Lancer '07 4G63 Latausjärj. ongelma. (OSITTAIN RATKAISTU, UUTTA VIKAA)

GoofiaX

New Member
Liittynyt
12 Joulukuu 2012
Morjesta,

Onko tullut vastaan tälläistä syndroomaa:
1. Parin päivän tauon jälkeen käynnistettyäni auton jäi latausvalo ja jarrujärjestelmän valot palamaan koko ajan.
2. Nopea diagnostiikka tässä vaiheessa: Lataa koko ajan 16V OBD-laitteen mukaan kierroksista piittaamatta. Sähkökuormat vaikuttaa jännitteeseen -0.5 V verran.
3. Pajalle. Laturin vaihto. Vaihto uuteen testattuun laturiin. Ei sata varmaa että on orkkis Mitsun tuote.
4. Kytkennät kaikki OK, sama meno jatkuu. Laturin vaihto ei auttanut.
5. Lisädiagnostiikkaa: korjaamon laite kertoo ajotietokoneelta että lataus on +800 V....

Ja tässä alkaa itsellä hieman mielikuvitus loppumaan sekä netin hautkaan ei tuota tulosta. Apuva?
 
Vs: Lancer '07 4G63 Laturi ongelma: lataus 16 V, akku ja jarruvalot palaa.

Oletko kertaakaan mitannut suoraan akun navoista sitä jännitettä?
 
Vs: Lancer '07 4G63 Laturi ongelma: lataus 16 V, akku ja jarruvalot palaa.

On tuota mittailtu jos jostakin paikoista. Navoista on näyttäny 15,3 V - 15,5 V.

Delta-autokaan ei löydä suoraan vikaa. Olisivat laturia lähteneet tilaamaan Japanista ja koittaneet merkkilaturilla tuon tarvikelaturin sijasta. Tai sitten ECU:a vaihtamaan...

Omituisinta on se että vikakoodeja tuo ei jätä järjestelmään... Parhaimmillaan voisi tehdä oman hyppylankavirityksen mittariston punaisille valoille että menee edes leimasta läpi ;D

Yhä kelpaa hyvät vinkit seuraaviin asioihin:
- Onko jollain ollut samanlaista vikaa ja millä tuo korjaantu?
- Etelä-Suomesta Mitsun/autojen sähköihin erikoistunut velho?
- 100% toimiva laturi testausta varten, löytyykö jonkun nurkista? Vanhan laturin numeroita: 1800A067, A3TG2991, 12V 110A, 6831
 
Vs: Lancer '07 4G63 Laturi ongelma: lataus 16 V, akku ja jarruvalot palaa.

Onhan tuota volttia sitten vähän liikaa. Kuulostaisi siltä että laturista jännitteensäädin rikki, sen voinee testata/vaihtaa erikseen? Boschin säädin se taitaa olla, tai niitä ainakin yleisimmin käytetään...

Nimittäin jos kerran navoistakin näyttää ylijännitettä niin eihän siihen vaikuta muu kuin se mitä laturi sinne työntää?
 
Vs: Lancer '07 4G63 Laturi ongelma: lataus 16 V, akku ja jarruvalot palaa.

1. viestin kohdassa 3. on koko laturi jo kertaalleen vaihdettu :seina Eihän tommosen Aditan tarvikelaturin kanssa voi 100% toimivaksi vannoa, mutta luulis.

EDIT: Niin ja siis laturissa on jännitteensäädin. Eli tuokin on kertaalleen vaihdettu/testattu.
 
Vs: Lancer '07 4G63 Laturi ongelma: lataus 16 V, akku ja jarruvalot palaa.

Tiedän, että jännitteensäädin on osa laturia, mutta uusikin jännitteensäädin voi olla rikki (etenkin tarvikelaturissa). Nimittäin jos ajattelee asiaa siltä kantilta mikä moisen voi aiheuttaa, niin minulle ei ainakaan tule mieleen mitään muuta komponenttia kuin laturi/jännitteensäädin. ECU ei käsittääkseni säätele lautausjännitettä millään tavalla, vai sääteleekö jo näin uudessa autossa?

Muistaakseni Sherlock Holmesin sanoin: kun poistetaan laskuista mahdoton, jäljelle jäävän vaihtoehdon, vaikka sitten kuinka epätodennäköisen, on oltava oikea. Joten, keksiikö kukaan mitään muuta tekijää mikä vian aiheuttaisi? Jos OBD-järjestelmä näyttäisi jännitteet päin seiniä mutta navoista mitattuna ne olisivat kohdallaan, niin silloin vikamahdollisuuksia olisi huomattavasti enemmän. Nyt kun navoistakin mitattuna tulee yli 15V -> latausjännite liian suuri.

EDIT: Ja jos jännitteensäädin on Boschilainen niin uusi maksaa ~30€.
 
Vs: Lancer '07 4G63 Laturi ongelma: lataus 16 V, akku ja jarruvalot palaa.

Mulle on annettu ymmärtää että ECU säätää myös laturia tuossa tekniikassa. Näin on todennu jo 3 alan liikkeessä työskentelevää. Ainahan nämäki voi olla väärässä, ei kukaan heistä tutkinu piirikaavioita tms. asiasta.

Ja tosiaan ajotietokoneelta on AD-korjaamolla luettu jännitetietoja ja siellä on tullut +800V lukema vastaan. Eli kyl tuostaki voi alkaa jo epäilee ECU:akin.

Mutta katsotaan jos jollain ois samankaltaista ongelmaa ollu. En vieläkään kiellä sitä että tarvikelaturi vois olla uutena romu, mutta oireet ei muuttunu mihinkään kun vaihto vanhan orkkis laturin tuohon. Jännitteet on yhtä paljon yli uudella tarvikelaturilla kuin vanhallakin. Luulis et niil ois syntyny jo ihan vaan laadullisistakin syistä eroja.

On se kumma kun Delta-auto ei ollut sen parempi kuin AD-paja. Johtosarjat olivat mittailleet, kuulemma kunnos. Mut ajotietokoneest eivät puhuneet mitään, onkohan ees vilkassu sitä... turhauttavaa, etenkin kun 160 euroo menee työhön jota he ei saanu suoritettua edes. Eli vikadiagnoosi on täysin sama ku sinne viedessä "latausjärjestelmässä häikkää, ehkä laturi, ehkä ECU, ehkä menninkäinen kuollut kampikammion valoa vaihtaessa"... prkl :seina
 
Vs: Lancer '07 4G63 Laturi ongelma: lataus 16 V, akku ja jarruvalot palaa.

onkos akku millases hapes muuten? ihan vaan kun muuta ei tullu mieleen. +800v se ois jo räjähtäny ;D entä akkukengäs olevat sulakkeet?
 
Vs: Lancer '07 4G63 Laturi ongelma: lataus 16 V, akku ja jarruvalot palaa.

Tähän mennes akusta tai muualtakaa ei oo löytyny muita pahoja vaurioita. Voishan se olla tilanne huonompiki.
 
Vs: Lancer '07 4G63 Laturi ongelma: lataus 16 V, akku ja jarruvalot palaa.

Uutta päivitystä: ECU käytetty Vekatronicsilla. Yksi löysä liitos löytynyt, ei muuta vikaa ainakaan noin "fyysisesti" tai komponenttitasolla.

Seuraavaksi sitten voisi ottaa yhteyttä ST Motorsille...
 
Vs: Lancer '07 4G63 Laturi ongelma: lataus 16 V, akku ja jarruvalot palaa.

ST-Motors löysi pääasiallisen vian: johtosarjasta oli mennyt laturin jännitteensäätimen virtapiuha poikki. Eli sellanen 7.5A sulakkeen takana oleva ohjauspiirin syöttöjännite oli poissa pelistä. Tämä korjattiin, MUTTA:
- Laturin ja jarrujärj. valot mittaristossa ei syty enää ollenkaan kun autoa käynnistelee. Jarrujärj. valo toimii kyllä kun käsijarrun vetää. Laturin valon toimintaa vikatilanteessa ei ole lähetty todentamaan.

Tuolle ei löytynyt rallipajaltakaan apuja millään järkevilla työmäärillä. Paaliin olisi fiksumpi tuo laittaa.

Onko kellään tullut vastaan tilannetta että mittaristoon ei syty laturin ja jarrujärj. valoja kun virrat laittaa päälle?
 
Takaisin
Ylös Bottom