L200 perän ja kardaanin äänet sekä laakeripolitiikkaa

pekkap

Member
Liittynyt
15 Toukokuu 2005
L200 1997 4x4 peräpää meinaa jurnuttaa ja volista. Jurnutus todnäk poistuu kun vaihtaa ruttusen kardaanin, volinasta ei ihan vielä selkoa. Se laakeri mikä on heti kardaanin jälkeen on selkeästi väljä, siis ihan akselin poikkisuunnassa. Oppaan mukaan siellä oisi kartiolaakerit.
- Pystyyköhän tuota elvyttämään riskillä mutterinvääntimellä? Vai antaakohan se laakerin välissä oleva väliholkki yhtään periksi? Pystyykö tuota säätämään mitenkään sen ihmeemmin?
- Voisko volina johtua jostain muusta? Selkeästi perän suunnalla ääni on.
- Mistähän osaisi alkaa etsimään nuita kartiolaakereita (olettaen että siitä olisi hyöty)? Lieneekö kovinkin hankala toimenpide saada rattaat oikeaan arvoon? Ja riittäsköhän ihan ulomman kartion vaihtaminen?

Saanekko suomesta vai mistäpäin oisi kohtuuhintasta tilailla? Vai oisko järkevämpää ostaa ehjä tasauspyörästö kokonaan hajottamolta? Hinnat vaihtelee 600-900e luokassa.

Paljon kiitoksia vastaajille jo etukäteen!
 
Vs: L200 perän ja kardaanin äänet sekä laakeripolitiikkaa

Niitä laakereitahan ja tiivisteitä sai melkeen mistä vaan. Krymppiputkea taas ei meinannu löytyä nettikaupoista, mutta kaivamalla löyty seki.

Oireista:
Jurnutus, resonointi tietyillä vauhtialueilla = Kiero kardaani.
Volina, vaihtelevasti= Pinionin laakeri.

Ja epäileisin että vuosikausia jurnuttanu kiero kardaani on tehny hallaa tuolle pinionin laakerille. Mutta mistäpä sitäkää varmaksi voi sanoa.

Ratkasuksi päätin ostella suoraan vaihtoperän, entisen laakeroin kuhan ehdin ja panen myyntiin. Näemmä sen verran tarkkaa hommaa jos joutuu säätämään että parempi kun ottaa aikaa siihen, varsinki kun ei oo aikasemmin tehny vastaavaa laakerointia.
 
Takaisin
Ylös Bottom