L200 -91 4WD vaihteisto takkuaa

Teemu_Laakso

Huonot hanskat, työtähylkivää nahkaa...
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Mäntsälä
Mikähän mahtaa olla ongelmana kun vauhdissa pienemmälle vaihtaessa 3,2, ja 1 vaihteella kepissä täytyy käyttää tosi paljon voimaa ja vasta vauhdin hidastuessa pykälät menee kunnolla päälle. Rutinoita ei kuulu. Ylöspäin vaihtaessa 4 vaihde ei mene aina perille. Tuntuu ihan kuin kytkin ei täysin irrottaisi, mutta on säädetty ja poljin tuntuu hyvältä. Mikähän merkitys öljylaadulla on?
 
Vs: L200 -91 4WD vaihteisto takkuaa

Olekko koittanu kaksois poljentaa ja välikaasua? Auttaako?
Ja alkuun kyllä tuijjottaisin kytkintä ensin...
Ja jos ihan tavan GL 4 on lootas niin pitäis pelata...
Se että onko lootassa orastavaa laakeri vikaa niin antais kyllä ääntä...
 
Vs: L200 -91 4WD vaihteisto takkuaa

Orastavaa laakerivikaa kyllä on, kaikki vähän kohisee paitsi nelonen. Ei kyllä kuulosta mitenkään vakavalta kohinalta. Kytkinpolkimessa on hyvä vastavoima ja "muljahdus". Joskus risteykseen tultaessa tuntuu että moottori jarruttaisi vaikka kytkin on pohjassa. Miten kytkin voisi hajota niin että poljin tuntuu hyvältä, ei ole rohinoita, mutta veto jäisi päälle?
 
Vs: L200 -91 4WD vaihteisto takkuaa

Kytkinlevy voi liikkua huonosti kytkinakselin spooreilla. Silloin se jää "nojaamaan" vauhtipyörää vasten vaikka asetelma irroittaa. Mulla kävi näin moottorin lämmettyä. Liikkeelle lähdettäessä ei meinannut saada vaihdetta päälle. Auto pyrki hieman eteenpäin aina kun ykköstä yritti tyrkätä päälle. Helpotti yleensä kun käytti pari kertaa 3-4 välillä. Synkka tosin toimi aina hyvin paitsi kylmänä. Öljyksi kannattaa laittaa Mobil VS200. Synkronoitia voisi vielä kokeilla herkistää RVS-käsittelyllä. Mulla vaikutus oli selvä.
 
Vs: L200 -91 4WD vaihteisto takkuaa

Se kytkin voi olla yksinkertaisesti vaan kulunu...
 
Vs: L200 -91 4WD vaihteisto takkuaa

Voisi tosiaan olla spooreissa jumissa oleva kytkinlevy. Vika ilmeni sen jälkeen kun tuolla oli tehty 2400km Lapin reissu. Siinä kytkintä ei paljoa käytetty, joten saattoi jumittua.
 
Vs: L200 -91 4WD vaihteisto takkuaa

Kun käytät voimaa vaihtamiseen,niin synkroa siinä sorvaat kovalla kädellä. Vertaappa paljonko kitkaa normi vaihtaminen.

Alkoiko tuo vika nyt kerralla,vai onko ollut pitempäänkin ?

Paineasetelmasta voi liuska taittua eri asentoon,ja sit ei irrota.

Pahin öljylaatu ois perus gl5 ölppä. Sitä ku käyttää ni synkron kulutuspinnat valutetaan öljyropusta alas.
 
Vs: L200 -91 4WD vaihteisto takkuaa

200km sitten se alkoi. Aika yhtäkkinen vika. On tosiaan ne synkrot pyörineet mielessä kun vaihtaa. On vaan kettumainen homma fiksata. Varmaan helpommalla pääsee jos ottaa koneen pois?
 
Takaisin
Ylös Bottom