uskalla luvata, mutta jäsenyydestä on paljon muutakin hyötyä kuin vain alennukset, joten tervetuloa vain rohkeasti mukaan. :peukku
 
Moi vielä

"niin tuki se EGR-venttiili heti, jotta paikat pysyy puhtaampana."

Mikäs tämä on ja mistä minä sen tukin ? ???

tp

ps:eek:n tämä hieno palsta !
 
Selvennystä varmuuden vuoksi, eli:
EGR = Exhaust Gas Recirculation, pakokaasujen uudelleenkierrätys.

Kyseessä on siis systeemi, jossa osa pakokaasuista kiertää takaisin nimensä mukaisesti. Imusarjassa on tätä ohjaava alipainekello, josta otat irti sen alipaineletkun ja pistät sen tukkoon. Tapoja tukkimiseen on monia, mutta itse laitoin sinne letkuun pultin ja letkun takaisin paikalleen. Sahasin siis pultista kannan pois, sahasin päähän ruuvarille loven ja kiersin sen sinne sisään. Haulla löydät tarvittaessa muitakin tapoja sen tukkimiseen.
 
Moro

Siellä tulee imusarjalle montakin letkua ? ???
Edestäpäin katsottuna imusarjan päällä oikealla on sellainen "mokkula" jossa on päällä alipaine jutskan näköinen laite, siihen tulee kaksi letkua ja siitä lähtee imusarjalle yksi letku ??

Jos vielä lisätietoja löytyy niin kiitos !

MIkäs tämän virka on ? nimittäin tän pakokaasukierrättäjän ? tuleeko ongelmia katsastuksessa mittauksissa ? vaikuttaako mitenkään auton toimintaan ??

tp
 
http://www.galantgdi.de/AGR/AGR.htm

Tuoltaa löytyy EGR:n tukkiminen GDI Galantissa ja löytyy meidänkin foorumilta lisätietoa asiasta.

Pelkän EGR-solenoidin pistokkeen irroittaminen saattaa heittää vikakoodin, joten se ei välttämättä ole paras ratkaisu.
 
No ihan ensin on nyt vielä varmistettava: Onko sinulla 2.0 vai 2.5 kone?

Mutta tuon EGR:n tehtävänä on yksinkertaisesti selitettynä alentaa typen oksidien määrää pakokaasuissa alentamalla palamislämpötilaa. Katsastuksessa ei ole tullut ongelmia ja vaikutukset koneen toimintaan on vain positiivisia eli paikat pysyy puhtaina. Ja tosiaan haulla löytyy tältäkin foorumilta lisätietoa, kuten MaxFlower sanoi.
 
Moro

Kone 2,0L. Onko miten tarkka nosta nostimen merkin/hankintapaikan suhteen, eli millaiset nostimet sinne nyt sitten laitetaan ? Öljyreiän koko 1,5mm , 3,0mm jne....

Joku sanoi, että Powerdose, mutta kun olisi kaveri tuolla varaosaliikkeessä duunissa, josta saan kohtuuhinnalla rompeet laidasta laitaan.

tp
 
timope sanoi
Kone 2,0L. Onko miten tarkka nosta nostimen merkin/hankintapaikan suhteen, eli millaiset nostimet sinne nyt sitten laitetaan ? Öljyreiän koko 1,5mm , 3,0mm jne....

Tasureita on erilaisia, tuosta sinun koneeseesi menevästä mallista en ole nähnyt useampaa versiota, eli jos tuollaiset jostain hankit niin ne ovat melko varmasti aika samanlaisia. Kyseessä on kuitenkin mekaaninen osa, jossa on kuluvia osia eli eivät ne ikuisia ole.

Jos joku on Powerdoselta kehoittanut ostamaan niin syynä lienee hinta ja käyttäjien kokemukset ko. osista.
 
timope sanoi
Moro

Kone 2,0L. Onko miten tarkka nosta nostimen merkin/hankintapaikan suhteen, eli millaiset nostimet sinne nyt sitten laitetaan ? Öljyreiän koko 1,5mm , 3,0mm jne....

Joku sanoi, että Powerdose, mutta kun olisi kaveri tuolla varaosaliikkeessä duunissa, josta saan kohtuuhinnalla rompeet laidasta laitaan.

tp

1.5mm vanha malli tasurista ja 3.0mm uusimalli tasurista

tasureiden malleja ei ole erilaisia 2.0/16v 97'-> olevissa galanteissa tuo 3mm öljyreijällä oleva on paranettu malli

ja powerdoselta tulee oikeat tasurit kun ilmoitat sinne koneen koon & mallin ja auton vuosimallin sekä tietysti auton mallin ;)

ps. lähtettäkääs mulle joku kuva tuosta 97-> etiäpäin olevan 2.0 gallun egr solenoidi ventiilistä lähinnä se liitin kiinostas...
 
Jos hyökkäisin tähän väliin kysymään nostajien vaihdon vaikeudesta -89 2.0l galanttiin. eli käikki poppakonstit on käytetty ja nyt ne pitäs kyllä vaihtaa.
 
timope sanoi
Siellä tulee imusarjalle montakin letkua ?  ???
Edestäpäin katsottuna imusarjan päällä oikealla on sellainen "mokkula" jossa on päällä alipaine jutskan näköinen laite, siihen tulee kaksi letkua ja siitä lähtee imusarjalle yksi letku ??

Jos vielä lisätietoja löytyy niin kiitos !

Kuvista näet EGR-venttiilin sijainnin. Alipainekellon päällä oleva letku tukkoon, niin homma on siinä.
 
Myxi sanoi
Niin ja mitä muihin merkkeihin tulee niin mm. Mazdat kärsii samasta ongelmasta samasta syystä.

Keskustelin tuon appeni kanssa tästä asiasta jonkin aikaa sitten. Ongelma on varsin yleinen, myös ainakin Subaru ja Chrysler kärsivät/on kärsineet samasta ongelmasta.

Skydiver sanoi
No ihan ensin on nyt vielä varmistettava: Onko sinulla 2.0 vai 2.5 kone?
Entäpä kun itselläni on GDI vm. 99. Päteekös siihenkin sama. Voiko EGR:n tukkia? Vaihdan tasurit ensi kuussa ja jos EGR:n tukkimisesta ei ole haittaa minun autoni moottorilleni, niin EGR pannaan tukkoon ilman muuta.
 
Vanadium sanoi
Entäpä kun itselläni on GDI vm. 99. Päteekös siihenkin sama. Voiko EGR:n tukkia? Vaihdan tasurit ensi kuussa ja jos EGR:n tukkimisesta ei ole haittaa minun autoni moottorilleni, niin EGR pannaan tukkoon ilman muuta.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=5172.0

lues koko juttusarja ajan kanssa. Siellä on juttua EGR tukkimisesta.
PS. Mun EGR laippa suli pois (alumiinilaippa)
 
Myxi sanoi
Olen tästä maininnut forumilla useamminkin että minun GDI:n nostimet vaihdettiin kun auton ostin, taisi olla 84 tkm mittarissa silloin. Nyt lienee 126 tkm ja 2 vuotta eikä naputusta ole tullut takaisin. Naputuksen ei pitäisi tulla takasin jos vaihtaa ns. uudemman malliset tasurit joissa suurempi öljyreikä.
Muistatko yhtään kuinka kauan tuohon nostimien vaihtoon tuhrautui aikaa? Monet on maininneet, että kaksilitraiseen ja 2,5:een vaihtaessa menee vajaa tunti. Helppo homma. Ymmärtääkseni kuitenkaan GDI koneen osalta asia ei ole ihan niin selvä.
 
Vs: Hydraulisten Nostimien vaihto

Tossa ylempänä olikin jo joku kysynyt vanhemman galantin nostajien vaihdosta mut ei oo tullut yhtään vastausta...kokeillaan uudestaan. Eli mulla -89 glsi 8v galant ja siihen tarttis tasurit vaihtaa kun pakkaa nakuttelemaan. Mistä niitä saa nykyään? Onko powerdose vielä hengissä ja jos onkin niin saako sieltä noita tähän vanhempaan malliin ylipäätään? Onkohan motonetin listoilla olevat IMUOHJURI ja PAKO-OHJURI sama asia? Millainen mahtaa olla niiden laatu? Myös ulkomailta voin tilata jos halvemmalla saa ja tietäis jonkuin paikan.

Koitin polttoöljypesulla eilen saada nakutusta pois mut ei siitä ollut apua. Käytännössä siis niin että öljyn vaihdon yhteydessä valutin vaan raakasti vanhat öljyt pois koneesta ja laitoin tilalle 4l polttoöljyä ja kone käyntiin 3 minuutiksi. Litkut ulos ja taas puhdasta polttoöljyä 4l sisälle ja käynti 2min. Litkut ulos ja uudet öljyt ja suodatin paikalle. Ei auttanut nakutukseen. Öljy tosin on tikusta katsottuna melko puhdasta nyt =).
 
Vs: Hydraulisten Nostimien vaihto

-Tontsa- sanoi
Tossa ylempänä olikin jo joku kysynyt vanhemman galantin nostajien vaihdosta mut ei oo tullut yhtään vastausta...kokeillaan uudestaan. Eli mulla -89 glsi 8v galant ja siihen tarttis tasurit vaihtaa kun pakkaa nakuttelemaan. Mistä niitä saa nykyään? Onko powerdose vielä hengissä ja jos onkin niin saako sieltä noita tähän vanhempaan malliin ylipäätään? Onkohan motonetin listoilla olevat IMUOHJURI ja PAKO-OHJURI sama asia? Millainen mahtaa olla niiden laatu? Myös ulkomailta voin tilata jos halvemmalla saa ja tietäis jonkuin paikan.

Koitin polttoöljypesulla eilen saada nakutusta pois mut ei siitä ollut apua. Käytännössä siis niin että öljyn vaihdon yhteydessä valutin vaan raakasti vanhat öljyt pois koneesta ja laitoin tilalle 4l polttoöljyä ja kone käyntiin 3 minuutiksi. Litkut ulos ja taas puhdasta polttoöljyä 4l sisälle ja käynti 2min. Litkut ulos ja uudet öljyt ja suodatin paikalle. Ei auttanut nakutukseen. Öljy tosin on tikusta katsottuna melko puhdasta nyt =).

no sillä lailla ;D eipä taida tossa 8v gallun koneessa olla edes hytikka tasureita. epäilen ainakin 98% ja se että olet nyt polttoöljyllä pessy konetta ei ole ainakaan parantanut sitä(ehkä puhtaampi tosin on nyt kone sisältä.mutta mitä laakerit tykkäsi moisesta "pesusta" ???oma käsitykseni on että eivät tykänneet. taitaa tossa 8v koneessa olla kuitenkin mekaanisesti säädettävät venat ja jos välykset metsässä niin naputtaa(toinen vaihtoehto että rupee olee kiertokangen laakeri menossa )

ja noi OHJAIMET sekä imu että pako EIVÄT OLE sama asia kuin tasurit.eli HYDRAULISET tasurit vastaa vanhemmissa koneissa MEKAANISTA RUUVISÄÄTÖISTÄ venttiilivälyksen säätöä(eli joko osaksi/kokonaan korvaavat ruuvisäädön)
 
Vs: Hydraulisten Nostimien vaihto

Kyllä vain on hyd tasurit.

Vaihtohan on helppoa kuin mikä.

Venakoppa auki->venttiilikoneisto pois (hieno nimi yhdelle tangolle jossa nostajat ovat laahajissa)->nostajat tipahtaakin jo lattialle/pyödälle jne.

Laakerit on voinu kyllä nyt kipeetä saada,eli kannattaa NYT pari sataa km ensin ajaa,ja kuunnella ensin tuliko laakerivaurioita,ettet "turhaan" nostajia vaihda pommiin koneeseen.

Ei ole nuo motonetin listoilta..

Eiköhän mikä tahansa tarvikeliike moiset kykene saamaan.
Laatuhan yleensä kulkee hinnan kanssa käsi kädessä..
 
Vs: Hydraulisten Nostimien vaihto

Kipeen saamista en kyllä itse usko hetkeäkään. Esim asconan kone käy melko pitkään jopa ilman öljypohjaa =)! No joo mutta siis se nakutus on sama mikä on ollu jo ennen moottorin pesua et ei se siitä tullut. Enkä nyt ihan amatööri ole näiden kanssa (vaikka siltä ehkä saattaaa tuntua =)) et tunnistan kyllä venttilin nakutuksen ja laakerinakutuksen eron. Laakerinakutus on terävämpää. Eikä minunkaan nakutus ole koko ajan jatkuvaa ja säännöllistä. Välillä nakuttaa, välillä ei. Paikallaan olessa kun nostaa kierroksia parin tonnin päälle niin nakutus loppuu kokonaan. Kylmät ilmat myös lisäävät oleellisesti nakutusta. Eli tasureissa on p*skaa/ovat kuluneet mitsuille ominaiseen tapaan.

P.S. Tiedän useita tapauksia missä tuota polttoöljypesua on tehty esim. mersuissa ja hiaceissa. Hyvin on rullattu pesun jälkeenkin ja rullataan edelleen. Oleellistahan tuossa on se että ei saa yhtään kuormittaa konetta eikä käyttää muutamaa minuuttia kauempaa. Ja mielummin polttoöljyä kuin naftaa koska pö on hieman rasvaisempaa. Mitään VASTUUTA en ota kenenkään kokeiluista että omalla vastuulla menee itse kullekkin. Näillä vanhuksilla on kiva tehdä pieniä kokeita välillä ;D!
 
Vs: Hydraulisten Nostimien vaihto

Tiedän itse myöskin tapauksen, jossa 4G63 SOHC:n nokka-akselin laakerit leikkasivat tällaista löpö-pesua tehtäessä. Eli kannattaa todellakin tiedostaa riskit jos haluaa sellaista mennä kokeilemaan.
 
Vs: Hydraulisten Nostimien vaihto

Noh, voin käydä täällä kertomassa sitten tilanteista kun saan uudet nostajat vaihdettua että miten kävi nakutuksen kanssa. Ja myös sen jos nokan tai jonkun muun laakeri leipoo kiinni niin tietää sitten muutkin että ei kannata sortua moiseen kokeiluun. Perjantaina tulee n. 500km lenkki eteen niin eiköhän se siinä sit hajoa jo melkeen jos hajoaa.

T: Polttoöljymies ;D
 
Vs: Hydraulisten Nostimien vaihto

Nyt on uudet nostajat paikalla. Vanhoissa oli osassa silmin havaittavaa kulumista. Lisäksi keinujen öljyreijät oli osa tukossa kokonaan. Putsasin ne paineilmalla ja uudet nostajat paikalle. En suorittanut minkäänlaista ilmausta uusille nostajille. Ajoin halllilta kotiin (n. 5min) ja kone kehrää kuin kissa. Selkeä ero kyllä vanhaan. Saa nähdä nyt aamulla kylmäkäynnistyksen jälkeen miten käy. Huomenna se 500km lenkki. Tosin tiedän jo nyt että pö-pesusta johtuen epäilemänne laakerivauriot taisivat jäädäkkin epäilyksiksi. Ja öljy on edelleen ihan kirkasta tikusta katsottuna.
 
Takaisin
Ylös Bottom