Kolinaa kolinaa...

A

aage

Guest
Tarttis apuja kokeneemmilta mitsuilijoilta!
Eli kyseessä Galant 2,5 V6 vm.-97. Ja ongelma: etupää kolisee ilkeästi kaivonkansissa, korotetuissa suojateissä, montuissa yms jne. Auto on katsastettu 3 viikkoa sitten ==> huomautuksitta. Eli ei väljiä missään?? Näin ymmärtäisin...itseasiassa auton nivelet yms. on katsottu kahteen kertaan ammattimiehen toimesta nosturilla. Alkaa kohta usko loppua kun ei mitään löydy, eikä näin ollen voi myös mitään tehdä! Jos jollakulla olisi neuvoja, olisin enemmän kuin kiitollinen..
 
Vs: Kolinaa kolinaa...

Noh mulla kolisi kans etu päässä. Mulla oli etu renkaan laakerit sökönä molemmat ja vasen raide tangon pää. Nyt ei kolise etu pää ollenkaa kun on vaihdettu molemmat renkaan laakerit ja molemmat raide tangon päät. Onko alusta sarja laitettu se saattaa kans vaikuttaa siihen kolinaa.
 
Vs: Kolinaa kolinaa...

No mutta itseasiassa...on nuo jarrusatulatkin käyny mielessä, nimittäin jarrua painaessa ääni lakkaa. Tuntuu vaan aika mahdottomalta että ne pitäsivät niinkin kovan äänen. Mutta täytynee syventyä niihin tarkemmin...
 
Vs: Kolinaa kolinaa...

tarkistahan myös kallistuken vakaajan runkopuslat. kehdesti itellä ollu syynä epämääräsiin kolinoihin.
 
Vs: Kolinaa kolinaa...

Oolrait! Tossa muistaaksein onkin ne yksisylinteriset satulat, ja kyllähän niissä tosiaan on klappia...eli lähdenkin tästä rasvailemaan! :) Täytynee tarkastella samalla noita puslia ja laakereitakin. Kiitoksia jo nyt kaikille vinkkejä heittäneille! ;D Lisääkin toki vastaanotetaan, jos jollakulla vielä on kokemuksia.
 
Vs: Kolinaa kolinaa...

Oma -96 Galantini kolkotti aikoinaan edestä sen takia, että vasen taaempi alatukivarsi oli vaihtokunnossa. Nivel oli siis finaalissa, mutta sanoit kyllä että nivelet on tarkastettu... mutta kerroin kuitenkin :)
 
Vs: Kolinaa kolinaa...

Jepulis, paikat on tosiaan kattonut ekan kerran entinen katsastusinssi (nosturilla..) ja sen jälkeen vielä katsastuskonttorilla virassa oleva kaveri. Mutta ei haittaa vaikka kerroitkin! :D Kaikki tieto on tervetullutta!!
 
Vs: Kolinaa kolinaa...

Mulla kans rupes galant kolisemaan edestä. Kävin nosturilla ja kuskin edestä taaempi tukivarsi väljä, heilu käsin. Olisko kellään hajua mitä kyseinen osa maksaa?
 
Vs: Kolinaa kolinaa...

ja itse jousetkin voi kalkattaa, kuten uusien lancereiden kanssa.. puutarhaletkua ympärille.
 
Vs: Kolinaa kolinaa...

Minulla tuli lähinnä narinaa/kitinää etupäästä. Katsastuksessa yritettiin paikallistaa syytä. Ei väljiä missään, vaikka kuinka koitettiin kammeta. Tuikkasin injektioruiskulla neulan kanssa öljyä koiranluiden niveliin kumien läpi. Johan rauhoittui. Eli vakaajan yhdystangot saattavat äännellä, vaikka selvää väljää ei vielä löytyisikään.

Sisemmät raidetangonpäät ovat yksi tyyppiongelma. Sen väljyyden huomaa kyllä helposti pukeilla rengasta kääntelemällä.
 
Vs: Kolinaa kolinaa...

Tiedän, että tämä on jo vanha topicci mut kun mulla on just nyt tämä tilanne.. Etupään oikean renkaan jarru kolisee joka ainoassa kuopassa. Tuossa on sanottu, että rasvaa tarttis lisätä tuohon liukuluistimeen, mut miten ja mitä rasvaa siihen pitäis laittaa? Tuossa ei näytä olevan mitään rasvanippelii mihin sitä ois helppo laittaa, joten onko tarkoitus vaan tunkee rasvaa siihen kumisuojan alle?
 
Vs: Kolinaa kolinaa...

Pari vuotta sitten alkoi vasen etunurkka kolkattamaan satunnaisesti terävissä kuopissa.Nyt kolke kuuluu jatkuvasti vähänkin epätasaisemmalla pinnalla ajettaessa ja ääni on kaiken lisäksi kova.Molemmille puolille on vaihdettu sisemmät sekä ulommat raidepäät ja kaikki vakaajatangon yhdysnivelet,eli koiranluut.Viime katsastuksessa ei muita väljiä löytynyt kuin vasen sisempi raidepää,joka silloin vaihdettiin.Tunkilla etukulma ylhäällä koitettu etsiä väljää tukivarsista ja kokeiltu laittaa pölli vuoroin kummankin tukivarren nivelten alle ja koiteltu heilutella muttei tunnu väljiä olevan.
MikkoM:n mainitsema satuloiden luistinten rasvaus on vielä tekemättä,mutta en oikein usko että sellaista kolketta voisivat pitää.Voisikohan olla mahdollista että jompikumpi tukivarsista olisi kuitenkin sökö,vaikkei niistä välystä tunnu löytyvänkään?Ei vain huvittaisi alkaa vaihtamaan ehjiä tukivarsia kokeilu mielessä.Etummaiset tukivarret ilmeisesti joskus vaihdettu,koska mitsun varaosatarrat niissä näkyy olevan.Auto oli n.160tkm ajettu kun sen hommasin ja nyt on jo taulussa:308tkm.Kaikki vinkit tervetulleita.
 
Vs: Kolinaa kolinaa...

Hello andyman!

Painin itse saman mysteerin kanssa n. vuosi takaperin.
Ja itsellä syylliseksi paljastui väljä taempi tukivarsi. Ainut miten sai selville missä se välys piileskelee
oli minun tapauksessa irroittaa tukivarret yksi kerrallaan sieltä nivelen päästä ja vot,
aivan väljä nivelhän sieltä paljastui, ei siis huomannut kiinniollessa vaikka millä ja miten sitä kokeili heilutella.
Työläs homma mutta minä en muulla keinoa vikaa löytänyt, kokeile jos viitsit.
 
Vs: Kolinaa kolinaa...

Kiitos Devi82:lle nopeasta vastauksesta :peukku Täytyy käyttää irti se pallonivelpää ja tutkia ennen kuin alkaa kaikkea uusimaan.Luulisi jo noilla kilsoilla sekin olemaan tietä nähnyt,kun etummaiset on jo kerran vaihdettu.

Edit:Kolkkeen aiheuttaja on jo niin "väljä" että kun kiihdyttää rivakammin ja ottaa jalan kaasulta ja painaa taas liinat kiinni niin kolahtaa :-\
 
Vs: Kolinaa kolinaa...

Etuakselisto,vakaajatangon korihelat väljät,täytyy vaihtaa.Onko ne kumit halkastuja vai pitääkö tanko irrotta ja päistä laittaa.
 
Vs: Kolinaa kolinaa...

Dynamicciin hankkimani tarvikeosat eivät olleet halki.

Halkaisin itse.

Onkohan EA:ssa eri paksuisia vakaajantankoja? varmin mitata oikea koko ennen osien hankkimista. Ainakaan E3:ssa tuli tarvikeliikkeen ohjelman perusteella väärä.
 
Vs: Kolinaa kolinaa...

Ei löytynyt Motonetista noit kumeja mistähän ne sais.Kiitti muuten vinkistä,mauseri kouraan ja auton alle.
 
Vs: Kolinaa kolinaa...

http://www.skruvat.fi/default.aspx Löytyi ainakin 2.5 malliin. En ole kahtonu onko 2.0 malliin samaosa tai löytyykö ylipäätään.
 
Vs: Kolinaa kolinaa...

Kurkkasin skrouvit sivua,ei löytynyt.Tangon mittasin,20mm paksu,siis kaks sellasta metallikoukkua kumipuslilla ja mutterilla pohjapellis kii.Väljää vakaajatangon korihelat kirjoitti katsastusmies.
 
Vs: Kolinaa kolinaa...

taimen sanoi
Kurkkasin skrouvit sivua,ei löytynyt.Tangon mittasin,20mm paksu,siis kaks sellasta metallikoukkua kumipuslilla ja mutterilla pohjapellis kii.Väljää vakaajatangon korihelat kirjoitti katsastusmies.

Täältä löytyis yhdet 2G Eclipseen tarkoitetut uretaaniset mitkä ei kuitenkaan alicen autoon passanneet jostain syystä x. Voin huomenna mitata, katsotaan jos olisivat sopivat.
 
Vs: Kolinaa kolinaa...

Ei löydy korihelankumeja mistään,ootellaan japanin postia.No tämä onkin vain korjauskehoitus,eli ei se tästä voi hylätä kun muut on tehty,eli raidetangon pää ja muutama hitsaus.
 
Vs: Kolinaa kolinaa...

kannattaa ne vakaajan runkohelat hakea aina merkkiliikkeestä,saa oikeat osat ja voipi maksaa jopa 7-9e kpl.
 
Takaisin
Ylös Bottom