L 300 vaihdelaatikon ulina.

simo

New Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2013
Onko kellään ollut vastaavia oireita? Eli laatikosta kuuluu saman tapaista ulinaa, kuin aikoinaan piti suorahampaiset laatikot. Ääni kuuluu kaikilla muilla vaihteilla paitsi nelosella ja ainoastaan veto päällä. Ei moottori jarrutuksessa eikä rullatessa. Olisko tuo nelonen ns. suora vaihde? Suoraan pääakselilta kardaanille. Ja taitaisi olla muut sivuakselin kautta? Onkohan siellä mennyt sivuakselin laakerit, vai ensiön rataspari... Tai sitten jotain muuta. Olisko kellään vinkkiä? Ai niin, on takavetoinen 2,5l vapaastihengittävä diiseli vm-91.
 
Vs: L 300 vaihdelaatikon ulina.

Ihan ekana lähtisin katsomaan että onhan laatikossa öljyä,kuullostaa hyvin samanlaiselta ääneltä kuin itsellä tuli kuivana ajelun seurauksena. Öljyä lisäämälläkään tosin ääntä ei enää pois saanut. 4 on ainakin pajeroissa suora,joten uskoisin että tässäkin on.
Tosin itsellä laatikko naukui moottorijarrutuksissa aika voimakkaasti,ja 5vaihteella meteli oli sietämättömän kova.
 
Vs: L 300 vaihdelaatikon ulina.

Olet päätynyt "kuuloanalyysissä" ihan oikeisiin lopputuloksiin. Kuitenkin kannattaa tarkistaa tuo öljytilanne ja samalla "miltä se öljy näyttää". Seuraavaksi kannattaa sitten harkita tuota Mitsun laatiikkokorjauksiin erikoistunutta yritystä tai vaihtolaatikkoa jos meteli käy kovin korviin :(. Tietysti sen voi itsekin purkaa jos on tiloja ja osaamista.
 
Vs: L 300 vaihdelaatikon ulina.

Moro! Kun ääni alkoi, vaihdoin laatikon öljyt. Täysi määrä öljyä oli. Aika mustaa kuraa, mutta ei siinä juurikaan ollut metallia. Millähän akselilla on ne säädettävät kartiolaakerit? Tuli vaan mieleen, että onko mahdollista selvitä laakereiden säädöllä!?
 
Vs: L 300 vaihdelaatikon ulina.

image001.gif

http://www.tamgears.com/

L300:n heikkoutena on ollut vaihteisto. Melkein viisainta on avata ja vaihtaa kaikki laakerit kerralla, jos sillä aikoo pidempään ajella. Vähintään vitosen laakerit on järkevää uusia, jos lootan aukoo. Täysin uusi loota maksaa 2000€. Käytetyt on harvassa.

RVS käsittely vaihteistolle on myös järkevää.

http://www.rvs.fi/
 
Vs: L 300 vaihdelaatikon ulina.

Oliskohan syyllinen kuvassa oleva osa no. 113 eli kytkinakselin ja pääakselin välinen silmälaakeri. Nelosella eli suoralla vaihteellahan sen ei tervitse pyöriä koska kytkin- ja pääakseli ovat silloin yhtäpuuta. Kun taas ryhmäpyörästö ( ala-akseli) pyörii aina, eli ääntäisi kaikilla vaihteilla. Silmälaakerin pettäminen saa pääakselin kampeutumaan vinoon jolloin pääakselin laakeri voi alkaa ääntämään ja hammaskosketus ryhmäpyörään myös muuttuu. Paitsi suoralla vaihteella jolloin pääakseli ei pääse kääntymään vinoon.
Tämä vain arvailua. Perustuen kokemukseen Mersedeksen laatikon hajonneeseen kytkinakselin silmälaakeriin (113) joka on eri osa kuin kytkimen silmälaakeri (114)
 
Vs: L 300 vaihdelaatikon ulina.

Moron! Kiitos tiedoista! Aika mielenkiintoinen laite tämä L 300. Näyttäisi siltä, että jos jutut tuon koneen kestämisestä pitää paikkaansa... Kolme laatikkoa menee yhden koneen iällä. Tosin taitaa mennä kolme koriakin. Mulla 186 tonnia ajettu.
 
Vs: L 300 vaihdelaatikon ulina.

simo sanoi
Moron! Kiitos tiedoista! Aika mielenkiintoinen laite tämä L 300. Näyttäisi siltä, että jos jutut tuon koneen kestämisestä pitää paikkaansa... Kolme laatikkoa menee yhden koneen iällä. Tosin taitaa mennä kolme koriakin. Mulla 186 tonnia ajettu.

Kyllä se laatikko kestää, kunhan muistaa laadukkaat öljyt vaihtaa vähintään parinvuoden välein ja täyttää sen mieluiten yli ylärajan. Vitosvaihteella ei ikinä pidä vedättää alle 80km/h nopeuksissa, eikä varsinkaan mäissä.

Minulla myös -91 L300 (350Tkm mittarissa) ja siinä on nyt 400Tkm ajettu laatikko, josta hajosi 300Tkm kohdalla vitosen laakerit. Auton alkuperäisessä lootassa ei nelosvaihde pysynyt kunnolla päällä. Täytyisi sekin koittaa katsoa joskus kuntoon.

Korin kestäminenhän riippuu aivan siitä, onko sitä ruostesuojattu. Minulla onneksi alkuperäinen omistaja oli suojannut, joten alusta on erittäin hyvässä kuosissa.
 
Vs: L 300 vaihdelaatikon ulina.

Nonii, laatikko kunnossa. Vaihdettiin kaikki laakerit ja stefat. Siinä laatikossa on yksi käsittämätön "suunnitteluvirhe" (ainakin minun mielestä ja myös asentajakaverin mielestä). Kytkinakselin etummainen laakeri (iso) on sisältäpäin suojattu. Siinä on noin kahden mm huopareunus, muuten ummessa. Eihän se voi tulla voidelluksi kunnolla, se on nimittäin reilusti öljypinnan yläpuolella. Ja tietysti sehän sieltä oli kajahtanut. Muut laakerit vaihdettiin vain koska oli valmiiksi auki pöydällä.
 
Takaisin
Ylös Bottom