Vs: Käyttökokemuksia Lancer Ralliartista
RalliArt Sportback 2010 ollut minulla uudesta saakka käyttöautona ja nyt 50thkm. Laitoin heti uutena Evo X:n penkit, joissa sama verhoilumateriaali kuin alkuperäisissäkin, niin pääsi siitäkin harmista. Tyytyväinen olen ollut, eikä tuo kulutuskaan noilla ajomäärillä hirveästi köyhdytä. Tietysti sitä edellisen modatun ysin tehoa ja vääntöä välillä kaipaa, mutta käyttöautona tämä on paljon monipuolisempi. Ja harrasteautot minulla onkin eri merkkisiä.
Tuo ajoittainen käynnistysvaikeus johtuu minun kokemukseni perusteella liian hätäisistä kuskeista. Jos antaa virtojen kytkemisen jälkeen auton rauhassa suorittaa omat käynnistysvalmistelunsa ja starttaa vasta sitten, niin aina on lähtenyt heti käyntiin. Olen odotellut sen aikaa, kun bensamittari nousee. Ilmeisesti jokin lämpökytkimen tieto jää vajaaksi tai bensan paineet eivät ehdi nousta jos starttaa salamana. On se hätäilykin koettu ja sitten saa sahata.
Onkohan näillä kilometreillä iskunvaimentimet jo sen verran rentoutuneet, että tosiaan pyörä ei oikein seuraa mukulakivikatua, vaan ottaa välillä sellaista pientä epätahtista pompotusta. (vakio iskarit + Eibachin jouset + vakio vanteet + 225/40-18) Talvella en ole sitä havainnut, kun on reilummalla runkojoustolla olevat 16" renkaat.
Niin kuin tuossa jo mainittiin, niin pimeällä tarvitsee lisäkaukovalot. Mutta sama juttu se on muunkin merkkisten autojen xenonien kanssa, on vain lähivalot ja vähän kauemmaksi näyttävät valot, mutta ei kaukovaloja.
Vain kaksi vikaa on tullut eteen. Kaukovalot eivät välillä syttyneet kovassa pakkasessa ja vika korjautui releen vaihdolla. Nyt vaihdetaan vaihteiston öljyn suodattimen jalka, joka alkaa vuotamaan "kaikista".
Kolmannesta viasta en vielä tiedä varmaksi, mutta kovassa kiihdytyksessä esim. moottoritielle, tuntuu voimalinjassa pientä jurinaa ja tärinää. Onkohan kaksoismassa vauhtipyörä antautumassa??? Onko teillä muilla tuollaista oiretta ?
Pari ärsyttävääkin piirrettä kivasta autosta löytyy.
D:n ohjelma vaihtaa normaali asennossa liian aikaisin ylös ja liian myöhään alas kun ajelee kaupungilla. Tasa-arvoisissa risteyksissä tulee välillä paniikki, kun pitäisi kiihdyttää alta pois ja siellä on kutonen pesässä. Sporttiasento D:llä taas on ihan turha ja huudattaa konetta liikaa. Jos pitää edetä, niin silloin ajetaan läpsyköillä.
Aabeeässiä ei saa pois päältä. Tai saa kun ottaa sulakkeen pois, mutta silloinhan tuo vaihtaa lukkojarrutuksissa aina ykköselle ja kun laskee jarrut, niin kestää aikansa ennen kuin on taas oikea vaihde päällä, kytkin sulkeutunut ja saa vedon päälle.
Hätävilkut menevät päälle aina, kun jarruttaa abseille saakka.
Hansikaslokeron rapinaa ei varmaankaan saa pois muuten, kuin heittämällä kannen mäelle. Kaikki keinot on kyllä kokeiltu.
Automaattinen sisälämmön säätö toimii melko isoilla portailla puhaltaen vuorotellen lämmintä ja viileää.
Kojetaulun raitisilmasuuttimien sivusäädön läpät ovat niin syvällä, että vaikka käännät ne sivuun, niin ilma ohjautuu reunojen kautta kuitenkin suoraan.
Hyvinä ominaisuuksina pidän seuraavia juttuja.
Nykyautojen joukossa erittäin luotettava ja käyttövarma.
Auto erottuu sopivasti massasta.
Järkevän hintainen neliveto-turbo käytännöllisenä korimallina.
Voi jarruttaa vasemmalla sekaan vedon katkeamatta.
Kepistä vaihtamalla isot ja pienet vaihteet ovat kilpurimaisesti oikein päin.
Vaihdeläpyskät ovat pitkät ja kiinteästi rattipylväässä, eikä ratissa, jossa ne olisivat puoli kierrosta käännettynä väärällä puolen.
Sitten vielä sellainen pieni käytännön juttu peruutusvaihteen kytkeytymisäänestä. Jos lainaat autoasi jollekin, niin muista sanoa että se piipitys ei ole peruutustutka, joten piipitys ei sitten tihene ennen kuin kolahtaa !!!
Totuushan on niin, että jos tänä päivänä haluaisi "täydellisen" käyttöauton, niin se pitäisi koota viidestä tai kuudesta eri autosta, jokaisessa kun on aina joku pikku "vika". Eli kyllä tämä on "ihan hyvä" käyttöauto.
JT