L200 vaihdelaatikon kunnostus

nuc-64

New Member
Liittynyt
6 Joulukuu 2016
Päätin tehdä oman aiheensa tästä laatikkorempasta, kun eteen tulee paljon uusia asioita. Eli 98 takaveto L200:n vaihdelaatikko on irrotettu, kun äänsi muilla paitsi 4:s vaihteella. Vaihteiston häntä on purettu jotensakin onnistuneesti, mutta nyt ongelmana on laskereiden irroitus. Toinen akseli on laakeroitu vaihteiston kuoriin kartiorullalaakereilla ja niiden ulkokoolit lähtivät naputellen irti. Itse laakerit vaan istuvat akselissa kun tauti. Akselin päät rulevat myös niin pitkälle, ettei oikein keksi minkäänlaista tarkoitukseen käypää ulosvetäjääkään. Myös toisen akselin päissä olevat ilmeisesti kuulalaakerit vaikuttavat yhtä hankalilta irrottaa, milläs niitä irroitetaan?
 
Vs: L200 vaihdelaatikon kunnostus

Hiomakoneella kylmästi laani pois laakerista niin löystyy kummasti ja irtoo ....
 
Vs: L200 vaihdelaatikon kunnostus

Kierretangot hitsaa siihen ja hommaa tuommoisen hahlollisen ulosvetimen vaikka biltsusta, niin lähtee. Kannattaa sitten suojata hyvin, ettei roiskeet tartu minnekään.

2000019463

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Ulosvedin/

Jos rahaa haluaa käyttää, niin on semmoisia hienoja ulosvetimiäkin, jotka ottaa kiinni laakeripesästä.
 
Vs: L200 vaihdelaatikon kunnostus

Samasta paikasta saa samaa sarjaa vetolevyn. 14e.

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Ulosvedin/Irrotustyokalut-2000019463/
 
Vs: L200 vaihdelaatikon kunnostus

Muuten onnistuis tuolla vetolevyllä, mutta kun laakeroinnit on tehty vaihteiston kuoriin ja kuorissa on juuri laakerin ja akselin kokoinen reikä, ulkokoolin kun noista kartiorullalaakereista sai irroiteltua aukesi pari milliä laakerin ympärille tilaa. Vetopulttien hitsaus voi olla näillä näkymin ainoa vaihtoehto, hirvittää vaan hitsata aivan akselin vieressä, kun täytyisi varmaan laakerin sisäkehään saada kiinnitettyä. Ulkokehällähän ei ole kuin peltinen rullien pidin.
 
Vs: L200 vaihdelaatikon kunnostus

Noi vaatii aina keksimistä ja sovellusta, myös voima auttaa usein :nykii
 
Vs: L200 vaihdelaatikon kunnostus

jaa?? kuva selventäs. Ymmärsin et on sisäkoolit kiinni akselissa.
Tuo vetolevyhän kiristetään sisäkoolin taakse ja sit veetään tuolla ulosvetäjällä.
 
Vs: L200 vaihdelaatikon kunnostus

AYE_GTI sanoi
jaa?? kuva selventäs. Ymmärsin et on sisäkoolit kiinni akselissa.
Tuo vetolevyhän kiristetään sisäkoolin taakse ja sit veetään tuolla ulosvetäjällä.
Jep, oli kartiorullalaakerin sisäkoolit kiinni akselissa. Homma ratkesi tuhoamalla rullien häkki paikkaansa, niin akseli mahtui tulemaan ulos laatikon kuorista. Tuota vetolevyä ei voinut käyttää, koska laakeri oli aivan rattaan likellä, eli vetolevy ei ois mahtunut, toisaalta vetolevy olisi myös jäänyt vasten vaihteiston kuoria, koska laakeri oli kuorien tasalla, myöskään vetolevyyn tulevat pultit eivät olisi mahtuneet laatikon päädyssä olevasta juuri laakerin kokoisesta reiästä sisälle.
Toinen ongelma oli saada kytkinakselin isot kuulalaakerit irti, toisesta päästä sai sisäpuolisella laakerinulosvetäjällä, toisessa päässä jäi laakeri 45 cm päähän akselin päästä, täytyi käyttää Sparkin kuvassa näkyvää H ulosvetäjää pitkillä kierretangoilla, kierretankojen toisessa päässä oli mutterit hitsattuna laakerikooleihin.
Seuraava vaihe olisikin putsata osat. Oikeastaan vähän hämmästyttää, että muuta erikoista vikaa ei vaihteistossa näy, paitsi kytkinakselin laakereissa on hiukan klappia. Voiko tuo aiheuttaa jo krohinan ja sitä kautta hammaspyörille väärän asennon. Hammaspyörissä ei juuri kulumaa näy, mutta jostain on laatikon pohjalle metallipurua ja muutama lastu lentänyt ???
 
Vs: L200 vaihdelaatikon kunnostus, vika löytyi...

Jaahas, putsattiin rattaita ja tulikin huomattua, että yhdestä hammasrattaasta puuttuu hammas :seina Tamgearsilla ei enää ole näitä kytkinakselin ensiörattaita http://aijaa.com/lEmutO Olisiko kellään myydä ratasta tai akselia, tarjotkaa ihmeessä!
 
Vs: L200 vaihdelaatikon kunnostus

Löytyy varmaan käypä, mutta en nyt ainakaan pariin viikkoon kerkeä moista purkamaan.
 
Vs: L200 vaihdelaatikon kunnostus

Homma on edennyt niin, että uusi kytkinakseli tuli maahantuojalta ja laakerit Tamgearsilta, kasaus meneillään, katsotaan miten käy. Löysin muuten netistä täydellisen toistasataasivuisen vaihdelaatikon korjaamomanuaalin vuodelta 2000, voin sen linkittää tännekin kunhan löydän sen uudestaan.
 
Vs: L200 vaihdelaatikon kunnostus

En enää tuota linkkiä tuohon korjaamokäsikirjaan onnistunut löytämään, mutta hyvä ja tarpeellinen teos oli projektissa. Pikkuvirhe tuli kasaamisessa tehtyä ja melkein valmiiksi kasattu laatikko piti erään krymppiholkin ja siirtäjärenkaan väärin päin asentamisen takia purkaa ja kasata uudelleen Laatikko on nyt ollut ajossa muutaman sata kilometriä ja äänet vähenivät huomattavasti. Hyvin pientä ääntä vieläkin laatikko pitää, mutta se varmaankin johtuu vanhojen laakereiden aiheuttamista hammasrattaiden asentomuutoksista, nyt uusilla laakereilla rattaat ovat ehkä hiukan eri kosketuskulmassa toisiinsa nähden, kuin aikaisemmin.
 
Vs: L200 vaihdelaatikon kunnostus

Kannattaa tehdä RVS käsittely, niin voi loputkin äänet hävitä.

http://www.rvs.fi


Onko sinulla se vaihdelootan manuaali vielä koneella? Lataa se vaikka Gmailin driveen ja laita jakolinkki tänne.
 
Takaisin
Ylös Bottom