Jarrusatuloiden ilmaamis/jumittamisongelma punosletkujen vaihdon jälkeen

Makeko

V RS & Civic FK
Club Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2008
Sijainti
Lappeenranta
jos tilaatte uudet teräspunosletkut niin kannattaa varmaan käyttää oem banjopultteja.
tossa on ollu itellä vähän probleemia letkujen ja nesteenvaihdon jälkeen.. kylmänä jarrut pelaa mainiosti mut muutaman kilsan ku ajaa ni alkaa pedaali kirraantuu ja lopulta jarrut hankaamaa. täytynee vaihtaa noi orkkisbanjot takas ja toivoo että sillä korjaantus. pari kertaa on ilmattu mutta tuloksetta.
 
Mitkä letkut sulle tuli? Goodridgessä ja Project Mu:ssa ei ainakaan tule pultteja mukana vaan käytetään alkuperäisiä.

Voisi olla myös viallinen letku joka on sisältä käytännössä tukossa?
 
tuli goodridgeissä mukana 4 banjoa ja 8 kupariprikkaa. mlr:stä tilasin joskus. hitto ku ei tullu tarkemmin vertailtua, nopeesti vaa läjäsin kii samalla ku purki...
 
Makeko sanoi
tuli goodridgeissä mukana 4 banjoa ja 8 kupariprikkaa. mlr:stä tilasin joskus. hitto ku ei tullu tarkemmin vertailtua, nopeesti vaa läjäsin kii samalla ku purki...

Mielenkiintoista... Itsellä ollut kahdet Goodridgen letkut (Evo 2, tulivat vahingossa MLR:stä) ja Evo 4 eBaysta eikä kummassakaan ollut banjopultteja mukana. Ainoastaan kupariprikat ja letkut.
 
HEL :lleissä tuli kans pultit ja tiivisteet mukana ,mutta muistaakseni kun eivät lähteneet kiertymään sormi voimin niin kokeilin vanhoilla. Tosin sit tuli muuta ongelmaa ja heitin letkut talli katoksen yli Norjaan...
 
-JP- sanoi
HEL :lleissä tuli kans pultit ja tiivisteet mukana ,mutta muistaakseni kun eivät lähteneet kiertymään sormi voimin niin kokeilin vanhoilla. Tosin sit tuli muuta ongelmaa ja heitin letkut talli katoksen yli Norjaan...

Mitä ongelmia näiden kanssa oli?
 
ast sanoi
Mielenkiintoista... Itsellä ollut kahdet Goodridgen letkut (Evo 2, tulivat vahingossa MLR:stä) ja Evo 4 eBaysta eikä kummassakaan ollut banjopultteja mukana. Ainoastaan kupariprikat ja letkut.
Mulla kans tuli a-vectraan goodridgen letkut ja mukana tuli banjopultit sekä kuparitiivisteet.
 
aajesss jarrut korjattu. vika oli juurikin niissä goodridgen banjopulteissa! ..mitä helvettiä ne laittaa paketin mukaa pultteja mitkä ei toimi :seina
 
Makeko sanoi
aajesss jarrut korjattu. vika oli juurikin niissä goodridgen banjopulteissa! ..mitä he*v***iä ne laittaa paketin mukaa pultteja mitkä ei toimi :seina

Vertasitko niitä alkuperäisiin? Mitä eroa löytyi? Ei kai siinä oikein muuta voi olla kuin että reikä on väärässä kohdassa tai pultit liian pitkiä.
 
goodridgen pultit oli muutaman millin lyhyemmät ja nestekanavat hieman pienemmät halkasijaltaa. jännä homma kyl.. mut taitaa lähtee palautetta sen ver teetti työtä ja ihmetystä.
 
jahas.. samaa oiretta edelleen. ei vaan niin herkkää vakio banjopulteilla kun goodridgen vastaavilla. eli jarrut käy kuumana laahaa ja pedaali ihan kova. jospa viel "viidennentoistakerran" ilmais, ku jaksaa...


onkohan mahdollista et noissa letkuissa on vaa liian pienet kanavat kun ei kuumana tahdo palata takaspäin?
rupee pikkase jo kypsyttää näiden kans säätely..
 
Ongelma on kaikissa jarruissa eikä vaan yhdessä? Yksi voisi olla viallinen letku, mutta neljä viallista on jo aika epätodennäköistä.
 
vaikuttas et molemmat etujarrut, mut täytynee tutkia. pien mahollisuus on et nesteen vaihdossa olis päässy ilmaa hörppää pääsylinteriin.. ja mitä jostain luin niin perus polkemismenetelmällä ilmaa on vaikeampi saada pois järjestelmästä kun esim jollain laitteella. että ehkä jos käyttäs jossain pajassa.
 
Vs: Jarrusatuloiden ilmaamis/jumittamisongelma punosletkujen vaihdon jälkeen

Eli nesteenkin pitäisi olla kunnossa. Jos systeemissä on ilmaa sen pitäisi tuntua kyllä poljintuntumassa koko ajan eikä ilma mielestäni ainakaan ennen ABS aikaa aiheuttanut jarrujen jumittumista.
 
Vs: Jarrusatuloiden ilmaamis/jumittamisongelma punosletkujen vaihdon jälkeen

Olethan varma että jarrunestettä on täynnä astia?
Nimittäin etuosasta katsottuna se näyttää kytkinnesteen määrän ja siellä on väliseinä tankissa, josta yli mennessään neste pääsee vasta jarrupuolelle.
Eli ilmastes helposti ottaa pääsylkky ilmaa ja sitte teettää vähän enemmän töitä....
 
Vs: Jarrusatuloiden ilmaamis/jumittamisongelma punosletkujen vaihdon jälkeen

joo siis väliseinän näkee selkeesti. ja täs tapaukses se kytkimen puoli jää taakse edestä katsottuna.

lainasin tänää kaverilta ilmauslaitetta, mallia alipaine. jos vaikka tällä sais ne ilmat sieltä vihdoin pois..
 
Vs: Jarrusatuloiden ilmaamis/jumittamisongelma punosletkujen vaihdon jälkeen

jännä homma, evo8 service manual kertoo että käynnistä moottori ja ilmaa kyseisessä järjestyksessä..
auttaisko tuo sitten, en tiedä
 
Vs: Jarrusatuloiden ilmaamis/jumittamisongelma punosletkujen vaihdon jälkeen

Ei ilma järjestelmässä voi aiheuttaa jarrujen jumiutumista.
 
Vs: Jarrusatuloiden ilmaamis/jumittamisongelma punosletkujen vaihdon jälkeen

millos männät ja liu'ut on viimeks irrotettu osiin?
 
Vs: Jarrusatuloiden ilmaamis/jumittamisongelma punosletkujen vaihdon jälkeen

ilmahan laajenee lämmetessään...
ei kertaakaa osiin. autohan on vajaa 4 vuoden ikäne ja männät luistaa hyvin.
..JA kun ennen letkujen ja nesteiden vaihtoa pelas ongelmitta.

torstaina ilmaan tolla laitteella, vedän puol litraa läpi vielä varmuudeks. toivotaan
 
Vs: Jarrusatuloiden ilmaamis/jumittamisongelma punosletkujen vaihdon jälkeen

Makeko sanoi
ilmahan laajenee lämmetessään...
ei kertaakaa osiin. autohan on vajaa 4 vuoden ikäne ja männät luistaa hyvin.
..JA kun ennen letkujen ja nesteiden vaihtoa pelas ongelmitta.

torstaina ilmaan tolla laitteella, vedän puol litraa läpi vielä varmuudeks. toivotaan

ois korkee aika... mitsuissa saa vähintää 2v välein herkistää....
 
Vs: Jarrusatuloiden ilmaamis/jumittamisongelma punosletkujen vaihdon jälkeen

Eihän nyt ole vaan jäänyt kasatessa, tai muuten vettä sinne sylintereihin? Oletko koittanut ilmata ihan heti kuumana? vesi nimittäin jää pohjalle, josta sitten kiehahtaa ja nostaa paineen?
Toisena tulee mieleen, että vapautuuko jarrut kuumana heti,kun ilmaruuvia avaa? Jos ei, niin olisiko kirraaminen kuitenkin mekaaninen vika. Joku osa lämpenee/laajenee ja aiheuttaa jumittamisen?

Muuten, meneekö neste yleensäkään takaisin säiliöön, kun jarrupaloja painaa sisäänpäin? Yhdessä ei-mitsussa oli kerran pääsylinterissä sellainen pieni männän ohituskanava mennyt tukkoon. ilmeni juuri tuo ongema.
 
Vs: Jarrusatuloiden ilmaamis/jumittamisongelma punosletkujen vaihdon jälkeen

Harri K sanoi
ois korkee aika... mitsuissa saa vähintää 2v välein herkistää....

Bremboissahan ei ole liukuja ollenkaan ja miksi männät pitäisi purkaa jos ne liikkuvat herkästi? En usko että noinkin uudessa autossa vielä olisi ongelmaa mäntien kanssa.
 
Vs: Jarrusatuloiden ilmaamis/jumittamisongelma punosletkujen vaihdon jälkeen

ast sanoi
Bremboissahan ei ole liukuja ollenkaan ja miksi männät pitäisi purkaa jos ne liikkuvat herkästi? En usko että noinkin uudessa autossa vielä olisi ongelmaa mäntien kanssa.

jos ne jarrut o poltettu ni on ne kumitki vainaat... ja onha siel ne tapit missä palat liikkuu...on neki nähny jumis oleva
 
Vs: Jarrusatuloiden ilmaamis/jumittamisongelma punosletkujen vaihdon jälkeen

Harri K sanoi
jos ne jarrut o poltettu ni on ne kumitki vainaat... ja onha siel ne tapit missä palat liikkuu...on neki nähny jumis oleva
Mulla paloi Brembojen maali ruskeaksi(eli kuumana kävi), eikä silti ole mitään ongelmaa jarrujen kanssa.
 
Vs: Jarrusatuloiden ilmaamis/jumittamisongelma punosletkujen vaihdon jälkeen

nyt vaikuttas jarrujen olevan kunnossa, onneks. tosin kuumaks näitä ei oo viel joutanu ajaa, alastarossa sitten.
puol litraa vedin sillä alipainelaitteella läpi järjestelmästä. vähä vaikee oli sanoo tuliko ilmaa pois ku se laita ryystää sitä ilmaa siitä nipan kierteestä niin helvetin helposti...
 
Vs: Jarrusatuloiden ilmaamis/jumittamisongelma punosletkujen vaihdon jälkeen

Makeko sanoi
nyt vaikuttas jarrujen olevan kunnossa, onneks. tosin kuumaks näitä ei oo viel joutanu ajaa, alastarossa sitten.
puol litraa vedin sillä alipainelaitteella läpi järjestelmästä. vähä vaikee oli sanoo tuliko ilmaa pois ku se laita ryystää sitä ilmaa siitä nipan kierteestä niin helvetin helposti...

Letku klemmari tai nippuside letkun ympäri.
 
Vs: Jarrusatuloiden ilmaamis/jumittamisongelma punosletkujen vaihdon jälkeen

Makeko sanoi
nyt vaikuttas jarrujen olevan kunnossa, onneks. tosin kuumaks näitä ei oo viel joutanu ajaa, alastarossa sitten.
puol litraa vedin sillä alipainelaitteella läpi järjestelmästä. vähä vaikee oli sanoo tuliko ilmaa pois ku se laita ryystää sitä ilmaa siitä nipan kierteestä niin helvetin helposti...

Totta, vähän hankala nähdä tuleeko ilmaa vai ei, mutta laite kyllä vetää ilman pois systeemistä eli hetken odottaa kun nestettä alkaa tulemaan ja nippa kiinni. Itselläni ei ainakaan ole jäänyt kertaakaan ilmaa järjestelmään.
 
Vs: Jarrusatuloiden ilmaamis/jumittamisongelma punosletkujen vaihdon jälkeen

Makeko sanoi
nyt vaikuttas jarrujen olevan kunnossa, onneks. tosin kuumaks näitä ei oo viel joutanu ajaa, alastarossa sitten.
puol litraa vedin sillä alipainelaitteella läpi järjestelmästä. vähä vaikee oli sanoo tuliko ilmaa pois ku se laita ryystää sitä ilmaa siitä nipan kierteestä niin helvetin helposti...

Ite laitan paksua vaseliinia nipan juureen niin ei vedä sieltä ilmaa, näkee helpommin koska tulee kuplatonta nestettä.
 
Vs: Jarrusatuloiden ilmaamis/jumittamisongelma punosletkujen vaihdon jälkeen

radalla sellanen huomio.. kun jarrut nyt sai oikeesti kuumaks niin polkimesta tuli suht "kuminen" mutta ei onneks pohjannu ja tuntuma pysy vetojen aikana aina samanlaisena. ei mielestänu ihan tervettä vieläkään. ja kun auto oli huilannu parkissa vetojen välissä ja lähti taas uudestaan ajaa ni poljinta piti muutaman kerran painaa ennenkun alko löytyy jarruja, pedaali meni aina myös melko pohjaan. ilmaa ei pitäis olla tai sit sitä on jossain mistä ei perus ilmausmenetelmillä saa pois (abs yksikkö?)

mitä ootte mieltä?
 
Vs: Jarrusatuloiden ilmaamis/jumittamisongelma punosletkujen vaihdon jälkeen

Iivon rakenteesta ei ole mitään hajua, mutta kannattaa se absin ilmaus ainakin selvittää. Tämä perustuen siihen, että abs-yksikkö sisältää väkisinkin jonkinlaisia venttiileitä. Jo pelkästään vanhanaikainen kuormaventiili on usein ilmattava erikseen, ja vanhemmissa abs-yksiköissä on muistaakseni myös omat ilmausruuvinsa. Satuloiden vaihdon yhteydessä abs-yksikköön on aivan varmasti mennyt ilmaa, ehkä se ei vaan tule normaalilla ilmauksella pihalle sieltä?
 
Vs: Jarrusatuloiden ilmaamis/jumittamisongelma punosletkujen vaihdon jälkeen

kiitos näkemyksestä. no nyt on ainaki absia käytetty muutama päivä sitten.. joten vois kokeilla perinteistä ilmausta taas. JA, auton ollessa käynnissä niinkun manuaali neuvoo. mikäli ei korjaannu ni käyn merkkiliikkeessä ajattaa noi abs-venttiilit läpi ja ilmaus perään.
 
Vs: Jarrusatuloiden ilmaamis/jumittamisongelma punosletkujen vaihdon jälkeen

Pääsylkys ilmaa..mielestäni tekee juurikin tuon
 
Takaisin
Ylös Bottom