Korkeat päästöt, venttiilinkumit, lambda anturi, sekä jarruletkujen vaihto.

Vs: Korkeat päästöt, venttiilinkumit, lambda anturi, sekä jarruletkujen vaihto.

Täällä taas, valitettavasti. Tuli autoa käytettyä katsastuksessa. Päästöt vituillaan.

Katsastuksessa mitattu
Joutokäynti Yli 2000 1/min
CO-pitoisuus 0,19 (0,50)% 0,72 (0,30)%
HC-pitoisuus 278 (100)ppm 101 (100)ppm
Lambda-arvo 1,03 (0,97-1,03)
CO2-pitoisuus 14,10 % 13,40 %
O2-pitoisuus 1,19 (5,00)% 1,19 (5,00)%

Eli tuommoiset arvot tällä kertaa. Kävin katsastuksen jälkeen vielä erikseen kyselemässä neuvoja yhestä pakokaasuanalyysi paikasta.
Siellä sanoivat, että voisi olla katti mennyt. Ei kyllä pahemmin nappaa uutta kattia mennä ostamaan. Kallis kun on. Kun katsastusmies
antoi kierroksia niin HC-arvo oli noin 200-250 ja laski siitä sitten tuohon 101. Eli eikös katti toimi jos tiputtaa arvoa noinkin paljon?

Tuossa vain mietin, että kun eilen katsoin välykset ja säädin niitä uudestaan niin voisiko tällä olla vaikutusta tuohon liialliseen CO ja HC arvoon?
Joku noin kuukausi takaperin noi venttiilin välykset säädin venttiilin kumien vaihdon yhteydessä. Silloin säädin arvoihin 0.15 ja 0.25. Säädin tuolloin
aika nihkeäksi. Nyt eilen kun katsoin niin oli aika väljät. Hyvä ettei 0.20 mitta mahtunu väliin. Ei kaukana ollut. Myös pakovenan välykset oli väljistyneet.
Noihin aikoihin kun ekan kerran välykset säädin, niin käytin sen jälkeen pakokaasuanalyysissä ja silloin arvot olivat kuulemma rajalla. Vain tuo happi arvo kummitteli silloin.

http://www.autotieto.net/pakokaasutkurssi/oppimateriaalit/HC_syyt.htm

Tuolla sivulla sanotaan, että "Liian pienet venttiilivälykset (kantavat tai takertelevat venttiilit)", joten onko tuo sitten mahdollista?
Että olisi vain pitänyt rallattavat venat antaa olla kuten on :( Käykö toi moottori ny sit jotenkin rikkaalla tai jotain? Ainakin pakosarjan vaihto
ja pakoputken liitos kohtien kiristys autto tuohon happiarvoon. Siitä olen ainakin tyytyväinen.

EDIT: Pakokaasuanalyysissä mitattiin myös lambdan kunto, toimii moitteitta. Jännite heittelee puolelta toiselle.

Nyt niitä ehdotuksia tänne kiitos! Menen ja ajan kohta puuhun ton auton! :seina (turhautumista havaittavissa)
 
Vs: Korkeat päästöt, venttiilinkumit, lambda anturi, sekä jarruletkujen vaihto.

Jäännöshappea on vieläkin suhteellisen paljon, epäilisin imupuolen vuotoa...katsoisin myös ne venttiilivälykset vielä, etteivät ole liian tiukalla nyt. Katissa vika tuskin on, tosin saattaisi se noista arvoista uudella katilla tippuakin sen verran että raja-arvot alittuisi.
 
Vs: Korkeat päästöt, venttiilinkumit, lambda anturi, sekä jarruletkujen vaihto.

S@mi sanoi
Jäännöshappea on vieläkin suhteellisen paljon, epäilisin imupuolen vuotoa...katsoisin myös ne venttiilivälykset vielä, etteivät ole liian tiukalla nyt. Katissa vika tuskin on, tosin saattaisi se noista arvoista uudella katilla tippuakin sen verran että raja-arvot alittuisi.

Onko tuolla nykysellä happiarvolla mitään merkitystä? Siis mihin vaikuttanee? Ite voisin veikata, että putki vielä vuotaisi
katalysaattorin ja väliputken välisestä liitoksesta. Miten tuon imupuolen vuodon voisi tarkistaa?
 
Vs: Korkeat päästöt, venttiilinkumit, lambda anturi, sekä jarruletkujen vaihto.

ton likin nopeesti luin,niin onko sytkäpuolen osat koska vaihdettu? entä lämmitettiinkö catti kunnolla päästötestissä? ELÄ IKINÄ MENE SUORAAN A KATSATUKSEN tai muunkaan KATSASTUS aseman päästötestiin,vaan johonkin korjaamolle jossa laitteet päästöjä varten.siellä mahdollisesti pystyvät diaknosoimaan/testaamaan /huudattamaan testin läpi(joskus vaatii pitkänkin lämmityksen katille että testi ok) tämä omakohtainen kokemus,konttorilla ei hirveemmin odotella hyvää päästölappua vaan melko pian ulos ja hylky :seina ja JOS sattuu olemaan säätömahis ruiskussa(jota 91 lancussa ei oo) niin sitä ei säädetä konttorilla :seina vaan menee uusinta näyttöön
 
Vs: Korkeat päästöt, venttiilinkumit, lambda anturi, sekä jarruletkujen vaihto.

mikko412 sanoi
ton likin nopeesti luin,niin onko sytkäpuolen osat koska vaihdettu? entä lämmitettiinkö catti kunnolla päästötestissä? ELÄ IKINÄ MENE SUORAAN A KATSATUKSEN tai muunkaan KATSASTUS aseman päästötestiin,vaan johonkin korjaamolle jossa laitteet päästöjä varten.siellä mahdollisesti pystyvät diaknosoimaan/testaamaan /huudattamaan testin läpi(joskus vaatii pitkänkin lämmityksen katille että testi ok) tämä omakohtainen kokemus,konttorilla ei hirveemmin odotella hyvää päästölappua vaan melko pian ulos ja hylky :seina ja JOS sattuu olemaan säätömahis ruiskussa(jota 91 lancussa ei oo) niin sitä ei säädetä konttorilla :seina vaan menee uusinta näyttöön

Tuo mun purkki on ollu käyttökiellossa 20.6 jälkeen ku viimenen katsastuspäivä menny. En siksi ole sillä viittiny ajella pakokaasuanalyyseihin.
Poliisit tulee, vie kilvet ja antaa sakot ;D Ajattelin arvojen olevan ok kun silloin venttiilinkumien vaihdon jälkeen käytin päästötesteissä ja sillon
pomppas vaan happi arvo silmille. Nythän tuo happi onkin sitten sallituissa arvoissa. Tässä kohtaa mietityttääkin, että onko muka katti mennyt
rikki jollakin ihmeen kaupalla vai vaikuttaako noi välysten "pienet"mitat nyt vaan jotenkin siihen, että arvot on pielessä. Jos esim venttiilit ei
pääse sulkeutuun kunnolla? ???

Katsastusmies oli kyllä siitä kärsivällisestä päästä. Anto auton käydä hyvän aikaa, katso tippuuko arvot ja kyllähän ne aluks tippukin.
Anto vielä auton käydä samalla kun katto auton alle. Tämän jälkeen vielä katso uudestaan päästöarvoja. Samathan ne silti oli.
Noista sytyspuolen osista en kyl tiedä miten niitä on uusittu. Sen ainakin tiedän et tulpan johdot on pari-kolme vuotta vanhat ja
virranjakaja on joskus vaihdettu kalliilla hinnalla.

EDIT: tässä kyllä menee mielenterveys kohta ja muutenkin tuntuu et teillä palaa pikkuhiljaa hihat meikäisen ongelmiin ;D
 
Vs: Korkeat päästöt, venttiilinkumit, lambda anturi, sekä jarruletkujen vaihto.

Moro taas.

Mitäköhän kikkoja noitten päästöjen kuntoon saamiseks olis tarjolla? Ajattelin tuossa maanantaina käydä hakemassa uudet tulpanjohdot,
nyt käytössä olevat on ainakin tuon 2-3 vuotta vanhat. Ajattelin vielä myös tarkistaa ilmanputsarin kunnon vaikka se on vaihdettu puoli
vuotta sitten. Sitten nuo venttiilin välykset ajattelin myös säätää vähän väljemmiks mitä ne nyt on, josko tuo nyt vaikuttaisi edes jonkun verran.
Pitää nähtävästi vain kestää tuota rallatusta.. mutta kai vanha auto saakin luvan vähän rallattaa :)

Ajattelin myös tuon imusarjan vielä tarkistaa, josko vuotoja löytyy. Pitäisiköhän sen kunnon nähdä päälle päin onko vuotoja vai miten??
Onko ruiskusuodattimen vaihdolla minkäänlaisia vaikutuksia päästöihin? Sitäkään ei ole vaihdettu varmaan miesmuistiin. Vaihdon hyötyjä??

Tulpat on kunnossa, niillä ei ole paljoa ajeltu vielä. Ovat NGK:n tulpat. Onko tuolla puolalla vaikutusta päästöihin? Ja eikös tuo puola ole
se joka on siinä venttiilikopan vasemmalla puolella, se josta lähtee tulpanjohdot? Minkälainen homma tuo vaihto olisi? Kotipihassa onnistunee?
Jostakin luin kaasuläppäkotelon puhdistamisesta. Mitäköhän tämäkin meinaisi?

Onko muita osia mitä kannattaisi vaihtaa/putsata? Koitan nämä "halvat" keinot käydä eka läpi, ettei ihan heti tuota kattia tarvitsisi vaihtaa, kun
omasta mielestä se näyttäisi toimivan, jos kerta kierroksilla HC oli eka 250 ja laski siitä tasaisesti tuonne 101. Muutenkin katin kenno
näytti ku suoraan pakasta vedetyltä.

Nyt niitä apuja, että saan purkin katsastettua ja saan jätettyä teidät kaikki viimein rauhaan ;D Vähäksi aikaa ainakin :-*
 
Vs: Korkeat päästöt, venttiilinkumit, lambda anturi, sekä jarruletkujen vaihto.

NGK halpahalli tulpissa saattaa olla vikaa jo uutena

coltissa teki sen että tyhjäkäynillä pomppas arvoista, kieroksilla ok

olikos tässä koneessa egr ? jo on sen vois tulpata pois käytöstä (alipaine letku irti ja tukkoon kellosta mikä on imusarjassa kiinni)

tuli vielä mieleen mahdollinen homma, sytytys säädetty lampulla eikä ole maadoitettu huolto pistoketta
heittää ennakon pieleen.

eli tulipellistä pistoke maadottaa ja säätää sytytys uusiksi. muistaakseni 5astetta
 
Vs: Korkeat päästöt, venttiilinkumit, lambda anturi, sekä jarruletkujen vaihto.

Mr mmc sanoi
NGK halpahalli tulpissa saattaa olla vikaa jo uutena

coltissa teki sen että tyhjäkäynillä pomppas arvoista, kieroksilla ok

olikos tässä koneessa egr ? jo on sen vois tulpata pois käytöstä (alipaine letku irti ja tukkoon kellosta mikä on imusarjassa kiinni)

tuli vielä mieleen mahdollinen homma, sytytys säädetty lampulla eikä ole maadoitettu huolto pistoketta
heittää ennakon pieleen.

eli tulipellistä pistoke maadottaa ja säätää sytytys uusiksi. muistaakseni 5astetta

Noi tulpat on motonetistä ja niitä myös suositellaan tuohon mun purkkiin. Omasta mielestä ovat paremmat kuin Boschin tulpat.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=11-1376

Mikä tuo Egr on? Ikinä kuullu tuommoisesta. Mitä tuolla tulppaamisella voittaisi?
Ja eikös tuo Ecu säätele itse tuota sytytystä? En omista edes stropoa.. tai sitä valohässäkkää :)
 
Vs: Korkeat päästöt, venttiilinkumit, lambda anturi, sekä jarruletkujen vaihto.

Hanska sanoi
Noi tulpat on motonetistä ja niitä myös suositellaan tuohon mun purkkiin. Omasta mielestä ovat paremmat kuin Boschin tulpat.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=11-1376

Mikä tuo Egr on? Ikinä kuullu tuommoisesta. Mitä tuolla tulppaamisella voittaisi?
Ja eikös tuo Ecu säätele itse tuota sytytystä? En omista edes stropoa.. tai sitä valohässäkkää :)

niissä saattaa olla vikaakin, tulppa vika aiheuttaa tyhjäkäynillä pakokaasuarvojen pieleen menemisen, kieroksilla toimii
paremin.

egr on pakokaasujen takaisin kierrätys. sellainen turha saaste hässäkkä mistä ei ole mitään käytännön hyötyä
sotkee vain imusarja noella ja aiheutta alipaine letkujen ja kolojen tukkeutumista imusarjassa.
 
Vs: Korkeat päästöt, venttiilinkumit, lambda anturi, sekä jarruletkujen vaihto.

Mr mmc sanoi
egr on pakokaasujen takaisin kierrätys. sellainen turha saaste hässäkkä mistä ei ole mitään käytännön hyötyä
sotkee vain imusarja noella ja aiheutta alipaine letkujen ja kolojen tukkeutumista imusarjassa.

Kuinka tuo Egr:n tukkiminen tai tulppaaminen kiinni/pois käytöstä sitten tehdään? Ohjeita kuinka toimia? :)

Niin ja mitkä muut asiat noihin päästöihin voi vaikuttaa kun tuo katti, tulpat ja tulpanjohdot.. apuja nyt kiitos niin saa osaa vaihdettua??
 
Vs: Korkeat päästöt, venttiilinkumit, lambda anturi, sekä jarruletkujen vaihto.

sulla on unohdettu laittaa egr,joten siitä ei huolta ole.

sitä kun ei ole 4g 15 moottoreissa lainkaan ;)

sytytyksen ajoitus vaikuttaa myös päästöihin,ilmanputsari,jakajan kansi,pyörijä... siihen kun on monta tekijää jotka päästöihin vaikuttaa
 
Vs: Korkeat päästöt, venttiilinkumit, lambda anturi, sekä jarruletkujen vaihto.

mikko412 sanoi
sulla on unohdettu laittaa egr,joten siitä ei huolta ole.

sitä kun ei ole 4g 15 moottoreissa lainkaan ;)

sytytyksen ajoitus vaikuttaa myös päästöihin,ilmanputsari,jakajan kansi,pyörijä... siihen kun on monta tekijää jotka päästöihin vaikuttaa

Kiitoksia tiedoista :) Tunnen nyt kyllä itseni hieman amatööriksi kun kysyn, että mikä tuo jakajan kansi oikein on, missä sijaitsee, kannattaako vaihtaa
jos ei ole tietoa koska vaihdettu viimeksi? Entäs mikä ihme on tuo pyörijä? ;D Entäs kun motonetin sivuilta löytyy 3 vaihtoehtoa virranjakajan kansia,
mikä niistä tuohon omaan purkkiini käy? Itse olen nyt eri paikkakunnalla kun missä autoni on. Huomenna pitäisi käydä motonetissä, joten siksi kyselen tietoja :)

Koitan noilla perus"jipoilla" saada nuo päästöt kuntoon. Sen jälkeen sitten sytytyksen säätö ja jos sekään ei auta niin sitten lähtee katti vaihtoon.
 
Vs: Korkeat päästöt, venttiilinkumit, lambda anturi, sekä jarruletkujen vaihto.

jakajan kansi on se mihin tulpilta menee tulpanjohdot,pyörijä on sen alla seuraavana.

kannattaa vaihtaa mikäli ei tietoa edellisestä vaihtokerrasta,sekin kun on kulutustavaraa

motonetin 10-6111 on kansi sun autoos,ja sen sytkän säätö sitten vaatii stropon.

ja huoltopistokkeen maadoituksen joka löytyy tulipellistä(siinä läheltä runkonumeroa) sellanen pistoke missä hattu päällä ja tulee vain yksi puiha vaikka 2 piuhalle liittimessä paikka!

muistaakseni keltainen piuha punasella raidalla siihen liittimeen tulee
 
Vs: Korkeat päästöt, venttiilinkumit, lambda anturi, sekä jarruletkujen vaihto.

mikko412 sanoi
jakajan kansi on se mihin tulpilta menee tulpanjohdot,pyörijä on sen alla seuraavana.

kannattaa vaihtaa mikäli ei tietoa edellisestä vaihtokerrasta,sekin kun on kulutustavaraa

motonetin 10-6111 on kansi sun autoos,ja sen sytkän säätö sitten vaatii stropon.

ja huoltopistokkeen maadoituksen joka löytyy tulipellistä(siinä läheltä runkonumeroa) sellanen pistoke missä hattu päällä ja tulee vain yksi puiha vaikka 2 piuhalle liittimessä paikka!

muistaakseni keltainen piuha punasella raidalla siihen liittimeen tulee


http://mmc.1g.fi/kuvat/Galant+projekti/saatoliitin.jpg <-galantin ecun maadoitus pistoke ihan sama kuin lancerissakin
 
Vs: Korkeat päästöt, venttiilinkumit, lambda anturi, sekä jarruletkujen vaihto.

Mr mmc sanoi
http://mmc.1g.fi/kuvat/Galant+projekti/saatoliitin.jpg <-galantin ecun maadoitus pistoke ihan sama kuin lancerissakin

Ok. Kiitoksia linkistä :) Kiitoksia myös ohjeista ja neuvoista. Päivittelen tänne tilannetta sitten kun olen ehtinyt näitä korjauksia
tekemään ja mahdollisesti jopa katsastamaan :)
 
Takaisin
Ylös Bottom