Kolinaa kääntäessä linkkuun (Lancer)

Liittynyt
1 Marraskuu 2005
Sijainti
Soini
Eli -90 GLX lanceri kolisee kun kääntää linkkuun. Molempiin suuntiin kääntäessä sama kolina. En ole vielä joutunut näihin vetoniveliin perehtymään mutta onko nyt aika?

Katsoin suojakumeja ja ne näyttivät ehjiltä mutta onko molemmilta puolilta nivelet rikki vai miksi se kuuluu molempiin suuntiin kääntäessä?

Kiitokset jo etukäteen.

Edit: oikeanpuoleinen ulompisuojakumi oli kakkana, voiko autolla ajaa vaikka koluutusta kuuluukin? Pitää uusi vetonivel pistää tilaukseen.
 
joo mulla oli 91 lancerissa sama vika tuossa syksyllä ja vika oli just noissa nivelissä.en tietenkään voi vannoa et sulla sama vika mut olettaisin :peukku
 
Lähikauppias sanoi
Edit: oikeanpuoleinen ulompisuojakumi oli kakkana, voiko autolla ajaa vaikka koluutusta kuuluukin? Pitää uusi vetonivel pistää tilaukseen.
Voihan sillä ajaa kunnes kuulat putoilee nivelestä itsestään pois. Ja vielä senkin jälkeen jos raaskii kuunnella vetoakselin pauketta ja ajella vain yhdellä vetävällä rattaalla.

Jos suoraan ajaessa alkaa ratista niin alkaa olla viime hetket vaihtaa.
 
No nyt on sekin ohi.

Pieni episodi tuli tästäkin. Hain uuden nivelen ja se ei millään käynyt akseliin. No aikani tahkottua laskin boorit ja 23 oli nivelessä kun 30 aksilassa. Nivel moukaroitu eikä voinut palauttaa.

Uutta hakemaan ja uuden hinta, 102€!? Ilmeisesti GTi lancerin aksila laitettu. No sitten romuttamolta koko GLX:n aksila(sis nivelet). Itse sai ruuvata irti pakkasessa ja nyt on auto kasassa. Kävin pikaisella testillä ja pieni tsuku tsuku junan ääni kuului mutta eiköhän sekin lakkaa aikanaan.
 
hyvä et tuli kuntoon :peukku joo se tsuku tsuku ääni kuullui myös mulla muutaman päivän.se oli varmaan mukava irrottaa niitä pakkasessa ;D
 
Itellä sama homma. kolinaa kuuluu sillointällöin kääntäessä oikealle muttei aina. Ei vasemmalle.

Mitä tarkottaa suojakumi? Siis kolina voisi loppua sen vaihdolla, vai pitääkö vaihtaa myös jotain "isompaa"??

Vetääkö etuveto aina molemmilla pyörillä yhtäaikaa? Ajettiin autoo pukille ja katoin et vain toinen ratas veti...
 
Ouska sanoi
Mitä tarkottaa suojakumi? Siis kolina voisi loppua sen vaihdolla, vai pitääkö vaihtaa myös jotain "isompaa"??
Tässä varmaan haettiin sitä, että jos suojakumi on rikki -> niveleen on ehkä päässyt likaa -> ko. nivel voi olla rikki.

Ouska sanoi
Vetääkö etuveto aina molemmilla pyörillä yhtäaikaa? Ajettiin autoo pukille ja katoin et vain toinen ratas veti...

Tasauspyörästön ansiosta toimiva etu/takaveto periaatteessa vetää  (veto = pyörän kehän välittämä voima = vääntö / pyörän säde) kyllä aina yhtä paljon molemmilla pyörillä, mutta molemmat pyörät eivät välttämättä pyöri (yhtä paljon tai ollenkaan).

Se pyörä siis pyörii enemmän, jolla on vähemmän pitoa tai vastusta  ;D Jos toinen pyörä on maassa ja toinen ilmassa, ilmassa oleva pyörii.

http://www.autowiki.fi/index.php/Tasauspyörästö
 
Mun lancerissa on sellanen vika kun kääntää loivasti oikealle niin takapäästä alkaa kuulumaan ääntä.. todella metallinen ääni tuntuu kuin pakoputki resonoisi auton pohjaan.. putki katsoaan huomenna mutta pitäis vähän miettiä että mikä muu sielä voisi olla..
 
Joo no kolinaa joutuu vetarin vaihdon jälkeen yhä kuuntelemaan.

Tukivarren yhden kiinnikkeen pultti on löystynyt mutta en saa sitä millään auki tai kiinni. Pitää odotella jospa se siitä joskus tippuisi, en tohdi edes pulttipyssyllä kokeilla koska pelkään pultin napsahtavan poikki.
 
ei ehkä vastaa siihen että kuuluu kolinaa kääntäes linkkuun mutta ottaako sulla tukivarsi kii koriin siinä etummaisen puslan luona(jossa läpipultti) on aika yleistä että tukivarsi ajanmittaan liikkuu "eteenpäin" ja ottaa sit koriin kii.aiheuttaen kolinaa toinen arka paikka on myös kallistuksen vakaimen puslat sielä missä ovat korissa kiinni,kun ovat yleensä kuluneet loppuun ;Dniin ja vanhemmas lancussa mulla paukahti aina linkkuun kääntäes ja syyksi paljastui jumittava yläpään laakeri.väljä se EI ollu mutta tietyn ohjausliikkeen jälkeen paukahti jousi kun se laakeri ei pyöriny enää kunnolla,ja sama periaatehan on myös 88-92 malleissa :eek:
 
Joo kallistuksen vakaajan vaimennin pusla(mikäli se nyt se oli) oli löysällä. Kallistuksen vakaaja on nyt hyvin kiinni ja kolina väheni selvästi. Kolinaa kuuluu eniten nyt kun pakittaa ratti linkussa, esim. parkkipaikalla.

Pitää vielä tarkastella jos löytyisi lisää löysällä olevia paikkoja.
 
Takaisin
Ylös Bottom