L200 -92 penkkien vaihto kokemukset

Teemu_Laakso

Huonot hanskat, työtähylkivää nahkaa...
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Mäntsälä
Ajattelinpa jakaa kokemukset kun onnistui niin hyvin.
Kaikki L200 omistajat tietää kuinka kauheat penkit niissä on ja viimeistään 20 vuoden ikäisenä pehmusteet ja loputkin muodot ovat kadonneet. Selkä tulee kipeäksi alle puolen tunnin.
Laitoin omaani Dynamic 4 penkit. Ergonomia parani kaikin puolin ja oli aika helppoa. Penkit tuli oikeaan asentoon ja turvavöiden kiinnityspisteisiin ei tarvinnut koskea (voi olla kynnyskysymys katsurille). Myös korkeussäätö toimii oikein.
Työvaiheet:
1. Hanki jostain Galantin (e3x) etupenkit.
2. Pura Galantin penkit niin että saat kiskot käsiisi helposti.
3. Hävitä turvavyön lukot penkeistä. Ällässä nämä ovat kiinni lattiassa eikä tarvita muutoksia.
3. Poraa/hio/leikkaa kisko-osaa ja penkin runkoa yhdistävät niitit (3kpl/kisko) ja rälläköi turvavyön lukon puolelta kiskoa ja runkoa yhdistävä hitsisauma auki.
4. Irrota Ällän alkuperäiset penkit.
5. Irrota kiskot Ällän penkeistä. Simppeli pulttiliitos.
6. Kiinnitä Ällän kiskot Galantin penkkien runkoihin pulttiliitoksella niittiliitoksien rei'istä. Joudut vähän suurentamaan jotta osuvat kohdalleen.
7. Kokoa penkki, laita uusi rautalanka etäisyyssäätöön kiskojen välille koska kiskojen raideväli muuttui.
8. Kiinnitä penkki autoon keskitunnelin puoleisista kiinnikkeistään
9. Merkkaa oven puolen kiskon uudet kiinnityspisteet lattiaan
10. Hitsaa M8 mutteri, tai mutterilevy lattiaan (etummaista joutuu vähän tukemaan kun on vinkkelissä.
11. Asenna penkki
12. Rakenna penkinlämmittimelle johdot ja kytkimet jos haluat lisäluksusta!
 
Vs: L200 -92 penkkien vaihto kokemukset

Jatketaas tähän että viime viikonloppuna tein saman operaation. Mutta penkit oli 850 Volvosta. Huomattavasti korkeammat kuin alkuperäiset joten kardaanitunnelin vierestä lähtevään poikittais tukeen rälläköin kolon. Sitten sopivan paksu/leveä lattarauta hitsaten taakse suoraan vanhan mutterin päälle ja eteen tehtyyn koloon. Ovien puolelle alkuperäisistä penkistä rälläköin kiinnikeraudat irti ja madalsin samalle tasolle kuin toisella puolella oleva latta, kiinnikkeet paikalleen ja kiinnikkeiden välille vastaava lattarauta kuin toisella puolella. Varmuuden vuoksi hitsasin myös poikittain tuet lattojen välille. Tadaa, reiät lattoihin ja penkit kiinni. Niin penkeistä piti ottaa vanhat kiinnikkeet ensin pois rälläköiden niin jälkelle jäi suora kisko joka siis istuun hyvin niiden lattojen päälle.

Todella hyvä tuli, päivä meni tuossa hommassa tosin. Nyt on korkeussäädöt, ristiselän tuet, tehokas lämmitin ja erittäin mukavat istua...
Helpompi olisi ollut käyttää hieman matalempia penkkejä jostakin muusta autosta, mutta sattui olemaan nuo varastossa ja tottunut Volvon penkkeihin.



:driver
 
Takaisin
Ylös Bottom