Ensinnäkin siinä piuhassa menee todella vähän virtaa, keskimäärin luokkaa 0.5uA (eli mikro-ampeeria, ampeeri on virran yksikkö) jos kaikki on kunnossa. Jännitettä siinä piuhassa on 0 - 1 V (volttia, jännitteen yksikkö) riippuen siitä mikä moottorin seos on. Kun puhutaan 14.7:1 ilma-polttoaineseoksesta eli stoikiometrisestä (miten lie suomeksi kirjoitetaankaan) seoksesta jännite on noin 0.5 volttia.
Kysyn vielä kerran: oletko kytkenyt sen seosmittarin alkuperäisen lambdan johtoon auton oman ECU:n rinnalle? Jos olet, ongelmasi johtuvat todennäköisesti siitä että se kuormittaa signaalia ja Lambda ei jaksa enää antaa oikeaa jännitettä ulos. Miten perustelet väitteesi ettei seosmittarilla ole mitään merkitystä paljonko virtaa kulkee piuhassa? Sillä nimittäin nimenomaan on paljonkin merkitystä jos se on kytketty siihen piuhaan.
Lisäksi voisit kertoa millaisella mittarilla mittasit piuhassa olevaa jännitettä. Oletan tässä että tarkoitat jännitettä vaikka puhutkin jostain syystä virrasta. Virtaahan siitä on ihan turha yrittää mitata millään alle tuhannen euron mittarilla - sen verran pienistä arvoista on kyse. Vuodelta miekka ja kypärä oleva analoginen yleismittarikin voi kuormittaa signaalia liikaa ja vääristää mittaustulosta. Ota kaikki seosmittarin piuhat irti ja mittaa jännite uudelleen. Miltä nyt näyttää?