Kunnon öljy saattaa tehdä ihmeitä koneelle!

Teemu_Laakso

Huonot hanskat, työtähylkivää nahkaa...
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Mäntsälä
Kuten jotkut saattavat tietää, myin Sigmani pari kuukautta sitten kaverilleni. Koko omistusaikani, 2v se oli vienyt öljyä n. litran/1500km.

Ajattelin että venttiilinvarren kumit ovat lopussa mutta en jaksanut vaihtaa kun niitä oli se 24kpl.

Testailin eri öljyjä ja yritin saada öljynkulutusta hallintaan hyvällä oljylaadulla. En onnistunut.

2kk myymisen jälkeen kaveri tuli virne naamalla kertomaan että eipä vie enää! 4tkm:n matkalla tikusta ehkä 3mm eli n. 2dl. Olimme vaihtaneet taas uuden merkkiset öljyt ja ne nähtävästi toimivat (mobil1 5W40).

Luulen että joku öljyrengas oli jumissa karstan takia ja tuo hyvä öljy sen irroitti. Vaikutus oli sama mikä olisi ollut kansi/männänrengasremontilla!

Joten kannattaapi miettiä mitä moottoriinsa laittaa!

Vähän kyllä ehkä harmittaa koska Sigman myyntihinnassa tuo öljynkulutus oli otettu huomioon...
 
Ite kun ostin ex-Galantin aikoinaan, kyselin työkaverilta mitä öljyä kannattaa käyttää, ja tyyppi latas samantien että Mobil 1:n 5W-40:tä, että ei ihan puppupuhetta taida olla juu. Sitä sitten käyttelin, ja varmasti tulevaankin autoon samaa tavaraa laitan.
 
Minulla oli n.2 v galant -91 joka vei Mobil 1 1l/900 km.
Esson 10w30 kului sitten 1l/1500km.

Hinatero on melkoinen.
 
Oma gallu vei Mobil5W-50 öljyä 500km matkalla tikun merkki välin.

Nyt on kohta 8000km ollut Castrol TWS10w-60 ja on riittänyt yksi 4l "lisäys" kannu.

Naputtelukin vähentyi.

Eli nostaja ja venttiilinvarrenkumi rempan tulen teettämään. siihen asti ajelen TWS:sillä.
Rempan jälkeen kokeilen jotain halvempaa öljyä
 
Tuo kuulostaa hyvin tutulta. Öljynä olen käyttänyt Mobil 1 5W-50:tä. Kovin nopeasti sitä gallussa kuluu...
Laitan tänään Mobil1 10W-50:tä ja mittaan vähän tarkemmin tuon kulutuksen. Näillä kahdella Mobililla ei ole kulutuksen suhteen varmaankaan mitään eroa. Ostin tuota 10W-50:tä ihan sen takia, kun se on niin halpaa. ;D
Kokeilen sitten seuraavalla kerralla jotain muuta, kun on ensin vähän referenssiä. Jos vaikka tuota 10W-60:stä.
Mahtaisikohan noilla öljyn sekaan laitettavilla "ihmeaineilla" olla mitään vaikutusta kulutukseen? Toisaalta, se korjaus taitaisi olla se suorin tie... :-\
 
t.laakson tapauksessa kuskikin on muuttunut, jospa se on käyttänyt sitä moottoria yli 2500rpm ;D
 
Mulla Gallu kuluttu 1l mobil 5w-40 5000km ja
kun vaihdoin shellin 5w-40 ultraan meni se litra 10000km
eli "mun öljyn vaihtovälin" vaikka konehuoneessa on tarra että pitäs vaihtaa 5000km välein öljyt...

senkin huomasin että jos ajo mobililla yli 10000km nousi öljyn kulutus 1 per 1000km... shellin öljyllä sama homma
toi 10t oli se kriiittinen öljyn kulutus raja...
 
Jep.. Mobilin olen huomannu itelläki 2 autossa maistuvan paljon paremmin kuin muun merkin.
Nykyään käytän BP (Bristish Petroleumin) öljyi talvella siit viel racing mallimerkinnällä varustettuna.
 
Taitaa olla sellainen ikuisuus kysymys tämäkin. Toinen suosii toista ja toinen kolmatta.

Itsellä Shellin täyssynteettinen ja 10tkm vaihtoväli, eikä kulu mihinkään. Joka kerta koneeseen lorahtaa hiukan liikaa öljyä vaihdossa eli millin pari yli max-viivan siinä viivalla se pysyy tuon 10tkm ja päällekin.

Sellaista olen kuullut, että öljy-laatua ei olisi hyväksi vaihtaa. Eli mielellään samat luvut purkin kyljessä ja merkkikin saisi pysyä samana. Tiedä onko mitään iloa?
 
Samanlaisia havaintoja. Mobil 4W-50tä menee ihan tarpeeksi. Lisäsin puoltoista viikkoa sitten öljyä, paljon ei ole tullut ajeltua ja taas oltiin min-viivan alapuolella. Autossa oli ennen öljynvaihtoa joku toinen öljy, merkkiä en tiedä, mutta öljyä kului vähemmän. Tosin sillä öljyllä kone saattoi nakuttaa kylmänä 20km:n matkan.

Voi tosin olla että öljynkulutukseen liittyy jotenkin valkea savupilvi käynnistyksen yhteydessä....
 
Moi kaikki Mitsubishihemmot!

Meillä on 1989 Galant 2.0 GLSI Automatic, se vie nyt öljyä noin 1 L /800-1000 km. Tosin ajettukin autolla on jo 405.000 km. Mutta:

Kun kävimme Kangasalta Äkäslompolossa, eli tuli semmonen 2000 km yhtämittaista reippaanpuoleista maantieajoa, öljyä kuluikin tällä matkalla vain pari-kolme desiä 1000 km:llä.
Kun palasimme Kangasalle, ja alkoi tavanomainen työmatkaliikenne, palasi öljynkulutuskin alkuperäisiin lukemiin.

Öljynä Mobil 1 Rally Formula (5W-40).

Nyttemmin hajosi startin hammaskehä, joten ajot ovat keskeytyksissä. Mikä neuvoksi? Uusi kehä maksaa Stockmann-Autossa semmoset 1000 eur, lisäksi vaihtotyö, millä rahalla saanee jo vastaavanlaisen kokonaisen auton?

Terveisin Erkki Kangasalta.
 
Hammaskehä

erkkil sanoi
Nyttemmin hajosi startin hammaskehä, joten ajot ovat keskeytyksissä. Mikä neuvoksi? Uusi kehä maksaa Stockmann-Autossa semmoset 1000 eur, lisäksi vaihtotyö, millä rahalla saanee jo vastaavanlaisen kokonaisen auton?

Tulisikohan se kehä vauhtipyörän mukana?
http://www.varaosahaku.fi/ (ja Vaihdelaatikko/Vauhtipyörä) löytyy 79 tkm ajetun Galant -92:n vauhtipyörä 84 euroon.
 
Kiitos, hyvä idea muuten, mutta jostakin kuulin, että automaattivaihteiston kyseessä ollen vauhtipyörä ei ole samanlainen, mutta kysympä kuitenkin
 
Vauhtipyörä

Aih. Ei varmaan olekaan, sillä löytyy tuolta automaatinkin pyörä hintaan 650 e!
 
Maxpain sanoi
t.laakson tapauksessa kuskikin on muuttunut, jospa se on käyttänyt sitä moottoria yli 2500rpm  ;D

ääää, kyllä taisi T. Laakso painaa tiukemmin kuin nykyinen omistaja! Öljyistä vielä sen verran että kun laitettiin sitä tiukempaa mobil 5W50 öljyä 5W40 sekaan niin johan holahti läpi. Tuntuisi että Mobil 1 5W40 pysyisi kaikkein parhaiten Sigmoissa sisällä. Kannattaapi Sigmakuskien kokeilla!
 
Mun Lancer -96 ei kuluttanut tippaakaan öljyä vaihtovälin (7500 km, ei rasita kukkaroa kun itse vaihtaa) aikana, kunnes tyhmyyttäni ostin anttilan tarjouksesta mobil 1 5w-50. Jo rupes tikku kuivumaan. Palasin takaisin 5W-40:een ja taas pysyy öljyt pohjassa. Pienestä on kiinni! Suosittelen kyllä ehdottomasti...
 
Ostin ton nykysen Galantin about 7 vuotta sitte, sillon oli mittarissa 248tkm. Tein perusrempan, ja vaihdoin koneeseen Mobil1 RF 5W50 öljyt.

Aluks tuntu et se ruokailee sitä ihan simona. Parin tuhannen kilsan jälkeen kulutus pieneni aika rajusti.
Eli ei se ihan soopaa oo et öljymerkin tai -laadun vaihtamisella on vaikutusta öljyn kulutukseen.

Olen käyttänyt em. öljyä viime vuosiin saakka, viime kesänä siirryin "vahvempaan" öljyyn kun se öljyn kulutus alko taas. 10tkm vaihtovälillä olis saanu kipata sitä kallista öljyä koneeseen about 3 litraa jos olis halunnu pitää öljynpinnan tikun ylämerkissä. No, mittarissa on nyt 315tkm, et on sillä vähän ajettukin sen jälkeen kun sen ostin.

Nyt tällä paksummalla (ja halvemmalla) öljyllä pärjäilee jo paljon paremmin  ;)
 
Hiukan hölmö kysymys, mutta mihin 2.4 gdi -00 - mallin öljynsuodatin on piilotettu?
:seina

Ei vain sattunut silmiini, vaikka kuinka haeskelin. Ei taida suodattimen vaihto onnistua tähän malliin ihan noin vain pihamaalla? Olisiko tuo moottorin takaosassa, jonne minun tassu eikä silmä yllä?
 
Liskojussi sanoi
Hiukan hölmö kysymys, mutta mihin 2.4 gdi -00 - mallin öljynsuodatin on piilotettu?
:seina

Ei vain sattunut silmiini, vaikka kuinka haeskelin. Ei taida suodattimen vaihto onnistua tähän malliin ihan noin vain pihamaalla? Olisiko tuo moottorin takaosassa, jonne minun tassu eikä silmä yllä?

Ööh ? Siis sehän on liian helpossa paikassa, jotta sen löytäisi heti (kokemusta on ekalta kerralta) ;D Katteleppa auton etuosan alle oikealle puolelle sinne paikkeille, jossa sen olettaisi olevan ;)
 
Takaisin
Ylös Bottom