Aloitetaampa nyt tän mun uusimman tulokkaan päiväkirja, nyt kun siitä on hieman käyttökokemusta. Autolla oli ajettu vähän yli 260tkm ostohetkellä. Koristaan todella hyväkuntoinen, ainoat näkyvät virheet on takalasin puuttuva alalista ja lommo takaluukussa. Ruostetta en ole löytänyt mistään.
Auto on ostettu viallisena, ei suostunut käymään. Edellinen omistaja oli kokeillut vaihtaa ECU:a ja virranjakajaa, tuloksetta. Aikansa tahittuaan vei kilvet pois. 2 viikkoa rekisteristäpoiston jälkeen ostin auton hinnalla jonka olin tarjonnu siitä muutama kuukausi ennen sitä.
Ensimmäisenä meni vaihtoon virranjakajan kansi, pyörijä, tulpanjohdot ja tulpat. Ei auttanut. Seuraavaksi virranvahvistinyksikkö, ei auttanut. Sitten ECU, ei auttanut. Tämän foorumin asiantuntevien kavereiden avulla pääsin jäljille; tarkistin virranjakajan asennon, ja johan lähti käymään! Loppujen lopuksi yksi syy tähän vikaan oli katkennut tasapainoakselin hihna joka oli mennyt jakopään hihnan väliin saaden pieleen jakopään ajotuksen ja venutti hihnan. Eli osat joissa todella oli vikaa: Virranjakajan kansi (hiili oli palanut kokonaan pois), virranvahvistinyksikkö, jakopään hihnat.
Seuraavaksi oli vuorossa jarrut, poljin painui melkein lattiaan, syy: Etujarrusatuloiden ylemmät liukutapit oli "yhtä puuta" ja jarrupalat oli kuluneet ihan kiilamaisiksi. Satuloiden herkistely, voitelu, uudet palat ja taas toimi.
Ne jotka ovat seuranneet tämän yksilön vikoja, huomaavat että kaikkia vikoja ei ole mainittu, olen tarkotuksella jättänyt pois viat jotka ovat johtuneet muusta kun auton teknisestä kunnosta. No, jatkuu:
Vaihdelaatikko pitää ääntä vaihteilla 3-5. Vaihdoin öljyt, Mobil Gearlube VS200. Vanhat öljyt oli todella tummat, liekkö jotain mineraalimoskaa tai sitten rullattu todella kauan. Öljyn vaihto ei auttanut vaihdelaatikon ääntelyyn. Ääni kuuluu tasasessa vedossa, moottorijarrutuksessa ääni häviää.
Sitten tuli tämä lämpöongelma, tasasessa ajossa moottori ei lämpene normaalilämpöön, mutta lämpenee kun antaa vähän käskyä. Syy oli viallinen termostaatti joka nousi termostaattikotelosta ylös kahtena kappaleena.
Kulutuksesta senverran että 90% pikatieajolla cruise päällä (suurimman osan matkasta) kulutus heiluu siinä 8 litraa/100km
Moottoriöljyäkin kuluu jonkin verran, katsoo nyt että tasottuuko kulutus aikaa myöden. Todennäkösesti on öljylaatu vaihtuhu omistajan vaihdon myötä, no, aika näyttää. Moottoriöljynä on Mobil syntS 5W-40
Auto on ostettu viallisena, ei suostunut käymään. Edellinen omistaja oli kokeillut vaihtaa ECU:a ja virranjakajaa, tuloksetta. Aikansa tahittuaan vei kilvet pois. 2 viikkoa rekisteristäpoiston jälkeen ostin auton hinnalla jonka olin tarjonnu siitä muutama kuukausi ennen sitä.
Ensimmäisenä meni vaihtoon virranjakajan kansi, pyörijä, tulpanjohdot ja tulpat. Ei auttanut. Seuraavaksi virranvahvistinyksikkö, ei auttanut. Sitten ECU, ei auttanut. Tämän foorumin asiantuntevien kavereiden avulla pääsin jäljille; tarkistin virranjakajan asennon, ja johan lähti käymään! Loppujen lopuksi yksi syy tähän vikaan oli katkennut tasapainoakselin hihna joka oli mennyt jakopään hihnan väliin saaden pieleen jakopään ajotuksen ja venutti hihnan. Eli osat joissa todella oli vikaa: Virranjakajan kansi (hiili oli palanut kokonaan pois), virranvahvistinyksikkö, jakopään hihnat.
Seuraavaksi oli vuorossa jarrut, poljin painui melkein lattiaan, syy: Etujarrusatuloiden ylemmät liukutapit oli "yhtä puuta" ja jarrupalat oli kuluneet ihan kiilamaisiksi. Satuloiden herkistely, voitelu, uudet palat ja taas toimi.
Ne jotka ovat seuranneet tämän yksilön vikoja, huomaavat että kaikkia vikoja ei ole mainittu, olen tarkotuksella jättänyt pois viat jotka ovat johtuneet muusta kun auton teknisestä kunnosta. No, jatkuu:
Vaihdelaatikko pitää ääntä vaihteilla 3-5. Vaihdoin öljyt, Mobil Gearlube VS200. Vanhat öljyt oli todella tummat, liekkö jotain mineraalimoskaa tai sitten rullattu todella kauan. Öljyn vaihto ei auttanut vaihdelaatikon ääntelyyn. Ääni kuuluu tasasessa vedossa, moottorijarrutuksessa ääni häviää.
Sitten tuli tämä lämpöongelma, tasasessa ajossa moottori ei lämpene normaalilämpöön, mutta lämpenee kun antaa vähän käskyä. Syy oli viallinen termostaatti joka nousi termostaattikotelosta ylös kahtena kappaleena.
Kulutuksesta senverran että 90% pikatieajolla cruise päällä (suurimman osan matkasta) kulutus heiluu siinä 8 litraa/100km
Moottoriöljyäkin kuluu jonkin verran, katsoo nyt että tasottuuko kulutus aikaa myöden. Todennäkösesti on öljylaatu vaihtuhu omistajan vaihdon myötä, no, aika näyttää. Moottoriöljynä on Mobil syntS 5W-40