Lähteekö lentokone liukuhihnalta?

Saipher

Lancer STW '06 1.6
Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Sijainti
Seinäjoki
Tässä on muutamalla forumilla törmännyt tällaiseen kysymykseen, niin pistetään se nyt tännekkin sitten :)

Eli, suihkukone on sijoitettu kiitoradan pituiselle(= ISO )liukuhihnalle.

Liukuhihnassa on automatiikka, joka saa sen pyörimään täsmälleen samaa nopeutta kuin lentokone liikkuu, mutta taaksepäin.

Pääseekö lentokone lentoon hihnan päältä?
 
Vs: Lähteekö lentokone liukuhihnalta?

Ei... pelkästään noilla specseillä. Jos oletetaan et kyseessä on esim. matkustajakone niin jos sen etupuolelle lisätään jokin vempele mikä aiheuttaa n.300km/h ilmavirtauksen konetta vasten, niin sitten näillä specseillä se kykenee nousemaan ilmaan.

Alun alkaenhan moottoreista tulee kylläkin työntövoima joka liikuttaisi konetta eteenpäin, jos alla ei olisi sitä samalla nopeudella vastakkaiseen suuntaan pyörivää liukuhihnaa, mutta nyt kun on niin pelkästään moottoreiden työntövoimahan ei konetta nosta mihinkään vaan tarvitaan se konetta vastaan tuleva ilmavirta.
Koneen kyky nousta lentoon perustuu suurimmilta osin siiven yläpinnalle muodostuvasta alipaineesta joka on n.80%, kun taas alapinnalle muodostuu n.20% ylipaine.
 
Vs: Lähteekö lentokone liukuhihnalta?

Ihmisten hämäystä nuo lentokoneen renkaat ja liukuhihna.. Ei lentokone ole mikään pyörävetoinen joten se nyt on aivan sama vaikka kuinka sitä liukuhihnaa pyörittäisi ja antaa lentokoneen renkaiden rullata vaan :D
Suihkumoottori työntää konetta eteenpäin niin ei taida se liukuhihna paljon jarrutella sen menemistä eli ilmaan mennään :driver
Niin ja vielä kun tuota kysymystä lukee läpi niin tuossahan jo sanotaan "Liukuhihnassa on automatiikka, joka saa sen pyörimään täsmälleen samaa nopeutta kuin lentokone liikkuu, mutta taaksepäin." Pyörävetoisena se ei liikkuisi eikä myöskään nousisi.
 
Vs: Lähteekö lentokone liukuhihnalta?

Tätähän minäkin veikkailin, oli minkälainen liukuhihna vaan lentokoneen pyörien alla pyörimässä niin suihkumoottorithan koneelle vauhdin antavat, eivät pyörät...

Ja taitaa vaan vinhemmin lähteä paikaltaan kun pyörät on pyörimässä vastakkaiseen suuntaan ja vielä ammutaan suihkumoottorit käyntiin niin liukuhihna antaa pyörille vähän vauhtia vielä lisää ;D
 
Vs: Lähteekö lentokone liukuhihnalta?

Olipahan hämäys 8). Joo en mä pyörävetosena sitä missään vaiheessa pitänytkään ;D, ei vaan ekalla ajattelukerralla kyennyt tajuamaan et työntäähän ne myllyt joka tapauksessa sitä konetta eteenpäin vaikka alla pinta liikkuiskin vastakkaiseen suuntaan. Eli kumoaahan moottoreiden työntövoima sen taaksepäin liikkeen, kun fillarit pyörii vapaasti.
 
Vs: Lähteekö lentokone liukuhihnalta?

Olihan kompa..... Eipä vaan tullu ite ajateltua kun luki muiden vastaukset. Hämää tosiaan tuo että pitää ottaa huomioon se ettei se ole pyörävetoinen
 
Vs: Lähteekö lentokone liukuhihnalta?

haistan keskuudessamme murottajan edit: Jahas sitä ollaan pakkotoistolaisia ;) :D
http://plaza.fi/muropaketti/bbs/t472022
 
Vs: Lähteekö lentokone liukuhihnalta?

Höh, tänne ei kerinnyt ajoissa vastaamaan. Eräällä toisella foorumilla (jota en kyllä mainita kehtaa) löysin tuollaisen kysymyksen muutama päivä sitten, ja varmaankin ainoana osasin perustella myös, että miksi lähtee lentoon. On se hienoa, kun kerrankin tietää jotain mitä muut eivät ;D (tosin ei sellaisilta voinutkaan odottaa minkäänlaista oikeaan suuntaan viittaavaa vastausta edes).
 
Vs: Lähteekö lentokone liukuhihnalta?

Territorialin veikkaus meni pieleen. :D Itsehän tuo kysymys tuli vastaan eräällä nimeltä mainitsemattomalla forumilla. Itekki pitkän aikaa väitin, että eihän se nyt mihinkään voi nousta, mutta joku sen sitten perusteli niin hyvin että itekki tajus miten se oikeesti menee. :)
 
Vs: Lähteekö lentokone liukuhihnalta?

eiks se lentokone lennä aika huimaa vauhtia taaksepäin? Kun eihän tossa sanota mitään että lentokoneen moottorit on päällä ;D sit jos vielä pilotilta on jäänyt jarru päälle niin kyllä on kone pöpelikössä aika nopeeta vauhtia. Ai ai.
 
Vs: Lähteekö lentokone liukuhihnalta?

Näinkö minä oikein että muronmussuttajat on jaksanut jauhaa 52 sivua vastauksia tuota pohtien ;D On tainnu peruskoulut mennä murottajilla hukkaan tai sitten ne on vasta niin alullaan ;D
 
Vs: Lähteekö lentokone liukuhihnalta?

itse järkeilin niin, että koska lentokoneen ja liikkuvan alustan välinen kitka on todella minimaalinen (pyörissähän on laakerit, eikös) niin suihkumoottoreiden voima riittää helposti kumoamaan liukuhihnasta tulevan, taaksepäin vetävän voiman.

Suihkumoottoreiden voimahan ei pyöritä pyöriä, vaan liikuttaa itse lentokonetta. Pyörille on sinänsä sama, pyörivätkö ne vaikka 300km/h vai tuplat eli 600km/h (esim. kiitorata liikkuu taaksepäin 300km/h ja suihkumoottorit työntävät konetta 300km/h, tulos 600km/h), pyörissä kitka on niin lähellä nollaa että konetta jaksaisi teoriassa pitää paikoillaan vaikka yhdellä kädellä huolimatta siitä, että koneen pyörät pyörisivätkin tuhatta ja sataa. Ja koska suihkumoottorien voima perustuu ilman virtaukseen, ei alustan kitkalla ole merkitystä.

Eli esimerkkinä:
alusta vie konetta taaksepäin hirmuista vauhtia, mutta koska pyörissä ei ole paljon kakkaakaan kitkaa, voima jää pieneksi (sanotaan vaikka 500kg).

Suihkumoottorit työntävät konetta eteenpäin ilmavirtauksen tuottamalla työntövoimalla (sanotaan vaikka 10 000kg). Tähän voimaan ei vaikuta alustan liikkuminen.

Jos siis lasketaan suihkumoottorien työntövoima 10 000kg miinus alustan taaksepäin viemä voima (joka on laakereiden ja pyörien jne. yhteenlasketun kitkan takia) 500kg, tulee tulokseksi 9 500kg.

Eli konetta työntävä voima on aika rutosti suurempi kuin mitä taaksepäin vetävä voima. Lentokoneen lähtönopeus hidastuu, mutta niin vähän että se ei vaikuta siihen, nouseeko kone vai ei.

Ja voimat olivat sitten ihan vaan esimerkkejä eikä todellisia lukemia, eli ei tarvitse vetää herneitä nenään tai ruveta nipottamaan niistä.
 
Vs: Lähteekö lentokone liukuhihnalta?

nostokurki sanoi
itse järkeilin niin, että koska lentokoneen ja liikkuvan alustan välinen kitka on todella minimaalinen (pyörissähän on laakerit, eikös) niin suihkumoottoreiden voima riittää helposti kumoamaan liukuhihnasta tulevan, taaksepäin vetävän voiman.

Suihkumoottoreiden voimahan ei pyöritä pyöriä, vaan liikuttaa itse lentokonetta. Pyörille on sinänsä sama, pyörivätkö ne vaikka 300km/h vai tuplat eli 600km/h (esim. kiitorata liikkuu taaksepäin 300km/h ja suihkumoottorit työntävät konetta 300km/h, tulos 600km/h), pyörissä kitka on niin lähellä nollaa että konetta jaksaisi teoriassa pitää paikoillaan vaikka yhdellä kädellä huolimatta siitä, että koneen pyörät pyörisivätkin tuhatta ja sataa. Ja koska suihkumoottorien voima perustuu ilman virtaukseen, ei alustan kitkalla ole merkitystä.

Eli esimerkkinä:
alusta vie konetta taaksepäin hirmuista vauhtia, mutta koska pyörissä ei ole paljon kakkaakaan kitkaa, voima jää pieneksi (sanotaan vaikka 500kg).

Suihkumoottorit työntävät konetta eteenpäin ilmavirtauksen tuottamalla työntövoimalla (sanotaan vaikka 10 000kg). Tähän voimaan ei vaikuta alustan liikkuminen.

Jos siis lasketaan suihkumoottorien työntövoima 10 000kg miinus alustan taaksepäin viemä voima (joka on laakereiden ja pyörien jne. yhteenlasketun kitkan takia) 500kg, tulee tulokseksi 9 500kg.

Eli konetta työntävä voima on aika rutosti suurempi kuin mitä taaksepäin vetävä voima. Lentokoneen lähtönopeus hidastuu, mutta niin vähän että se ei vaikuta siihen, nouseeko kone vai ei.

Ja voimat olivat sitten ihan vaan esimerkkejä eikä todellisia lukemia, eli ei tarvitse vetää herneitä nenään tai ruveta nipottamaan niistä.

Löytyhän se meidän matemaatikko mutikainenkin lopulta ;D :peukku

ei herneitä sit ;D
 
Vs: Lähteekö lentokone liukuhihnalta?

Imperio sanoi
Näinkö minä oikein että muronmussuttajat on jaksanut jauhaa 52 sivua vastauksia tuota pohtien ;D On tainnu peruskoulut mennä murottajilla hukkaan tai sitten ne on vasta niin alullaan ;D

katsoppa paljon opel clubilla on väännetty, ja mikä on vastauksien jakauma :peukku
 
Vs: Lähteekö lentokone liukuhihnalta?

:D eli jos lopetetaan tää keskustelu tähä ni kaikki luulee et ollaa pirun fiksuja :p :D
 
Vs: Lähteekö lentokone liukuhihnalta?

J. Puhakka sanoi
katsoppa paljon opel clubilla on väännetty, ja mikä on vastauksien jakauma :peukku
Juu kävin katsomassa. Tulin siihen tulokseen että niiden kannattaisi isontaa lippahattua sen verran että rupeaisi verikiertämään päässä ja mahtuisi se hattu päähänkin asti, eikä takaraivolle niinkuin niitä tuolla kylillä näkee ;D
 
Vs: Lähteekö lentokone liukuhihnalta?

Tehdään me poikkeus.. Nyt kaikki MCF:läiset foliohatut päähän
http://koti.mbnet.fi/roine/salaliitto/foliohattu.php
Ei pääse turhaa jähmettyyn toi veri
 
Vs: Lähteekö lentokone liukuhihnalta?

Saipher sanoi
Tässä on muutamalla forumilla törmännyt tällaiseen kysymykseen, niin pistetään se nyt tännekkin sitten :)

Eli, suihkukone on sijoitettu kiitoradan pituiselle(= ISO )liukuhihnalle.

Liukuhihnassa on automatiikka, joka saa sen pyörimään täsmälleen samaa nopeutta kuin lentokone liikkuu, mutta taaksepäin.

Pääseekö lentokone lentoon hihnan päältä?


Kysymys on itsessään jo järjetön ja mahdoton. Mikään automatiikka ei voi säätää hihnaa niin että se koko ajan ja täsmälleen kulkisi vastakkaiseen suuntaan kuin kone, koska kiihtyvässä tilassa olevan kappaleen nopeus ei ole tila, vaan hetkellinen suure. Eli millä lentokoneen liikettä sitten mitattaisiinkin, niin mittaustuloksen valmistuttua se olisi jo vanhentunut tieto. Eli hihnan nopeuden säätö laahaisi aina perässä.

Toisekseen tuossa ei edes mainita minkä suhteen lentokone liikkuu, hihnan suhteen vai ympäristön suhteen.

Joku propellipää varmaankin ajattelee että kone ei liiku minnekään jos hihna kuljettaa samalla nopeudella taaksepäin, unohtaen sen että konetta liikuttaa hihnasta riippumaton työntövoima, ja kone on renkaiden laakerien välityksellä riippumaton hihnan liikkeestä, mutta suurempi virhe tuossa ajattelussa tulee jo siinä kun kysymyksenasettelussa ja lähtötiedoissa jo todetaan että "kone liikkuu" niin tehtävän ratkaisuksi hieman erikoista esittää "kone ei liiku".

:)
 
Vs: Lähteekö lentokone liukuhihnalta?

Saipher sanoi
Tässä on muutamalla forumilla törmännyt tällaiseen kysymykseen, niin pistetään se nyt tännekkin sitten :)

Eli, suihkukone on sijoitettu kiitoradan pituiselle(= ISO )liukuhihnalle.

Liukuhihnassa on automatiikka, joka saa sen pyörimään täsmälleen samaa nopeutta kuin lentokone liikkuu, mutta taaksepäin.

Pääseekö lentokone lentoon hihnan päältä?

Oikea vastaus on siis: noilla lähtötiedoilla mahdoton vastata :)

JOS oletetaan että lentokoneen liikkumisella tarkoitetaan liikkumista ympäristöön nähden (eikä hihnaan nähden) niin silloin vastaus riippuu siitä kuinka paljon lisävastusta hihnan taaksepäin liikkuminen aiheuttaa koneelle renkaiden laakereiden välityksellä (kovissa nopeuksissa vastus ei välttämättä ihan pieni), ja kuinka lentokone kuormineen on mitoitettu ko. kiitoradalla. Mikäli lentoonlähtöpaino on lähellä maksimia ko. kiitoradalle, niin lentoonlähtö EI onnistu. Mikäli siinä on riittävästi pelivaraa, niin ONNISTUU.

Seuraavaksi hieman paremmin muotoiltu kysymys kiitos :)
 
Vs: Lähteekö lentokone liukuhihnalta?

Pyörien kitka ei tuossa oikeastaan vaikuta lainkaan. Vierintävastus jonkin verran kun rengas joutuu pyörimään tuplasti normaalia kovempaa jolloin vierintävastuskin suurempi, mutta enemmän vaikuttaa se laakerien aiheuttama vastus. Toivottavasti koneessa on ne laakerit mitoitettu sille tuplapyörintänopeudelle.

Ja kuten toteat niin työntövoimaa tarvitaan normaalia enemmän, tai koska sitä ei noiden tietojen valossa ole saatavilla, kiihdytykselle tarvitaan lisää mittaa. Koneet yleensä pyritään kustannussyistä laittamaan matkaan mahdollisimman lähellä maksimipainoa (kone, kiitorata, radan & ilman olosuhteet jne huomioonottaen) eikä sinne kovin suuria varmuusvaroja jätetä, joten hyvin saattaisi olla että tyypillisessä tilanteessa lentoonlähtö ei onnistuisi.


nostokurki sanoi
itse järkeilin niin, että koska lentokoneen ja liikkuvan alustan välinen kitka on todella minimaalinen (pyörissähän on laakerit, eikös) niin suihkumoottoreiden voima riittää helposti kumoamaan liukuhihnasta tulevan, taaksepäin vetävän voiman.

Suihkumoottoreiden voimahan ei pyöritä pyöriä, vaan liikuttaa itse lentokonetta. Pyörille on sinänsä sama, pyörivätkö ne vaikka 300km/h vai tuplat eli 600km/h (esim. kiitorata liikkuu taaksepäin 300km/h ja suihkumoottorit työntävät konetta 300km/h, tulos 600km/h), pyörissä kitka on niin lähellä nollaa että konetta jaksaisi teoriassa pitää paikoillaan vaikka yhdellä kädellä huolimatta siitä, että koneen pyörät pyörisivätkin tuhatta ja sataa. Ja koska suihkumoottorien voima perustuu ilman virtaukseen, ei alustan kitkalla ole merkitystä.

Eli esimerkkinä:
alusta vie konetta taaksepäin hirmuista vauhtia, mutta koska pyörissä ei ole paljon kakkaakaan kitkaa, voima jää pieneksi (sanotaan vaikka 500kg).

Suihkumoottorit työntävät konetta eteenpäin ilmavirtauksen tuottamalla työntövoimalla (sanotaan vaikka 10 000kg). Tähän voimaan ei vaikuta alustan liikkuminen.

Jos siis lasketaan suihkumoottorien työntövoima 10 000kg miinus alustan taaksepäin viemä voima (joka on laakereiden ja pyörien jne. yhteenlasketun kitkan takia) 500kg, tulee tulokseksi 9 500kg.

Eli konetta työntävä voima on aika rutosti suurempi kuin mitä taaksepäin vetävä voima. Lentokoneen lähtönopeus hidastuu, mutta niin vähän että se ei vaikuta siihen, nouseeko kone vai ei.

Ja voimat olivat sitten ihan vaan esimerkkejä eikä todellisia lukemia, eli ei tarvitse vetää herneitä nenään tai ruveta nipottamaan niistä.
 
Vs: Lähteekö lentokone liukuhihnalta?

nostokurki sanoi
Suihkumoottoreiden voimahan ei pyöritä pyöriä, vaan liikuttaa itse lentokonetta. Pyörille on sinänsä sama, pyörivätkö ne vaikka 300km/h vai tuplat eli 600km/h (esim. kiitorata liikkuu taaksepäin 300km/h ja suihkumoottorit työntävät konetta 300km/h, tulos 600km/h), pyörissä kitka on niin lähellä nollaa että konetta jaksaisi teoriassa pitää paikoillaan vaikka yhdellä kädellä huolimatta siitä, että koneen pyörät pyörisivätkin tuhatta ja sataa.

Tuohon vielä pakko kommentoida tässä erittäin käytännönläheisessä ja kansantaloudelle oleellisessa asiassa... :)

Yhdellä kädellä sitä konetta ei pitäisi paikallaan, ei edes kahdella kädellä. Noitahan jotkut autonvalmistajat demonstroineet kuinka vahva ja vääntävä heidän uusi nelivetomaasturihirmunsa on, vetämällä lentokonetta. Voima mitä tarvitaan sen koneen vetämiseen on täsmälleen sama kuin mitä vaaditaan sen paikallaan pitämiseen (ympäristöön nähden) samalla nopeudella mutta vastakkaiseen suuntaan liikkuvalla alustalla. Kun tavallinen auto ei tästä suoriudu, niin en usko että kukaan yhdellä tai edes kahdella kädelläkään.

Kukin voi käydä kentällä kokeilemassa saako työnnettyä jumbo liikkelle :)
 
Vs: Lähteekö lentokone liukuhihnalta?

Jos kysymyksen tarkoitus olisi matemaattisesti selvittää onnistuuko lentoonlähtö niin varmasti tarkemmat tiedot olisi liitetty kysymykseen. Kysymyksen esittäjän olisi ilmeisesti pitänyt täsmentää kysymystään: "Pystyykö lentokone nousemaan teoriassa ilmaan?"

Toki hyviä huomioita olette esittäneet, sitä ei sovi kiistää. Mutta se ei varmaankaan ollut asian pointti. :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom