Kerrankin onnistunut peltisarja...

simo

New Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2013
Ebaysta tilasin Eclipsen vapari 4g63 peltisarjan. Kiinalainen kaiketi. Ainakin puolivalmiste, on sitten tehty missä tahansa. Päällisin puolin oli siististi hitsatut tig saumat jne. Mutta sisältä täysin viimeistelemätön. Ei kuitenkaan paha duuni hioa sisältä putkien päät pois. Sitten se pointti. Tuli 4g67 gti lanceriin ja voi hemmetti että vaikutti paljon. Kun täälläkin foorumilla on puhuttu paljon vapari 4g67 ja 4g63 hengettömyydestä pienillä kierroksilla, niin enää ei ollut puhettakaan hengettömyydestä millään kierroksilla. Eniten ekstraa tuli 2-4 tonnia ja 6-7,5 tonnia, mutta ekstraa tuli paljon koko alueella. Voisin väittää, että mikään yksittäinen asia moottorin ns. virittämisessä ei ole koskaan tuonut minulle näin hyvää palautetta. Se nyt tosin vähän mietityttää, että mitenköhän tuo toimii 4g63 2,3 strokerin kanssa?
 
Vs: Kerrankin onnistunut peltisarja...

Pistäs nyt jotain kuvaa siitä, millainen sarja on kyseessä? :)
 
Vs: Kerrankin onnistunut peltisarja...

Saisiko linkin pakosarjasta? Eikös tuon pitäisi laipan puolesta sopia myös 4g93 koneeseen?
 
Vs: Kerrankin onnistunut peltisarja...

Morjens. Nappailin kuvia sarjasta. Mutta kun olen onneton tietotekniikan kanssa, ja herjaili liian isosta bittimäärästä, niin en osannut pienentää kuvien resoluutiota. Siinä oli tai on sellainen juttu, että nämä ns. Vanhanaikaiset peltisarja jutut perustuu ääniaaltoihin. Eli sen pitää soida. Muuten se perustuu pelkästään virtauksiin. Kun se soi, se on tehty oikein. Ääniaallot tekee imua. Ja sen täytyy olla oikein mitoitettu, että imu tulee just venttiilien ristikulman kohdalle, jossa imu aukeaa ja pako ei ole vielä kiinni.
 
Vs: Kerrankin onnistunut peltisarja...

pistä vaikka mulle sähköpostiin ne kuvat, niin voin pienentää ja pistää foorumille

niko.paivinenÄTgmail.com

Niitten putkien pituudet ja halkaisijat kiinnostais kans.... koska niillähän se sointi just tehdään noihin sarjoihin...
 
Vs: Kerrankin onnistunut peltisarja...

Nimenomaan! Halkaisijat ovat: alkukäyrät 4x 38mm, sitten jatkona 2x 45mm, sitten 1x48mm.. siis sisähalkaisijat. Pituudet laitan huomenna, kun saan auton ramppien päälle.
 
Vs: Kerrankin onnistunut peltisarja...

Itse ajattelin tehdä megafoninkin vielä sille `sointuputken` kaveriksi. Sitten sen jälkeenhän ei ole muuta merkitystä putkistolla, kunhan hengittää.
 
Vs: Kerrankin onnistunut peltisarja...

Noi pituudet on hiton hankala mitata, kun kollektori on tehty viistämällä putkien päät ja mukiloimalla hoito pyöreäksi (kovinkaan hyvin siinä kuitenkaan onnistumatta). Ehkä keskimäärin 30cm +- 3cm olisi alkukäyrät. Kahtena se jatkuu 53cm +- 3cm. Itselläni ensimmäinen ja paras versio jatkoputkesta oli noin metri suoraan vaimentimeen ilman jousto-osaa. Mutta ei se onnistunut, kun moottori heilui liikaa pelkille kumikiinnikkeille. Eli nyt tuli noin 70cm ja sitten jousto ja siitä vaimennin. Tuossa kun kattelin laskukaavaa, niin 8000 kohdalla olisi alkukäyrä yksipyttyiselle 510mm, joka tekisi 4-2-1 putken alkukäyräksi 255mm. Kun kierrokset on kaavassa jakoviivan alapuolella, niin esim. 6000 kohdalla olisi 360mm jne. Eli pitäisi toimia kaavan mukaan yli 7000 kierroksilla. Taas kun kahtena on melko pitkä, niin toimii myös alhaalla hyvin. Esim. 3000 kohdalla kokonaispituus pitäisi olla 720mm, ja tämä on 900mm. Sitten se overlap: eli imua saadaan kahdessa kohtaa 180° jaolla. Kun laskeskelin overlapia, niin 3000 kohdalla olisi kok. pit noin 855mm ja 2000 kodalla noin 1400mm. Omassani kok. pit. 1600mm ennen jousto-osaa. TÄMÄ ON SITTEN ENEMMIN TAI VÄHEMMIN MUTU JORINOITA!
 
Vs: Kerrankin onnistunut peltisarja...

Kuvia 1/2
 

Liitetiedostot

  • IMG_20140326_094008.jpg
    IMG_20140326_094008.jpg
    171.8 KB · Lukukerrat 359
  • IMG_20140429_143306.jpg
    IMG_20140429_143306.jpg
    179.4 KB · Lukukerrat 358
Vs: Kerrankin onnistunut peltisarja...

Kuvia 2/2
 

Liitetiedostot

  • IMG_20140429_143343.jpg
    IMG_20140429_143343.jpg
    167.8 KB · Lukukerrat 345
  • IMG_20140429_143424.jpg
    IMG_20140429_143424.jpg
    172.9 KB · Lukukerrat 354
Vs: Kerrankin onnistunut peltisarja...

Kun puhuin, että putken pitää soida, niin tuossa on kai se paras putkella tehty viritys ikinä.
Youtubesta : Ducati Speed Days 2013 MV Agusta 500 Gp Replica
 
Takaisin
Ylös Bottom