Lambda anturin signaali

eclipse2.0

Eclipse 2.0 DOCH 2WD (D22A)
Liittynyt
3 Lokakuu 2003
Sijainti
Kotka/Lapinjärvi
Tuos asentelin seosmittaria ja ihmettelin kun ei toimi, joten mittasin sit signaali johdon virran joka oli 0.05 volttia, mutta eikös tuossa pitäisi olla n. 0.5 volttia vai olenko väärässä???Kyseessä ei ole pilkkuvirhe...
Onko lambda paskana vai misä mahtaa olla vika.
Kolmisen viikkoa sitten otin vikakoodit mutta silloin ei ainakaan ollut mitää vialla....
 
Onko itse tehty mittari ? Ecu katsoo kyllä lambdan antamaa signaalia, jos ei ole rajoissa antaa ce valon. Olisikohan nyt kaikki piuhat oikein / ohjeiden mukaan asennettu ?
 
kaupasta ostettu mittari, piuhat oikein ja mittasin arvon suoraan lambdalta tulevalta piuhasta eli vaikka mittäri oliskin väärin asennettu ei se muuta tuota volttilukemaa miksikään...
Sen olen todennut vuosien mittaan ettei autojen varoitusvalot vioista toimi eikä niiden toimivuuteen kannata luottaa.
Esim. kun laturi on paskana lautiurin valon pitaisi palaa, mutta eräässä edellisessä autossani laturi oli paskana kolmesti eikä kertaakaan palanut laturin valo. että semmosia ne on....
 
Kytkitkö siis seosmittarin alkuperäisen lambdan rinnalle? Toimii tai ei toimi riippuen tapauksesta. Lambda anturi ei ole mikään laturi joka puskee amppeerikaupalla virtaa jännitteen notkahtamatta.
 
eclipse2.0 sanoi
Niin ja olihan mulla muuten kerran lambdan piuha irti ja auto käynnissä samaan aikaan eikä mitään varotusvaloja palanut....

Kyllä se sieltä syttyy palamaan :)

Kuinka nopeasti mittasit tuon auton käynnistämisen jälkeen ? Minkä merkkinen mittari muuten on ?

Täällä jännitteet yms asiat selitetty -> http://www.picotech.com/auto/lambda_sensor.html
 
ensin mittasin heti käynnistyksen jälkee ja sit pienen lenkin jälkee... mittari on autogauge...juu eihän sielä paljoo virtaa mene mut mitä oon ymmärtäny ni pitäs mennä noin 0.5 volttia mut uots ei ollu ku sen 0.05 ...
 
unohtakaa nyt tuo seosmittari tästä hommasta, sillä ei ole mitään vaikutusta siihen paljonko virtaa menee signaali piuhassa.....
Pääasia on nyt saada tietää minkä takia signaalissa ei ole niin paljon virtaa kuin pitäsi, eli onko se paskana vai mistä johtuu....
Tiedän suunnilleen mitä lukemia siinä pitäisi olla ja nuo lukemat mitä siinä kulkee on aivan liian vähäisiä...
 
Ensinnäkin siinä piuhassa menee todella vähän virtaa, keskimäärin luokkaa 0.5uA (eli mikro-ampeeria, ampeeri on virran yksikkö) jos kaikki on kunnossa. Jännitettä siinä piuhassa on 0 - 1 V (volttia, jännitteen yksikkö) riippuen siitä mikä moottorin seos on. Kun puhutaan 14.7:1 ilma-polttoaineseoksesta eli stoikiometrisestä (miten lie suomeksi kirjoitetaankaan) seoksesta jännite on noin 0.5 volttia.

Kysyn vielä kerran: oletko kytkenyt sen seosmittarin alkuperäisen lambdan johtoon auton oman ECU:n rinnalle? Jos olet, ongelmasi johtuvat todennäköisesti siitä että se kuormittaa signaalia ja Lambda ei jaksa enää antaa oikeaa jännitettä ulos. Miten perustelet väitteesi ettei seosmittarilla ole mitään merkitystä paljonko virtaa kulkee piuhassa? Sillä nimittäin nimenomaan on paljonkin merkitystä jos se on kytketty siihen piuhaan.

Lisäksi voisit kertoa millaisella mittarilla mittasit piuhassa olevaa jännitettä. Oletan tässä että tarkoitat jännitettä vaikka puhutkin jostain syystä virrasta. Virtaahan siitä on ihan turha yrittää mitata millään alle tuhannen euron mittarilla - sen verran pienistä arvoista on kyse. Vuodelta miekka ja kypärä oleva analoginen yleismittarikin voi kuormittaa signaalia liikaa ja vääristää mittaustulosta. Ota kaikki seosmittarin piuhat irti ja mittaa jännite uudelleen. Miltä nyt näyttää?
 
Mittari on kytketty lambdan ensimmäisestä liitoksesta, niin kuin ohjeissa on sanottu. Liitoksesta on otettu mittariin se signaali ja maa, virta on otettu kabiinin puolelta.
Sen 0.05 volttia on mitattu parivuotta vanhalla digitaalisella yleismittarilla.
Sanokaas ny sitte fiksuina kuinka tuon saa toimii..
 
Väitän edelleen että lambda anturi ei ole rikki jos ce valoa ei ole tullut -> vikaa kytkennässä / mittarissa.

Eli anturi on 4 johtoinen ? kuinka kytkit ja minkä värisiin piuhoihin kytkit ? minkä merkkinen anturi ? Tarkistitko kytkenän että varmasti on oikein, tyyliin ettet kytkenyt johonkin maapiuhaan ko värkkiä, meinaan se mittari antaa tyhjänäkin sen 0.05v jos tökkäät sen auton maapiuhaan tms  ;D
 
Et sitten kuitenkaan viitsinyt kertoa missä vika oli. Et luultavasti ole ainoa joka tätä asiaa tulee vuosien varrella kysymään.

Hyvään forum-keskustelutyyliin kuuluu myös kertoa ongelman ratkaisu.
 
Jaa vika. EI siinä itseasias ollu mitää. Mulla oli ensin sen mittarin maa ihan vaan rungos, kävin ajaa lenkin eikä toiminu. Sit kaverinkaa tuumittii et se varmaan pitää olla samas se maadotus kun lambdankin ja siirsin sinne, laitoin auton käyntii eikä toiminu. Sen jälkee pistin tänne tän jutun ja pähkäiltii.
Aamulla menin töihin ajoin 200-300 metriä ni alko valoi syttyy mittaris ja pelas ihan ok...
MItä nyt olen tänää ajanu tolla ni siin alkaa noi seos valot syttyy vasta just jonku muutaman sadan metrin ajon jälkee paitsi jos on just ajanu ja hetkex sammuttaa auton ni sit palaa heti, mut siis se pelaa ihan ok..
Kyl varmaan alkas valot palaa ilman ajamistakin jos vaan antas käydä hetken aikaa, mut mie olin liian malttamaton eilen...
 
Niin eikö niissä ohjeissais mainittu että lambdan pitää antaa LÄMMETÄ ennenkuin se antaa signaalia/joissain kunnollista signaalia.
Eihän se kylmänä/heti toimi,vaikka olisikin lämmitettävä..
 
Lämmitettävällä (3-4 johtoinen) näyttää kestävän vajaan minuutin nousta toimintalämpötilaan. Sen jälkeen se kyllä pysyy siinä, mutta ei-lämmitettävä (1-2 johtoinen) ei välttämättä tyhjäkäynnillä pysy tarpeeksi kuumana näyttääkseen oikein.
 
Vs: Lambda anturin signaali

iltaa.

ois itelläki tarkotus laittaa seosmittari 93- lanceriin 4g92 koneeseen. onko kokemusta vaikuttaako se mittarin signaali johto eculle menevään signaaliin? mihin johtoon niistä neljästä, signaali johto tulisi laittaa? (minkä värinen)?
 
Takaisin
Ylös Bottom