Katsastusinssi sanoi, jotta jarrut on takapainoiset ja tuli hylätty, L200 1999 2,5TD.
Hiekalla kun koittaa, niin tosiaan näin on, eli takapää lukkiutuu ensin kun etupyörät vielä jatkaa pyörimistään ja asfaltilla takapää ulvahtaa kunnolla heti jarrutettaessa.
Viime talvena toimi ok ja sen jälkeen ei ole tehty tähän vaikuttavia remontteja, joten vika on tullut "itsestään" viime kuukausien aikana.
Putsasin paikat ja vaihdoin kengät taakse ja palat eteen, rasvasin ja kaikki sinänsä siis katsottu, mutta ei vaikutusta asiaan.
En ole ennen rumpujarruja huoltanut, joten anteeksi noviisiuteni, mutta ainoa asia, mitä pisti silmään on se takarummun automaattisäätösormi + tappi, jossa se säätöhammastus: ne tuskin toimivat, olivat sen verran kuluneet ja muutenkin heikossa hapessa, enkä uusinut niitä. Oletin niiden vaikkuttavan vain käsijarrun automaattisäätöön ja kun säädin kässärin vaijerin päästä, se toimii ok.
Asentaessani jarrukenkiä taakse ruuvasin sen säätötapin lyhimpään asentoonsa, kun oletin, että muuten en edes saisi rumpua paikoilleen, siihen oli nääs tullut kunnon polanteet reunoille ja vaikka hioinkin ne melko hyviksi, silti pientä polannetta jäi. Sain rummut paikoilleen, oli aika tiukka ja pyörii pitäen aavistuksen kahinaa, mutta eivät kuumene ajossa.
Nyt tarvisin ajatuksia, mikä tässä mättää: Olenko säätänyt ton takajarrun väärin, pitäskö sitä tappia pidentää? Vai mikä ihme tässä voisi olla?
Katsastusinssin kanssa katottiin se kuorman mukaan jarruja säätävä vipuvekotin, että se toimi näennäisesti, eli ei ollut ainakaan jumissa, mutta sen enempää en siitä osaa sanoa, että toimiiko sitten oikein...
Ajatuksia, mitä mä vielä voisin kokeilla?
Kiitos kiitos.
Hiekalla kun koittaa, niin tosiaan näin on, eli takapää lukkiutuu ensin kun etupyörät vielä jatkaa pyörimistään ja asfaltilla takapää ulvahtaa kunnolla heti jarrutettaessa.
Viime talvena toimi ok ja sen jälkeen ei ole tehty tähän vaikuttavia remontteja, joten vika on tullut "itsestään" viime kuukausien aikana.
Putsasin paikat ja vaihdoin kengät taakse ja palat eteen, rasvasin ja kaikki sinänsä siis katsottu, mutta ei vaikutusta asiaan.
En ole ennen rumpujarruja huoltanut, joten anteeksi noviisiuteni, mutta ainoa asia, mitä pisti silmään on se takarummun automaattisäätösormi + tappi, jossa se säätöhammastus: ne tuskin toimivat, olivat sen verran kuluneet ja muutenkin heikossa hapessa, enkä uusinut niitä. Oletin niiden vaikkuttavan vain käsijarrun automaattisäätöön ja kun säädin kässärin vaijerin päästä, se toimii ok.
Asentaessani jarrukenkiä taakse ruuvasin sen säätötapin lyhimpään asentoonsa, kun oletin, että muuten en edes saisi rumpua paikoilleen, siihen oli nääs tullut kunnon polanteet reunoille ja vaikka hioinkin ne melko hyviksi, silti pientä polannetta jäi. Sain rummut paikoilleen, oli aika tiukka ja pyörii pitäen aavistuksen kahinaa, mutta eivät kuumene ajossa.
Nyt tarvisin ajatuksia, mikä tässä mättää: Olenko säätänyt ton takajarrun väärin, pitäskö sitä tappia pidentää? Vai mikä ihme tässä voisi olla?
Katsastusinssin kanssa katottiin se kuorman mukaan jarruja säätävä vipuvekotin, että se toimi näennäisesti, eli ei ollut ainakaan jumissa, mutta sen enempää en siitä osaa sanoa, että toimiiko sitten oikein...
Ajatuksia, mitä mä vielä voisin kokeilla?
Kiitos kiitos.