JDM VR4 vs GTI - Ilmamäärämittareiden vertailua, ja ihmettelyä.

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Eniveis. Rupesni kattelemaan tuota omaa maffia että onko japsipoika "viritellyt" sitä. Jos näin on niin ainakin työnjälki on siistiä.

Ja lähinnä ihmettelen tuota alemman kanavan kennoa että mitä tällä on merkitystä koska alemmassa kanavassa ei mitään ilmamäärän mittausta tapahdu, vaan se tapahtuu ylemmässä kanavassa.
Joten voisi olettaa että alemmassa kanavassa ei ilman tarvikkaan pyörteillä?

Ainoa syy jonka keksisin moiselle kennolle myös alemmassa kanavassa on se että se hidastaa ilmaa sen verran että ilma kulkis enemmäkseen ylemmän kanavan kautta.. mutta toisaalta, ei sekään pitäisi kulutukseen vaikuttaa koska silloinhan koneeseen menisi enemmän ilmaa kuin pitäisi = vetäisi laihalle.. tosin korjaisiko ecu sitten tuota antamalla lisää soppaa? Ja voiko nuin pieni osa oikeasti edes vaikuttaa moiseen? Tietääkö kukaan faktaa? ie. alanko puukottamaan tuon kennon takaisin tuohon JDM mittariin..

Ja mikä tuon alemman kanavan tarkoitus edes on, miksi kaikki ilma ei voisi kulkea mittauksen kautta?

Arvatkaa kumpi on suomiautosta ja kumpi japsista ;D
 

Liitetiedostot

  • 09042011184.jpg
    09042011184.jpg
    90 KB · Lukukerrat 552
  • 09042011185.jpg
    09042011185.jpg
    89.3 KB · Lukukerrat 538
  • 09042011186.jpg
    09042011186.jpg
    82.4 KB · Lukukerrat 540
Vs: JDM VR4 vs GTI - Ilmamäärämittareiden vertailua, ja ihmettelyä.

Lisää kuvia JDM mittarista, joissa näkyy mm. sensori.
 

Liitetiedostot

  • 09042011188.jpg
    09042011188.jpg
    66.8 KB · Lukukerrat 544
  • 09042011189.jpg
    09042011189.jpg
    75.7 KB · Lukukerrat 557
  • 09042011190.jpg
    09042011190.jpg
    59.6 KB · Lukukerrat 542
Vs: JDM VR4 vs GTI - Ilmamäärämittareiden vertailua, ja ihmettelyä.

japsissa näyttäs olevan imuäänen vaimenin paikalla? :)

evoissa ei ole ohivirtaus kanavaa, mitään järkevää syytä en tiedä...

ohivirtaus kanavan ilmavirran suoristin on vain poistettu toisesta... en usko että se mitään muuttaa,
eihän 8valve koneissa ole niissä kahdessa kanavassa mitään...
 
Vs: JDM VR4 vs GTI - Ilmamäärämittareiden vertailua, ja ihmettelyä.

Mr mmc sanoi
japsissa näyttäs olevan imuäänen vaimenin paikalla? :)

evoissa ei ole ohivirtaus kanavaa, mitään järkevää syytä en tiedä...

ohivirtaus kanavan ilmavirran suoristin on vain poistettu toisesta... en usko että se mitään muuttaa,
eihän 8valve koneissa ole niissä kahdessa kanavassa mitään...

Nimen omaan japsissa ei ole vaimenninta paikallaan. Eikä muutakaan. ;D
 
Vs: JDM VR4 vs GTI - Ilmamäärämittareiden vertailua, ja ihmettelyä.

Semmosia tutkimuksia on nyt perstuntumalla kaivettu että ns. "uudempi RS/EVO0/RedTop mallit" (240ps) sisältää tosiaankin eri ilmamäärämittarin joka virtaa noin 25% enemmän kuin mitä jenkki VR4 (joka perustuu siis pre-89/10 JDM malliin. Japsi VR4:issa ei myöskään ole tuota imuilmanvaimenninta. Ohessa kuva jonka löysin jostain. Todenmukaisuutta en takaa.

Se mikä kiinnostaisi eniten on se että millä tuo virtaavuus ero tehdään tuon pömpelin puolesta(?) (Eli Jos ei alla olevasta kuvasta tajua niin mittarit näyttää saman alueen, mutta eri hz lukemat meinaa "Eri" määrää ilmaa) (punainen viiva kuvannee Jenkki VR4 ja vastaavia) ja RS viiva näitä 240ps malleja.
 

Liitetiedostot

  • afm.jpg
    afm.jpg
    106.1 KB · Lukukerrat 364
Vs: JDM VR4 vs GTI - Ilmamäärämittareiden vertailua, ja ihmettelyä.

Virtaa 25% enemmän? Ei välttämättä, tai ainakaan noista käyristä se ei suoraan selviä. Pitäisi tietää miten nuo ilmamäärät on saatu vedettyä mittarista läpi. Käyristähän selviää vaan, että se näyttää saman hz-luvun eri ilmamäärillä. Ja tällä ei ole juurikaan mitään merkitystä, koska ECUun on helppo ohjelmoida hz-luvun ja ilmamäärän välinen suhde tapauskohtaisesti. Jos lähtee sotkemaan ECUja ja ilmamäärämittareita keskenään, niin silloin sillä tietenkin on merkitystä seokseen.

Se mitä eri mittarit virtaavat, pitäisi testata penkissä (ja samalla mitata hz-lukua).

Miksi mittaria on sitten muutettu? Veikkaan, että olisiko tuolla haettu jotain parempaa mittatarkkuutta tai vastaavaa: kaikki mittarit ovat tarkimmillaan tietyllä alueella, ja tarkkuus huononee yleensä ääripäissä. Ehkä mittarin mittausaluetta on vain siirretty ylöspäin hieman? Sen mitä siitä maksimissaan menee ilmaa läpi, sitä ei tosiaan tiedä mittaamatta.
 
Vs: JDM VR4 vs GTI - Ilmamäärämittareiden vertailua, ja ihmettelyä.

pakko kuittata että tuo imm on kyllä susi syntyessä... nyt pääsin testaamaan MAP:lla niin on sitten ihan eri auto ajaa.

esim. 5vaihteella pienessä vedätyksessä ei tipu lean spoolista pois vaan pitää sitkeesti tiettyy kuormaan asti seokset kohdilla :peukku
ja perus käytös (vaikka ve kartat on vielä ihan hatusta temmattuja) on pehmeempi ja käyttö ystävällisempi :D
 
Vs: JDM VR4 vs GTI - Ilmamäärämittareiden vertailua, ja ihmettelyä.

Nyt yleistä ihmettelyä Mitsun tuon ajan ilmamäärämittareista, keskustelua. :peukku

1) onko tuon pöntön ainoa funktio toimia lämpösuojana, koska mitään muutahan syytä en äkkiseltään itse keksi, mittari ei sitä vaadi, eikä filtteri. Kuitenkin ko. pönttöön johdetaan viiletä ilmaa koneen keulalta/ajovalojen takaa putkea pitkin.
* Jos on niin silloinhan jos on jokin parempi lämpösuoja olemassa tuosta voi leikellä kaiken pellin joka irti lähtee ja joka ei kuulu tukiin/kiinnityksiin pois (ja ainakin 80 luvun mitsuissa kai näin on tehtykkin)
* Vai suojaako peltiboksi vain "isommilta roskilta" ja vedeltä suodatinta?

2) Onko mitään väliä missä filtteri on suhteessa mittariin, ajatellaan että rakennetaan vaikka 2 metriä pitkä putki jossa toisessa päässä on tuo mittaus ja ulostulo turbolle ja toisessa päässä on vaikka suodatin, onko tällä mitään vaikutusta mihinkään, mielestäni ei?, jos putki on tarpeeksi leveä niin eikö se jopa saata jäähdyttää ilmaa matkalla? Vai vaikuttaako tämä juuri esim kaasun vastaavuuteen, entä jos putkelle ois vaikka jonkin sortin ram-air, eli ilmaa on aina putkessa paineella ajossa?

3) Miksi filtteri on suhteessa niin iso kanavien kokoon nähden? huoltovälin takia? Jos ajatellaan kohdan 2 putkiteoriaa, eikö tuon mittarin voisi sijoittaa paikkaan X ja kuljettaa jonkun sienifiltterin vaikka puskurin sisään?

4) Eikös nuo cold air intaketkin yleensä ole samasta syystä pitkiä että on jotain lämpöä luovuttavaa materiaalia ja siksi pitkiä? vai huvikseenko niitä kuljetellaan pitkin konehuonetta :)

Mittaustietoa, Primaarimittauskanavan leveys tulopuolella : 68mm (suppilon leveys, itse mittauskanava on kapeampi), lähtöpuolella: 42mm (mittauksen jälkeen) Täsmää karman-vortex mittarin toimintaperiaatteeseen. Ohivirtauskanava on sama 52mm koko matkalta
 

Liitetiedostot

  • 2011-08-17-004 (Small).jpg
    2011-08-17-004 (Small).jpg
    93.9 KB · Lukukerrat 279
  • 2011-08-17-002 (Small).jpg
    2011-08-17-002 (Small).jpg
    56.3 KB · Lukukerrat 271
  • 2011-08-17-001 (Small).jpg
    2011-08-17-001 (Small).jpg
    31.2 KB · Lukukerrat 269
Vs: JDM VR4 vs GTI - Ilmamäärämittareiden vertailua, ja ihmettelyä.

J. Puhakka sanoi
Nyt yleistä ihmettelyä Mitsun tuon ajan ilmamäärämittareista, keskustelua. :peukku

3) Miksi filtteri on suhteessa niin iso kanavien kokoon nähden? huoltovälin takia? Jos ajatellaan kohdan 2 putkiteoriaa, eikö tuon mittarin voisi sijoittaa paikkaan X ja kuljettaa jonkun sienifiltterin vaikka puskurin sisään?

4) Eikös nuo cold air intaketkin yleensä ole samasta syystä pitkiä että on jotain lämpöä luovuttavaa materiaalia ja siksi pitkiä? vai huvikseenko niitä kuljetellaan pitkin konehuonetta :)

Mittaustietoa, Primaarimittauskanavan leveys tulopuolella : 68mm (suppilon leveys, itse mittauskanava on kapeampi), lähtöpuolella: 42mm (mittauksen jälkeen) Täsmää karman-vortex mittarin toimintaperiaatteeseen. Ohivirtauskanava on sama 52mm koko matkalta

näihin kahteen on käytännön perstuntumakokemus...
omalla lyhyellä imuiputkella ja konepellin läpi viilee ilma,
ilman maffia yläkieros veto todella hyvä verraten maffi välissä
eli ihan persuksiin tuntee miten jaksaa yläkieroksilla.

rakensin ahtopaine putken ensimmäisen pätkän ja siirsin ratapäiville mennessä ilmansuodattimen puskurin taakse ajovalopesimien tilalle...
tulos on että vetää perstuntumalla samalla tavoin kuin maffin kanssa lyhyellä putkellä
konepellin läpi.... eli perus tehot jotkä loppuu kuin seinään 6500rpm kohdalle...

tällähetkelläkin ajelen tuon pitkän imuputken kanssa... seuraavaksihan yläkieroksilla on jotain muuta kuin absoluuttinen 1bar...
 
Vs: JDM VR4 vs GTI - Ilmamäärämittareiden vertailua, ja ihmettelyä.

Pari lisäkuvaa ruumiinavauksesta, jos vaikka jotain kiinnostaa: (Eli tuon sähköpömpelin)
 

Liitetiedostot

  • 2011-08-17-005 (Small).jpg
    2011-08-17-005 (Small).jpg
    75.1 KB · Lukukerrat 283
  • 2011-08-17-006 (Small).jpg
    2011-08-17-006 (Small).jpg
    80.4 KB · Lukukerrat 293
  • 2011-08-17-007 (Small).jpg
    2011-08-17-007 (Small).jpg
    90.6 KB · Lukukerrat 274
Vs: JDM VR4 vs GTI - Ilmamäärämittareiden vertailua, ja ihmettelyä.

näihin kahteen on käytännön perstuntumakokemus...
omalla lyhyellä imuiputkella ja konepellin läpi viilee ilma,
ilman maffia yläkieros veto todella hyvä verraten maffi välissä
eli ihan persuksiin tuntee miten jaksaa yläkieroksilla.

Dyno or it didn't happen. ;D

...mutta vaparin ennakkokartoilla.

1) onko tuon pöntön ainoa funktio toimia lämpösuojana, koska mitään muutahan syytä en äkkiseltään itse keksi, mittari ei sitä vaadi, eikä filtteri. Kuitenkin ko. pönttöön johdetaan viiletä ilmaa koneen keulalta/ajovalojen takaa putkea pitkin.
* Jos on niin silloinhan jos on jokin parempi lämpösuoja olemassa tuosta voi leikellä kaiken pellin joka irti lähtee ja joka ei kuulu tukiin/kiinnityksiin pois (ja ainakin 80 luvun mitsuissa kai näin on tehtykkin)

2) Onko mitään väliä missä filtteri on suhteessa mittariin, ajatellaan että rakennetaan vaikka 2 metriä pitkä putki jossa toisessa päässä on tuo mittaus ja ulostulo turbolle ja toisessa päässä on vaikka suodatin, onko tällä mitään vaikutusta mihinkään, mielestäni ei?, jos putki on tarpeeksi leveä niin eikö se jopa saata jäähdyttää ilmaa matkalla? Vai vaikuttaako tämä juuri esim kaasun vastaavuuteen, entä jos putkelle ois vaikka jonkin sortin ram-air, eli ilmaa on aina putkessa paineella ajossa?

3) Miksi filtteri on suhteessa niin iso kanavien kokoon nähden? huoltovälin takia? Jos ajatellaan kohdan 2 putkiteoriaa, eikö tuon mittarin voisi sijoittaa paikkaan X ja kuljettaa jonkun sienifiltterin vaikka puskurin sisään?

4) Eikös nuo cold air intaketkin yleensä ole samasta syystä pitkiä että on jotain lämpöä luovuttavaa materiaalia ja siksi pitkiä? vai huvikseenko niitä kuljetellaan pitkin konehuonetta

my two cents:

1. (puhutaan ilmeisesti putsarin peltikotelosta?) Lämpösuoja kyllä, mutta veikkaisin PÄÄASIASSA vesi-, loska-, hiekkasuoja. Sekä ajossa, että pesussa. Ja lisäksi äänenvaimennin.

2. lämpötiloissa voi tulla pientä heittoa, mutta myös painehäviötä syntyy pitkällä matkalla ja lyhyelläkin, jos mutkia tulee paljon. Ainahan ilman liikkeellä on oma hitautensa, (kaasuun vastaavuus), mutta mittarin merkittävä siirto on kyllä aika teoreettinen juttu tilanahtauden takia, enkä minä ainakaan veisi mittaria alas mihinkään kuraan, cold air tai ei. Suorakin putki jarruttaa ilmaa, turhaa sitä kaasuläpän väärällä puolella jarrutella, koska runnereiden pulssien vaikutus ei käsittääkseni ulota plenumin toiselle puollelle. Ennemmin koteloisin putsarin sinne omaan nurkaansa, nykyiselle paikalleen. Ram-airistahan jollain oli kokemuksia, taisi vaikuttaa barometric pressure sensorin toimintaan..? Tätäkin voisi joskus kokeilla radalla ja logata?

3. Kyllä. virtausvastus sekä huoltoväli. E3# filsu on vakioksi hyvän kokoinen, vrt. esim 4g93 GDI:n paneeli-postimerkki. :p

4. Tilankäyttö (matkaa kertyy väkisin ilman rälläkän käyttöä), bling factor ja se, että niihin liitetään usein myös vakio-osia vakiopaikoillaan (sarjojen on oltava "generic"). Result: pitkät putket. Konehuoneen puolellahan ne yleensä kannattaisi eristää, mutta kun kumi ei kiillä...
 
Vs: JDM VR4 vs GTI - Ilmamäärämittareiden vertailua, ja ihmettelyä.

Niko Päivinen sanoi
Dyno or it didn't happen. ;D

...mutta vaparin ennakkokartoilla.

evo8 alipaine kartoilla :p ja olis kyl ihan helppo testata, pitäs vaan maffi skaalata niin vois heittää eri softan ja maffi kiinni dyno - maffi pois ja dyno samoilla bensa ja sytka kartoilla
toinen map toinen maff.....
 
Vs: JDM VR4 vs GTI - Ilmamäärämittareiden vertailua, ja ihmettelyä.

Sillä vaan kun tuosta itse mittarista tuon "isoimman estäjän" eli elektroniikan (kuten kuvista näkyy) saa pois. Jonka jälkeen tuo on melko kompakti tuo itse mittausyksikkö ja saattas saada melko helposti sopivan kokoiseen tuubiin jonka päähän varmasti saa 80mm halutunlaisen filtterin.. niin sitä vois suunnitella rakentavansa vaikka ja mitä jos mahdollista?

Ie että oiskin esim: filtteri jonka perässä on tuo mittari.. ei niin että mittari on filtterin sisässä.

Tai vaihtoehtoisesti parannella sitä orkkis "ilmanottoa" Onkin jo mitattu (autospeedin toimesta http://autospeed.com/cms/title_RamAir-Revelations/A_110824/article.html ) että e3x paras (korkeapaine alue) on siinä jossain oikean(?) sumarin kohdalla josta varmaan suht. näppärästi ilmaa sais..
 
Vs: JDM VR4 vs GTI - Ilmamäärämittareiden vertailua, ja ihmettelyä.

J. Puhakka sanoi
Sillä vaan kun tuosta itse mittarista tuon "isoimman estäjän" eli elektroniikan (kuten kuvista näkyy) saa pois. Jonka jälkeen tuo on melko kompakti tuo itse mittausyksikkö ja saattas saada melko helposti sopivan kokoiseen tuubiin jonka päähän varmasti saa 80mm halutunlaisen filtterin.. niin sitä vois suunnitella rakentavansa vaikka ja mitä jos mahdollista?

Ie että oiskin esim: filtteri jonka perässä on tuo mittari.. ei niin että mittari on filtterin sisässä.

Tai vaihtoehtoisesti parannella sitä orkkis "ilmanottoa" Onkin jo mitattu (autospeedin toimesta http://autospeed.com/cms/title_RamAir-Revelations/A_110824/article.html ) että e3x paras (korkeapaine alue) on siinä jossain oikean(?) sumarin kohdalla josta varmaan suht. näppärästi ilmaa sais..

jo muutat tuon mittaus kanavan/ohivirtaus kanavan kokoja sun pitää pystyä skaalaamaan maffi uudelleen eculle...
 
Vs: JDM VR4 vs GTI - Ilmamäärämittareiden vertailua, ja ihmettelyä.

Ja ylipäätään putsareita vaihdellessa ja siirrellessä kannattaa pitää tämä mielessä:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=39718.0

Vaikuttaako mittariin nimenomaan koteloinnin poistaminen, vai putsarin ja mittarin välisen etäisyyden muuttuminen? Mene ja tiedä.
 
Vs: JDM VR4 vs GTI - Ilmamäärämittareiden vertailua, ja ihmettelyä.

Mr mmc sanoi
jo muutat tuon mittaus kanavan/ohivirtaus kanavan kokoja sun pitää pystyä skaalaamaan maffi uudelleen eculle...

No minähän siis en ole koskemassa mitenkään tuohon mittausyksikköön..

Niko Päivinen sanoi
Ja ylipäätään putsareita vaihdellessa ja siirrellessä kannattaa pitää tämä mielessä:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=39718.0

Juu on tiedossa tuokin.. Samaahan se tekee jo sillä KN:än filtterillä joka vaihdetaan orkkisfiltterin tilalle.
Eli voisko tästä päätellä että jos parantaa ilman saantia millään tavalla, tulee ongelmia? (esim ram-air vakiolle koteolle), vai että pitää skaalata mapit uusiksi?

Sitä tosin en tiedä onko galantissa moisia featureja edes että onko vastaavissa määrin ongelmaa niinku esim. evoissa näkyy olevan.
Tuokin ois kiva kyllä jossain virtauspenkissä testata.
 
Vs: JDM VR4 vs GTI - Ilmamäärämittareiden vertailua, ja ihmettelyä.

Kukas niitä ram-aireja oli testaillut? Jotain se vaikuttaa, tod. näk. ainakin sekoittaa barometric pressure sensorin näyttämän.
 
Vs: JDM VR4 vs GTI - Ilmamäärämittareiden vertailua, ja ihmettelyä.

Niko Päivinen sanoi
Kukas niitä ram-aireja oli testaillut? Jotain se vaikuttaa, tod. näk. ainakin sekoittaa barometric pressure sensorin näyttämän.

Eikös tuolla pömpelissä oo vaan tuo IAT (intake air temp), joka on tuossa idlekanavan vasemmassa laidassa oleva termistori(?)

ps tuosta toisesta ketjusta:

Silläkin ilmeisesti kuitenkin vaikutusta että onko suodatin sovitteen kanssa suoraan MAF:ssa kiinni vai onko suodatinta viety väliputkella pidemmälle MAF:sta.
Itsellä oli Legnumissa HKS:n tötterö jota viety 45ast. silikonimutkalla n.15cm päähän. Viisaammat katselivat läppäreillä että ainakin menee seokset kutakuinkin niinkuin pyydetään.

Mietin vaan että kun evoonkaan ei ole nuita tarkkoja suodatinkoteloita välttämättä tehty(?) joten joko vuotaa tai jotain.. tai sit eroaa orkkisfiltteristä, joka lienee vetää ilmaa vain mittarin päältä (ei sivuilta niinkuin esim sieni?) Ja tällöinhän ongelman saisi ratkottua siirtämällä tuon mittausyksikön just sinne putken päähän..

Helpointahan tuota on just pohtia jo siltä pohjalta että jos orkkis-suodattimen tilalle vaihtaa KN "korvaussuodattimen" niin jo tällöin virtaukset muuttuvat mittarin mukaan ??? En tarkalleen muista teoriaa tämän takana.
 
Vs: JDM VR4 vs GTI - Ilmamäärämittareiden vertailua, ja ihmettelyä.

Niko Päivinen sanoi
Ja ylipäätään putsareita vaihdellessa ja siirrellessä kannattaa pitää tämä mielessä:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=39718.0

Vaikuttaako mittariin nimenomaan koteloinnin poistaminen, vai putsarin ja mittarin välisen etäisyyden muuttuminen? Mene ja tiedä.


just siksi maffin skaalaus... pitää olla orgiss hz tiedossa ja muuttuneet hz esim. täys kaasu kiihdytyksestä niin saa kohdilleen...
tai sitten map 8)
 
Vs: JDM VR4 vs GTI - Ilmamäärämittareiden vertailua, ja ihmettelyä.

Tarkistin, Barometri on siinä mittauselektroniikan boksin päällä (Kuvissa se Mitsubishi tekstin yläpuolella oleva pyöreä reikä), eli jos siitä ois jotain ongelmaa niin se jäis halutessa "toispuolel jokkee".
 
Vs: JDM VR4 vs GTI - Ilmamäärämittareiden vertailua, ja ihmettelyä.

J. Puhakka sanoi
Tarkistin, Barometri on siinä mittauselektroniikan boksin päällä (Kuvissa se Mitsubishi tekstin yläpuolella oleva pyöreä reikä), eli jos siitä ois jotain ongelmaa niin se jäis halutessa "toispuolel jokkee".

barometric on sellanen turha arvo täällä tasaisessa maassa... jossain vuoristossa
tällä on vaikutusta mutta ei täällä suomessa...
periaatteessa tuon vastuksen voisi korvata kiinteellä vastuksella esim. potikalla jonka voi tarkasti säätää samaksi kuin oikea arvo on suomessa... (suomen ilmanpaine)
 
Vs: JDM VR4 vs GTI - Ilmamäärämittareiden vertailua, ja ihmettelyä.

Kummalla puolella putsarikoteloa se barometric on normaalisti? Sisä-vai ulkopuolella?
 
Vs: JDM VR4 vs GTI - Ilmamäärämittareiden vertailua, ja ihmettelyä.

Niko Päivinen sanoi
Kummalla puolella putsarikoteloa se barometric on normaalisti? Sisä-vai ulkopuolella?

ulkopuolella, se mittaa ulkoilman painetta
 
Vs: JDM VR4 vs GTI - Ilmamäärämittareiden vertailua, ja ihmettelyä.

Hmm... no silloin se barometric sensor ei ehkä ole syypää signaalisekoiluihin. Ellei kotelon poistaminen tai ram-air muuta ilmanpainetta koko konehuoneen siinä kulmassa jossa mittari on. Johon en kyllä usko, ainakaan ennen kuin joku tuo loggausdataa.
 
Vs: JDM VR4 vs GTI - Ilmamäärämittareiden vertailua, ja ihmettelyä.

J. Puhakka sanoi
Sisäpuolellapa.

niin siis se on siellä kotelon sisällä, mutta ei ole imu kanavassa,
lämpötila anturi on siinä IAT siinä ohivirtaus kanavien suulla
 
Vs: JDM VR4 vs GTI - Ilmamäärämittareiden vertailua, ja ihmettelyä.

Mr mmc sanoi
niin siis se on siellä kotelon sisällä, mutta ei ole imu kanavassa,
lämpötila anturi on siinä IAT siinä ohivirtaus kanavien suulla

Niin eli kotelon paine vaikuttaan, Niko kysyi onko se pömpelin ulko vai sisäpuolella.
 
Vs: JDM VR4 vs GTI - Ilmamäärämittareiden vertailua, ja ihmettelyä.

J. Puhakka sanoi
Niin eli kotelon paine vaikuttaan, Niko kysyi onko se pömpelin ulko vai sisäpuolella.

kotelohan hengittää liittimen kautta ulkoilmaan ei sinne sisälle ???
 
Vs: JDM VR4 vs GTI - Ilmamäärämittareiden vertailua, ja ihmettelyä.

Mr mmc sanoi
kotelohan hengittää liittimen kautta ulkoilmaan ei sinne sisälle ???

Liittimen kautta ei kyllä hengitellä mihinkään, siinä on tiivistekkin välissä.
Se barometrin reikä mistä se haistelee sen on tuossa kotelon päällä, tsekkaa kuva.
 

Liitetiedostot

  • hephep.jpg
    hephep.jpg
    82.4 KB · Lukukerrat 163
Vs: JDM VR4 vs GTI - Ilmamäärämittareiden vertailua, ja ihmettelyä.

J. Puhakka sanoi
Liittimen kautta ei kyllä hengitellä mihinkään, siinä on tiivistekkin välissä.
Se barometrin reikä mistä se haistelee sen on tuossa kotelon päällä, tsekkaa kuva.

syön sanani... :-X

mutta voiko tuon imm kotelon sisälle tulla isoja paine eroja? tuo baro on kumminkin aika epäherkka anturi, ainakin evoissa se on kytketty sellaiseen tuloon mitä ei kannata mappi ohjaukseen käyttää
vaikka pystyykin siihen...
 
Vs: JDM VR4 vs GTI - Ilmamäärämittareiden vertailua, ja ihmettelyä.

Mr mmc sanoi
syön sanani... :-X

mutta voiko tuon imm kotelon sisälle tulla isoja paine eroja? tuo baro on kumminkin aika epäherkka anturi, ainakin evoissa se on kytketty sellaiseen tuloon mitä ei kannata mappi ohjaukseen käyttää
vaikka pystyykin siihen...

Ei varmaan normitilanteissa kun eihän sinne tuu mistään suoraa "ajoviimaa", mutta jos siihen joku hyvä ram-air (esim suljettu) saadaan niin varmaan jotain vaikutusta luulis olevan.
 
Vs: JDM VR4 vs GTI - Ilmamäärämittareiden vertailua, ja ihmettelyä.

Mr mmc sanoi
syön sanani... :-X

mutta voiko tuon imm kotelon sisälle tulla isoja paine eroja? tuo baro on kumminkin aika epäherkka anturi, ainakin evoissa se on kytketty sellaiseen tuloon mitä ei kannata mappi ohjaukseen käyttää
vaikka pystyykin siihen...

Ei taida johtua epäherkkyydestä vaan siitä että kyseisen analogiatulon etuvastus on erikokoinen ja kukaan ei ole vaivautunut tutkimaan toimisiko MAP siitä huolimatta tai kuinka se kuormittaa anturia suhteessa sellaiseen tuloon jota yleisesti käytetään, 7/8/9 ecuissa kun vapaita analogiatuloja on riittävästi ja toisaalta näiden modien isäntämaissa autoissa on joko MDP tai MAP anturi valmiina imusarjassa. Voidaanhan se sulla testata jos kiinnostaa, siirretään vaan anturi siihen baron piuhaan ja tehdään tarvittavat mulkkaukset ohjelmaan, tuo helpottaisi konversion tekemistäkin koska kaikki tarvittavat piuhat löytyisivät sitten siitä maffin liittimeltä, esim. 7-9 ei tarviis ecuun hardismielessä edes koskea.

Evoissa ainakin näkee baron pienenemisen yläpäässä joka johtunee ilmanputsarin ahdistuksesta.
 
Vs: JDM VR4 vs GTI - Ilmamäärämittareiden vertailua, ja ihmettelyä.

Niko Päivinen sanoi
2. Ram-airistahan jollain oli kokemuksia, taisi vaikuttaa barometric pressure sensorin toimintaan..? Tätäkin voisi joskus kokeilla radalla ja logata?
Jep.

TIIVIS RAM-air (imuputki meni suoraan maskin takaa valon takapuolelta kiertäen orkkispönttöön),~90km/h vauhdissa (ts siinä vaiheessa kun alkoi olemaan lähellä patopaineen rajaa,mutta AP:lla kuitenkin) muuttuu signaali epäloogiseksi,tyhjäkäynnillä pientä heittoa.

Kulutus nousi,käytös muuttui x-suuntaan,tehoa ei perstuntumalla tullut yhtään.

Imulämpöihin ei käytännössä mitään vaikutusta jos vauhtia +40km/h.

Ja nämä oli LOGATTUJA arvoja.
 
Takaisin
Ylös Bottom