Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

VAZ

New Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2012
Ostin muutama kuukausi sitten -04 1,6 stw sportin, silloin ei juurikaan löytynyt juttuja ko. mallista. Joten tässä nyt olisi ainakin omia havaintoja.

Plussaa:
+hauska mutkaisella tiellä, ei puske
+kulutus vastaa luvattua, seka-ajossa 6.9-7,5l, viimeisin matka-ajo 6,4l (josta n.300km 105km/h, n.150km 85km/h, n.100km seka-ajoa maalla)
+verhoilut todella kestävää materiaalia, 8 vuoden käyttö ei juurikaan näy penkeissä

Miinusta:
-kolina etupäässä, toivottavasti ns.tyyppivika
-1,6:n ohitus"kiihtyvyys"
-huonot lisävarusteet (ei ajotietokonetta, ei vakkaria)
-uraherkkyys (nelipyöräsuuntaus tulossa)

Kokonaisuutena ollaan plussan puolella. Itse valitsin tuon 1,6 koska kulutus oli yksi tärkeimmistä kriteereistä, omaan arkiajoon se riittää hyvin. Jostain syystä ekan tankillisen kulutus oli n.9l. Olin vaihtanut autoa juurikin tuon kulutuksen vuoksi, koska aiempi kosla kulutti jatkuvasti sen 9 litraa.

Renkaita vaihtaessa ilmeni, että peltivanteet oli liimautunut todella tiukasti kiinni. Ei lähtenyt ilman vasaran käyttöä. Takarenkaissa oli nähtävissä epätasaista kulumista renkaiden sisäpinnoilla. Tämä lienee syynä uraherkkyyteen, joten muutaman viikon päästä menossa nelipyöräsuuntaukseen. Tuli myös mieleen, että juurikin tuo vasaran kanssa heiluminen voi aiheuttaa ne virheelliset kulmat... ::) Onko muuten ylipäänsä Lancerissa mahdollista säätää takarenkaiden kulmia?

Edit: tuolla myös samantyylinen topic-> http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=39982.0
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

VAZ sanoi
Ostin muutama kuukausi sitten -04 1,6 stw sportin, silloin ei juurikaan löytynyt juttuja ko. mallista. Joten tässä nyt olisi ainakin omia havaintoja.

Plussaa:
+hauska mutkaisella tiellä, ei puske
+kulutus vastaa luvattua, seka-ajossa 6.9-7,5l, viimeisin matka-ajo 6,4l (josta n.300km 105km/h, n.150km 85km/h, n.100km seka-ajoa maalla)
+verhoilut todella kestävää materiaalia, 8 vuoden käyttö ei juurikaan näy penkeissä

Miinusta:
-kolina etupäässä, toivottavasti ns.tyyppivika
-1,6:n ohitus"kiihtyvyys"
-huonot lisävarusteet (ei ajotietokonetta, ei vakkaria)
-uraherkkyys (nelipyöräsuuntaus tulossa)

Kokonaisuutena ollaan plussan puolella. Itse valitsin tuon 1,6 koska kulutus oli yksi tärkeimmistä kriteereistä, omaan arkiajoon se riittää hyvin. Jostain syystä ekan tankillisen kulutus oli n.9l. Olin vaihtanut autoa juurikin tuon kulutuksen vuoksi, koska aiempi kosla kulutti jatkuvasti sen 9 litraa.

Renkaita vaihtaessa ilmeni, että peltivanteet oli liimautunut todella tiukasti kiinni. Ei lähtenyt ilman vasaran käyttöä. Takarenkaissa oli nähtävissä epätasaista kulumista renkaiden sisäpinnoilla. Tämä lienee syynä uraherkkyyteen, joten muutaman viikon päästä menossa nelipyöräsuuntaukseen. Tuli myös mieleen, että juurikin tuo vasaran kanssa heiluminen voi aiheuttaa ne virheelliset kulmat... ::) Onko muuten ylipäänsä Lancerissa mahdollista säätää takarenkaiden kulmia?

Takarenkaiden kuluneisuus sisäreunoista saattaa johtua väljähtäneistä takatukivarsien puslista. Omassa oli lässähtäneet takapuslat, perä seilasi hieman moottoritiellä ja oli erittäin uraherkkä mutta kerkesin hävittää auton ennen puslien vaihtoa. Samaten mulla oli etukumit sisältä kuluneet, historiasta ei tietoa, nelipyöräsuuntauksessa kaikki arvot oli mettässä, suuntauksen jälkeen auton ajettavuus parani.

Mulla oli tosin 2.0 litrainen kone (ripeä vapariksi). Hyvä auto ajaa, tunto tiehen hyvä ja ohjaus napakka. Tehtaan alustasarja + mutkaset tiet = ajamisen iloa :driver

ps. kuuluuko sulla narinaa takaata kun ajat hiljaa epätasasella tiellä ???
pps. mulla ei kolissu etupää, oiskohan sulla jtn väljää jossain kallistuksenvakaajassa tms
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

Hemppis sanoi
Takarenkaiden kuluneisuus sisäreunoista saattaa johtua väljähtäneistä takatukivarsien puslista. Omassa oli lässähtäneet takapuslat, perä seilasi hieman moottoritiellä ja oli erittäin uraherkkä mutta kerkesin hävittää auton ennen puslien vaihtoa. Samaten mulla oli etukumit sisältä kuluneet, historiasta ei tietoa, nelipyöräsuuntauksessa kaikki arvot oli mettässä, suuntauksen jälkeen auton ajettavuus parani.

Mulla oli tosin 2.0 litrainen kone (ripeä vapariksi). Hyvä auto ajaa, tunto tiehen hyvä ja ohjaus napakka. Tehtaan alustasarja + mutkaset tiet = ajamisen iloa :driver

ps. kuuluuko sulla narinaa takaata kun ajat hiljaa epätasasella tiellä ???
pps. mulla ei kolissu etupää, oiskohan sulla jtn väljää jossain kallistuksenvakaajassa tms

Ei kuulu takapäästä narinaa. Etupään kolinoita en oo tutkinut tarkemmin, voishan se kuulua juurikin kallistuksenvakaajan kumeista. Jos tuo kolina ei pahene ja jos se ei estä suuntausta, niin varmaan ajelen kesään asti. Annan katsastus-sedän sitten etsiä kolinaa ensin, siitähän sille maksetaan. ;)

Vielä tuosta renkaiden kulumisesta: Omat takarenkaat tosiaan oli kulunut metkasti, vain joka toinen kuvio oli kulunut. Eli sivusta katsottuna renkaan pinta aaltoili. Muutaman kerran jo mietin, että onkohan menossa takarenkaan laakeri, mutta sekin jurina hävisi renkaiden vaihdolla.
Tilasin juuri rengas-onlinesta kaksi rengasta ja tarkoitus olis vaihtaa ne alle samalla kertaa nelipyöräsuuntauksen kanssa. Itse en ole mikään matalaprofiilirenkaiden ystävä, mutta nyt oli kaksi lähes uutta 45-sarjalaista, niin joutu tilaamaan loputkin 205/45r16. Pieni vanne + matala rengas = tökerön näköinen ja huono ajaa :seina
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

Mistä tohon 1.6 litraseen tulee toi sportwagon ??? Itse en oo moisesta ikinä kuullutkaan :nykii Vai onko kys mallissa tosiaan -30mm tehdasmadallus, Recaron ruori (Evo 7-8 ratti), konehuoneen poikkituki jne?

Mutta sit itse asiaan. Kolina etupäässä on kuin onkin "tyyppivika". Samoin takapäässä. Moni sanoo että jousi saattaa päästä pyörimään paikallaan milloin aika ajoin kuuluu semmone "proing" ääni edestä. Tähän vaikuttaa monesti liian jäykkä iskarin yläpää. Omassani sitä ei ensin meinannut käsin jaksaa kääntää. No laittelin rostoffia sen verran reilusti ja pyörittelin että alkoi pyörimään paremmin (Irrallaan siis). Sen jälkeen täytin koko iskarin yläpään kupin laakerivaseliinilla, ja olen täyttänyt piripintaan aina huollon yhteydessä. Enää ei ole kolissut. Toi rasvaaminen löytyy muuten ihan service manualista, "jokaisen huollon" yhteydessä tehtävistä tarkistuksista.

Samoin joillain kolisee etupää sen takia että alkup. koiranluun puslat on auttamattoman kuluneet että hiertää pultin läpimenoreikään tukivarressa (helppo tarkistaa). Vaihtoon. Sen verran yleismallisen muotoset että kun jaksaa kiusata jotain polyuretaanipuslia myyvää firmaa niin varmaan löytää sopivat.

Ja mulla siis 2.0 Sportwagon, mihin pohjaan kokemukseni. Mulla kulutus 7,5-8L/100km, matka-ajossa karvan reilu 7 joten et mielestäni saanut vastaavaa hyötyä mopokoneesta ;) Muistathan että kulutuksen määrää aina kuski, ja isompaa pataa monesti tarvii kenkii vähemmän arkiajossa. Tosin alusta tässä autossa se hienoin ominaisuus on, ja en tiedä eroaako 1.6L pikkuveli siitä suuremmalti. Ohjaustuntuma on vaan niin hyvä :)

Uraherkkyyttä ei ainakaan OEM junaET vanteilla ilmene Sportissa. Mutta tyyppiviaksi luetaan tosiaan taka-ylätukivarsi (se C:n muotoinen). Ei muuten saa kun pelkkää tukivartta, mutta näppärä kaveri prässää puslat irti ja hakee sopivat joltain urtsikauppiaalta tai ihan motonetin tiskiltä (vissiin joku Audin pusla oli 100% identtinen?!)

On mahdollista säätää takapään kulmia. Mulla muuttui ainakin aika melkoisesti kun käytin nelipyöräsuuntauksessa.

Itse en kaipaa vakkaria saati ajotietokonetta. Turhakkeita molemmat, vakkaria suorastaan vihaan (myös niitä "älykkäitä").
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

Urran sanoi
Mistä tohon 1.6 litraseen tulee toi sportwagon ??? Itse en oo moisesta ikinä kuullutkaan :nykii Vai onko kys mallissa tosiaan -30mm tehdasmadallus, Recaron ruori (Evo 7-8 ratti), konehuoneen poikkituki jne?

Mutta sit itse asiaan. Kolina etupäässä on kuin onkin "tyyppivika". Samoin takapäässä. Moni sanoo että jousi saattaa päästä pyörimään paikallaan milloin aika ajoin kuuluu semmone "proing" ääni edestä. Tähän vaikuttaa monesti liian jäykkä iskarin yläpää. Omassani sitä ei ensin meinannut käsin jaksaa kääntää. No laittelin rostoffia sen verran reilusti ja pyörittelin että alkoi pyörimään paremmin (Irrallaan siis). Sen jälkeen täytin koko iskarin yläpään kupin laakerivaseliinilla, ja olen täyttänyt piripintaan aina huollon yhteydessä. Enää ei ole kolissut. Toi rasvaaminen löytyy muuten ihan service manualista, "jokaisen huollon" yhteydessä tehtävistä tarkistuksista.

Samoin joillain kolisee etupää sen takia että alkup. koiranluun puslat on auttamattoman kuluneet että hiertää pultin läpimenoreikään tukivarressa (helppo tarkistaa). Vaihtoon. Sen verran yleismallisen muotoset että kun jaksaa kiusata jotain polyuretaanipuslia myyvää firmaa niin varmaan löytää sopivat.

Ja mulla siis 2.0 Sportwagon, mihin pohjaan kokemukseni. Mulla kulutus 7,5-8L/100km, matka-ajossa karvan reilu 7 joten et mielestäni saanut vastaavaa hyötyä mopokoneesta ;) Muistathan että kulutuksen määrää aina kuski, ja isompaa pataa monesti tarvii kenkii vähemmän arkiajossa. Tosin alusta tässä autossa se hienoin ominaisuus on, ja en tiedä eroaako 1.6L pikkuveli siitä suuremmalti. Ohjaustuntuma on vaan niin hyvä :)

Uraherkkyyttä ei ainakaan OEM junaET vanteilla ilmene Sportissa. Mutta tyyppiviaksi luetaan tosiaan taka-ylätukivarsi (se C:n muotoinen). Ei muuten saa kun pelkkää tukivartta, mutta näppärä kaveri prässää puslat irti ja hakee sopivat joltain urtsikauppiaalta tai ihan motonetin tiskiltä (vissiin joku Audin pusla oli 100% identtinen?!)

On mahdollista säätää takapään kulmia. Mulla muuttui ainakin aika melkoisesti kun käytin nelipyöräsuuntauksessa.

Itse en kaipaa vakkaria saati ajotietokonetta. Turhakkeita molemmat, vakkaria suorastaan vihaan (myös niitä "älykkäitä").

Se sport tulee juurikin tuosta madalluksesta, momon ratista, poikkituesta ja oliskohan jakkaratkin perusmallista poikkeavat?

Onhan tuo 2.0 varmasti mukavampi ajella ja kuskin osuus kulutukseen on suuri. En kuitenkaan uskaltanut ottaa riskiä, kun käsittääkseni monelle tuo 8-9 litran kulutus on ihan normaalia. Ajotietokone olis tuossakin auttanut, niin olis nähnyt paljonko todellinen kulutus olisi ollut... Tuolloin oli lisäksi iso k-otsassa, kun sai tankata edelliseen autoon 90€:n edestä vähintään kahden viikon välein. Kulutuksen lisäksi myös vakuutusmaksut, verot jne. puolsivat 1.6:sta. Omalla kohdalla 1.6 tuo säästöä vuodessa n.500€. Voi tosin hyvinkin olla, että seuraavan auton tärkeä kriteeri on vuorostaan suorituskyky ::)
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

Ohhoh. Enpäs tiennyt että 1.6L koneisiakin saa näillä makijoilla lisävarusteilla :) Taitanee olla myös tummat takalasit (sävy)?

Joo siis valtaosa ajaa joko liian lussusti tai unohtaa vaihtaa isommalle. Ei tää mikään älytön bensasyöppö nyt sentään ole, miten 100kW auto vois olla jos ei se lämmittäisi koko pitäjää? :D Toki vie eurooppalaisiin serkkuihinsa nähden paljon mutta sen kulun säästää sitten monessa muussa, mitä vaginaan olisi saanut ostaa ;D Itse tosiaan seuraan bensankulutusta joka tankkauksella joten noi mun ~arviot perustuu omaan ajoon ja ~65tkm tällä autolla.

Mut mikäli pikkuveli sporttina on vastaava ajaa kun isoveli niin ei muutakuin isot onnittelut! Itse kiersin meinaan suht. kaikki saman ikäiset farkkuautot läpi ennen oman Lancun ostamista ja ostopäätös tehtiin nimenomaan ajettavuuden, ohjaustuntuman ja yleisen fiiliksen perusteella. Itse kun nimenomaan kuulun kansanväestöön joka haluaa itse ajaa autoa, vakionopeuden säädin on saatana, ratti on ohjaamista varten eikä siinä saa olla nappeja ja ajotietokone on turhake. Lisäksi olen tosi tarkka nimenomaan tuntumasta tiehen ja alustan toimivuudesta. Function over form.

Tää CS9W lanccukin on ajoittain harmittanut suorituskykynsä puolesta miksi oon Evo Wagonia (CT9W), Cedia Turboa (CS3W) jne. monesti miettinyt tuon tilalle, auto kun muutoin on niin kiva. Olisin ehkä jo Cediaa tilannut mutta japanin ihmeet on monesti törkeen rumalla sisustalla tai rumalla keulalla. Ja jostain syystä uudempia, siistimpiä ei oo GDI 1.8L Turbo tekniikalla (samoin kun nelivetoa saa 1.8 GDI tekniikalla muttei 1.8 GDI Turbolla ??? ).

Mut toivottavasti sait jotain apuja tuohon kolinan selvittelyyn.
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

Ihan samalla lailla meidänkin 2.0 HR ajoittain sproingailee etupäästään. Takapään kolinat saatiin viime vuonna kalliilla korjattua. Tukivarsien vaihtoa, tyyppivika. Emännän auto kun on niin kesäisin sen ajoilla mennään jonnekin 8.5-9L sekakulutukseen ja talvella litran verran enemmän. Puhdas maantie menee siinä seitsemän tienoille, kesäisin ehkä karvan alle. Ei se vaan pienemmällä mene. Talvellahan tuo on kankea pulkka ajaa. Pitoa ei ole ja tuntuu jotenkin ihan isolta halolta koko auto. Kesällä ajettavuus pääsee oikeuksiinsa ja on hieno viedä radallakin niillä rajatuilla kilohattiwateilla mitä tuon mylly antaa. Aivan mopohan se on eli ohituspaikat pitää katsoa tarkkaan. :( Mutta käyttöautona minusta ihan järkevä. Liekö 1.6 ja 2.0 sitten oikeasti mitään oikeaa käytännön eroa tehon suhteen, en tiedä. Rajattiin heti aluksi kaikki alle 2-litraiset pois kun emännälle autoa mietittiin.

Tyytyväinen se autoon on ollut ja ilmeisesti kulkeekin tarpeeksi kun vähentää menohaluja nyt laittamalla alle painavat 17" pallot. ;D
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

Biim sanoi
Ihan samalla lailla meidänkin 2.0 HR ajoittain sproingailee etupäästään. Takapään kolinat saatiin viime vuonna kalliilla korjattua. Tukivarsien vaihtoa, tyyppivika. Emännän auto kun on niin kesäisin sen ajoilla mennään jonnekin 8.5-9L sekakulutukseen ja talvella litran verran enemmän. Puhdas maantie menee siinä seitsemän tienoille, kesäisin ehkä karvan alle. Ei se vaan pienemmällä mene. Talvellahan tuo on kankea pulkka ajaa. Pitoa ei ole ja tuntuu jotenkin ihan isolta halolta koko auto. Kesällä ajettavuus pääsee oikeuksiinsa ja on hieno viedä radallakin niillä rajatuilla kilohattiwateilla mitä tuon mylly antaa. Aivan mopohan se on eli ohituspaikat pitää katsoa tarkkaan. :( Mutta käyttöautona minusta ihan järkevä. Liekö 1.6 ja 2.0 sitten oikeasti mitään oikeaa käytännön eroa tehon suhteen, en tiedä. Rajattiin heti aluksi kaikki alle 2-litraiset pois kun emännälle autoa mietittiin.

Tyytyväinen se autoon on ollut ja ilmeisesti kulkeekin tarpeeksi kun vähentää menohaluja nyt laittamalla alle painavat 17" pallot. ;D

En millään löytänyt sitä topickia, missä oli juteltu CS9A/W:n sopivista vanteista. Laitetaan siis tähän, toivottavasti haku löytää. Tältä näyttää 7x17" ET35 alupallot 205/45 -kumeilla. Auto on vakio HRE eli sillä sportin madalluksella. Pahoittelut kevätauringon polttamista kuvista. Könysin sorjan vartaloni (+100kg) kanssa takapenkille siellä olevien 16" vakiotalvirenkaiden lisäksi jolloin saatiin kaari ottamaan pyörään kiinni tiukassa mutkassa. Lähellä siis on. Arvelin vähän taittaa kaarta niin mahtuvat pyörimään raskaallakin kuormalla. Kuvissa varjot vääristää vähän. Ei se ihan noin lähellä ole.

Hakusanoja: lancer vanne 17" cs9a cs9w madallusjousi alumiinivanne 2005
 

Liitetiedostot

  • WP_000071a.jpg
    WP_000071a.jpg
    174.6 KB · Lukukerrat 991
  • WP_000074a.jpg
    WP_000074a.jpg
    207.2 KB · Lukukerrat 945
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

Erittäin hyvä keskustelunaihe, ja itselle ajankohtainenkin. Itellä on ollu hakusessa 16x7 ET35 vanteita just sen takia koska aattelin et ne ainakin mahtuu pyörimään, mukava nähdä sun kuvista referenssiä. Jos nyt löytys soppelit vanteet niin noi nykyiset 195/55-16 tassut siirtys vaan uusille vanteille. Noi tassut kun on vähän kapeemmat niin ei varmaan edes ottais kiinni, niinkun sulla?

Onks sulla miten tilaa noissa takapuolella edessä/takana? Ja miten lähelle kaaren tasaa tulee edessä/takana? Muutenkin olisin kiinnostunut näkemään miten toi istuvuus on edessä ja takana.

Jos sulla on renkaat tikissä niin harkitsisin pientä kaarien rullausta, vaikka itse en tykkää siitä ollenkaan vaihtoehtona.
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä


Jos ihan raakasti laskee niin noilla sun 7x16 ja 195/55 tulee muutaman millin korkeampi yhdistelmä mitä noilla meidän 17" 205/45. Se onko toi oikeasti kapeampi yhtä leveillä vanteilla on taas ihan rengaskohtainen juttu. Joskus vertailtiin niin kaverin 195 oli oikeasti leveämpi mitä mun 215 yhtä leveällä vanteella. :eek:

Eihän kaarien rullaus toki optimijuttu ole ja sitä kannattaakin välttää, mutta mä arvelin kaverilla rullauttaa silti jonkun 45-asteen kulman pokkaukseen. Se varmasti jo riittää isommallekin kuormalle. Mä voin räpsiä illemmalla vähän lisää kuvia. Tosiaan tossa auringonporotuksessa(kaan) ei kaksisia kuvia saanut lumialla otettua. En ollut läsnä renkaita alle laittaessa, joten en tiedä miten siellä on lääniä takana. Silmämääräisesti edessä tulee aivan hemmetin hyvin (imo) kaaren tasalle ja takana jää ehkä sentin vajaaksi. Tosin ei se mahtuis juuri lähempänä olemaankaan pyörimistä ajatellen.
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

Kuulostaa hyvältä. Toi 195/55 kun on OEM rengastuskoko niin mittarivirhe on GPS vasten se 1km/h. Ja mielestäni 16" sopii parhaiten tähän koriin (vaikka renkaat onkin vähän arvokkaampia). Mulla tosin Eibach Sport Kit joten voi olla et on sentin-pari matelempi niin voi olla hieman miinusmerkkistä Camberiakin. Et ei ottais niin pahasti kiinni.

Joo siis kaarien rullauksessa on monta asiaa mitkä voi mennä v*tuiksi niin siksi en tykkää siitä. Lisäksi kun Mitsun kaarien pokkaus on muutenkin se heikoin lenkki niin sen jälkeen sinne jää vielä paremmin kaikki mujut.
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

Urran sanoi
Lisäksi kun Mitsun kaarien pokkaus on muutenkin se heikoin lenkki niin sen jälkeen sinne jää vielä paremmin kaikki mujut.

Mihis tää perustuu? Toki riski maalin rikkoutumisesta on suuri, sen tiedän.
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

^Siis melkein lähestäen kaikki Mitsut (myös CS -malli, lähde: Mystinengalant) ruostuu takakaaren pokkauksen "yläpuolelta" eli siis kaaren sisältä sen kaaren pokkauksen päältä. Kun taitat kulman jyrkemmäks niin siitä tulee mukavampi pesä kaikelle lialle.
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

Urran sanoi
^Siis melkein lähestäen kaikki Mitsut (myös CS -malli, lähde: Mystinengalant) ruostuu takakaaren pokkauksen "yläpuolelta" eli siis kaaren sisältä sen kaaren pokkauksen päältä. Kun taitat kulman jyrkemmäks niin siitä tulee mukavampi pesä kaikelle lialle.

Njoo. Tokihan tuo pitää yrittää samalla kertaa suojata jollain mömmöllä. Noh, katsotaan nyt mitä tehdään.
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

Malalin rikkoutuminen se suurin on eikä se kolo.... Ja ei se ole kaikissa mitsuissa. Ainoastaan niissä joissa moinen pokkaus on ja erityisen vahvana EA-gallussa. Esim carismassa on sama pokkaus eikä ole niin vahva tuo ominaisuus.
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

Tässä muutama lisäkuva siitä miten lähelle kaarta tulee vanteet noilla spekseillä.
 

Liitetiedostot

  • WP_000076a.jpg
    WP_000076a.jpg
    208.8 KB · Lukukerrat 892
  • WP_000079a.jpg
    WP_000079a.jpg
    208.4 KB · Lukukerrat 895
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

Ja toisesta suunnasta:
 

Liitetiedostot

  • WP_000080a.jpg
    WP_000080a.jpg
    167.9 KB · Lukukerrat 934
  • WP_000081a.jpg
    WP_000081a.jpg
    165.5 KB · Lukukerrat 880
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

On kyllä perin passeli :) Jos satut könyämään alle jostain syystä niin vilkase samalla mahtusko enempää sisäpuolelle. Jostain syystä vannetarjontaa olis aika paljonkin jos puhutaan 1x x 8" ET35.
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

Kun on tämmönen sekatopicci niin onko kukaan joutunut hankkimaan tähän malliin uusia ABS antureita eteen?

Mulla oli vappuna pyöränlaakereiden vaihdon aika (alkoi olla jo vähän klappia niin tilasin uudet) ja tämä mallihan on siitä erikoinen, että laakeri EI mahdu ulos ilman että ABS anturi otetaan pois. ABS anturin ulkopinta on mielestäni peltiä/muuta metallia (ainakin vaikutti sellaiselta, niin paskanen tosin että voi olla muutakin) joten on IHAN HELVETIN TIUKASSA. Kumpaakaan anturia ei saatu irti ehjänä. Pari päivää niihin suihkittiin Rost-Offia (ei tosin sen merkkistä) ja koeteltiin naputella varovasti. No ei lähtenyt. Lopulta antureihin tehtiin soviteholkki (mikä ei paina ns. anturin kärkeä rikki) ja koetettiin prässätä. No irti tuli mutta ei ehjänä, kumpainenkaan.

:seina

Ja lisäkysymyksenä: Tunteeko kukaan ABS anturien sielunelämää miten hyvin? Ainakin rikkonaisena jäi käsitys että anturi on vain käämi missä on tappi keskellä mikä menee ABS triggerimerkkejä vasten. Lueskelin netistä muutaman yleisen "testausohjeen" ja sanotaan että yleisesti niissä pitäisi olla 450-2000Ω. Pystyisikö katsastukseen (mulla tällä viikolla) joka nurkan ABS anturin korvata käämillä ilman ABS valon syttymistä? Vai hiffaako ECU sen että nopeus vaihtelee mut ABS anturit sanoo samaa kokoajan. Tarttis turhaan hakea korjausaikaa kun varaosan toimituskin saattaa kestää pidempään kun se saatu 1kk..

Ainiin. The fun part. Ne on 182e/kpl :seina
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

En oo antureita hankkinu tai mikään tietäjä MUTTA nuin niinku ihan maalaisjärjellä ajateltuna tonne ei kannata mennä tekemään "Tein itse ja säästin" -patentteja.
Jarrut on mielestäni ehkä auton tärkein turva varuste. Ja mikäli huijjaat ABS systeemiä niin voi käydä seuraavaa: Painat jarrua->systeemi saa väärää signaalia ja luulee että rengas lukittuu ja laskee jarrunesteen painetta->auto ei pysähdy->ongelmia.
Yleensä kai nuissa antureissa on käämi ja kestomagneetti, joka mittaa impulssikehän pyörimisnopeutta ja vertaa sitä toisten impulssikehien pyörimisnopeuksiin.
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

^Se on kyllä totta. Kuitenkin ns. vikasietotilassa on normaali lukkiutuva jarrujärjestelmä, mikä huomattavasti turvallisempi. Mutta jos ABS anturin toimitusajaksi veikkailtiin kaikkea 1-4kk välillä niin ei tuo korjausaikakaan riitä joten mietin vain keinoa päästä leimalta läpi. Sen jälkeenhän on melko sama palaako valo taulussa eli ei, kunnes uudet anturit kotiutuu.

Mitään kestoratkaisua en siis suunnitellut.

Mutta siis jos käämit on kaikki passiivisia ja saman suuruisia niin ECU näkee kokoajan että kaikki tassut pyörii samaa vauhtia?
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

Urran sanoi
Pystyisikö katsastukseen (mulla tällä viikolla) joka nurkan ABS anturin korvata käämillä ilman ABS valon syttymistä? Vai hiffaako ECU sen että nopeus vaihtelee mut ABS anturit sanoo samaa kokoajan. Tarttis turhaan hakea korjausaikaa kun varaosan toimituskin saattaa kestää pidempään kun se saatu 1kk..

Ainakin nissanissa ecu käskee absit pois päältä jos akseleiden nopeusero on riittävä (esim kahdeksikkoa pyörittäessä). Olettaisin, että toimii myös toisinpäin niin että saat ihailla absin vikavaloa tuolla patentillakin. Kyllähän toimimattoman absin huomaa helposti myös leimalla jarrutesterissä?
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

Täh. ECUn nähden akseleiden nopeuseroahan ei siis ole jos käämit on kaikki saman kokoisia ::) Mutta se pointti on että vertaako ECU nopeusantureilta saatavaa tietoa ABS antureilta saataviin tietoihin, se voisikin aiheuttaa vikavalon.

Itse oon ärsyttävä asiakas katsastuksessa ja istun aina apparin penkillä. Kertaakaan ei oo rutissu, teillä? ???

Seuraava kysymys: Saako ABS:n pois päältä esim. Evoscannilla? Esim. Evo 7-8-9 välillä (tässä kun on karkeesti sama ECU)
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä


Kyselin tossa tietävämmältä ja mutuili, että ecu ei ole kiinnostunut absiyksikön toiminnasta paitsi jos abs antaa vikailmoitusta. Eli näin ollen vikavaloa ei tulisi jos jokainen anturi näyttää samaa lukemaa. Siitä ei sitten voi tietää jos mitsussa absiyksikkö olisikin niin etevä, ettei usko jatkuvaa samaa lukemaa. Pitäisin moista kuitenkin hyvin epätodennäköisenä.
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

Marvelous! Kuka arpoo mulle sopivan kokoset käämit kokeiltavaksi :D Noi Henryt kun on itselle TÄYSIN vieraita yksiköitä.

Tai voiko joku mitata esim. Resistanssin (Ω) noista OEM ABS antureista? Liitin tosin sisälokarissa joten jos ei oo muuta asiaa siihen niin ::) Noi mun yksiköt on sen verran rapeet et en usko et näyttää oikein..
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

Great. mystisen kanssa katsottiin että nää ABS anturit saatavilla vain CS koriseen. Ei saatavuutta Kahalta, Ei saatavuutta Motonetistä ja Deltalla 182e/kpl :seina

Onks kenelläkään hienoja ajatuksia mistä moiset voisi vielä saada järkihintaan? Nopee googlaus tuottaa tulokseksi että lutakon takaa saisi joku ~70$ tsibale mutta vain toisen puolista löytyy.

Varaosanumerot:
MR527311 (FL)
MR527312 (FR)
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

En mene ihan 100% varmaksi lupaamaan sopivuutta mutta ainakin jenkkilän varaosaohjelmat näyttää sikäläisessä 2.0 SOHC Lancerissa olevan samat sensorit ja niihin vehkeisiin tarjotaan tarvikkeeksi:

BECK/ARNLEY Part # 0844067 (FR)
BECK/ARNLEY Part # 0844066 (FL)

Esim. Rockautosta ja Amazon.comista löytyy $60-70/kpl.

http://www.amazon.com/Beck-Arnley-084-4066-Speed-Sensor/dp/B004VL2UX4
http://www.amazon.com/Beck-Arnley-084-4067-Speed-Sensor/dp/B004VL2V5G

Edit: Voin illemmalla tsekata vielä sopivuuden kunhan pääsen töistä kotiin omalle koneelle.
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

No mä itseasiassa kys. merkkiset tilasin jo. Ja kys varaosanumeroillakin. Mutta en amazonista, vaan nimenomaan rockautosta. Sovin myyjän kanssa että tarkistan sopivuuden ja jos ei natsaa niin maksan postit takas ($19). Laittelen enemmän tietoa sitten kun saan antureita ihmeteltyä.

Aattelin että huutelen tosta vasta kun saan sopivuuden tarkistettua.

mystinen tarkisti ASA:sta että Jenkkien ES, LS, OZ Racing ja Ralliart malleissa samat anturit. Thanks :peukku
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

Jaa sen takia se mystinen kyseli minulta irkissä erään tietyn linkin perään. ;D Juuri tuon tarkistuksen olisin itsekin tehnyt, vaan kun ei tässä työkoneella ole ohjelmia asennettuna. Hyvähyvä! :peukku

Kerrohan sitten sopivuudesta kun saapuvat, ovat näköjään todellakin hinnoissaan nuo OEM anturit.
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

Viime Ke tilasin Rock Autosta, oli Sunnuntaina jo suomessa ja tullilta tuli tänään lappu -> kurvasin lentokentän tullitoimistoon, esitin maili tilausvahvistuksen, maksoin alvit ja poistuin paketin kanssa takavasemmalle.

En vielä päässyt sovittelemaan/testaamaan mutta ainakin paketissa oleva anturi näyttää tasan oikealta. Häkellyttävintä on se että pakkauslistan mukaan noiden antureiden alkuperämaa on Japan ja ne on 100% alkuperäisen näköset, mukaanlukien koriin kiinni tulevat klipsut yms (kaikki oli mukana). Ihan niiden klipsujen väriä myöten. Tällä hetkellä melko vahva epäily että nää on tasan samat kun OEM. Myydään vaan "tarvikkeena" ja nimellä BECK/ARNLEY.

Jos tää on sama kun OEM niin voin sanoa että tulee TODELLA paljon halvemmaksi. Näin nopeella vilkasulla rockautosta tän saman merkkisiä antureita saa esim. 7-8 Evoon @ ~25e/kpl. Hinta on aika mielettömän halpa kun ottaa huomioon että Camskilliltä kys. anturit irtoo £249.99/kpl ;D
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

Mainitsin aloitusviestissä auton uraherkkyydestä. Vaihdoin uudet kummit ja herkkyys parani huomattavasti. Suuntauksessa en ole vielä käynytkään. Sinne olisi tarkoitus mennä vasta katsastuksen jälkeen (jos tarvitsee vaihtaa alustaan osia, niin suuntaus tämän jälkeen).

Uutena juttuna on ilmennyt vikavalon syttyminen, kaksi kertaa viimeisen parin viikon aikana. Kummallakaan kerralla ei ilmentynyt mitään käyntihäiriöitä tms., joten nollasin vain ECU:n irroittamalla akunkengän. Molemmilla kerroilla oli kuitenkin yksi outo yhteinen tekijä: auto oli tankattu 15km aiemmin ja vikavalo syttyi 200m tarkkuudella samassa paikassa (työmatkalla) :eek:.

Varauduin kuitenkin jo seuraavaan kertaan ja ostin ELM327 v.1.5 bluetooth sovittimen, jolla voi siis tietokoneen kanssa lukea ja nollata vikakoodeja. Testailin laitetta eilen läppärillä ja Nokian puhelimella. Laitteen mukana tulevat ohjelmistot toimi vaihtelevasti, nopeasti testattuna kaikki oli kuitenkin vähän sekavia. Positiivinen yllätys tuli Nokian OBDScope-ohjelman käytettävyydestä. Mielestäni tuo OBDScope oli selvästi helpoin käyttää ja siitä sai yllättävän paljon tietoa, ainakin näin amatööri puuhastelijalle. Kun autossa itsessään ei ole ajotietokonetta, niin tuo puhelin korvaa sen hienosti. Siitä saa hupi käyttöön mm. kulutus-, vääntö-, tehotiedot. Kuitenkin se tärkein eli vikakoodien lukeminen on vielä testaamatta, joten sen osalta ohjelmistojen toimivuutta en pysty arviomaan. Eikä se juurikaan haittaisi vaikka se valo ei enää syttyisikään, eikä pääsisi testaamaan koodien lukemista ;)
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

^Hyvä että parani. Kannattaa siellä säädöissä silti käydä.

Pakko kysyä että ethän maksanut paljoa tosta sovittimesta? Meinasin lähinnä kun evoscannin johdon saa jo karvan reilulla ~100e:llä ja sillä voi kuitenkin säätää karttoja, seurata anturitietoja ja dataloggaa tarvittaessa ::) Ja jos oli kovinkin halpa niin heitähän linkkiä mistä hommasit.
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

Urran sanoi
^Hyvä että parani. Kannattaa siellä säädöissä silti käydä.

Pakko kysyä että ethän maksanut paljoa tosta sovittimesta? Meinasin lähinnä kun evoscannin johdon saa jo karvan reilulla ~100e:llä ja sillä voi kuitenkin säätää karttoja, seurata anturitietoja ja dataloggaa tarvittaessa ::) Ja jos oli kovinkin halpa niin heitähän linkkiä mistä hommasit.

Joo, onhan se käytävä säädättämässä, jottei renkaat mene v*tuiks.

Tuota ELM327 saa mm. ebaysta 10-20€:lla, toimitusaika on kuitenkin sen n.2-3 viikkoa... Itse ostin huuto.net:stä 30€:lla, en jaksanut odotella ;D Vanhempaa ELM327 1.4? versiota saa huuto.netistäkin alle 20€:lla. Linkki: http://www.huuto.net/fi/showlist.php3?status=N&tits=elm327&x=0&y=0&order=B
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

VAZ sanoi
Uutena juttuna on ilmennyt vikavalon syttyminen, kaksi kertaa viimeisen parin viikon aikana. Kummallakaan kerralla ei ilmentynyt mitään käyntihäiriöitä tms., joten nollasin vain ECU:n irroittamalla akunkengän. Molemmilla kerroilla oli kuitenkin yksi outo yhteinen tekijä: auto oli tankattu 15km aiemmin ja vikavalo syttyi 200m tarkkuudella samassa paikassa (työmatkalla) :eek:.

Nyt se vikavalo syttyi kolmannen kerran. Tällä kertaa tankki oli alle puolen, mutta paikka oli jälleen täsmälleen sama ??? Eli ajelin 60 rajoituksella 5-vaihteella, hiljentelin kääntymään vasemalle (en pysähtynyt), kun olin kääntynyt ja aloitin kiihdyttämään loivaan ylämäkeen, niin valo syttyi.

koodiksi antoi P0421 - warm up catalyst efficiency below threshold

Nopeasti googlailin ja ilmeisesti viittaisi kattiin tai happi-anturiin. Onko kenelläkään ehdotuksia miten ko. vikaa voisi lähteä selvittämään? On kuitenkin aika hinnakkaita nuo katit, että en ainakaan kokeilu mielellä lähde vaihtamaan ;)
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

Todennäköisesti vika sama kuin itsellä oli. Eli ECU:n mielestä Katit ei toimaa riittävän hyvin. Tai siihen lopputulokseen ainakin tultiin dataloggailujen päätteeksi mystinengalantin kanssa.

Vaihtoehdot korjaukseen:
-Vaihtaa Kat (jompi kumpi) tai molemmat. Minimissään 1000e ja molemmat ~2000e. Halpaa, eikö totta. Tää on se korjaamon tapa korjata toi vika.
-Etsiä jostain Lambda Simulator, kolvata se 2. Lambdan johtoon ja ajella tyytyväisenä (Pietarin mukaan aiheuttaa pientä sähklinkiä minkä johdosta jossain olosuhteissa voi viedä enemmän bensaa)
-Hommata osaava kaveri sen EvoScan piuhan jatkeeksi joka voi poistaa 2. Lambdan käytöstä.

Mulla kys ongelman aiheutti se että mulla oli Veho jakopäänrempassa jättänyt pakonokan yhden hampaan aikaselle, aikanaan. :seina
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

^Itse paljon mielummin puran keskikonsolin takaosasta yhden muovin ja kyykin hetken kolvin kanssa kuin rymyän 2. lambdan irti. Se kun on siellä katin yläpuolella.

Toisaalta jos taito riittäisi niin paljon mielummin istuisin apparin penkillä läppäri sylissä, piuha kiinni ODB väylässä ;D
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

Jos auto on nosturilla niin putkea irti kiinnikkeistä ja laskee sen verran alaspäin että saa lambdan irti. Toki tuo datailu vaihtoehto on paras mutta harvassa on sen osaavat.
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

Jos sais suljettua nää rahanreijät niin vois ruveta harjottelemaan sen osaamista :) Tosin tää lienee harrastus mikä ei oo kaikille, edes yrittämällä, mut jos oma koulutusaste liippaa ICT:tä tai tietojärjestelmien kehitystä/ohjelmointia ja osaa lukea 16-järjestelmää samalla tapaa kun aamumuropaketin taustaa niin eikai toi oo sen kummosempaa kun mikään muukaan "säätäminen".
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

Päivitetään taas tilannetta. MIL-valo on syttynyt nyt neljä kertaa, aina samassa paikassa ???. Löysin netistä jutun, jossa sanottiin että P0421 voi johtua myös huonoista tulpista. Vaihdoin sitten tulpat (ei tietoa milloin viimeeksi vaihdettu), käytin päästömittauksessa ja läpi meni :). Eli ei ainakaan näillä näkymin tarvetta uudelle katalysaattorille :peukku. Eiköhän se pidemmällä aikavälillä nähdä, että onko mitään oikeaa vikaa...

Päästöt:
% vol CO 0.01
% vol CO cor. 0.01
% vol CO2 15.09
ppm vol HC 8
% vol O2 0.01
lamda 1.006
rpm 2570
C 17
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

Urran sanoi
Ja mielenkiinnosta: Mitkä tulpat laitoit?

Laitoin Denson K20PR-U11

OT.Itse en oikein usko, että monikärkitulpilla saataisi mitään etua, puhumattakaan iridiumtulpista... Valmistajan ohjeiden mukaisesti mennään, toisaalta ei niistä iridium piridium tulpista varmaan mitään haittaakaan olisi ::). Makuasioita.
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

Mistä tieto suosituksista? Se mitä Motonet listaa on asia erikseen mutta Mitsu ei suosittele tähän malliin muita kuin iridiumtulppia. Mitsun ainut suosittelema malli on NGK IGR6A11 eli tuttavallisemmin MN119500. Ja vaihtoväli on 90tkm.

Eri asia toimisiko 6-lämpöarvolla oleva 1,1mm kärkivälillä oleva tulppa..
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

Urran sanoi
Mistä tieto suosituksista? Se mitä Motonet listaa on asia erikseen mutta Mitsu ei suosittele tähän malliin muita kuin iridiumtulppia. Mitsun ainut suosittelema malli on NGK IGR6A11 eli tuttavallisemmin MN119500. Ja vaihtoväli on 90tkm.

Eri asia toimisiko 6-lämpöarvolla oleva 1,1mm kärkivälillä oleva tulppa..

Huomaathan, että kyseessä oli 1.6 kone... ;)

Mitsun ohjekirjan mukaan Denson K20PR-U11:set on sopivat 1.6:lle koneelle. Iridiumeja ei ole ohjekirjan listauksessa mukana.
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

Kellään sähkökaavioita?

Tietoa kaipaisin VSS:n piuhasta..
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

VSS eli VehicleSpeedSensor,antaa tiedon auton nopeudesta eculle,mittaristolle yms.
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

Vanhemmissa keskusteluissa moittivat Lancerin maalipintaa, kiveniskut tekee herkästi konepellista tilkkutäkin?
samaa ongelmaa vielä 06' facelifteissäkin?
 
Vs: Lancer 04-07 kokemuksia&kysymyksiä

Varmasti. Keulahan ei käytännössä muuttunut mitenkään (jos nyt ei sitä IMO rumaa lirpaketta puskurissa lasketa). Ihan samalla tapaa kun 8/9 Evoissakin. Ei siis tyyppivika vain ominaisuus mitä moni uudempi auto kantaa mukanaan aerodynamiikan takia. Tosin poikkeuksellisesti näissä saattaa säilyä tuulilasi ehjänä :D Mulla siis 213tkm ajettu sportti missä vielä alkuperäinen tuulilasi.

Mutta ainahan nuo voi maalata jos omaa pedanttiutta :) Ei tietenkään mielellään millään deltan kökkö 1K paikkauspurkeilla vaan maalikaupan sopivaksi sävytetyillä 2K kamoilla mitkä toki hiotaan tasaseksi ja myllytetään, sopivan ajan kuluttua ;)
 
Takaisin
Ylös Bottom