Hakusessa oli jo pitkän aikaa harresteauto jossa saisi myös olla tekemistä.... viimein sellainen löytyi.
Ja on muuten sitä tekemistä (kuten pitikin ). Itsellä ei ole kiire tämän kanssa joten ns. pitkäaikainen projekti. Tulee kuntoon jos on tullakseen.
Eli RHD Evo 7 fq300, 2002. Melko vakiokuntoinen muutamaa modia lukuunottamatta. Auto on ollut viimeksi käytössä ~ 2014.
Havaintoja kunnosta....
-Lähtee erittäin huonosti käyntiin ja jos käyntiin saa, kuumana tyhjäkäynti pumppaa.
-Ayc valot loistaa joulukuusena.
-Moottorin vikavalo palaa.
-Syyläri vuotaa.
-Valojen korkeusäätö ei toimi toisella puolella.
-ABS valo toimii... oudosti.
-Pisteosia puuttuu jonkin verran, ei kriittisiä.
-Kynnyskotelossa ja toisessa ovessa lommo
-Takakaaret ruostuneet
-Maali yms ulkopinnoissa paljonkin tekemistä... ei jaksa edes luetella.
-Sisusta erittäin likainen
-Jarrut jumii ja muutama jarrukilpi puhkiruostunut
Aluksi:
-Putsattu konehuoneen kaikki maadotuspisteet. Olivat melko hapettuneita. Varsinkin ecun maadoitus ja "päämaa" akulta.
-Akun kenkien navoissa on useampikin johto kiinni... osa näistä oli enää vain muutamalla karvalla. Korjattu, ja samalla vedetty vielä ylimääräinen lisämaa runkoon.
-Startin liittimet putsattu.
-Normi kuparitulpat vaihdettu.
-Kaasuläpän tienoo putsattu.
-Vaihdettu öljyt ja suodatin
Edellisen jälkeen moottori lähti käyntiin normaalisti mutta edelleen lämpimänä tyhjäkänti alkoi humpaamaan.
-Syynä oli yksi irtonainen ja yksi haljennut alipaineletku, paljastui painetestissä sekä FPR:n solenoidin liittimen kontakti.
-Samalla myös mittasin lambdan ja MAF:n, ne tuntuu antavan järkeviä arvoja.
Joten nyt myös pyörii tyhjäkäyntiä lämpimänä hyvin ja moottorin vikakoodit poistui.
Muuta:
-Öljyä vuotaa venttiilikopan tulipellin puoleiselta reunalta --> Kolmesta kohtaa venttiilikoppa halki, niistä poteroista. N. 1mm, usean sentin pitkä halkeama. Korjattu ja kasattu uudella tiivistellä --> nyt pitää.
-Vuotava syyläri vaihdettu. Päädyin aftermarket alumiinisyyläriin.
-Ilmasuodattimen koteloksi löysin orkkiksen. En oikein luota HKS tekeleeseen.
-Siiven jalat korjattu. Tehty polykarbonaatista uudet päätypalat.
-Kontin ruosteet hiottu ja maalattu.
-Apulaitehihna kiristin --> TÄYSIN jumissa. Liottelin vuorokauden mutta ei auttanut --> avasin koko pömpelin ja syyksi paljastui korroosio kartion muotoisen liukumuovin päällä olevassa alumiiniosassa. Erittäin yksinkertainen pömpeli sisältä ja helppo avata. Voitelin lämmön kestävällä vaseliinilla, toimii kuin unelma. Jossain oli juttua että sitä on rasvattu ulkoapäin mutta mielestäni tämä vain siirtää ongelmaa eteenpäin pömpelin sisäisestä rakenteesta ja varsinaisesta ongelmasta johtuen.
-Samalla vaihdoin myös apulaitehihnan kiristimen laakerin ja uuden hihnan.
-Ihmettelin hiukan ABS:n valon toimintaa ja syy löytyi mittariston takaa --> varoitusvalolle oli vedetty hyppylangat laturin merkkivalolta. Kun purin virityksen pois, vikakoodi 22 (vasen etu) --> Itse ABS sensorin runko oli halki --> laitoin uuden sensorin tilalle --> ei enää vikakoodia
-Vaihdettu vaihteistoöljyt, "keskiperän öljy" ja normi peräöljyt.
-AYC liittyvään en ole vielä koskenut, ainostaan otin releen irti. Tulee työn alle jossain vaiheessa. Perus koodi 82 ja vuotaa AYC öljyä jostain pumpun tienoolta jos rele kiinni.
-Takasumari kiinnitetty ja kytkin laitettu kojelautaan
Kuvatus evon rievusta
Siinäpä alkuun...
Keskustelu
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=60931.0
Ja on muuten sitä tekemistä (kuten pitikin ). Itsellä ei ole kiire tämän kanssa joten ns. pitkäaikainen projekti. Tulee kuntoon jos on tullakseen.
Eli RHD Evo 7 fq300, 2002. Melko vakiokuntoinen muutamaa modia lukuunottamatta. Auto on ollut viimeksi käytössä ~ 2014.
Havaintoja kunnosta....
-Lähtee erittäin huonosti käyntiin ja jos käyntiin saa, kuumana tyhjäkäynti pumppaa.
-Ayc valot loistaa joulukuusena.
-Moottorin vikavalo palaa.
-Syyläri vuotaa.
-Valojen korkeusäätö ei toimi toisella puolella.
-ABS valo toimii... oudosti.
-Pisteosia puuttuu jonkin verran, ei kriittisiä.
-Kynnyskotelossa ja toisessa ovessa lommo
-Takakaaret ruostuneet
-Maali yms ulkopinnoissa paljonkin tekemistä... ei jaksa edes luetella.
-Sisusta erittäin likainen
-Jarrut jumii ja muutama jarrukilpi puhkiruostunut
Aluksi:
-Putsattu konehuoneen kaikki maadotuspisteet. Olivat melko hapettuneita. Varsinkin ecun maadoitus ja "päämaa" akulta.
-Akun kenkien navoissa on useampikin johto kiinni... osa näistä oli enää vain muutamalla karvalla. Korjattu, ja samalla vedetty vielä ylimääräinen lisämaa runkoon.
-Startin liittimet putsattu.
-Normi kuparitulpat vaihdettu.
-Kaasuläpän tienoo putsattu.
-Vaihdettu öljyt ja suodatin
Edellisen jälkeen moottori lähti käyntiin normaalisti mutta edelleen lämpimänä tyhjäkänti alkoi humpaamaan.
-Syynä oli yksi irtonainen ja yksi haljennut alipaineletku, paljastui painetestissä sekä FPR:n solenoidin liittimen kontakti.
-Samalla myös mittasin lambdan ja MAF:n, ne tuntuu antavan järkeviä arvoja.
Joten nyt myös pyörii tyhjäkäyntiä lämpimänä hyvin ja moottorin vikakoodit poistui.
Muuta:
-Öljyä vuotaa venttiilikopan tulipellin puoleiselta reunalta --> Kolmesta kohtaa venttiilikoppa halki, niistä poteroista. N. 1mm, usean sentin pitkä halkeama. Korjattu ja kasattu uudella tiivistellä --> nyt pitää.
-Vuotava syyläri vaihdettu. Päädyin aftermarket alumiinisyyläriin.
-Ilmasuodattimen koteloksi löysin orkkiksen. En oikein luota HKS tekeleeseen.
-Siiven jalat korjattu. Tehty polykarbonaatista uudet päätypalat.
-Kontin ruosteet hiottu ja maalattu.
-Apulaitehihna kiristin --> TÄYSIN jumissa. Liottelin vuorokauden mutta ei auttanut --> avasin koko pömpelin ja syyksi paljastui korroosio kartion muotoisen liukumuovin päällä olevassa alumiiniosassa. Erittäin yksinkertainen pömpeli sisältä ja helppo avata. Voitelin lämmön kestävällä vaseliinilla, toimii kuin unelma. Jossain oli juttua että sitä on rasvattu ulkoapäin mutta mielestäni tämä vain siirtää ongelmaa eteenpäin pömpelin sisäisestä rakenteesta ja varsinaisesta ongelmasta johtuen.
-Samalla vaihdoin myös apulaitehihnan kiristimen laakerin ja uuden hihnan.
-Ihmettelin hiukan ABS:n valon toimintaa ja syy löytyi mittariston takaa --> varoitusvalolle oli vedetty hyppylangat laturin merkkivalolta. Kun purin virityksen pois, vikakoodi 22 (vasen etu) --> Itse ABS sensorin runko oli halki --> laitoin uuden sensorin tilalle --> ei enää vikakoodia
-Vaihdettu vaihteistoöljyt, "keskiperän öljy" ja normi peräöljyt.
-AYC liittyvään en ole vielä koskenut, ainostaan otin releen irti. Tulee työn alle jossain vaiheessa. Perus koodi 82 ja vuotaa AYC öljyä jostain pumpun tienoolta jos rele kiinni.
-Takasumari kiinnitetty ja kytkin laitettu kojelautaan
Kuvatus evon rievusta
Siinäpä alkuun...
Keskustelu
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=60931.0