itse järkeilin niin, että koska lentokoneen ja liikkuvan alustan välinen kitka on todella minimaalinen (pyörissähän on laakerit, eikös) niin suihkumoottoreiden voima riittää helposti kumoamaan liukuhihnasta tulevan, taaksepäin vetävän voiman.
Suihkumoottoreiden voimahan ei pyöritä pyöriä, vaan liikuttaa itse lentokonetta. Pyörille on sinänsä sama, pyörivätkö ne vaikka 300km/h vai tuplat eli 600km/h (esim. kiitorata liikkuu taaksepäin 300km/h ja suihkumoottorit työntävät konetta 300km/h, tulos 600km/h), pyörissä kitka on niin lähellä nollaa että konetta jaksaisi teoriassa pitää paikoillaan vaikka yhdellä kädellä huolimatta siitä, että koneen pyörät pyörisivätkin tuhatta ja sataa. Ja koska suihkumoottorien voima perustuu ilman virtaukseen, ei alustan kitkalla ole merkitystä.
Eli esimerkkinä:
alusta vie konetta taaksepäin hirmuista vauhtia, mutta koska pyörissä ei ole paljon kakkaakaan kitkaa, voima jää pieneksi (sanotaan vaikka 500kg).
Suihkumoottorit työntävät konetta eteenpäin ilmavirtauksen tuottamalla työntövoimalla (sanotaan vaikka 10 000kg). Tähän voimaan ei vaikuta alustan liikkuminen.
Jos siis lasketaan suihkumoottorien työntövoima 10 000kg miinus alustan taaksepäin viemä voima (joka on laakereiden ja pyörien jne. yhteenlasketun kitkan takia) 500kg, tulee tulokseksi 9 500kg.
Eli konetta työntävä voima on aika rutosti suurempi kuin mitä taaksepäin vetävä voima. Lentokoneen lähtönopeus hidastuu, mutta niin vähän että se ei vaikuta siihen, nouseeko kone vai ei.
Ja voimat olivat sitten ihan vaan esimerkkejä eikä todellisia lukemia, eli ei tarvitse vetää herneitä nenään tai ruveta nipottamaan niistä.