Jäähdytinnesteen väri muuttunut mustaksi

calle

Galant 2.5 V6 -97, ex Galant 2,0 -91, EVO III
Liittynyt
17 Toukokuu 2006
Sijainti
Tammisaari
Ongelmana on se et neste on vaihtanut värin mustaksi jossa on mukana sellasta hilettä ja haisee sellaselta vähän niinkun patterila. Ei ole öljyä seassa. Ekan kerran nesteitä vaihdettaessa olin jonkin verran mustuneen mut ei näin paljon. Edellisten nesteiden vaihdon jälkeen olen ajanut noin 2000km. Eilen taas vaihdoin nesteet uudelleen eilen. Paisunta säiliön pohjalla oli sellaset 1cm paksuinen musta mönjä kerros. Onkos kellään muulla ollut vastaavaa juttua varsinkin tuonti auton kanssa??
 
Vs: Jäähdytyn nesteen väri muuttunut mustaksi

Mulla on vr4:ssa kanssa paisarin pohjalla mustaa mönjää, kts. mun projektipäiväkirja. Mitä se on ja mistä tullu en osaa sanoa, itse neste on kuitenkin ihan "kirkasta" eikä öljyä ole seassa. Syylarin pohjapropusta valutin kanssa vähän puhtaaseen kuppiin ja sieltä tuli sellasta pienen pientä mustaa hilettä nesteen kanssa.
 
Vs: Jäähdytyn nesteen väri muuttunut mustaksi

Näyttäs toi väri olevan saman näköistä mutta poikkeuksena vaan se et ei ole öljyä pinnalla ja eikä tarvi lisäillä nestettä eli ei häviä mihinkään.
 
Vs: Jäähdytyn nesteen väri muuttunut mustaksi

calle sanoi
Näyttäs toi väri olevan saman näköistä mutta poikkeuksena vaan se et ei ole öljyä pinnalla ja eikä tarvi lisäillä nestettä eli ei häviä mihinkään.

Paikallistin kyllä sen vuodon termarikotelon tiivisteeseen, eli sekin mysteeri on selvinnyt mihin se neste häviää. Mutta tosiaan liejua sinne systeemiin jostain tulee.
 
Vs: Jäähdytyn nesteen väri muuttunut mustaksi

Eräs seikka joka saattaa hyytelöittää, muuttaa nesteen väriä tummaksi ja aiheuttaa hajua, on jos sekoittanut eri laatuisia jäähdytinnesteitä. Näitähän on nyt ainakin sinistä, vihreää, punaista ja keltaista. Ilmeisesti sinistä ja vihreää näistä voi kuitenkin sekoittaa keskenään. Ja vaikka vaihtaisi nesteet kokonaan niin jäähdytysjärjestelmä pitäisi huuhtoa kokonaan vedellä, jotta jäämät vanhasta nesteestä poistuisi. Kunpahan nyt heitin tällaisen ajatuksen, joka nyt ensimmäisenä itselle tuli mieleen.
 
Vs: Jäähdytyn nesteen väri muuttunut mustaksi

Se vielä et huuhtelin koko järjestelmän ekalla kerralla puhtaalla vedellä 3 kertaa ja nyt viimeiseksi huuhtelin vaan kerran. Joo ja en sekoita eri jäähdytin nesateitä keskenään. Molemmilla kerroilla laitoin tota vihreetä nestettä.
 
Vs: Jäähdytyn nesteen väri muuttunut mustaksi

Jotain yhteistä näissä sun ja mun auton jäähdytyssysteemissä kyllä on kun kerta samaa tekee. Mun nesteet vaihdettiin vähän reilu vuos sitte, ja aina oon vihreetä käyttäny kun lisännyt, ja sitä siellä myös alunperin oli. Huuhtelua en ole kyllä suorittanut.
 
Vs: Jäähdytyn nesteen väri muuttunut mustaksi

Meillä oli äijän hiacessa kans ihan mustat jäähdytin nesteet,liekö alkuperäiset,vuodelta -98
Meillä ei ainakaan ollut kertaakaan vaihdettu,ja tuskimpa oli edellinenkään omistaja.
En tiedä oliko aika tehnyt tepposet vai oliko kannentiiviste hieman päästänyt,että olisi noennut nesteet ::)
Kansipajalla koneistaja katseli kantta ja meinasi että kohta olisi kahden sylinterin välistä palanut tiiviste,oli hieman tummempi kohta siinä.
Alkuperäinen syy kannen pois otolle oli katkennut hehku.
 
Vs: Jäähdytyn nesteen väri muuttunut mustaksi

Kerran tuli vastaan sellanen tapaus et lohkolämmittimen vastus oli palanut ja "polttanut" nesteen mustaks ja pahan hajuiseksi. Tais olla sillonkin jonkinmoista hilettä ja kokkaretta seassa.
 
Vs: Jäähdytyn nesteen väri muuttunut mustaksi

Mulla pääs kyllä lämpeemään/kiehahtamaan kun vesipumpun hihna katkes alkukesästä. Mitään ulkoisia vuotoja siitä ei kyllä seurannut eikä mitään oireita mutta voisko olla että jossain ois pientä vuotoa ja pääsis sitten nokeentumaan?

Ja sori jos vähän callen topikkia varastan...samassa veneessä tässä tosin ollaan ;D.
 
Vs: Jäähdytyn nesteen väri muuttunut mustaksi

Se vaan et ei ole lohkolämppäriä mitä käyttää tässä ei ole se syy ainakaan mulla. Kannen tiiviste joo hyvä vaihtoehto tolle mut kysymykseen tuleekin et missä ajassa se nokee nesteet ???

Dani ei se haittaa vaikka kirjoittelet tähän topikkiin. Laitoinkin tän sitä varten et jos vaikka jollain olis hyviä ideoita tälle musumiselle ;D.

Kunhan sitä sakkaa tulee paisariin niin mä otan siitä näytteen ja vien duunin labraan tutkittavaksi et mitä toi on niin sillä varauksella et jos ne pystyy saamaan siitä jotain tietoa. Mä seurailen tilannetta et missä ajassa se on mustunut.
 
Vs: Jäähdytyn nesteen väri muuttunut mustaksi

Oliskohan jossain vaiheessa ajettu laimeilla nesteillä (pelkällä vedellä?) jonka seurauksena päässyt lohko ym..... ruostumaan eli veikkaisin et ruoste värjää nesteen mustaksi. Ruoste irtoaa seinämiltä pikku hiljaa kiertoon jolloin kerääntyy myöskin paisuntasäiliöön? Mene ja tiedä mut jäähdytinneste sisältää myös korroosiota ehkäiseviä ainesosia :)
Jos palokaasut pääsisivät nestepuolelle niin nostaisivat myös painettakin järjestelmässä ja nesteet haisisivat myös pakokaasulle.
Veikkaisin et muutamaan kertaan tehty reilu huuhtelu helpottaa tilannetta ja kunnon nesteet sisään.
Eihän sitä kukaan voi tietää millaisia jäähdytinnesteitä aiemmat omistajat on käyttäneet :-\
ps. Voi joutua huuhtomaan moneen eri otteeseen ennen kuin alkaa puhdistumaan
 
Vs: Jäähdytyn nesteen väri muuttunut mustaksi

Noniin nyt on sitten otettu näyte tosta mönjästä/nesteestä ja viety labraan analysoitavaksi. Kerron testi tulokset kunhan saan ne. Pyysin et tekee kaikki mahdollisen testit mitä ne pystyy täällä tekemään. Voisin kyllä vielä tehdä sellasen röntgen analyysin kun tolla saa lisää tuloksia siis tosta mönjästä.
 
Takaisin
Ylös Bottom