L 200:n pakoputken vaihto

HanskiS

Ahtoja kilo,siitä alkaa ilo !
Liittynyt
2 Syyskuu 2012
Sijainti
Hyvinkää
Piti vaihtaa pakoputki tosta vaan suit sait. Muttei sit onnistunut ihan noin helposti.
Elikkä oli tarkoitus vaihtaa kaksi viimeistä putkea,pakosarja ja eka pätkä jäi vanhat,kolmas putki ei vaan mahtunut taipumaan sinne paikalleen.
Mielestäni vaihtoehdot on ,katkaista uusi putki ja laittaa paikoilleen ja hitsata kiinni. Tai sit otettava jompikumpi poikki palkki pois,että saa putken taipuun sinne koloonsa.
Voiko se olla noin vaikeasti tehtävä homma,vai jäikö multa joku vaihtoehto huomaamatta ?
 
Vs: L 200:n pakoputken vaihto

kyllä sen pitäs mennä.onko varmaa oikia putki ja miten vanhan sait pois?
 
Vs: L 200:n pakoputken vaihto

Motonetistä sen ostin , sopia piti kirjojen mukaan. Vanhasta putkesta oli jo aiemmin otettu se etummainen vaimennin pois ja pantu suora putki tilalle.
Ja nyt katkesi irti poikki takapöntön etu puolelta, niin se tuli sieltä välistä hyvin pois, kun ei ollut sitä etu pönttöö enään tiellä.
Kyllä sitä väännettiin ja käännettiin ,eikä sellasta kohtaa löytynyt,että olisi mennyt paikoilleen.
Tuntui kyllä vähän hullulta ajatus ,että pitäisi uusi putki katkasta et saa paikoilleen.
Pitää sitä vielä sit tarkemmin katsoa, jos oot sitä mieltä että se menee paikoilleen ilman väkivaltaa.
 
Vs: L 200:n pakoputken vaihto

Ei ole tuttu asia mutta tuli mieleen että voiskohan korin kohottaminen tunkilla auttaa asiaan...? Riippuu tietysti onko taka-akselilla osuutta hankaluuksiin...? Ja kokeiltu on kummastakin suunnasta...? Ja voihan sitä putkea pyöritellä hieman pituussuuntaisesti jos auttaa asiaan... :)
 
Vs: L 200:n pakoputken vaihto

ei siinää kyllä hitsiä eikä rälläkkää kuulu käyttää kun uutta laittaa paikallleen,muuten on vikaa josain.
 
Vs: L 200:n pakoputken vaihto

Siitä vanhastako ei ole enää vertailukohteeksi, että näkisi onko uusi putki yleensä edes samanlainen?
 
Vs: L 200:n pakoputken vaihto

Ei auta korin nosto kun poikkipalkit nousee mukana,pyöritelty on moneen suuntaan.Ne kaksi poikki palkkia on ongelma,se keskimmäinen putki on niin pitkä ja kun siinä on vaimennin keskellä niin, ettei se taitu omalle paikalleen. Palkkien ja korin välissä ei oo niin paljoa tilaa että putki menisi sinne palkin ja korin väliin.
Viimeine pätkä ja osa keskimmäistä putkee meni roskiin jo ennenkuin ostin uuden putken.
Ja viime kesänä korvattiin keski putken vaimennin suoralla putkella,joten nyt oli helpompi ottaa se katkennut takaosa pois.
Onkohan liian vaikeesti selitetty ?
 
Vs: L 200:n pakoputken vaihto

Voi hyvin olla mahdollista, että laatikontukipalkki pitää irroittaa. Kävin tuossa omaani ihmettelemässä ja näyttäisi kyllä aika ahtaalta väliltä.

P2090850.JPG


P2090851.JPG
 
Vs: L 200:n pakoputken vaihto

nuiren kuvien mukaa pitäs olla heleppoo ku heinän teko.eise eka kerta olis jos sais väärän osan vaikka kuinka pitäs olla oikia.
 
Vs: L 200:n pakoputken vaihto

No,niin tai näin,asia selviää kun meen kaverin nosturille ja kokeillaan uusiksi hommaa. Kirjottelen sitte tänne,miten onnistui ja ei onnistunut :)
Kuukauden päästä leima,takapään jarrut tehtävä , naftatankki vaihdettava , ei ihan pahat hommat mutta kuten aina , aika tahtoo loppua kesken vaikka aikaa olisi.
 
Vs: L 200:n pakoputken vaihto

Mie vaihoin sen väliosan pari vuotta sitten. Muistaakseni otin etupätkän irti ja sitten sieltä etukautta mahtui palkkien päälle. Aikani pyörittelin miekii ennenkun sain sen sinne palkkien päälle.
 
Vs: L 200:n pakoputken vaihto

Otettin kaverin kanssa auton nosturille,kateltiin hetki ja vaihdettiin putki.Ei tarvinnut katkoo putkee eikä ottaa muuta irti kuin etuputki niin sitten väliosa mahtui kääntyy paikallensa :seina
Hiukan malttia ja tarkkaavaisuutta niin sujui vaihto aivan hyvin :D
Sitte kurvailin leimalle :driver ja leima tuli otteesseen :peukku
 
Vs: L 200:n pakoputken vaihto

Ihan muutenkin vastaisuuden varalle jos noita putkia korjaa esim irtopätkällä, niin en suosittele hitsaamista vaan mieluummin sellainen liiton pätkä ja tahnat väliin. Monesti noi katkeaa melko pian siitä hitsisaumasta tai vierestä kun se menee niin kovaksi kuumuuden takia.

Noi putket osaa kyllä joskus olla melkoisia askarreltavia paikalleen kun vain tietyssä asennossa menee jonkun palkin ohi.
 
Vs: L 200:n pakoputken vaihto

Saattaahan se kai vähän riippua siitäkin että kuka ja miten sen putken tai pätkän hitsaa kun olen melkoisen paljon värkännyt noita putkia tavalla tai toisella eikä vielä koskaan ole hitsauksesta tai sen vierestä ratkennut vaan ovat kestäneet vuosikausia... :) Jopa aika kovaa käyttöäkin välillä... :)
 
Vs: L 200:n pakoputken vaihto

Kun putkee hitsaa täytyy ottaa niin paljon ehjää ja kovaa esiin, siihen vetää sauman niin se kestää maailman tappiin.Vaimentimien päihin ei kannata hitsata mitään,se on niin mätää et siitä se putki katkee vierestä.Siitä vanhasta pakoputkesta otettiin väliosasta vaimennin pois ja suora putki tilalle. Hitsattiin pätkä molemmista päistä kiinni,siitä on n. 2 vuotta aikaa. Nyt kun sen pätkän otti pois,niin kyllä saumat oli niinkuin just hitsatut ei mitään murtumia tai muuta vastaavaa.
Mulla Mitsu kun sen laittaa käyntiin tai sammuttaa niin se tärisee ja "hakkaa" niin paljon että se taitaa olla pää syy miksi putket katkee.
 
Takaisin
Ylös Bottom