KW vai H&R ?

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Kumpiko alusta teistä on yleisesti laadukkaampi tai millanen "tuntuma" teillä noista on? Kyselen tätä nyt ihan useammilta merkkifoorumeilta ku parillakin tutulla on säädettävän alustan osto edessä ja itsellä on kokemusta vain H&R:n jousista vanhassa Civicissä ja sit KW:n V1 ja V2 muutamassa eri autossa. Molemmathan on hyväksyttyjä, onko H&R myös rosteria, TypeRissä on ollut KW:lla ongelmia...tuossa nyt äkkiä mitä noista tulee mieleen. Laittakaahan kokemuksia.
 
Vs: KW vai H&R ?

H&R:stä sen verran et yhdellä "kaverilla" oli corollassa sellaiset ja sano vuoden ajon jälkeen et on jonkin verran laskenut mitä oli uutena. Olen kuullut et H&R sattaa laskea enemmän mitä tehdas on luvannut.
 
Vs: KW vai H&R ?

Näinhän se on joka alustan kohdalla, siis että kilometrien karttuessa madallus lisääntyy. Nyt kuitenkin kyseessä vain säädettävät alustat. ;)
 
Vs: KW vai H&R ?

Peke sanoi
Nyt kuitenkin kyseessä vain säädettävät alustat. ;)

Tässä tapauksessa en miettisi ainakaan KW:ta, H&R:stä ei ole kokemuksia, joten jääköön kommentoimatta. Alla lyhyt lista KW:n hyvistä ja huonoista puolista:

Ensin hyvät puolet:
  • näyttävä ulkonäkö kirkkaine väreineen
  • helppo saatavuus melkein kaikista tuning-liikkeistä
  • kevyehköt vakioalustaan verrattuna
  • halvat
  • TUV-todistuksella helppoa hämätä ja vakuuttaa asiaan perehtymätön katsastusinssi
  • tolpat pysyvät ruostumattomina jos pinnoite pysyy ehjänä
  • sopivat erinomaisesti näyttelyautoihin, joilla ei ole tarkoitus ajaa paljoa
  • katu-uskottavuus ja rspkt cruisingeissa ja lippalakkiteinien keskuudessa
  • US-Partsin pyyteetön tuki ongelma-asioissa ja niiden hoidossa tehtaan kanssa :peukku

Huonot puolet:
  • korkeussäädettävyys häviää nopeasti liian tiheiden kierteiden jumiessa kuran, suolan, loskan ja muun lian kerääntyessä kierteisiin hoidosta huolimatta
  • vakavat laatuongelmat (heikot puslat, joissakin malleissa ilmenevät väljyydet, öljyvuodot yleisiä automerkistä riippumatta)
  • jousilautasen kiinnitys/lukitus (hentoisella, nopeasti ruostuvalla kiristysruuvilla suoraan tolpan kierteisiin!) on todella huono vrt kahden jousilautasen kiinnitys-/lukitusmenetelmä. Ajan mittaanhan nämä siis jumivat kuitenkin, joten sen jälkeen lukitus ei ole enää ongelma
  • korkeuden säätö jousilautasen korkeutta muuttamalla kun taas samalla iskarin korkeutta ei voi muuttaa säädetyn korkeuden mukaan
  • jäykkyyssäädön mahdollisuus on todella olematon löysimästä tiukimpaan, jolloin ero on hädin tuskin edes havaittavissa
  • jousien maali kuluu/rikkoutuu nopeasti, jolloin jouset ruostuvat hyvinkin nopeasti, joka taas pitkällä välillä vaikuttaa niiden ominaisuuksiin
  • ruostuva jousilautasen kiinnitysruuvi
  • kiristysruuvin helposti häviävät kierteet komposiittisessa jousilautasessa, kiristysmomentti 2Nm!
  • camberin säätö toteutettu huonosti ainakin varhaisemmissa malleissa. Uudempiin versioihin sitä korjailtiin ainakin V2:ssa kun siitä(kin) valitimme KW:lle CTR:n tolppia reklamoidessamme useampaan kertaan

Jos jatkuvaa ja oikeaa säädettävyyttä siis tarvitsee niin oma mielipiteeni on että KW ei ole silloin hyvä valinta.
TUV-todistuksen tarpeellisuudesta/tarpeettomuudesta onkin ollut jo juttua parempien alustojen kohdalla, joten ei siitäkään sen enempää.
 
Vs: KW vai H&R ?

Tarzi sanoi
TUV-todistuksen tarpeellisuudesta/tarpeettomuudesta onkin ollut jo juttua parempien alustojen kohdalla, joten ei siitäkään sen enempää.

Mainittakoon kuitenkin tässäkin yhteydessä, että Teinin "Competition Spec Type Gravel" tolpat meni rekisteröintikatsastuksessa huomautuksetta läpi. Eikä näytä ihan vakiolta... En itse osaa olla edelleenkin kovin huolissaan TÜV-lapun puuttumisesta.

Eikös Peke sullakin ole jotkut Teinin tolpat? Ei tosin vissiin ole tarvinnut vielä konttorilla käydä vai?
 
Vs: KW vai H&R ?

Joo, mulla on TEINin Mono Flex ja onhan se vähän eri tasoa, mutta säädöissä on oikeasti hakemista. Ainakin ku auto on mulle uus ja tollasta alustaakaan ei ole ennen ollut.
Muuten kyllä olen ihan samaa mieltä asiasta nokonzoin kanssa, mutta nyt ei haetakaan alustaa Evoon. ;)
Tarzin kommenttiin sen verran, että tuo säädön jumiutuminen on ehkä vähän enemmän Etelä-Suomen vaivaa tai jotain ku mulla ja tutuillakin on ollu KW:n V2:sta tuolla pohjoisempana ja kyllä niitä vielä sit saatiin säädeltyä, vaikka oli talviakin ajeltu. Ja tuohon kiinnityspultin(mikä on kyllä naurettavan kokoinen) hajoamiseen en ota kantaa, ku itsellä ne on toiminu. Alusta olisi tulossa(tämä ns. ensimmäinen auto) käyttöautoon, jolla ei varmaankaan tulla ikinä käymään radalla, mutta halutaan jämäkämpää ajokäyttäytymistä ja ulkonäköä autoon. Siksi säädettävyys, että auton saa "oikeaan" korkeuteen. Näin ollen V2:lle ei ole oikein perusteita, vaikka ehkä niillä vähän pidempään ajas... ::)
Onkos noista H&R:stä kokemuksia?
 
Vs: KW vai H&R ?

Peke sanoi
halutaan jämäkämpää ajokäyttäytymistä ja ulkonäköä autoon. Siksi säädettävyys, että auton saa "oikeaan" korkeuteen.

Mites olis pelkät madallusjouset, paksummat vakaajat ja paremmat puslat? Pelkkä puslien vaihtokin tekee jo ihmeitä jämäkkyydelle ja tuntumalle ja olis ehkä edullisempikin kuin lähteä suoraan vaihtamaan tolppia, varsinkaan jos ei tiedä kuinka tai mitä niistä pitäisi säätää. Jos se ei riitä niin siitä sitten etenee edelleen niihin tolppiin.
Samalla vaivallahan sitä tosin vaihtaa ne tolpatkin ;)

Jos noilla alustan ominaisuuksilla ei ole oikeasti niin väliä vaan haetaan pääasiassa jämäkkyyttä ja ulkonäköä niin mites olis D2? Käsittääkseni niihin on mahdollisuus valita haluamansa jousivakiot jousille halutun jämäkyyden saamiseksi ja löytyy TUV:kin, tai ainakin niin muistelen, korjatkaa toki jos muistan väärin.
 
Vs: KW vai H&R ?

No niin, pääty tuttu sit KW:hen ku H&R:n hinta olis noussu yli 200€ kalliimmaks. Autona tollanen Clion tehomalli, pakko laittaa jo senkin takiauudet iskarit ku autolla rullattu jo 100tkm. Ei taida D2:set sun muut edes tehdä ranskalaisiin alustoja. ??? ::)
 
Vs: KW vai H&R ?

Peke sanoi
No niin, pääty tuttu sit KW:hen ku H&R:n hinta olis noussu yli 200€ kalliimmaks. Autona tollanen Clion tehomalli, pakko laittaa jo senkin takiauudet iskarit ku autolla rullattu jo 100tkm. Ei taida D2:set sun muut edes tehdä ranskalaisiin alustoja. ??? ::)
Ei sillä että näitä suosittelisin mutta tekeepä se ranskiksiin...

http://www.d2racingsport.com/type-street.htm#RENAULT
 
Vs: KW vai H&R ?

Ex-autossa ei ainakaan ollut ongelmia KW:n säätöjen jumiutumisen kanssa kahden suolatalven jälkeenkään. Kierteet olivat edelleen kirkkaat ja edelleen säädettävissä. Tosin pesin niitä aina välillä painepesurilla ja ruiskuttelin niiden päälle jotain suojatahnaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom