Kaikki 7 pulttiset 4g63:t paskoja laakeroinniltaan ?

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Mikä näitten totuus laakeroinnin suhteen nyt oikeasti on. Kiikarissa olisi 4g63 väärinpäin olevana versiona, eli siis nuorempaa sukupolvea. Mutta uskaltaako tommosta edes ajatella jos saa alkaa heti tekeen laakeriremppaa, osien saantikin tuntuu vaikeammalta ja muutenkin kalliimpaa.Kiikarissa olisi 97-99 vuosimallin 4g63 koneinen auto.

Tuntuu että aihe on jotenkin vaiettu salaisuus vaikka eikö kolmosien koneita oo jo mennyt täälläkin jo useita kappaleita. + astin nelonen.
 
Vs: Kaikki 7 pulttiset 4g63:t paskoja laakeroinniltaan ?

Crankwalkista kärsineitä nelosia on Suomessa ainakin kaksi, kolmosia useampia, en tiedä tarkkaa määrää.

Laakerointi on muutettu erilaiseksi Evo 5:ssa ja ongelma on sitä myötä poistunut. Sitä ei siis enää esiinny enää käytännössä ollenkaan.

Jos "väärinpäin" olevaa on käytetty muissakin kuin Evoissa niin niistä en tiedä. Eclipse ei koskaan saanut korjausta eli sitä ongelmat koskevat loppuun asti mutta moottorikin oli tietty "oikeinpäin" ;)
 
Vs: Kaikki 7 pulttiset 4g63:t paskoja laakeroinniltaan ?

ast sanoi
Laakerointi on muutettu erilaiseksi Evo 5:ssa ja ongelma on sitä myötä poistunut. Sitä ei siis enää esiinny enää käytännössä ollenkaan.

No tämähän selventää paljon.
 
Vs: Kaikki 7 pulttiset 4g63:t paskoja laakeroinniltaan ?

Vanhan mallinen päittäislaakeri on yhtä puuta keskimmäisen runkolaakerin kanssa. Uudessa rakenteessa kaikki runkolaakerit ovat samanlaisia ja keskellä on 180 asteen päittäislaakerointia hoitavat erilliset liuskat keskilaakerin molemmin puolin. Eroa on lohkossa ja kampurassa on leveämpi laakeripinta. Vanhempaa kampuraa ei voi laittaa uudempaan koneeseen, mutta uudemman voi laittaa vanhempaan lohkoon vaikkei siitä mitään hyötyä olekaan paitsi helpompi saatavuus. Uudempaa laakerimallia ei voi koneistaa vanhempaan lohkoon.
 
Vs: Kaikki 7 pulttiset 4g63:t paskoja laakeroinniltaan ?

Kuinka paljon vanhanmallista konetta saa purkaa että pääsee vaihtamaan sen keskimmäisen runkolaakerin?
 
Vs: Kaikki 7 pulttiset 4g63:t paskoja laakeroinniltaan ?

Mites toi päittäisvälys olis helppo mitata etten mitään ylimäärästä ala purkaa?
 
Vs: Kaikki 7 pulttiset 4g63:t paskoja laakeroinniltaan ?

MakeM sanoi
Kuinka paljon vanhanmallista konetta saa purkaa että pääsee vaihtamaan sen keskimmäisen runkolaakerin?

Öljypohja pitää saada pois eli luultavasti pakoputken etuosa, startti ja mahdollisesti moottorin ali menevä tukipalkki pois. Öljypohja on massalla tiivistetty eli joku sopiva lasta pitää olla jonka saa tungettua lohkon ja pohjan väliin leikkaamaan saumaa auki.

Jos välystä on yli 0.3 mm alkaa olla riski kampuran vaurioista mikä tarkoittaa käytännössä moottorin irroittamista.
 
Vs: Kaikki 7 pulttiset 4g63:t paskoja laakeroinniltaan ?

[jo sanoi
Mites toi päittäisvälys olis helppo mitata etten mitään ylimäärästä ala purkaa?

Heittokellolla kampiakselin hihnapyörän keskellä olevasta isosta pultista. Heittokello magneettijalalla öljypohjaan kiinni. Ainakaan nelosessa ei tarvitse ottaa irti kuin suojamuovi parilla pultilla ja muovikiinnikkeillä pyöränkotelon puolelta.

Kytkimellä saa välyksen painettua toiseen laitaan ja toiseen laitaan sitten jollain muulla konstilla mallista riippuen. Nelosessa kytkimen painaminen vetää kampiakselin vaihteiston puolelle (vetävä kytkin), vanhemmissa kytkimen painaminen vetää kampiakselin jakopään puolelle (painava kytkin). Nelosessa akselin saa vedettyä jakopään puolelle ruuvimeisselillä kampeammalla hihnapyörän ja jakopään kopan välistä. Samalla kannattaa toisen keventää kytkimen jousien aiheuttamaa vastusta vetämällä kytkimen haarukkaa vaihteiston puolelle. Ei tarvitse kammeta niin voimakkaasti ja jakopään koppa ei kärsi.
 
Takaisin
Ylös Bottom