L200 rungon takaosan peruskorjaus

Teemu_Laakso

Huonot hanskat, työtähylkivää nahkaa...
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Mäntsälä
Vielä toissapäivänä oli ajossa L200 -92 4WD 2.5D, mutta nyt atomeina pihalla.
Auto hankittiin polttopuiden kuljetukseen, ja hankittaessa oletuksena oli että runko alkaa olla aika huonossa kunnossa. Nyt muutaman kuukauden jälkeen täytyi nostaa lava pois ketjutaljalla autotallin kattoon. Tuli muuten hieno peräkärry!
Purkaminen kesti n. 6tuntia. Aika helppo juttu.
Löydetyt viat:
-Pyöreä poikittaispalkki täysin mätä. Korvattu joskus antenniputkella. Täytyy tehdä uusiksi.
-Jarruputkia uusittava
-1 lehtijousi poikki, uudet meni jo tilaukseen koska ei ne muutenkaan voi olla enää luotettavat suurille kuormille
-Rungossa lavan "tallat" mädäntyneet. Itse lavan kiinnitykset oikein hyvässä kunnossa jolleivat peräti virheettömät!
-Rungossa pohjaanlyöntikumien vastinkappaleet täysin pitsiä, uusiksi meni.
-Runko monesta kohtaa puhki alapuolelta, ja yläpuoleltakin...
-Runko täynnä muhjua, jonka sain suurimmaksi osaksi pois puutarhaletkulla
-Tankin imu- ja paluuputket mätiä, vaikkakaan ei vielä rikki, uusiksi
-Lavan pohjassa vähän hitsaamista ja kulma oiottava...
 

Liitetiedostot

  • WP_000540.jpg
    WP_000540.jpg
    135.9 KB · Lukukerrat 1,973
  • WP_000544.jpg
    WP_000544.jpg
    152.8 KB · Lukukerrat 3,073
  • WP_000555.jpg
    WP_000555.jpg
    84.8 KB · Lukukerrat 1,961
Vs: L200 rungon takaosan peruskorjaus

Ja tarkoitushan on hitsata runko mahdollisimman alkuperäiseen kuntoon pehmeiltä osiltaan, kylvettää sisäpuolelta kotelonsuoja-aineessa, maalata sinkillä, rostexilla ja Hammeritella siniseksi ja päälle sentin kerros massaa.
Perä, jouset, vetokoukku jne. sinisiksi myös mutta jätän massan pois.
Naftatankkiin mieto hiekkapuhallus, uusi maali ja kunnon massaus. Lähtö- ja tuloputkien vaihto.

Jännä että etuosiltaan kaikki auton mätänevät vähemmän. Niin myös tässä tapauksessa. Runko on edestä paljon paremmassa kunnossa. Ensi kesänä olisi tarkoitus vaihtaa Pajeron TD kone kiinni. Samalla koppi irti, rungon ehostus ja ehkä mieto korotus...

Ja kysymys: On varmaan muitakin jotka ovat L200 runkoa eheyttäneet. Onko jotain knoppeja tai sudenkuoppia moisessa projektissa? Tai hyviä modeja?
 
Vs: L200 rungon takaosan peruskorjaus

eikaa tuos muutaku uutta peltiä ja rungon numerojen kunto on hyvä tarkistaa.mullon tos vastaava 90 malli projektina mutta täytyy panna kiertoon kunei kerkee ruuvaaleen.
 
Vs: L200 rungon takaosan peruskorjaus

Mikähän maali tohon ois paras, tai minkä maalien yhdistelmä. Tarvis pysäyttää korroosio, ja tarttua kuin tauti. Onko sinkkimaalista oikeasti mihinkään?
 
Vs: L200 rungon takaosan peruskorjaus

Ei se nyt kuumasinkitykselle kyllä pärjää, mutta olen käyttänyt sinkkipölymaalia teräsrakenteissa monta vuotta ja kokemukset ovat hyviä. Spraytavaralle kannattaa katsoa että sinkkiä on "riittävästi" ja sen huomaa painosta ;). Valitettavasti sillä ei saa tarpeeksi kovaa pohjaa kuten kaksikomponenttimaaleilla ja riippuu maalaustyön sijainnista missä sitä käyttää. Esimerkiksi galvaanisesti sinkityt peräkärryn aisan "vetopään" voi päällemaaalata sinkkispraylla ja tulos näkyy olevan lähemmäs ikuinen korroosiota vastaan = tuplasinkitys. 8)
 
Vs: L200 rungon takaosan peruskorjaus

eikähän se mee ihan jollain teollisuusepoksia esim.tikkurila temacoat. ja hyvät
pohojatyöt eli ruosteet pois.kaikki spräyt voi unohtaa jos hyvän haluat.
 
Vs: L200 rungon takaosan peruskorjaus

maalit ois saatava oikeastaan kotelon sisällekkin,sieltähän se ruoste puskee läpi,mutta mistä suomessa sais happokylvyn rungolle :-\ jollaki pitäs saada rungon sisäpuoli putsattua ja jonkinsortin ruostesuojaan.
öljyähän moni käyttää,vaikka se kiistanalainen aine onkin.mutta eipä nuita ruosteesta ja massanriekaleista läpi meneviä massojakaan ole ?
 
Vs: L200 rungon takaosan peruskorjaus

Eipä taida kotipojalla olla muuta vaihtoehtoa kuin leikata palkki auki sopivasta kohtaa, vesiletkulla painaa julmetusti vettä läpi että edes irtolian saa pois. Sitten antaa kuivua ja vielä paineilmalla loput pois. Arviolta pari kiloa tavaraa sieltä tuli. Joku on sanonut että teräs laajenee 7 kertaiseksi ruostuessaan... voi pitää paikkansa.
Tarkoitus olisi notkeaa öjy-koteloaine sekoitusta spreijata sinne sisälle "litrakaupalla" eli niin että alkaa valumaan tuuletusreijistä. Sitten vielä pelkkää koteloainetta pintasilaus jotta pinta olisi vähän kiinteämpi.
 
Vs: L200 rungon takaosan peruskorjaus

moska on aika tiivistä. joku saksittu nyloninen nuohoojanharja vois olla hyvä,millä jynssätä narussa rungon sisustaa,tietenki että on niin iso korjaus,mistä se mahtuu sisälle.
 
Vs: L200 rungon takaosan peruskorjaus

Moottorinpesuaine + tehokas painepesuri viemärinavausletkulla on ihan ok palkkien yms. koteloiden pesussa. Vähintään sadetakkia suositellaan ;D.

Kotelonsuoja-aineelle tarkoittu ruisku on kanssa monikäyttönen. Sillä pystyy liuottimen lisäksi levittämään myös maalin- ja ruosteenpoistolitkuja yms. myrkkyjä.
 
Vs: L200 rungon takaosan peruskorjaus

Reilu kolme viikkoa on hitsattu ja putsattu ja nyt tulos alkaa olemaan mieleinen.
-Molemmat poikittaispalkit vaihdettu. Taaempi palkki on Lammi-Kivitalon kuumasinkitty aukonylityspalkki, ja etummainen on kaivinkoneen 60mm hydaulisylinterin varsi. Luulisi kestävän.
-n. 10kpl 4mm teräslevypaikkoja hitsattu. n. 100 puikkoa sekä 2kg miggilankaa poltettu
-n. 20 pikkurälläkän katkaisulaikkaa kulutettu sormukseksi. Tuo runko ja 4mm teräs tuppaa näitä syömään
-Rakennettu uudet lavan "tallat" ja pohjaanlyöntikumien vastinkappaleet runkoon
-40kg hiekkapuhallushiekkaa puhallettu taivaalle
-Uudet tankin ja pakoputkenkiinnikkeet rakennettu
-Uusia jarruputkia väännetty
-Uudet lehtijouset hankittu. Vanhat saa hakea pois jos joku tarvitsee. Kiinnittävät lehdet ja yksi apulehti virattomia.
Litra sinkkimaalia ja litra Hammeriteä turattu. Ei varmaan paras maali mutta kun peittää massalla niin kestänee.

Nyt alkaa runko olemaan massaamista ja kasausta vaille valmis. Jos viikonloppuna saisi pyörilleen.
....Sitten olisi vielä sen lavan fiksaus edessä. Hyviä ehdotuksia telineiksi? Ajattelin että nostan taljalla kattoon, ja pudotan perä edellä maton tms. päälle jotta pääsee alapuolelta hitsaamaan. Miten olette tehneet?
 

Liitetiedostot

  • WP_000636.jpg
    WP_000636.jpg
    158.4 KB · Lukukerrat 1,711
Vs: L200 rungon takaosan peruskorjaus

hyväs mallis ja hyvältä näyttää,mutta mihin oot nuo 100 puikkoo hitsaallu? eikö tuo lavanpoha oo hyvä koriata nii et pohoja on ylöspäin ja saa alaspäin hitsaalla,sitä vissii tarkotikki..
 
Vs: L200 rungon takaosan peruskorjaus

Puikolla vedin rungon. Oli vaan niin ohuita puikkoja jäänyt nurkkiin että pääsi vain 5cm puikolla. Sitten kuonat pois ja uudestaan kun tuppasi jäämään huokosia. Ja lopuksi kun hiekkapuhalsi sauman niin kolmannen kerranhan se piti käydä läpi... Kun hitsaustaidot, vehkeet ja kokemus on mitä on, niin silloin täytyy tehdä raudasta :)

Täytyypä miettiä miten sen lavan sais ylösalaisin... Käytössä 2 kättä, 2 jalkaa ja ketjutalja.
 
Vs: L200 rungon takaosan peruskorjaus

Noniin, nyt alkaa runko olla tikissään. 3 purkkia alustamassaa, ja 2 kotelonsuojaa.
On melkosen jäykät jouset. Ei hievahdakaan kun hyppii poikkipalkin päällä.
Rungon asento ei kauheasti muuttunut kun sain peräkoukun taka aisojen väliin vielä pingotettua :D

Nyt vielä jarrut laitettava, ja peräöljyt.

Miten muuten on, täyttöpultin kannassa luki että vain LSD öljyä. Tarkoittaako se että on lukko? Ei kyllä tuntunut lukolliselta kun sitä perää tuossa pihalla työntelin.
 

Liitetiedostot

  • WP_000647.jpg
    WP_000647.jpg
    136.8 KB · Lukukerrat 2,187
Vs: L200 rungon takaosan peruskorjaus

Oliskohan joku joskus sanonut että ne rattaat siellä tarvii LSD öljyä on siellä lukko taikka ei. Pointti siinä oli, että siellä tapahtuu pientä luistoa joka tapauksessa, niin osat kuluu vähemmän jos on LSD:t sisällä.
 
Vs: L200 rungon takaosan peruskorjaus

se vähän epäilyttäs,jos ei pelkkää akselistoa työntäessä tunnu olevan murika lukossa,joko siinä on lukko täysin hajalla,tai tavallinen tasuri.öljyropusta ensin valuttamalla vois yrittää tihrustaa tasauspyörästön ulkonäköä ? toiset öljythän sää sinne kuitenkin laitat.

runkohan vaikuttaa nyt asialliselle.luulis että on autoa pitkäksi aikaa :)
 
Vs: L200 rungon takaosan peruskorjaus

Eikös tuo selviäkun perä ilmaan ja pyörittää toisesta pyörästä. Jos pyörii molemmat samaan suuntaan niin lukko löytyy.
 
Vs: L200 rungon takaosan peruskorjaus

Susihukka sanoi
Oliskohan joku joskus sanonut että ne rattaat siellä tarvii LSD öljyä on siellä lukko taikka ei. Pointti siinä oli, että siellä tapahtuu pientä luistoa joka tapauksessa, niin osat kuluu vähemmän jos on LSD:t sisällä.
Ei näin vaan se LSD öljy on sinne siksi suositeltua,että luistotilanteessa kitkapakkoihin ei kohdistu niin kovaa rasitusta ja näin ollen säästää kitkapaloja paljon,avoimet perät menee ihan perus HD öljyllä.
 
Vs: L200 rungon takaosan peruskorjaus

Noni, rojekti valmis.
Hitsasinpa vielä lavan pohjasta yhden palkin kuntoon ja korjasin ne tallat jotka vastaavat runkoon. Kolme röökiaskin kokoista reikääkin oli pohjaan syöpynyt. Täydellinen puhdistus ja sitten 5mm kerros siveltävää massaa pohjaan niin hyvä tuli.
Itse autossakin jokainen takaosan palikka ja kiinnike tuli käytyä läpi, putsattua, maalattua ja massattua.

Uudet takajouset vaan ovat tautisen kovat ja pompottavat ilman kuormaa ajaessa vaikka varapyöräkin roikkuu paikallaan. Ei ole mukavaa kyytiä. Mitähän tolle voisi tehdä? Rengaspaineet jo laskettu 2 baariin. Ei pitänyt olla vahvistetut mutta taitaa olla kuitenkin? 4+2 lehteä. Cros4WS:stä ostettu. Nosti perää ihan miehekkäästi tosin.

Tässä videolinkki hommasta mitä varten korjaukset tehtiin. Pääsi Ällä heti hommiin!
http://sdrv.ms/13cMpaX
 

Liitetiedostot

  • WP_000652.jpg
    WP_000652.jpg
    114.9 KB · Lukukerrat 1,608
  • WP_000654.jpg
    WP_000654.jpg
    147.4 KB · Lukukerrat 1,730
Vs: L200 rungon takaosan peruskorjaus

Näkyy vanha topicci jo olevan, mutta siistin näköstä jälkeä...
Rekkari melkein sama kuin mulla, numerot vaan mulla on 604... värikin täsmää
 
Vs: L200 rungon takaosan peruskorjaus

Jospa sitä sais etuosan laitettua ens kesänä, ja samalla turbokoneen ja korun korotuksen...
 
Vs: L200 rungon takaosan peruskorjaus

Vaimo kehuu että olen itsepäinen, jääräpäinen ja kovapäinen. En suostunut uskomaan. Nyt varmaan täytyy jo uskoa, sillä löin eilen pääni kytkimen ilmaamisen yhteydessä tunkin nostokorvakkeeseen. Sattui niin perhanasti. Kun tuosta tokenin, huomasin että korvake oli pudonnut maahan. Joko pää on kova tai auto on mätä. No, tuo runko korjattaneen enai kesänä.
 
Vs: L200 rungon takaosan peruskorjaus

Ota samalla lehtijousista niitä välilehtiä veke... pehmenee se kyyti.
 
Vs: L200 rungon takaosan peruskorjaus

Joo, täytyy harkita. Aika kova perä tosiaan. Mutta täytyy huolehtia että se n. 1000kg kantavuus säilyy kun tuota polttopuurahtia on tullut ajettua...
 
Takaisin
Ylös Bottom